[MARKTWERKING OV] "Beter OV tegen lagere kosten"

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: [MARKTWERKING OV] "Beter OV tegen lagere kosten"

Bericht door Vinny » ma 12 dec 2011, 23:23

Het meeste geluid dat trams maken is de trambel. De belangrijkste reden om in (binnen)steden met stadstrams te rijden is hun relatieve ruimte-efficiency. Zie bijv. hier:
http://maps.google.nl/?ll=52.364477,4.8 ... 34,,0,0.91

In bestaande tramsteden zijn de exploitatiekosten ook relatief minder drukkend op het totale budget, volgens mij is het trambedrijf van de GVB zelfs ietsje meer kostendekkend dan het busbedrijf, al heeft dat ook te maken met het feit dat in Amsterdam stadsbussen (op de 22 en de 15 na) voornamelijk zwakkere lijnen in de buitenwijken betreft. Ook is het eenvoudiger om met een tramlijn omleidingsroutes te rijden omdat er in de binnenstad van Amsterdam meer trambanen beschikbaar zijn dan wegen waar bussen op kunnen rijden.
Utrecht
Voor Utecht geldt dat de verbinding Utrecht-De Uithof zodanig veel reizigers heeft, dat een metro hier gerechtvaardigd is. Als dat dan een (semi)automatische metroverbinding wordt dan is deze qua aanleg erg duur, maar dat betaald zich later in de exploitatiefase terug. De grote investeringen die gedaan moeten worden voor een volledig conflictvrije baan lijken mij toch nodig, voor de doorstroming van het overige verkeer...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 12 dec 2011, 23:49

Trams hebben een positiever imago dan bussen. Een tram gaat overigens echt wel langer mee dan 15 jaar. In Antwerpen en Gent rijden momenteel trams rond die net geen 50 jaar oud zijn. Voor nieuwe trams rekent men 30 à 40 jaar. Trams rijden ook zachter dan bussen. De trams van 40 meter kunnen veel meer reizigers vervoeren dan gelede bussen. Dat een tram altijd voorrang heeft is misschien nadelig voor autogebruikers. Maar het heeft wel als voordeel dat de tram er minder hinder van ondervindt.

Er is ook nog het emmisieargument en tot slot is het energieverbruik gunstiger.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 13 dec 2011, 7:42

Rene schreef:Kijk naar hoeveel passagiers in Utrecht in een dubbelgelede bus passen, en kijk hoeveel er in een Amsterdamse of Rotterdamse stadstram gaan.
Ik heb vanmorgen eens extra opgelet. De trams in Rotterdam zitten - ook buiten de spits - aardig vol, met een frequentie waar m.i. geen bus aan kan tippen. Ja, als je er elke 2 minuten eentje laat rijden wellicht...
Rene schreef: * Gemiddelde snelheid van de tram is gemiddeld genomen lager dan die van de bus.
Dat maakt m.i. in een stad niet uit voor tram of bus. Ik durf zelfs te stellen dat in een binnenstad de tram sneller is dan de bus (die gewoon in de file kan aansluiten waar er geen busbaan is - en in Rotterdam zelf zijn dat er niet bijster veel).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 13 dec 2011, 10:37

Het hangt heel erg van de verbinding af. Nemen we Amsterdam als voorbeeld: tram 26 is beduidend sneller dan buslijn 172. Maar dat is ook niet zo moeilijk. Betreffende busslak kan ik (behalve op zondagmorgen) gewoon met de fiets bijhouden. Dat moet ik met buslijn 314 (Edam-Amsterdam Centraal) niet proberen. Die is sneller dan de auto :yes:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 13 dec 2011, 10:54

Vinny schreef:Het meeste geluid dat trams maken is de trambel.
Zeker nog nooit een tram door de bocht horen gaan ? En in een stad is een bocht altijd dichtbij. Plus dat er tramtypes zijn met zeer luide thyristorsturing, en als je bij een halte woont wordt je daar allesbehalve blij van. Van die oplopende hoge tonen heb je aanmerkelijk meer last dan van het continue lage geluid dat het verkeer op een snelweg produceert.
Vinny schreef:In bestaande tramsteden zijn de exploitatiekosten ook relatief minder drukkend op het totale budget, volgens mij is het trambedrijf van de GVB zelfs ietsje meer kostendekkend dan het busbedrijf, al heeft dat ook te maken met het feit dat in Amsterdam stadsbussen (op de 22 en de 15 na) voornamelijk zwakkere lijnen in de buitenwijken betreft.
Bij bepaling van het kostenverschil tussen trams en bussen moet je het verschil in de benodigde infrastructuur meerekenen in de exploitatielasten. Als je dat doet, zie je een enorm financieel zwart gat in het exploitatieplaatje van trams.
Vinny schreef:Ook is het eenvoudiger om met een tramlijn omleidingsroutes te rijden omdat er in de binnenstad van Amsterdam meer trambanen beschikbaar zijn dan wegen waar bussen op kunnen rijden.
Met vrije busbanen bereik je hetzelfde, en vrije busbanen kosten maar een fractie van vrije trambanen, door het ontbreken van rails, wissels en bovenleiding. De bus kan bovendien even van de vrije busbaan af, terwijl een tram niet even van de vrije trambaan afkan.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 13 dec 2011, 11:40

In Amsterdam zijn lang niet overal vrije trambanen, maar mogen trams wel door een voetgangersgebied (zoals de Leidsestraat) en bussen niet. Dat punt gaat dus niet op. De exploitatie van de infrastructuur in Amsterdam is omhooggegaan door de slechte railsligging van de combino's, maar op zich maakt het weinig uit of je beton en asfalt aanlegt, of houten dwarsliggers met stalen rails. De kosten voor het seinwezen ben je in principe ook voor bussen kwijt wanneer je daar leuke dingen mee wilt doen zoals een bidirectionele wisselstrook voor bussen:
http://maps.google.nl/maps?q=Z%C3%BCric ... 4,,0,-0.96
Een bovenleiding, die overigens hier ook zichtbaar is, aangezien bus 32 een trolleylijn is, heeft andere voordelen (geen dieselwalm in drukke winkelstraten, of zoals hier het uitgaansgebied) en is rendabel bij hoge frequenties, omdat electriciteit goedkoper is dan diesel.
Zeker nog nooit een tram door de bocht horen gaan ?
Ik heb maar van één transportmiddel echt last en dat is een vliegtuig, die heel laag over komt vliegen. Trams, auto's en treinen: ik hoor ze alleen als ik er op let. En in de stad is toch genoeg achtergrondgeluid.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 13 dec 2011, 12:02

Moderne trams maken aanzienlijk minder herrie in de bocht dan oude trams. De oude trams (of nieuwere trams met oude hergebruikte onderstellen) hebben starre assen. Daar de buitenbocht altijd langer is dan de binnenbocht moeten er wielen slippen. Nieuwere trams hebben onafhankelijke "wielen".

Rails over rechte stukken kosten ook niet veel. Die kunnen vrij lang mee. Met name de wissels en de bochten zijn onderhoudsintensief, en dan ook nog eens complex omdat ze op een kruising liggen, die (meestal) niet 3 maanden dicht kan. Net als op het spoor dient men te streven het aantal bochten en wissels beperkt te houden als het even kan, maar een stadsplanning van 1900 doe je niet even over.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 13 dec 2011, 12:52

Palance schreef:
Rene schreef:Kijk naar hoeveel passagiers in Utrecht in een dubbelgelede bus passen, en kijk hoeveel er in een Amsterdamse of Rotterdamse stadstram gaan.
Ik heb vanmorgen eens extra opgelet. De trams in Rotterdam zitten - ook buiten de spits - aardig vol, met een frequentie waar m.i. geen bus aan kan tippen. Ja, als je er elke 2 minuten eentje laat rijden wellicht...
Wat dus het geval is in Utrecht, waar elke twee minuten een dubbelgelede bus rijdt.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 13 dec 2011, 14:02

Rene schreef:
Vinny schreef:Het meeste geluid dat trams maken is de trambel.
Zeker nog nooit een tram door de bocht horen gaan ? En in een stad is een bocht altijd dichtbij. Plus dat er tramtypes zijn met zeer luide thyristorsturing, en als je bij een halte woont wordt je daar allesbehalve blij van. Van die oplopende hoge tonen heb je aanmerkelijk meer last dan van het continue lage geluid dat het verkeer op een snelweg produceert.
Mag ik als ervaringsdeskundige mijn mening geven? Ik woon op het Surinameplein, met zowel een heleboel gebogen tramrails voor m'n deur als een halte schuin naast me en schuin voor me. Tel daarbij twee hoogfrequente tramlijnen en een hoogfrequente buslijn bij op en ik denk dat ik best recht van spreken heb. Toch heb ik van trams hoegenaamd geen enkele last. Ook de Combino's rijden tegenwoordig aardig stil door de bochten. Optrekken bij de haltes gaat vrijwel geruisloos en hoge oplopende tonen heb ik nog nooit gehoord. Het belletje hoor ik wel, maar schaar ik onder de categorie nostalgisch. De bussen leveren iets meer overlast op, maar eigenlijk ook nog steeds verwaarloosbaar.
Dan het autoverkeer. Dat levert al meer overlast op. Niet zozeer de grote stroom, maar meer de individuele gevallen. In te delen in de categoriën zwaar verkeer (vrachtwagens) en zwaar irritant verkeer (gepimpte golfjes met bijbehorend rijgedrag). Maar als het op overlast aankomt, staan de veelvuldig (minstens 2 keer per uur, vaak veel meer) over het plein scheurende politieauto's, brandweerwagens en ambulances met stip op een, overigens zonder dat ik mij daar druk over maak, want dit verkeer is er uiteraard niet voor niks. Maar als het op geluid aankomt, vallen de trams hier volledig bij in het niet.
Laatst gewijzigd door paolie op di 13 dec 2011, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 13 dec 2011, 14:09

Het belletje hoor ik wel, maar schaar ik onder de categorie nostalgisch.
De bel is niet nostalgisch. Hij is nodig. Mensen lopen anders door rood over de trambaan heen zonder op- of om te kijken... :x

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 13 dec 2011, 14:22

Dat weet ik. Maar dan nog vind ik het geluid nostalgisch! Net zoals de bel van mijn fiets!

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 13 dec 2011, 14:24

Eigenlijk gebruik ik mijn fietsbel nooit, maar op het fietspad langs de Prins Hendrikkade bij Amsterdam Centraal moet ik hem wel heel vaak gebruiken... :geenlach:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 13 dec 2011, 14:30

Mijn slaapkamer ligt ook praktisch boven een tramhalte. Last van de trams heb ik echter amper, alleen af en toe van de vonkende bovenleiding. Hulpverleners maken inderdaad beduidend meer lawaai, evenals opgevoerde auto's die met hoge snelheid de trambaan kruisen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 03 jan 2012, 16:58

Vinny schreef:In ieder geval gaat EBS wel een stuk efficienter rijden. De bussen die in de spits van Waterland/Purmerend naar Amsterdam rijden, worden daar gestald in een nieuwe stalling te Amsterdam Noord. Dit bespaart mat. ritten. Het personeel gaat dan in één bus terug naar Purmerend (met zijn allen) of naar Edam/Monnikendam/Hoorn. In de avondspits wordt dit natuurlijk andersom gedaan... :yes:
Nou, ik weet niet waar jij je info vandaan hebt, maar ik zie de laatste weken ENORM veel bussen op "lijn 1" naar "Geen Dienst". Veel meer dan vroeger bij Arriva. En in de spitsrichting zit de 308, die het nu zonder gelede bussen moet doen, tot de nok toe afgeladen met staande reizigers, die het hele eind naar Amsterdam aan een lusje kunnen hangen. De 105, die vroeger naar de pont reed, maar nu niet meer, ziet er vaak angstaanjagend leeg uit...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » di 03 jan 2012, 17:21

Sowieso maakt het weinig uit of een stalling in Amsterdam of Purmerend staat. In beide geval heb je te maken met een lege en een volle rit, alleen de volgorde is dan anders.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 03 jan 2012, 17:43

Rene schreef:
Vinny schreef:In ieder geval gaat EBS wel een stuk efficienter rijden. De bussen die in de spits van Waterland/Purmerend naar Amsterdam rijden, worden daar gestald in een nieuwe stalling te Amsterdam Noord. Dit bespaart mat. ritten. Het personeel gaat dan in één bus terug naar Purmerend (met zijn allen) of naar Edam/Monnikendam/Hoorn. In de avondspits wordt dit natuurlijk andersom gedaan... :yes:
Nou, ik weet niet waar jij je info vandaan hebt, maar ik zie de laatste weken ENORM veel bussen op "lijn 1" naar "Geen Dienst". Veel meer dan vroeger bij Arriva. En in de spitsrichting zit de 308, die het nu zonder gelede bussen moet doen, tot de nok toe afgeladen met staande reizigers, die het hele eind naar Amsterdam aan een lusje kunnen hangen. De 105, die vroeger naar de pont reed, maar nu niet meer, ziet er vaak angstaanjagend leeg uit...
Waarschijnlijk is de stalling in Noord nog niet klaar. Overigens kun je prima in een lege 105 plaatsnemen. Je moet dan wel overstappen op Buikslotermeerplein.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 03 jan 2012, 17:48

^^
Laat nou niemand op die extra overstap zitten te wachten. Die kost namelijk extra geld aan GVB-chiptarief.
Vanuit Purmerend naar Pont Tolhuis of Buikslotermeerplein was namelijk even duur, en de pont was gratis...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 03 jan 2012, 17:51

Ja, een zitplaats in de spits heeft zo zijn prijs :hap:

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » vr 13 jul 2012, 11:58

[url=http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/concurrentie-op-spoorlijn-groningen-zwolle]RTV Drenthe[/url], 13 juli 2012 schreef:'Concurrentie op spoorlijn Groningen-Zwolle'

ASSEN - Op de spoorlijn Groningen-Zwolle gaan als het aan minister Schultz ligt stoptreinen van concurrenten van de NS rijden.

Dat heeft ze in een brief aan de Tweede Kamer laten weten. Schultz gunde vorig jaar het hoofdrailnet aan de NS, maar stelde daarbij als eis dat op enkele trajecten stoptreinen van concurrenten als Arriva en Veolia gaan rijden. De intercity's moeten van haar wel in handen van de NS blijven. Oppositiepartijen als PvdA, SP en GroenLinks zien niets in het plan en stellen dat reizigers er geen baat bij hebben.
Ik ben benieuwd hoe zoiets eruit zou zien. Het klinkt op zich positief, maar dan moeten de dienstregelingen wel goed op elkaar afgestemd worden. Ik hoop niet dat er een machtsspelletje komt tussen de NS en een concurrent om de dienstregeling.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 13 jul 2012, 12:33

Prorail heeft de regie bij het plannen van de dienstregeling. Er zijn Europese regels over welk soort treinen voorrang krijgen bij de planning. Omdat intercity's daarin voorrang hebben boven stoptreinen komt het er in de praktijk wel op neer dat de NS leidend is. De stoptreinen moeten immers in de gaten rijden die door de goederentreinen (1e prioriteit) en intercity's zijn overgelaten.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 13 jul 2012, 12:56

De verkeersleiding neemt het niet zo nauw met die voorrangsregels. Ik maak regelmatig mee dat vertraagde stoptreinen voorrang krijgen op Intercity's waardoor uiteindelijk twee treinen vertraging hebben i.p.v. een.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 13 jul 2012, 15:40

^^ Het zijn regels voor het inplannen bij het maken van de dienstregeling, niet bij de uitvoering ervan zoals de verkeersleiding doet. Dat is weer een andere wereld.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » vr 13 jul 2012, 15:59

Ik heb véél meer last van een snelweg dan van een tramhalte, hoor. Ik heb wel eens overnacht in een hotel vlak langs de snelweg en da's toch echt geen pretje.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 13 jul 2012, 17:44

En de link met die concurrentie is???
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » vr 13 jul 2012, 18:39

Oh, als reactie op René:
Overigens vind ik hoogfrequent busverkeer zéér slecht voor de leefbaarheid van de stad. De vreselijke emissies, het enorme lawaai (méér en vooral hinderlijker dan dat van trams !), en de verkeersonveiligheid maken de bus ongeschikt om door winkelstraten en historische stadscentra te denderen. Een tram is misschien, als het op het totaalplaatje uitkomt, wel iets duurder, maar de leefbaarheid die een tram geeft vind ik zeer wenselijk. René haalt Utrecht centraal - de uithof aan als goed voorbeeld van busverkeer, maar ik zie dat juist als een voorbeeld van hoe het níet moet.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 13 jul 2012, 19:34

^^
Dat is een bericht van december waar je op reageert...
en daarnaast volslagen
:offtopic:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 13 jul 2012, 20:33

Kaaiman schreef:
[url=http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/concurrentie-op-spoorlijn-groningen-zwolle]RTV Drenthe[/url], 13 juli 2012 schreef:'Concurrentie op spoorlijn Groningen-Zwolle'

ASSEN - Op de spoorlijn Groningen-Zwolle gaan als het aan minister Schultz ligt stoptreinen van concurrenten van de NS rijden.

Dat heeft ze in een brief aan de Tweede Kamer laten weten. Schultz gunde vorig jaar het hoofdrailnet aan de NS, maar stelde daarbij als eis dat op enkele trajecten stoptreinen van concurrenten als Arriva en Veolia gaan rijden. De intercity's moeten van haar wel in handen van de NS blijven. Oppositiepartijen als PvdA, SP en GroenLinks zien niets in het plan en stellen dat reizigers er geen baat bij hebben.
Ik ben benieuwd hoe zoiets eruit zou zien. Het klinkt op zich positief, maar dan moeten de dienstregelingen wel goed op elkaar afgestemd worden. Ik hoop niet dat er een machtsspelletje komt tussen de NS en een concurrent om de dienstregeling.
Ik zou niet weten waarom het niet zou kunnen werken. In Duitsland is dit al jaren de normaalste gang van zaken. Die regionale vervoerders kunnen ook prima stoptreinen op het hoofdrailnet gaan exploiteren, wat mij betreft.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » di 02 okt 2012, 16:40

www.nu.nl schreef:
De vier grote steden in ons land mogen voortaan zelf bepalen of ze hun openbaar vervoer aanbesteden of laten verzorgen door een gemeentelijk vervoerbedrijf.

De Eerste Kamer ging dinsdag akkoord een initiatiefwet hiertoe van PvdA, GroenLinks, SP en D66.
De vier partijen kregen eerder in de Tweede Kamer al steun van de PVV en konden hier dinsdag in de Eerste Kamer ook op rekenen. Ook de ChristenUnie, Partij voor de Dieren, OSF en 50PLUS stemden in.

De keuzevrijheid die de G4 nu krijgen, staat haaks op de plannen van het inmiddels gevallen kabinet van VVD en CDA, die wilden dat Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht hun openbaar vervoer verplicht zouden aanbesteden.
Dat zou goedkoper en efficiënter ov opleveren. PvdA, GroenLinks, SP en D66 vinden echter dat de gemeenten zelf het beste weten hoe ze hun openbaar vervoer moeten regelen.

Een van de indieners, Jacques Monasch van de PvdA, zei tijdens het debat van vorige week dan ook dat dit wetsvoorstel in essentie gaat om keuzevrijheid en lokale autonomie.
VVD en CDA vinden echter dat de gemeenten in de huidige situatie ook genoeg in te brengen hebben. Bovendien vrezen ze dat door de initiatiefwet situaties kunnen ontstaan die in strijd zijn met Europese regels.
Inderdaad weten zij ongetwijfeld zelf het beste hoe zij hun openbaar vervoer moeten regelen. We moeten maar eens af van het verplicht aanbesteden en daarmee het uitkleden van dienstregelingen en het op straat zetten van personeel.
TOEVOEGING
Oeps, vergeten. Even voor de helderheid: [/sarcasmemodus]
Laatst gewijzigd door Groningen op di 02 okt 2012, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » di 02 okt 2012, 16:53

Groningen schreef:We moeten maar eens af van het verplicht aanbesteden en daarmee het uitkleden van dienstregelingen
Hoe kom je bij deze "wijsheid"? Ik bekijk even de situatie in Zuid-Limburg, waar na aanbesteding een vergelijkbaar aantal bussen rijdt op de belangrijkste lijnen en waar kleine plaatsen beter ontsloten worden dan vóór de aanbesteding. Over het treinvervoer tussen Heerlen en Maastricht: van 1 stoptrein en 1 sneltrein, die slecht verdeeld over het uur reden, zijn we naar 2 sneltreinen en 2 stoptreinen per uur gegaan, netjes verdeeld over het uur. Goh, wat is de dienstregeling toch vreselijk uitgekleed na de aanbesteding... :?

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 02 okt 2012, 18:46

Als een gemeente in het bestek voorschrijft dat alle routes moeten blijven bestaan en de frequentie minstens gelijk moet blijven dan verandert er niets aan de kwaliteit van de dienstverlening, maar het blijkt wel ineens 10% goedkoper te kunnen.