Had de DDR dan Autobahnnummering?marcel schreef:Rechtdoor stond E30 en E55 (daarom is nog een vlak zichtbaar) en rechtsaf E55.
De A-nummers stonden nooit op borden (vergelijkbaar met de N-nummers in Zwitserland). Later is de bewegwijzering aangepast en zijn dus alle E-nummers verdwenen.
[DDR] Oost-Duitse snelwegen
Moderator: Moderatoren
-
- Voorzitter
-
- autoweg
-
- Voorzitter
-
- autoweg
Volgens mij was er in West-Duitsland al rekening gehouden met een eventuele hereniging bij het toekennen van nummers, vandaar dat enkele nummers 'vrij' gelaten zijn.Coen Tunnel schreef:Maar die nummering vult de West-Duitse aan, dus zou er een integratie tussen die twee systemen geweest moeten zijn.
Overigens was er bij de Bundes-/Fernstraßen geen sprake van integratie, de gelijke nummering komt door de nummering van Reichsstraßen van voor de oorlog. Zo werd het DDR-gedeelte van de Riechsstraße 5 de F5, het gedeelte in de Bundesrepublik werd B5.
Laatst gewijzigd door N342 op di 08 aug 2006, 1:31, 3 keer totaal gewijzigd.
*11-08-2017 L.M.
-
- Voorzitter
-
- autoweg
Of dat werkelijk zo is weet ik niet. Misschien dat dat bekend is bij een Bundesautobahnamt van een willekeurig "Neues Bundesland"Coen Tunnel schreef:Dus West-Duitsland had in feite al een nummering voor de Oost-Duitse snelwegen, waardoor alleen de West-Berlijnse snelwegen hernummerd moesten worden.
Dat er geen rekening gehouden was met Berlijn is niet vreemd, West-Berlijn was officieel geen deel van de BRD, netzoals Oost-Berlijn geen deel van de DDR was.
*11-08-2017 L.M.
-
- 4x5 autosnelweg
Op het Duitse Forum is ergens een lijstje te vinden met DDR-wegnummers. Snelwegnummers heb ik in de DDR niet gezien, ze waren dus niet benummed. Je moest alleen de gele vlakken volgen waar "Transit" instond. Vergeet niet dat deze foto's van ná de Wende zijn (en dus al Westduitse nummers hebben gekregen)Coen Tunnel schreef:Maar die nummering vult de West-Duitse aan, dus zou er een integratie tussen die twee systemen geweest moeten zijn. Bij Bundesstraßen was dat wel het geval.
Laatst gewijzigd door Palance op di 08 aug 2006, 9:22, 1 keer totaal gewijzigd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- dorpsstraat
Veel snlwegn in het oosten zijn genummerd als A1* en A2*. Met uitzondering van het gebruik van A1* in West-Berlijn waren deze nummers nog vrij. Daarom is het niet onwaarschijnlijk dat deze nummers wel degelijk gereserveerd waren, en wellicht waren een aantal nummers tijdelijk "geparkeerd" op snelwegen in West-Berlijn (ik vond het vroeger opmerkelijk dat de stadssnelwegen aldaar van die relatief hoge nummers hadden, ik vond toen al dat driecijfeirge nummers logischer zijn voor dat soort korte stuksjes stadssnelweg).N342 schreef:Of dat werkelijk zo is weet ik niet. Misschien dat dat bekend is bij een Bundesautobahnamt van een willekeurig "Neues Bundesland"Coen Tunnel schreef:Dus West-Duitsland had in feite al een nummering voor de Oost-Duitse snelwegen, waardoor alleen de West-Berlijnse snelwegen hernummerd moesten worden.
Dat er geen rekening gehouden was met Berlijn is niet vreemd, West-Berlijn was officieel geen deel van de BRD, netzoals Oost-Berlijn geen deel van de DDR was.
Volgens mij was het zo dat in voorgaande Duitse A-nummer-systeem alleen de nummers A1, A2 en A3 gebruikt werden in West_Duitsland en dat de overige exclusief bestemd waren voor het oosten (de snelwegen vanaf Berlijn richting noorden en oosten).
Overigens hadden de West-Duitsers ook bij de auto-kentekens letters gereserveerd voor steden in Oost-Duitsland, bijvoorbeeld de C.
-
- autoweg
-
- 4x5 autosnelweg
En het klopt ook niet helemaal. Er zijn letters geweest voor West-Duitsland die later naar het oosten zijn overgeheveld. L was Limburg a/d Lahn in een grijs verleden, tegenwoordig Leipzig.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Oud:
http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_ ... ennzeichen
Nieuw:
http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_ ... eutschland
http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_ ... ennzeichen
Nieuw:
http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_ ... eutschland
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Ik schreef:
Op het Duitse Forum is ergens een lijstje te vinden met DDR-wegnummers.
Autobahnnummern DDR (Stand 1.1.1988):
A1 Berliner Ring
A2 Berliner Ring - Penkun (Pl)
A3 Berliner Ring - Frankfurt/Oder (Pl)
A4 Berliner Ring - Dresden
A5 Lübbenau - Forst (Pl)
A6 Dresden - Bautzen
A7 Dresden - Eisenach (GüSt Herleshausen) (BRD)
A8 Karl-Marx-Stadt - Plauen
A9 Berliner Ring - Hirschberg (GüSt) (BRD)
A10 Dresden - Halle
A11 Berliner Ring - Marienborn (GüSt) (BRD)
A12 Autobahnzubringer Drewitz (GüSt) (WB)
A13 Autobahnzubringer Schönefeld
A14 Autobahnzubringer Pankow
A15 Berliner Ring - Rostock
A16 Wittstock - Zarrentin (GüSt) (BRD)
A17 Autobahnzubringer Stolpe (GüSt) (WB)
A18 Autobahnanschluss Schwerin
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- stadsweg
Eine solche Liste habe ich mal zusammengestellt:Palance schreef:Op het Duitse Forum is ergens een lijstje te vinden met DDR-wegnummers.Coen Tunnel schreef:Maar die nummering vult de West-Duitse aan, dus zou er een integratie tussen die twee systemen geweest moeten zijn. Bij Bundesstraßen was dat wel het geval.

Geplant waren noch eine A19 und einer A20: http://www.autobahn-online.de/phorum/read.php?7,31645
ABRob
-
- 4x5 autosnelweg
Ik wist dat, maar op het Duitse forum stond een link die niet meer werkte. Daarom heb ik even dat lijstje gekopiëerd 

Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
-
- autoweg
Nog wat DDR-snelwegen:
De A4 bij de afrit Ohorn, hierbij is een Behelfs-AS nog ruim bij. Je zou dit haast als gelijkvloerse kruising gaan kenmerken.

Of deze, altijd handig als je naar Penkun moet, om wat afwisseling in de route te brengen kun je deze afrit nemen, maar je kunt ook doorrijden naar de volgende.

Overigens, de wachttorens. Stonden deze enkel langs de Transitautobahnen tussen de BRD en West-Berlijn, of waren de huidige A11, A12 en A15 er ook van voorzien?
De A4 bij de afrit Ohorn, hierbij is een Behelfs-AS nog ruim bij. Je zou dit haast als gelijkvloerse kruising gaan kenmerken.

Of deze, altijd handig als je naar Penkun moet, om wat afwisseling in de route te brengen kun je deze afrit nemen, maar je kunt ook doorrijden naar de volgende.

Overigens, de wachttorens. Stonden deze enkel langs de Transitautobahnen tussen de BRD en West-Berlijn, of waren de huidige A11, A12 en A15 er ook van voorzien?
*11-08-2017 L.M.
-
- Secretaris
-
- 4x5 autosnelweg
Ik dacht dat ze bij álle afritten langs de Transit-wegen stonden. Om meteen een buitenlander die de weg verliet tot de orde te roepen. Mocht je uiteindelijk toch een inreisvisum hebben dan was er verder geen probleem, maar bij elke afrit werd wel gewaakt.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Secretaris
-
- 4x5 autosnelweg
Ja, zogenaamd gecamoufleerd om te controleren op afslaand verkeer, maar ook op snelheid. Iedereen hield zich keurig aan de 100 km/h. En mocht er iemand zonodig de Lada'tjes eruit willen rijden, dan had de DDR nog 1 troef in handen: De grens.René schreef:Ik heb wel overal VOPO's met hun Lada-tjes zien staan, maar zeker niet overal wachttorens.
Er werd inderdaad erg keurig gereden toen

Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Secretaris
Alleen door de West-Duitsers, en alleen nabij dergelijke vaste controlepunten. (Vergeet ook niet de permanente Baustellen). Verder bepaalde vooral het aantal gaten in de weg, de hoogteverschillen tussen de platen en de constructie van de Trabbi of Wartburg de feitelijke maximumsnelheid. De meeste Oost-Duitsers reden net effe harder dan 100, waar het wegdek dat toeliet.Palance schreef:Er werd inderdaad erg keurig gereden toen
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])
-
- stadsweg
-
- expressweg
-
- 4x5 autosnelweg
Ja, maar de westerse auto's op die Autobahn konden wel harder.N11-west schreef:Veel harder dan net even boven de 100 konden de meesten ook niet. Een Trabant haalt alleen met een beetje geluk 110.
Overigens zat er volgens mij ook een bepaalde tijd dat je over het traject mocht doen, om te voorkomen dat je te lang in de DDR bleef. Ik weet niet hoe het te controleren viel (in mijn paspoort alleen een DDR-datumstempel), maar wellicht dat bestuurders een kaart met tijdstip oid kregen?
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- autoweg
En ook al reden ze harder, De VOPO's waren niet geinteresseerd in Ostmarken, in D-marken daarentegen wel.N11-west schreef:Veel harder dan net even boven de 100 konden de meesten ook niet. Een Trabant haalt alleen met een beetje geluk 110.
Zoals Palance al schreef, een BMW reed zo'n Lada er met gemak uit, maar het kenteken werd doorgegeven aan de GüSt en daar mocht je dan toch nog even afrekenen.
*11-08-2017 L.M.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik was juist geïntersseerd in Ostmarken
Gelukkig heb ik nog een biljet van 5 Mark mee kunnen nemen.

Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- autoweg
-
- stadsweg
Wat hier nog niet genoemd is maar wat ik wel ergens ooit een gelezen of gehoord heb is dat men rond de grens tussen de BRD en de DDR de borden met afstanden, nummers weghaalden om het e.v. vluchten via de grens DDR-BRD voor de burgers uit de DDR zo onmogelijk te maken.
Vorig jaar ben ik in de voormalige DDR geweest en vertelde de chauffeur in de bus dat men ook niet zomaar van het westen van naar het noorden van de DDR mocht.
Je mocht vrij reizen rond 25 km van je woonplaats. Wilde je verder reizen moest je daarvoor een vergunning vragen.
Het zijn toch rare jongens geweest daar in de DDR........
Vorig jaar ben ik in de voormalige DDR geweest en vertelde de chauffeur in de bus dat men ook niet zomaar van het westen van naar het noorden van de DDR mocht.
Je mocht vrij reizen rond 25 km van je woonplaats. Wilde je verder reizen moest je daarvoor een vergunning vragen.
Het zijn toch rare jongens geweest daar in de DDR........
Rij niet alsof de weg van u is; rij alsof de auto van u is. Sam Ewing.
-
- 4x5 autosnelweg
Er was ook een 'sperrgebiet' van 5 km vanaf de grens: Daar waren ook geen borden volgens mij te vinden.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- autoweg
Laten we het erop houden dat men de vlucht probeerde te vermoeilijken, als door het niet noemen van nummers/bestemmingen de vlucht onmogelijk werd dan had het MfS zich die kermis aan de Zonengrenze kunnen besparen. Overigens ontbraken borden enkel op wegen die niet direct veel gebruikt werden als transitweg, je zou mensen toch op ideeën kunnen brengen.Westlander schreef:Wat hier nog niet genoemd is maar wat ik wel ergens ooit een gelezen of gehoord heb is dat men rond de grens tussen de BRD en de DDR de borden met afstanden, nummers weghaalden om het e.v. vluchten via de grens DDR-BRD voor de burgers uit de DDR zo onmogelijk te maken.
Ja, bij een land dat z'n burgers zo controleerde was dit natuurlijk te verwachten.Westlander schreef:Vorig jaar ben ik in de voormalige DDR geweest en vertelde de chauffeur in de bus dat men ook niet zomaar van het westen van naar het noorden van de DDR mocht.
Niet te veel Asterix & Obelix gekeken?Westlander schreef:Het zijn toch rare jongens geweest daar in de DDR........

Overigens, over het reisen van DDR-burgers, ooit iemand van Aktion Leder gehoord?
*11-08-2017 L.M.