[MARKTWERKING OV] "Beter OV tegen lagere kosten"

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Alfa
2x3 autosnelweg

Re: [MARKTWERKING OV] "Beter OV tegen lagere kosten"

Bericht door Alfa » wo 29 jun 2011, 14:24

^^Wat kijkt men hier clichématig naar OV zeg. Het begint me tegen te steken.

Als je de frequentie blind naar beneden haalt zal dat gevolgen hebben voor het totaal aantal passagiers. Nu kan ik me wel voorstellen dat dit een soort natte droom is voor sommige leden op het wegenforum maar slim is het niet. Zeker in de steden.
Laatst gewijzigd door Alfa op wo 29 jun 2011, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 29 jun 2011, 14:25

Chris schreef:Tuurlijk, gewoon bakken met geld erin stoppen, en vervolgens nooit kritisch meer naar kijken... :facepalm:
Dat zegt niemand :roll:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 29 jun 2011, 14:26

^^Ach, velen hier zullen nog liever in de file staan dan het OV te nemen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 29 jun 2011, 14:29

Dat is hun keuze. Ik vind gewoon dat je niet altijd klakkeloos op het OV moet bezuinigen, in weerwil van de heersende opvatting, net zoals je niet zomaar geen wegen meer moet aanleggen. Om ontopic te blijven: Er is een groot verschil tussen elke 10 minuten een bus in een grote stad of elke 10 minuten een bus op het platteland.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 29 jun 2011, 14:30

Palance schreef:
Chris schreef:Tuurlijk, gewoon bakken met geld erin stoppen, en vervolgens nooit kritisch meer naar kijken... :facepalm:
Dat zegt niemand :roll:
Waarom wordt de aanbesteding dan zo tegengewerkt?

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 29 jun 2011, 14:30

^^Omdat 'aanbesteding' eerder een politieke keuze is.
Palance schreef:Dat is hun keuze. Ik vind gewoon dat je niet altijd klakkeloos op het OV moet bezuinigen, in weerwil van de heersende opvatting, net zoals je niet zomaar geen wegen meer moet aanleggen. Om ontopic te blijven: Er is een groot verschil tussen elke 10 minuten een bus in een grote stad of elke 10 minuten een bus op het platteland.
Uiteraard. In een stad is een 10-minuten frequentie eigenlijk laag. Op het platteland volstaat meestal een uursfrequentie.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 29 jun 2011, 14:47

Chris schreef:Waarom wordt de aanbesteding dan zo tegengewerkt?
Geef jij het antwoord maar. Ik heb het namelijk al gegeven.
Alfa schreef:In een stad is een 10-minuten frequentie eigenlijk laag. Op het platteland volstaat meestal een uursfrequentie.
In een stadscentrum wel, maar sommige buitenwijken kunnen best af met een 10-minuten frequentie of iets lager.

Autosnelwegen.net

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » wo 29 jun 2011, 14:54

Alfa schreef:
Chris schreef:Het kan geen kwaad wat weinig gebruikte buslijnen op te heffen hoor... Of een lagere frequentie in de avond en weekend. Nu is er totaal geen incentive om dingen efficiënter aan te pakken en daadwerkelijk eens onrendabele lijnen of delen van lijnen op te doeken.
Dat kan wel kwaad. Een OV-netwerk moet je als 1 geheel zien. Zelfs de rustige lijnen hebben hun nut omdat ze als aanvoerlijn fungeren. Zomaar blind besparen op ogenschijnlijk rustige lijnen is het domste dat je kan doen. Want dat verminderd de bruikbaarheid van het algehele OV-net.
Men ziet vaak de optie met kleinere bussen/buurtbussen rondrijden over het hoofd. Als je een rustige lijn hebt die alleen in de spits drukker is kan je besluiten om in de spits met normale bussen en daarbuiten met buurtbussen te rijden.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 29 jun 2011, 15:17

Alfa schreef:Dat kan wel kwaad. Een OV-netwerk moet je als 1 geheel zien. Zelfs de rustige lijnen hebben hun nut omdat ze als aanvoerlijn fungeren. Zomaar blind besparen op ogenschijnlijk rustige lijnen is het domste dat je kan doen. Want dat verminderd de bruikbaarheid van het algehele OV-net.
Wat een hoop gebakken lucht kraam jij hier uit zeg. Netwerken moet je wel degelijk regelmatig toetsen en zonodig uitdunnen. De bruikbaarheid van het net veranderet echt niet als je 's avonds een halfuurdienst in een uursdienst vermindert. Wat vooral speelt is hoe laat de laatste bus vertrekt.
Alfa schreef:Vergelijk het met de kreet "rustige wegen moet je teruggeven aan de natuur".
Dat is geen juiste vergelijking. De juiste vergelijking zou zijn: stel je voor dat we in de avonduren niet meer op kosten van de niet-automobilisten een vergoeding aan de automobilisten gaan betalen om over de wegen te rijden.
Denk daar maar eens goed over na :idea:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » wo 29 jun 2011, 15:30

Hier wordt gedurende een aantal weken, verspreid over het jaar, bekeken wat de bezettingsgraad van alle lijnen is (chauffeurs houden dat bij). Aan de hand van die gegevens wordt gekeken of er misschien maatregelen moeten worden genomen op bepaalde lijnen. Sommige lijnen zijn geschrapt, andere gewijzigd, weer anderen kregen een minder frequente regeling of juist een meer frequente regeling. Dat is de manier waarop je er m.i. mee om moet gaan: een lijn waar vrijwel standaard gemiddeld 2 mensen in zitten moet je opdoeken, dat kan namelijk niet uit, ook niet met een buurtbus. En lijnen waar de bussen / trams etc. stampvol zitten op bepaalde tijden van de dag moet je frequenter bedienen, wat ook nog afhankelijk kan zijn van weekend / doordeweeks, spits / geen spits etc.

Gewoon maar rijden om het rijden heeft geen zin. Enige efficiëntie is wel gewenst.

En eerlijk is eerlijk: na 8 jaar Arriva is hier nu Qbuzz, en de service, bussen en dienstregeling (ok, die laatste wordt door het OV-Bureau vastgesteld) zijn er stukken op vooruit gegaan. Dus ja: marktwerking heeft zin.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 29 jun 2011, 15:35

captain007 schreef:Als je een rustige lijn hebt die alleen in de spits drukker is kan je besluiten om in de spits met normale bussen en daarbuiten met buurtbussen te rijden.
Dat is een heel dure optie omdat er dan twee bussen nodig zijn, namelijk een grote voor de spitsuren en een kleine voor de daluren. In de meeste gevallen is het dan goedkoper om de hele dag door met grote bussen te blijven rijden, ook al zitten er maar twee mensen in de bus.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 29 jun 2011, 15:41

^^
Dat is correct, tenzij de busmaatschappij een taxibedrijf als dochter heeft en taxibusjes van dat dochterbedrijf kan inzetten.
Denk verder dan alleen maar de traditionele OV-bedrijven !
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 29 jun 2011, 16:24

Rene schreef:
Alfa schreef:Dat kan wel kwaad. Een OV-netwerk moet je als 1 geheel zien. Zelfs de rustige lijnen hebben hun nut omdat ze als aanvoerlijn fungeren. Zomaar blind besparen op ogenschijnlijk rustige lijnen is het domste dat je kan doen. Want dat verminderd de bruikbaarheid van het algehele OV-net.
Wat een hoop gebakken lucht kraam jij hier uit zeg. Netwerken moet je wel degelijk regelmatig toetsen en zonodig uitdunnen. De bruikbaarheid van het net veranderet echt niet als je 's avonds een halfuurdienst in een uursdienst vermindert. Wat vooral speelt is hoe laat de laatste bus vertrekt.
Geloof jij nu echt dat mensen graag wachten op een bus? Als 's avonds laat de bus maar om het uur gaan zullen veel mensen niet meer geneigd zijn erop te wachten. Die mensen nemen gewoon de wagen.

Ik heb ook nooit gezegd dat je af en toe het netwerk niet zou mogen herbekijken. Waar veel mensen hier op forum voorstaan is echter een blinde afschaffing van ogenschijnlijk lege bussen.
Rene schreef:
Alfa schreef:Vergelijk het met de kreet "rustige wegen moet je teruggeven aan de natuur".
Dat is geen juiste vergelijking. De juiste vergelijking zou zijn: stel je voor dat we in de avonduren niet meer op kosten van de niet-automobilisten een vergoeding aan de automobilisten gaan betalen om over de wegen te rijden.
Denk daar maar eens goed over na :idea:
Waarom jij de autobestuurders steeds in de slachtofferrol drukt is mij ook een raadsel. Wegen worden ook betaald door OV-gebruikers hoor. Daar hoor ik jouw niet over.

captain007 schreef:
Alfa schreef:
Chris schreef:Het kan geen kwaad wat weinig gebruikte buslijnen op te heffen hoor... Of een lagere frequentie in de avond en weekend. Nu is er totaal geen incentive om dingen efficiënter aan te pakken en daadwerkelijk eens onrendabele lijnen of delen van lijnen op te doeken.
Dat kan wel kwaad. Een OV-netwerk moet je als 1 geheel zien. Zelfs de rustige lijnen hebben hun nut omdat ze als aanvoerlijn fungeren. Zomaar blind besparen op ogenschijnlijk rustige lijnen is het domste dat je kan doen. Want dat verminderd de bruikbaarheid van het algehele OV-net.
Men ziet vaak de optie met kleinere bussen/buurtbussen rondrijden over het hoofd. Als je een rustige lijn hebt die alleen in de spits drukker is kan je besluiten om in de spits met normale bussen en daarbuiten met buurtbussen te rijden.
Dat lijkt op het eerste zicht zo. Echter moet je weten dat alle buslijnen in de spits drukker zijn dan in de daluren. Om jouw voorstel in praktijk te brengen zal je dus 2 busreeksen moeten hebben, eentje in de spits en eentje in de daluren. Dat zal geen besparing zijn integendeel. Vandaar dat de meeste lijnen de hele dag door op maximumcapaciteit rijden. Dat blijkt het goedkoopst te zijn.

Daarom vind ik deze hele discussie ook zo clichématig. Sommigen zijn een lege bus rondrijden en slaken dan kreten dat het OV inefficiënt is. De grootste kosten zitten hem in het loon van de bestuurder en de benzine, beiden stijgen echt niet door een grotere bus te kopen die in de spits meer personen kan vervuren. Enkel het aankoopbedrag is wat hoger, maar nu ook niet om te zeggen dat het verspilling is.
Laatst gewijzigd door Alfa op wo 29 jun 2011, 16:40, 6 keer totaal gewijzigd.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 29 jun 2011, 16:28

Rene schreef:^^
Dat is correct, tenzij de busmaatschappij een taxibedrijf als dochter heeft en taxibusjes van dat dochterbedrijf kan inzetten.
Denk verder dan alleen maar de traditionele OV-bedrijven !
Arriva besteedde veel van dat soort lijnen (op bepaalde tijdstippen) uit aan taxibedrijven. Een taxichauffeur is veel goedkoper dan een buschauffeur.
Alfa schreef:Geloof jij nu echt dat mensen graag wachten op een bus? Als 's avonds laat de bus maar om het uur gaat zullen veel mensen niet meer geneigd zijn erop te wachten. Die mensen gewoon de wagen. Misschien is dat wel jouw bedoeling maar kom er dan voor uit dat je het enkel te doen is om het OV kapot te maken.
Denk ik niet. De meeste ov-reizigers zijn geen keuzereizigers en reizen hoe dan ook wel. Zolang de aansluiting op ander ov maar goed is. Je kunt beter 1 bus per uur hebben met een overstaptijd van 5 minuten vanaf de trein, dan 2 bussen per uur waar je 25 minuten op moet wachten als de trein is aangekomen.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 29 jun 2011, 19:20

Alfa schreef:Geloof jij nu echt dat mensen graag wachten op een bus? Als 's avonds laat de bus maar om het uur gaan zullen veel mensen niet meer geneigd zijn erop te wachten. Die mensen nemen gewoon de wagen.
Als mensen een alternatief hebben, moeten ze die vooral nemen. Dan belasten ze tenminste niet nodeloos de samenleving met de extra OV-kosten van hun verplaatsing.
Alfa schreef:Waarom jij de autobestuurders steeds in de slachtofferrol drukt is mij ook een raadsel. Wegen worden ook betaald door OV-gebruikers hoor. Daar hoor ik jouw niet over.
Ik probeer je alleen aan het denken te zetten omdat jij een verkeerde vergelijking maakt. OV is niet vergelijkbaar met infra-aanbod, maar met betalen voor een exploitatieaanbod. Blijkbaar wil het dubbeltje nog altijd niet vallen.

Verder is de OV-subsidie per reizigerskilometer verdeeld over de niet-OV-gebruikers een stuk hoger dan de belastingbijdrage aan wegaanleg door OV-gebruikers. Zolang er netto netto nog altijd karrevrachten aan binnengehaalde belastingen naar OV wordt gesluisd wat slechts een kleine fractie van de totale verplaatsingsbehoefte voorziet, moet je niet met dat soort OV-fabeltjes aankomen.
Alfa schreef:Dat lijkt op het eerste zicht zo. Echter moet je weten dat alle buslijnen in de spits drukker zijn dan in de daluren. Om jouw voorstel in praktijk te brengen zal je dus 2 busreeksen moeten hebben, eentje in de spits en eentje in de daluren. Dat zal geen besparing zijn integendeel. Vandaar dat de meeste lijnen de hele dag door op maximumcapaciteit rijden. Dat blijkt het goedkoopst te zijn.
Zoals ik (en Coen Tunnel) al zei: dat geldt niet als twee complementaire bedrijven bij elkaar kruipen en van elkaars materieel en personeel gebruik maken.
Alfa schreef:Daarom vind ik deze hele discussie ook zo clichématig. Sommigen zijn een lege bus rondrijden en slaken dan kreten dat het OV inefficiënt is. De grootste kosten zitten hem in het loon van de bestuurder en de benzine, beiden stijgen echt niet door een grotere bus te kopen die in de spits meer personen kan vervuren. Enkel het aankoopbedrag is wat hoger, maar nu ook niet om te zeggen dat het verspilling is.
OV wordt betaald uit belastinggeld, vooral uit de centen van mensen die er weinig of nooit gebruik van maken. Alles wat het meer kost dan minimaal noodzakelijk is, mag daarom als verspilling van belastinggeld worden beschouwd. Als het goedkoper kan, dan moet het ook goedkoper. En daarom is openbaar aanbesteden ook zo'n goed middel.

En mensen die maar blijven hameren op "OV is goed, OV is geweldig" en "elke verslechtering jaagt de reiziger de auto in", die zijn pas clichématig bezig. Elke keer hetzelfde liedje, en totaal met oogkleppen op voor het feit dat het gros van het clientèle van bus, tram en metro uit captives bestaat.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 29 jun 2011, 19:51

^^ Ik kan me hier grotendeels bij aansluiten.

René speelt de discussie hard, maar ik denk dat hij het met mij eens is dat het om sociale redenen en (zeker in grotere steden) omwille van de leefbaarheid wenselijk is dat er hoe dan ook openbaar vervoer zal moeten zijn. Daar mag best kritisch naar worden gekeken; er hoeft zeker niet klakkeloos overal geld in te worden gestoken. De ov-exploitanten moeten elke euro belastinggeld kunnen verantwoorden. Een aantal dingen die mijns inziens het ov efficiënter en goedkoper kunnen maken zijn:

1.) Aanbesteden ov in de grote steden
Dit is iets wat al lang had moeten gebeuren. Ik erken dat er in het verleden bij een concessieovergang soms problemen zijn geweest, maar dat kwam ook door te korte termijnen die door de opdrachtgevers werden gehanteerd en door onduidelijkheden bij de toewijzing van de concessie. Ik pleit voor een duidelijke procedure, waarbij in de grote steden een bepaalde dienstverlening hoe dan ook gewaarborgd moet blijven.

2.) Uitbesteden: samenwerken met andere bus- en taxibedrijven
Arriva laat het zien in haar samenwerking met TCR en eerder al in Noord-Nederland met vele lokale taxibedrijven, Connexxion heeft het laten zien met o.a. Van Oeveren. Het kan soms goedkoper zijn om bepaalde diensten uit te besteden. Denk hierbij aan rustige streeklijnen waar 's avonds en in het weekend best een achtpersoons taxibusje zou kunnen rijden, maar denk ook aan excentrisch in het netwerk gelegen lijnen die er voor zorgen dat het materieel en de chauffeur relatief lang weg blijven. Daar kan een lokaal touringcarbedrijf ook best met een bus rijden. Voordeel: ook een touringcarchauffeur is goedkoper dan een ov-chauffeur. Connexxion en Arriva zijn twee bedrijven die ook een touringcartak hebben. Daar doen ze wel wat mee, maar daar zouden ze veel meer mee kunnen doen.

3.) Stoppen met onzinnige aanbestedingseisen
Dat er overal een lagevloerbus moet rijden is tot daar aan toe, maar dat het materieel bij het begin van de concessie nieuw moet zijn of een maximale leeftijd mag hebben is belachelijk. Ook zet ik mijn twijfels bij die provincies die alles zo nodig in een eigen kleurstelling willen hebben. Het kost geld en het voegt weinig toe. Er mogen, nee, moeten kwaliteitseisen aan het materieel zijn, maar die moeten wel redelijk zijn. De Provincie Gelderland snap ik bijvoorbeeld niet: wel allerlei luxe in de bussen eisen, maar geen wc's in treinen die een uur over hun reis doen... :nuts: Bussen gaan nu soms na 5 jaar dienst in Nederland al op transport naar Tsjechië, Albanië, Portugal, Bosnië, Georgië of nog verder (Cuba bijvoorbeeld) - niet nodig.

4.) Geef ov-bedrijven meer vrijheid
Er is voor ov-bedrijven best nog wel meer te doen. Connexxion begint nu met de exploitatie van stationswinkels op busstation; een gat in de markt lijkt mij. Daar zit nog wel wat handel in; ik heb in de kleine restauraties op de busstations van Emmeloord, Doetinchem en Drachten Van Knobelsdorffplein altijd aardig wat volk gezien. Het is ook een stukje service richting de reiziger, en het kan de ov-bedrijven wat opleveren. Als ze die vrijheid krijgen om dit soort gelegenheden te exploiteren, kunnen ze daarmee geld verdienen en vallen de aanbestedingen mogelijk goedkoper uit. Ook moeten de busbedrijven zelf de mogelijkheid krijgen om binnen hun concessiegebied naar eigen inzicht nieuwe lijnen te exploiteren, op eigen kosten, als ze denken dat dat winstgevend kan zijn. Ook dit kan uiteindelijk de kosten weer verlagen. Regionale vervoerders moeten tevens de kans krijgen om hun eigen identiteit meer uit te dragen. Ik vind het onbegrijpelijk dat bij elk station nog steeds een groot NS-logo prijkt, terwijl er soms al jaren geen NS-trein meer stopt.

5.) Kritisch kijken naar infrastructuur
Moeten stations en spoorlijnen waar weinig gebruik van wordt gemaakt in stand worden gehouden? Ja, mits de kosten acceptabel zijn. Denk aan bijvoorbeeld Leeuwarden-Harlingen: me dunkt dat een snelbus over de A31 daar niet veel langzamer zou zijn dan de trein, en de stations aan die spoorlijn liggen ook vrij excentrisch. Dan zou een snelle bus ook een goede optie kunnen zijn. Daar waar echter voor relatief weinig geld een kort stuk spoorlijn geschikt kan worden gemaakt voor reizigersvervoer met een behoorlijk potentieel, moet dat ook kunnen. Kijk naar de onlangs heropende spoorlijn naar Veendam: hierdoor konden de nodige buslijnen geschrapt worden en zullen de extra kosten op de lange termijn zeer beperkt zijn. Maar kijk ook eens naar het PVV-plan voor Terneuzen-Gent: dat is niet reëel en daar moet dus geen belastinggeld in worden gestoken.

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » wo 29 jun 2011, 20:09

^^ Ik sluit mij daar bij aan. Bij het volgende kan ik alleen over Groningen (stad) spreken:

1.) Ik denk dat de grote steden bij een aanbesteding naar andere gebieden moeten kijken hoe het daar gaat. Hier had Qbuzz ook weinig tijd (vanwege een rechtszaak van Arriva, die z'n grootste concessie door de neus geboord zag), maar het is allemaal wel in orde gekomen. Het kan dus wel.

2.) Dat uitbesteden gebeurt ook. In Oost-Groningen (rond Vlagtwedde, Beerta etc.) rijden belbussen, wat wel taxibussen zijn. Dat is in sommige gebieden nog beter dan alleen een taxibus op vaste tijden laten rijden. Je moet dan een bepaalde tijd voordat je weg wil bellen. Een beetje een mix tussen taxi en bus. Deze 'lijnen' worden uitbesteed aan een taxibedrijf, die wel rijdt in busjes in de huisstijl die het OV-Bureau wil.

3.) Toen Arriva vertrok uit Groningen-Drenthe, reden er in verhouding vrij veel verouderde bussen, maar ook een aantal bussen waarmee nog geen 50.000 km gereden was. Die oude bakken zijn allemaal geëxporteerd, de nog (vrij) nieuwe zijn in dienst gekomen in andere Arriva-concessies. Maar ik ben het ermee eens dat het zonde is om in principe nog goed materieel zomaar de grens over te zetten en bij een nieuwe aanbesteding nieuw materieel te eisen (tenzij het echt te gortig is).

4.) In Emmeloord en Drachten was het daar inderdaad altijd redelijk druk. Het zou voor vrij grote plaatsen waar nog niet zo'n soort voorziening aanwezig is, zeker wel een idee zijn.

5.) Ik blijf hier weer even in de buurt: men wil bijvoorbeeld ook kijken of het mogelijk is om het deel van de spoorlijn Groningen - Eemshaven te upgraden, in die zin dat men ook het deel tussen Roodeschool en de Eemshaven zelf geschikt wil maken voor passagiersvervoer. Dit met het oog op de veerdienst naar Borkum en de toch toenemende werkgelegenheid in de Eemshaven. Als daar potentieel voor is en het niet te veel geld kost (in de Eemshaven zou een station gemaakt moeten worden en er zouden een aantal overwegen van spoorbomen moeten worden voorzien, naast nog andere zaken) zou dat zeker mogelijk moeten zijn, zie inderdaad je voorbeeld van Veendam. De Eemshaven op die manier ontsluiten middels OV kan waarschijnlijk beter uit dan een buslijn opzetten tussen Groningen en de Eemshaven.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 29 jun 2011, 20:59

Coen Tunnel schreef:René speelt de discussie hard, maar ik denk dat hij het met mij eens is dat het om sociale redenen en (zeker in grotere steden) omwille van de leefbaarheid wenselijk is dat er hoe dan ook openbaar vervoer zal moeten zijn.
Inderdaad, mee eens.
Maar OV-aanbod om sociale reden is een heel ander aanbod dan om reden van actief modaliteitsbeïnvloedend beleid.
Vanuit sociaal perspectief moet er OV zijn, maar dat hoeven geen hoge frequenties te zijn.

Verder mag het van mij best zo zijn dat sociale minima op vertoon van een pasje voor de huidige tarieven kunnen blijven reizen - maar mensen met een goed inkomen hoeven m.i. niet driedubbelop in hun verplaatsingsbehoefte te worden gesubsidieerd (fiks hogere woon-werk-vergoeding voor OV door de baas, restant daadwerkelijke kosten OV door belastingbetaler opgehoest, en dan ook nog eens extra belastingaftrek). Zeker niet als die verplaatsingsbehoefte impliceert dat de maatschappelijke kosten van het OV door de gecreëerde scheefte ver-tig-voudigen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 29 jun 2011, 21:02

Groningen schreef:^^ Ik sluit mij daar bij aan. Bij het volgende kan ik alleen over Groningen (stad) spreken:

1.) Ik denk dat de grote steden bij een aanbesteding naar andere gebieden moeten kijken hoe het daar gaat. Hier had Qbuzz ook weinig tijd (vanwege een rechtszaak van Arriva, die z'n grootste concessie door de neus geboord zag), maar het is allemaal wel in orde gekomen. Het kan dus wel.
Qbuzz heeft prioriteiten gesteld, dus hing er een half jaar nadat ze waren begonnen nog steeds niet overal een nieuw haltebordje en waren de Arrivakleuren soms nog te zien. Maart toch alle lof voor hoe Qbuzz dat vrij soepel heeft laten verlopen.
2.) Dat uitbesteden gebeurt ook. In Oost-Groningen (rond Vlagtwedde, Beerta etc.) rijden belbussen, wat wel taxibussen zijn. Dat is in sommige gebieden nog beter dan alleen een taxibus op vaste tijden laten rijden. Je moet dan een bepaalde tijd voordat je weg wil bellen. Een beetje een mix tussen taxi en bus. Deze 'lijnen' worden uitbesteed aan een taxibedrijf, die wel rijdt in busjes in de huisstijl die het OV-Bureau wil.
Soortgelijke dingen zijn er ook in Friesland, en de Regiotaxi is in veel gebieden ook een mooi alternatief.
3.) Toen Arriva vertrok uit Groningen-Drenthe, reden er in verhouding vrij veel verouderde bussen, maar ook een aantal bussen waarmee nog geen 50.000 km gereden was. Die oude bakken zijn allemaal geëxporteerd, de nog (vrij) nieuwe zijn in dienst gekomen in andere Arriva-concessies. Maar ik ben het ermee eens dat het zonde is om in principe nog goed materieel zomaar de grens over te zetten en bij een nieuwe aanbesteding nieuw materieel te eisen (tenzij het echt te gortig is).
Een hele hoop Ambassador 200-bussen rijden nu in de regio Praag rond. Absurd. Het OV-bureau Groningen-Drenthe vond het destijds echter geen probleem dat Arriva bussen die als stadsbus in Malmö hadden rondgereden hier naar toe haalde.
4.) In Emmeloord en Drachten was het daar inderdaad altijd redelijk druk. Het zou voor vrij grote plaatsen waar nog niet zo'n soort voorziening aanwezig is, zeker wel een idee zijn.
In Doetinchem is het busstation naast het treinstation, maar heeft het treinstation verder geen voorzieningen. Maar Connexxion wil het gaan proberen in o.a. Alkmaar en Enschede, ben benieuwd of het iets wordt.
5.) Ik blijf hier weer even in de buurt: men wil bijvoorbeeld ook kijken of het mogelijk is om het deel van de spoorlijn Groningen - Eemshaven te upgraden, in die zin dat men ook het deel tussen Roodeschool en de Eemshaven zelf geschikt wil maken voor passagiersvervoer. Dit met het oog op de veerdienst naar Borkum en de toch toenemende werkgelegenheid in de Eemshaven. Als daar potentieel voor is en het niet te veel geld kost (in de Eemshaven zou een station gemaakt moeten worden en er zouden een aantal overwegen van spoorbomen moeten worden voorzien, naast nog andere zaken) zou dat zeker mogelijk moeten zijn, zie inderdaad je voorbeeld van Veendam. De Eemshaven op die manier ontsluiten middels OV kan waarschijnlijk beter uit dan een buslijn opzetten tussen Groningen en de Eemshaven.
Dan kom je weer uit bij mijn eerdere punt: is er wel bestaansrecht voor de spoorlijn naar Roodeschool/Eemshaven?
Rene schreef:
Coen Tunnel schreef:René speelt de discussie hard, maar ik denk dat hij het met mij eens is dat het om sociale redenen en (zeker in grotere steden) omwille van de leefbaarheid wenselijk is dat er hoe dan ook openbaar vervoer zal moeten zijn.
Inderdaad, mee eens.
Maar OV-aanbod om sociale reden is een heel ander aanbod dan om reden van actief modaliteitsbeïnvloedend beleid.
Vanuit sociaal perspectief moet er OV zijn, maar dat hoeven geen hoge frequenties te zijn.
Ik geloof niet in actief modaliteitsbeïnvloedend beleid. De stromen die je kan verplaatsen van de weg naar het ov zijn zo klein, bovendien moet je dat niet willen. De spitsbelasting in het ov is nu al erg groot, dat moet je niet eens willen hebben. Op sommige trajecten kan het ov ook niet meer aan, denk aan zo'n beetje alle verbindingen die via Weesp gaan bijvoorbeeld...

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 29 jun 2011, 21:15

Rene schreef:
Alfa schreef:Geloof jij nu echt dat mensen graag wachten op een bus? Als 's avonds laat de bus maar om het uur gaan zullen veel mensen niet meer geneigd zijn erop te wachten. Die mensen nemen gewoon de wagen.
Als mensen een alternatief hebben, moeten ze die vooral nemen. Dan belasten ze tenminste niet nodeloos de samenleving met de extra OV-kosten van hun verplaatsing.
Ga jij dan gemeenten zoals Den Haag aansporen extra parkeerplaatsen aan te leggen en parkeernormen voor bedrijven aan te passen? Ik heb de auto als alternatief hier achter mijn huis staan, maar ik raak dat kreng met geen mogelijkheid kwijt in de buurt van mijn werkplek. Het OV ontlasten betekent extra kosten elders.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 29 jun 2011, 21:17

Als een aantal van die kantoren eens uit die onmogelijke stadscentra zou verplaatst worden naar de stadsrand, sla je twee vliegen in één klap: minder verkeer en opstoppingen in het centrum, en meer ruimte voor (ook nog eens veel minder kostbare) parkeerplaatsen...

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 29 jun 2011, 21:25

Dan moet er wel eerst een weeffout weggewerkt worden. Mijn kantoor staat namelijk keurig aan de stadsrand van Den Haag: op de Binckhorst. Echter direct daaraan grenst Voorburg, vervolgens Ypenburg, en dan de bebouwde kom van Nootdorp, waardoor het kantoor tegelijkertijd midden in de agglomeratie staat. Iedere gemeente kijkt naar zijn eigen postzegel en niet naar het totaal.

N342
autoweg

Bericht door N342 » wo 29 jun 2011, 21:58

Coen Tunnel schreef:Connexxion en Arriva zijn twee bedrijven die ook een touringcartak hebben. Daar doen ze wel wat mee, maar daar zouden ze veel meer mee kunnen doen.
Connexxion doet al meer met haar taxi-tak. Vele bussen die op zondag met een Mercedes Sprinter worden gereden, worden niet door een reguliere chauffeur gereden, maar door Connexxion Taxi Services (CTS). In de concessie Twente zijn lijn 12 (stadsdienst Hengelo), 80/81 (Almelo-Westerhaar-Ommen/Hardenberg) en 96 (Rijssen-Hellendoorn) daar voorbeelden van.

Coen Tunnel schreef:3.) Stoppen met onzinnige aanbestedingseisen
Dat er overal een lagevloerbus moet rijden is tot daar aan toe, maar dat het materieel bij het begin van de concessie nieuw moet zijn of een maximale leeftijd mag hebben is belachelijk. Ook zet ik mijn twijfels bij die provincies die alles zo nodig in een eigen kleurstelling willen hebben. Het kost geld en het voegt weinig toe. Er mogen, nee, moeten kwaliteitseisen aan het materieel zijn, maar die moeten wel redelijk zijn. De Provincie Gelderland snap ik bijvoorbeeld niet: wel allerlei luxe in de bussen eisen, maar geen wc's in treinen die een uur over hun reis doen... :nuts:
Tsja, aan dat verhaal zitten nog wat kleine haken en ogen. Als een concessie opnieuw wordt aanbesteed, en de concessiehouder wint deze niet, dan is het volgens mij niet meer dan logisch dat zij de vrijheid krijgt om haar materieel mee te nemen (men hoeft de concurrentie niet in het zadel te helpen). Anderzijds lijkt het haast een strijd te zijn tussen de verschillende OV-autoriteiten wie het gekste PvE kan opstellen en daar ook nog eens mee weg komt. Persoonlijk zie ik er wel wat voor dat het materieel eigendom wordt van de OV-autoriteit, en niet van de vervoerder. Daardoor krijg je dat bij een eventuele overgang van de ene naar de andere vervoerder er veel minder overgangsperikelen zijn en er ook nog eens meer rendement uit de investering wordt gehaald. Een wisseling van de wacht betekent dan immers niet gelijk nieuw materieel.

Overigens moet de provincie Gelderland (en de Regio Twente eveneens) zich eigenlijk de ogen uit de kop schamen. Luxe bussen, gaat nog. Treinen zonder wc's is wellicht dramatisch, maar waar men totaal geen rekening mee houdt is de veiligheid van de machinist. Wat reed er in de Achterhoek? Lint. Wat rijdt er vanaf december 2013 op Zutphen-Oldenzaal? Gemoderniseerde Lint. Men weet drommels goed dat dat materieel veiligheidstechnisch totaal niet voldoet (vandaar dat de Lintjes voor Almelo-Mariënberg reeds in 2005 afgeleverd werden, aangezien de botsnorm per 1 januari 2006 is aangescherpt.) Kijk u even mee hoe een Lint eruit ziet na een eenzijdig ongeval met een werktrein? LINK! (even scrollen, halverwege de pagina)
Coen Tunnel schreef:4.) Geef ov-bedrijven meer vrijheid
Regionale vervoerders moeten tevens de kans krijgen om hun eigen identiteit meer uit te dragen. Ik vind het onbegrijpelijk dat bij elk station nog steeds een groot NS-logo prijkt, terwijl er soms al jaren geen NS-trein meer stopt.
Alle Nederlandse stations (zelfs die geopend zijn nadat de dienst door NS is overgedragen aan een regionale vervoerder) zijn eigendom van NS Poort. De vervoerder is alleen maar gebruiker. (maar ik kan me voorstellen dat zoiets voor de reiziger allemaal wat wazig is)
*11-08-2017 L.M.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 29 jun 2011, 22:04

N342 schreef:Tsja, aan dat verhaal zitten nog wat kleine haken en ogen. Als een concessie opnieuw wordt aanbesteed, en de concessiehouder wint deze niet, dan is het volgens mij niet meer dan logisch dat zij de vrijheid krijgt om haar materieel mee te nemen (men hoeft de concurrentie niet in het zadel te helpen).
Natuurlijk, maar zowel Arriva, Connexxion als Veolia hebben meerdere concessies in handen en winnen wel eens wat en verliezen wel eens wat. Het blijft raar dat ze de bussen uit een verloren concessie bijna nooit mogen inzetten in een nieuw verworven concessie, maar dat dan nieuw materieel moet worden aangeschaft.
Persoonlijk zie ik er wel wat voor dat het materieel eigendom wordt van de OV-autoriteit, en niet van de vervoerder. Daardoor krijg je dat bij een eventuele overgang van de ene naar de andere vervoerder er veel minder overgangsperikelen zijn en er ook nog eens meer rendement uit de investering wordt gehaald. Een wisseling van de wacht betekent dan immers niet gelijk nieuw materieel.
Ik geloof dat er ook zoiets geldt voor de Arnhemse trolleybussen. Dat zou natuurlijk een goed idee zijn.
Alle Nederlandse stations (zelfs die geopend zijn nadat de dienst door NS is overgedragen aan een regionale vervoerder) zijn eigendom van NS Poort. De vervoerder is alleen maar gebruiker. (maar ik kan me voorstellen dat zoiets voor de reiziger allemaal wat wazig is)
Station Harlingen Haven is als eerste in Arriva-huisstijl omgebouwd, en het schijnt zo te zijn dat dat meer zal gaan voorkomen, dat regionale vervoerders die vrijheid krijgen. Een goede zaak, lijkt mij.

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » wo 29 jun 2011, 22:45

Coen Tunnel schreef:
Groningen schreef:3.) Toen Arriva vertrok uit Groningen-Drenthe, reden er in verhouding vrij veel verouderde bussen, maar ook een aantal bussen waarmee nog geen 50.000 km gereden was. Die oude bakken zijn allemaal geëxporteerd, de nog (vrij) nieuwe zijn in dienst gekomen in andere Arriva-concessies. Maar ik ben het ermee eens dat het zonde is om in principe nog goed materieel zomaar de grens over te zetten en bij een nieuwe aanbesteding nieuw materieel te eisen (tenzij het echt te gortig is).
Een hele hoop Ambassador 200-bussen rijden nu in de regio Praag rond. Absurd. Het OV-bureau Groningen-Drenthe vond het destijds echter geen probleem dat Arriva bussen die als stadsbus in Malmö hadden rondgereden hier naar toe haalde.
Die waren zeker wel goed genoeg? Het is gewoon pure kapitaalvernietiging wat er gebeurt: in 5 jaar de afschrijving er doorheen blazen met flinke jaarlijkse bedragen (scheelt aardig wat belasting) en dan weer nieuw materieel. Waanzin.
Coen Tunnel schreef:
Groningen schreef:5.) Ik blijf hier weer even in de buurt: men wil bijvoorbeeld ook kijken of het mogelijk is om het deel van de spoorlijn Groningen - Eemshaven te upgraden, in die zin dat men ook het deel tussen Roodeschool en de Eemshaven zelf geschikt wil maken voor passagiersvervoer. Dit met het oog op de veerdienst naar Borkum en de toch toenemende werkgelegenheid in de Eemshaven. Als daar potentieel voor is en het niet te veel geld kost (in de Eemshaven zou een station gemaakt moeten worden en er zouden een aantal overwegen van spoorbomen moeten worden voorzien, naast nog andere zaken) zou dat zeker mogelijk moeten zijn, zie inderdaad je voorbeeld van Veendam. De Eemshaven op die manier ontsluiten middels OV kan waarschijnlijk beter uit dan een buslijn opzetten tussen Groningen en de Eemshaven.
Dan kom je weer uit bij mijn eerdere punt: is er wel bestaansrecht voor de spoorlijn naar Roodeschool/Eemshaven?
Dat zou men dus kunnen uitzoeken. Dan is het snel genoeg duidelijk. :mrgreen:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 29 jun 2011, 23:12

Groningen schreef:
Coen Tunnel schreef:
Groningen schreef:3.) Toen Arriva vertrok uit Groningen-Drenthe, reden er in verhouding vrij veel verouderde bussen, maar ook een aantal bussen waarmee nog geen 50.000 km gereden was. Die oude bakken zijn allemaal geëxporteerd, de nog (vrij) nieuwe zijn in dienst gekomen in andere Arriva-concessies. Maar ik ben het ermee eens dat het zonde is om in principe nog goed materieel zomaar de grens over te zetten en bij een nieuwe aanbesteding nieuw materieel te eisen (tenzij het echt te gortig is).
Die waren zeker wel goed genoeg? Het is gewoon pure kapitaalvernietiging wat er gebeurt: in 5 jaar de afschrijving er doorheen blazen met flinke jaarlijkse bedragen (scheelt aardig wat belasting) en dan weer nieuw materieel. Waanzin.
Die bussen uit Malmö waren al wat jaartjes oud, maar nog best redelijk. Maar die Ambassadors die naar Tsjechië zijn gegaan, dat is jammer. Ambassadors worden in Nederland nog steeds nieuw gemaakt en ook die oudere Ambassadors van Arriva voldeden/voldoen nog prima aan de huidige comforteisen.

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » wo 29 jun 2011, 23:15

^^ Dat wou ik zeggen, volgens mij bestaat zo ongeveer driekwart van de vloot van Connexxion uit die bussen. Achja, publiek geld: pakken wat je pakken kan. Volgens mij is dat het motto.

rene154
stadsweg

Bericht door rene154 » do 30 jun 2011, 0:15

Rene schreef:Als een aantal van die kantoren eens uit die onmogelijke stadscentra zou verplaatst worden naar de stadsrand, sla je twee vliegen in één klap: minder verkeer en opstoppingen in het centrum, en meer ruimte voor (ook nog eens veel minder kostbare) parkeerplaatsen...
Pff wat ben ik toch blij dat het beleid op het vlak van ruimtelijke ordening er niet uitziet zoals jij dat graag zou willen, een aanschakeling van woonwijken en bedrijventerreinen in relatief lage dichtheden waar je alleen met de auto ergens kan komen en nergens de drempelwaarde voor bepaalde voorzieningen wordt gehaald.... Misschien verkeerskundig gewenst, daar valt over de discussiëren (die discussie hebben we al eerder gevoerd dus daar zal ik niet nogmaals op ingaan, wel jammer dat jij vaak ophoudt met reageren op het moment dat je redenatie onderuit gehaald wordt...), maar zowel vanuit een stedenbouwkundig als sociaal perspectief niet wenselijk. Het wordt tijd dat jij je blik eens wat verruimd want je redenaties zijn erg eenzijdig en houden geen rekening met andere belangen dan die op verkeerskundig vlak.

rene154
stadsweg

Bericht door rene154 » do 30 jun 2011, 0:22

N342 schreef:Wat reed er in de Achterhoek? Lint. Wat rijdt er vanaf december 2013 op Zutphen-Oldenzaal? Gemoderniseerde Lint. Men weet drommels goed dat dat materieel veiligheidstechnisch totaal niet voldoet (vandaar dat de Lintjes voor Almelo-Mariënberg reeds in 2005 afgeleverd werden, aangezien de botsnorm per 1 januari 2006 is aangescherpt.) Kijk u even mee hoe een Lint eruit ziet na een eenzijdig ongeval met een werktrein? LINK! (even scrollen, halverwege de pagina)
Jeetje zeg, dat ziet er echt niet best uit, met wat voor snelheid is dat ongeluk gebeurd, enig idee? Als daar mensen in hadden gezeten had dat zeker doden en zwaargewonden opgeleverd... :|

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 30 jun 2011, 1:33

^^ 40 km/u slechts volgens offciële bron...