[DDR] Oost-Duitse snelwegen
Moderator: Moderatoren
-
- zandpaadje
Re: [DDR] Oost-Duitse snelwegen
Nee snarfflevoland er is helaas geen vertaling van. Ik had er ook al naar gezocht. Ik heb m toch maar gepost omdat ik het filmpje wat betreft beeldmateriaal wel heel gaaf vond.
Ik heb inmiddels nog een mooi filmpje op youtube gevonden over de grens van de ddr. Hier zie je ook veel oude wegen en wegwijzers.
Link
Ik heb inmiddels nog een mooi filmpje op youtube gevonden over de grens van de ddr. Hier zie je ook veel oude wegen en wegwijzers.
Link
Laatst gewijzigd door knolleke op zo 03 jan 2016, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x2 autosnelweg
Klopt, het beeldmateriaal is zeer zeker de moeite waard. Ik was alleen benieuwd naar wat die man nu precies de hele tijd aan het vertellen was, behalve dat het over Oost-Duitsland ging.knolleke schreef:Nee snarfflevoland er is helaas geen vertaling van. Ik had er ook al naar gezocht. Ik heb m toch maar gepost omdat ik het filmpje wat betreft beeldmateriaal wel heel gaaf vond.

"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- zandpaadje
Dank U Mhkamp. Weer wat geleerd en uitgetest en inderdaad het werkt. Het lukte me in eerste instantie niet.
Wellicht een halve zweed op het forum verdwaald? Ik ben er ook benieuwd naar.
Wellicht een halve zweed op het forum verdwaald? Ik ben er ook benieuwd naar.
-
- 2x2 autosnelweg
Dit is een screenshot uit die Zweedse reportage:

Zou dit op de A10 (Berliner Ring) kunnen zijn?

Zou dit op de A10 (Berliner Ring) kunnen zijn?
-
- Voorzitter

-
- 4x5 autosnelweg
Toen ik met de bus door de DDR reisde werd ons expliciet verboden foto's te maken van de snelwegen. Achteraf erg zonde natuurlijk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x3 autosnelweg
In die Zweede reportage vond ik de bewegwijzering er zeker niet slecht uit zien. Deed niet heel veel onder voor wat je in de BRD zo rond die tijd zag, alleen wat minder geslaagde pijlen.
-
- zandpaadje
Deze foto staat op de Duitse Wikipedia over strassen der Ddr.

Beschrijving:
Autobahn bei der Dammmühle im Tanneberger Loch 1981 (heute: A4)

Beschrijving:
Autobahn bei der Dammmühle im Tanneberger Loch 1981 (heute: A4)
-
- 2x2 autosnelweg
Een MDR-reportage van November:
http://ondemand.mdr.de/mp4dyn/2/FCMS-2d ... 4a4_2d.mp4
Eerst over problemen met beton in Oost-Duitsland, vanaf 5:30 over de D8 in Tsjechië, en tenslotte nog de brug bij Mszana in Polen vanaf 11:00.
De volgende dag ging het verder, eerst weer over Oost-Duitsland, dan een herhaling van de reportage over de D8, dan vanaf 9:30 over Rusland en vanaf 14:00 over Roemenië
http://www.mdr.de/mediathek/fernsehen/a ... 15b49.html
http://ondemand.mdr.de/mp4dyn/2/FCMS-2d ... 4a4_2d.mp4
Eerst over problemen met beton in Oost-Duitsland, vanaf 5:30 over de D8 in Tsjechië, en tenslotte nog de brug bij Mszana in Polen vanaf 11:00.
De volgende dag ging het verder, eerst weer over Oost-Duitsland, dan een herhaling van de reportage over de D8, dan vanaf 9:30 over Rusland en vanaf 14:00 over Roemenië
http://www.mdr.de/mediathek/fernsehen/a ... 15b49.html
-
- 2x2 autosnelweg
-
- dorpsstraat
Film van de VPRO uit 1983 met unieke beelden van de transitroute naar Berlijn! (vanaf minuut 29:00)
Link
-
- 2x2 autosnelweg
Tot 31:20. Mooi!
Kan eventueel nog veranderd worden in slechts een link want alleen op YouTube te bekijken...

Kan eventueel nog veranderd worden in slechts een link want alleen op YouTube te bekijken...
-
- expressweg
Prachtige reportage!
Ik heb die film gezien, waar het in de laatste minuten over gaat. Was erg spannend.
In mei 1989 ben ik vanuit school met werkweek naar Oost-Duitsland geweest.
De auto's kon je op een kilometer ruiken.
Over strenge grenscontroles gesproken: 1 van de klasgenoten werd uit de bus gehaald, omdat zijn koffer op slot zat. Dat was bij Checkpoint Charlie toen we weer naar het westen gingen.
Ik heb die film gezien, waar het in de laatste minuten over gaat. Was erg spannend.
In mei 1989 ben ik vanuit school met werkweek naar Oost-Duitsland geweest.
De auto's kon je op een kilometer ruiken.
Over strenge grenscontroles gesproken: 1 van de klasgenoten werd uit de bus gehaald, omdat zijn koffer op slot zat. Dat was bij Checkpoint Charlie toen we weer naar het westen gingen.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik ben in 1987 daar geweest. Ook met school, met de bus. De route ging via Hannover en Helmstedt naar Berlijn. De grenscontroles duurden inderdaad lang (ik dacht dat we 2 uur gestaan hebben), inclusief paspoortstempels, honden willekeurie bagagecontrole en spiegels onder de bus. En in de DDR reed iedereen keurig netjes 
In Oost-Berlijn zijn we 1 dag geweest, ook via Checkpoint Charlie, maar mij staat niet vij dat dat een lastige grensovergang was.

In Oost-Berlijn zijn we 1 dag geweest, ook via Checkpoint Charlie, maar mij staat niet vij dat dat een lastige grensovergang was.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- verkeersader
-
- dorpsstraat

Leuk om te horen dat jullie ervan genoten hebben en dat het persoonlijke herinneringen oproept

-
- dorpsstraat
Interessante docu.
In 1977, 1983, 1988 en in Juli 1990 was ik in de DDR. We hebben dus meerdere keren de snelweg van Helmstedt, Kreuz Berlin, Dresden, gereden. Bij Ruhland gingen we dan er af naar Kamenz. Hoe meer naar het zuiden, hoe slechter het wegdek.
Hir een foto van mijn paspoort uit 1988. Toen was ik met de trein. Ik was toen 15. Ook in de trein kwamen grensbeambten met spiegels en honden. Onze familie was hier en ik wilde graag met ze mee terug. Dat mocht en in aller ijl werd een visum geregeld. Hun kinderen wisten niet dat ze hier waren zodat ze op school niks konden doorvertellen en andere ouders op een idee konden brengen.

Alles wat ik had gekocht werd opgeschreven en dat moest je aan de grens laten zien.
Met mijn neef ben ik Oost-Berlijn gereden met 2 meiden in een Trabi. Op de MZ motor zijn we naar Torgau gereden. Daar waar de Russen en Amerikanen elkaar ontmoeten op 25 April 1945.
In 1977, 1983, 1988 en in Juli 1990 was ik in de DDR. We hebben dus meerdere keren de snelweg van Helmstedt, Kreuz Berlin, Dresden, gereden. Bij Ruhland gingen we dan er af naar Kamenz. Hoe meer naar het zuiden, hoe slechter het wegdek.
Hir een foto van mijn paspoort uit 1988. Toen was ik met de trein. Ik was toen 15. Ook in de trein kwamen grensbeambten met spiegels en honden. Onze familie was hier en ik wilde graag met ze mee terug. Dat mocht en in aller ijl werd een visum geregeld. Hun kinderen wisten niet dat ze hier waren zodat ze op school niks konden doorvertellen en andere ouders op een idee konden brengen.

Alles wat ik had gekocht werd opgeschreven en dat moest je aan de grens laten zien.
Met mijn neef ben ik Oost-Berlijn gereden met 2 meiden in een Trabi. Op de MZ motor zijn we naar Torgau gereden. Daar waar de Russen en Amerikanen elkaar ontmoeten op 25 April 1945.
-
- verkeersader
Drie dia's uit maart 1986.
1. Dreieck Nuthetal, komende vanuit het Oosten.
Helaas niet heel scherp, maar omdat Transit Westberlin, benaderd vanuit die richting, vermoedelijk niet vaak door westerlingen is vastgelegd post ik hem hier toch.

2. Afstandenbord na het Dreieck.

3. Dreieck Potsdam.

1. Dreieck Nuthetal, komende vanuit het Oosten.
Helaas niet heel scherp, maar omdat Transit Westberlin, benaderd vanuit die richting, vermoedelijk niet vaak door westerlingen is vastgelegd post ik hem hier toch.

2. Afstandenbord na het Dreieck.

3. Dreieck Potsdam.

Ubi volentia est, via est
-
- 2x2 autosnelweg
-
- stadsweg
Gaaf om te zien!
Bijzonder dat het stuk Nuthetal - Potsdam (nu tussen A115 en A9) in die tijd al 2x3 stroken had. Is dat in de nazitijd al gelijk zo aangelegd?
Toen ik er in de periode 2005-2012 vaak langs kwam had het ook 2x3 stroken, maar was meestal erg druk. Nu wordt het stuk verbreed tot 2x4 stroken, wat neem ik aan voor de toekomst wel toereikend zal zijn.
Aanvullende vraag: zijn er Reichsautobahnen die voor 1945 al 2x3 stroken telden? Meestal was het profiel 2x2 zonder vluchtstroken.
Bijzonder dat het stuk Nuthetal - Potsdam (nu tussen A115 en A9) in die tijd al 2x3 stroken had. Is dat in de nazitijd al gelijk zo aangelegd?
Toen ik er in de periode 2005-2012 vaak langs kwam had het ook 2x3 stroken, maar was meestal erg druk. Nu wordt het stuk verbreed tot 2x4 stroken, wat neem ik aan voor de toekomst wel toereikend zal zijn.
Aanvullende vraag: zijn er Reichsautobahnen die voor 1945 al 2x3 stroken telden? Meestal was het profiel 2x2 zonder vluchtstroken.
-
- Moderator
Dat stuk is in de jaren '70 naar 2x3 rijstroken verbreed.Het was destijds het enige stuk 2x3 in de DDR.
-
- stadsweg
-
- 2x3 autosnelweg
Goh, was ik eind jaren '80 ook maar zo reislustig dat ik foto's kon maken van DDR-Autobahnen... maar helaas kon ik nog niet eens mijn veters strikken. En aan mijn ouders heb ik ook niks, want die maakten niet zulke interessante foto's, laat staan dat ze naar de DDR gingen.
Echt bijzonder dat dit soort plaatjes weer eens tevoorschijn komen. Zelf geschoten?
Echt bijzonder dat dit soort plaatjes weer eens tevoorschijn komen. Zelf geschoten?
-
- 4x5 autosnelweg
Toen ik daar was werd ons op het hart gedrukt niet zomaar foto’s te maken onderweg. Jammer dat de smartphone toen nog niet bestond.
Ik heb slechts een paar foto’s uit Oost-Berlijn, maar geen wegenfotos’s.
Ik heb slechts een paar foto’s uit Oost-Berlijn, maar geen wegenfotos’s.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x5 autosnelweg
Wel bijzonder om te zien dat de weg wel 2x3 rijstroken had, maar geen enkele geleiderail te zien is op het deel waar geen viaducten zijn.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 4x3 autosnelweg

Laatst gewijzigd door Pino op vr 05 jun 2020, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
Fraai en interessant
En erg leuk detail, die schijnwerpers op de eerste foto 

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- stadsweg
Wat qua veiligheid dan weer meehielp was de maximumsnelheid van 100 km/h op Oost-Duitse snelwegen. Niet dat je dan niet door de middenberm zou kunnen schieten, maar toch.
-
- 4x5 autosnelweg
Te snel rijden was dan ook niet verstandig met al die Trabantjes van de Volkspolizei die ‘verdekt’ stonden opgesteld in de berm. In theorie kon je die er wel makkelijk uitrijden, maar ja... de grensovergangen eh.. 

Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x2 autosnelweg
Ik ken van de DDR meestal foto's van wegen in erbarmelijke toestand, maar die op de foto zien er best goed uit. Veiligheid daargelaten.