[MARKTWERKING OV] "Beter OV tegen lagere kosten"

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Kaaiman
Secretaris

Re: [MARKTWERKING OV] "Beter OV tegen lagere kosten"

Bericht door Kaaiman »

Egbert schreef: wo 03 sep 2025, 14:56het alternatief is op elk tussenstation een chippaal neerzetten en ik denk niet dat dat gaat gebeuren.
Daar las ik van de week anders wel over in het regionale nieuws. Maar of dat speculatief was of overgenomen van Arriva zelf, bleek er niet uit.

Overigens zijn Groningen, Zwolle en Hoogeveen de enige stations met gesloten poortsystemen. Meppel, Beilen, Assen, Haren en Groningen Europapark zijn gewoon open. Wat ik in het geval van Assen trouwens wel vreemd vind, met zo'n nieuwe stationsinrichting.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Sibren
verkeersader

Bericht door Sibren »

Groningen heeft sinds de verbouwing zelfs de bijzondere situatie dat de NS wel achter poortjes zit en Arriva niet.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Het gaat wellicht weer mogelijk worden voor de provincies om zelf het OV te regelen:
Provincies mogen in de toekomst een eigen bedrijf oprichten om het openbaar vervoer te verzorgen. Daardoor zijn ze straks niet meer verplicht om de regionale bus- en spoorlijnen aan te besteden bij commerciële partijen. Een voorstel dat deze wetswijziging regelt, lijkt een meerderheid in de Tweede Kamer te gaan halen.
https://nos.nl/artikel/2581139-marktwer ... provincies
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
RikB
stadsweg

Bericht door RikB »

Voordeel: geen maanden chaos bij de start van de nieuwe concessie.
Of de kwaliteit in het algemeen omhoog gaat, dat vraag ik me af. Ik heb weinig bus ervaring, wel trein. Ik ken NS vooral uit de jaren 90. Toen was er ook te weinig materieel. Duitse rijtuigen, en alsnog te weinig zitplaatsen.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Het ov heeft een sociaal aspect. Door de marktwerking komt dat onder druk te staan omdat al die omwegen niet efficiënt zijn.
En dat is natuurlijk ook zo.

Maar de vraag is dan wel, als het te duur is om de bus een ommetje langs een ouderencomplex te laten rijden, hoe oma en/of opa wel naar hun kinderen of .... kunnen reizen.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

boe! schreef: wo 03 sep 2025, 18:03 Die chippaaltjes zijn eenvoudig te plaatsen. Dat zal het probleem niet zijn.
Dan heb je extra paaltjes op alle stations. Hoe kom je vervolgens op een station als Hoogeveen door de poortjes?

Als men met elektrisch materieel wil rijden dan doet hetzelfde probleem zich in Groningen voor. Want alleen boven de NS-sporen (voorzien van NS-poortjes) hangt een draad.

Meest waarschijnlijk is dat je een speciaal kaartje in de Glimble-app moet kopen. En dat met NS een afspraak wordt gemaakt waardoor NS-poortjes opengaan bij het tonen van een QR-code vanuit die app. Zo gaat het nu ook met de nachttreinen van Arriva.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Schelpenpaadje schreef: vr 05 sep 2025, 8:58
boe! schreef: wo 03 sep 2025, 18:03 Die chippaaltjes zijn eenvoudig te plaatsen. Dat zal het probleem niet zijn.
Dan heb je extra paaltjes op alle stations. Hoe kom je vervolgens op een station als Hoogeveen door de poortjes?
Poortje voor de NS en een poortje voor Arriva.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

^^ Dan is het dus niet meer een kwestie van 'even' een incheckpaaltje plaatsen.

Voor een extra vervoerder heb je altijd minimaal twee (maar liefst drie) extra poortjes nodig. Want je wilt dat mensen die het station in en uit willen niet op elkaar hoeven te wachten én je hebt tenminste 1 breder mindervalidenpoortje nodig. Daarnaast heb je bij eigen poortjes óók nog paaltjes op het perron nodig, om een overstap binnen het station mogelijk te maken.

Het omkleuren van bestaande poortjes gaat ten koste van de capaciteit van de huidige vervoerder. Het aantal poortjes en waar deze staan is per station bepaald aan de hand van de hoeveelheid reizigers. Niet alleen om het ontstaan van wachtrijen te beperken, dit heeft ook te maken met veiligheid. Denk hierbij niet alleen aan dagelijks gebruik, maar ook aan crowd control bij evenementen in de buurt. Het bijplaatsen van extra poortjes kan zelden zonder de hele opstelling aan te passen.

Ken je de situatie in Hoogeveen? Daar is weinig ruimte voor extra poortjes. Je zit langs het perron met een stationsgebouw, een fietsenstalling en er is een tunnel. Voor het bijplaatsen van poortjes zul je groen en een deel van de fietsenstalling moeten opofferen.

Dan heb ik het nog niet over het feit dat een paaltje overal geplaatst kan worden. Tijdelijke paaltjes op een accu worden bijvoorbeeld toegepast bij gepland treinvervangend vervoer en voor HSL-toeslagenpaaltjes die het afgelopen jaar zijn bijgeplaatst op stations als Amersfoort, Lelystad en Almere. Voor poortjes heb je een vaste stroomaansluiting nodig, dus je kunt alleen aansluiten op een bestaande poortrij of een nieuwe plek waar je makkelijk aan stroom kunt komen.

Samengevat: poortjes zijn duurder in aanschaf en om te plaatsen dan paaltjes + je hebt ruimte nodig die al wordt gebruikt.

Dit maakt het geschetste alternatief (digitaal kaartje + gebruik van NS-poortjes) veel goedkoper en praktischer.

Een scenario waarbij je bij een Arriva-paal in- en uitcheckt, waarna op je kaart een eenmalige poortpassage wordt geladen voor NS is eigenlijk onmogelijk. Het is ten eerste onwenselijk omdat het de kans vergroot dat mensen het paaltje van Arriva vergeten, met alle klachten van dien ("ik kom het station niet uit", "waarom is er meer geld afgeschreven dan dat ik heb gereisd". Ten tweede is dit administratief niet mogelijk; voor OV-chipkaarten kan het in theorie nog, maar een losse poortpassage op een bankpas (ovpay) laden gaat niet, waardoor het aanbieden van een bankpas bij het NS-poortje wordt gezien als reguliere incheck/uitcheck bij NS.
Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark »

Wat ik mij bij dat open access vooral afvraag, is er überhaupt vraag naar meer treinen tussen Groningen en Zwolle. Het antwoord is vermoedelijk "nee" of "beperkt". Waarmee er dus linksom of rechtsom toch weer geld verspild wordt dat beter besteed had kunnen worden, ook in OV-land.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Het is nu een halfuurdienst. Heel veel meer dan wat aanvullingen zal het nooit worden. In de tussentijd snap ik de frustratie wel. Dit is dan het hoofdspoorwegennet, dus NS. Maar voor NS is de Intercity Zwolle-Groningen vele malen belangrijker dan wat er nog in de regio moet/kan worden aangeboden. De sprinter mag er hoegenaamd nog net zijn als hij de rest maar niet in de weg zit. En die regionale aanbieder die zelf wat meer nadenkt over wat de regio nodig zou hebben wordt op afstand gehouden. In de tussentijd duurt de situatie voort dat het hele hoofdspoorwegennet zonder discussie en aanbesteding aan NS wordt toegeschoven.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

RikB schreef: do 04 sep 2025, 13:55 Voordeel: geen maanden chaos bij de start van de nieuwe concessie.
Of de kwaliteit in het algemeen omhoog gaat, dat vraag ik me af. Ik heb weinig bus ervaring, wel trein. Ik ken NS vooral uit de jaren 90. Toen was er ook te weinig materieel. Duitse rijtuigen, en alsnog te weinig zitplaatsen.
In de jaren '90 moest ik zes jaar lang met de bus naar school, van de DVM (Drentse Vervoersmaatschappij). Formeel eigenlijk DVM/NWH, aangezien ze toen al samengegaan waren met de NWH (Noord-Westhoek) uit Zwartsluis die het vervoer in de Kop van Overijssel en de Noordoostpolder regelde. Later ging DVM/NWH samen met FRAM en werd het VEONN, en VEONN ging uiteindelijk samen met het Groningse GADO en GVB en het Limburgse Vancom (opvolger van VSL) op in Arriva.

De frequenties waren toen vaak hoger en ook kleinere steden hadden nog wel iets van een stadsdienst, maar het kostte ook veel geld en de MB200-bussen reden nog tot begin deze eeuw rond. Dat waren wel de nieuwere MB200's, maar zelfs de oude Leyland-Den Oudsten MB200-bussen uit de periode van ca. 1978-1981, met de kenmerkende stoelen met rood skai en de bagagenetten boven de stoelen reden nog tot ongeveer 1996 rond.

Wat wel soms een probleem was waren aansluitingen op andere bussen en treinen, zeker met lagere frequenties. Het noorden had toen ook nog het 'probleem' dat de NS ten noorden van Zwolle weliswaar twee Intercity's per uur naar Groningen en twee per uur naar Leeuwarden liet rijden, maar in beide gevallen stopte één op alle tussengelegen stations. Naar Groningen was er dan nog een extra stoptrein bij. Maar voor bussen die op de treinen aansloten vanaf belangrijke knopen als Heerenveen en Assen was het lastig om een nette halfuursdienstregeling te rijden - en aansluitingen op andere treinen in Leeuwarden en Groningen waren soms ook problematisch. Ik weet nog dat de bus van Assen richting Oosterwolde en dan door naar Drachten of Heerenveen in een 20/40-schema reed vanwege die gekke treindienstregeling. Maar dat maakte aansluitingen op andere bussen natuurlijk ook weer lastiger.

Kortom, was alles beter? Mensen romantiseren het verleden vaak, maar volgens mij was het toen lang niet zo efficiënt als nu, en reed er gemiddeld genomen veel ouder materieel rond.
Willem schreef: do 04 sep 2025, 14:56 Het ov heeft een sociaal aspect. Door de marktwerking komt dat onder druk te staan omdat al die omwegen niet efficiënt zijn.
En dat is natuurlijk ook zo.

Maar de vraag is dan wel, als het te duur is om de bus een ommetje langs een ouderencomplex te laten rijden, hoe oma en/of opa wel naar hun kinderen of .... kunnen reizen.
Aanbestedende overheden kunnen zelf beslissen waar bussen moeten rijden. Ze kunnen in de aanbestedingseisen zetten dat er een bus langs het ouderencomplex moet rijden. Je ziet hier echter nogal wat verschillen tussen aanbestende overheden, sommige schrijven meer en gedetailleerder voor dan andere. Er wordt natuurlijk ook naar de kosten gekeken, en dan worden dit soort omwegen nogal makkelijk geschrapt of vervangen door een beltaxi-oplossing of zo om je naar de dichtstbijzijnde halte of OV-hub te brengen, wat in de praktijk bijna niemand gebruikt omdat het zoveel gedoe is. Maar op papier is er dan OV.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ Vancom was niet Limburgs en ook niet de opvolger van VSL. VSL is overgegaan in Hermes (nu onderdeel van Transdev). En Vancom was een Amerikaans busbedrijf dat inschreef op de eerste proefconcessie in Nederland (een paar streeklijnen in Zuid-Limburg). Vancom werd kort daarna zelf overgenomen door Arriva.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Je hebt gelijk, ik had het even niet precies meer op mijn netvlies staan. Het was de eerste proef met aanbesteding van het OV in Nederland en ze namen het vervoer over van Hermes (ten tijde van de aanbesteding in 1994 was het nog VSL, toen Vancom echt ging rijden in 1995 waren VSL en ZO al gefuseerd to Hermes), het was inderdaad geen opvolger van VSL. Tevens werd Vancom eigenaar van het GVB Groningen, en in 1998 verkocht Vancom de Nederlandse tak van het bedrijf aan Arriva.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Mark schreef: vr 05 sep 2025, 9:46 Wat ik mij bij dat open access vooral afvraag, is er überhaupt vraag naar meer treinen tussen Groningen en Zwolle. Het antwoord is vermoedelijk "nee" of "beperkt". Waarmee er dus linksom of rechtsom toch weer geld verspild wordt dat beter besteed had kunnen worden, ook in OV-land.
In de spits zijn zowel de intercities als de sprinters tussen Zwolle en Groningen wel redelijk gevuld. Daarbuiten is de capaciteit ruim voldoende.

Ik kan me haast niet voorstellen dat de extra ritten van Arriva heel veel nieuwe reizigers zullen aantrekken. Studenten zitten al in het ov. Dorenzen zullen -zeker na de oplevering van de ring in Groningen- eerder overstappen of overgestapt zijn van trein naar auto, terwijl NS de extra capaciteit (spitstreinen Assen-Groningen) gewoon in stand houdt.

Als je een apart kaartje moet kopen en je niet d.m.v. doorkoppeling in dezelfde Arriva-trein kunt overstappen of op hetzelfde perron kunt overstappen is er voor de reiziger ook geen voordeel qua comfort.

De treinen zijn alleen bedoeld om reizigers bij NS weg te snoepen. En aan de overheid bewijzen dat het bedrijf in de toekomst een serieus alternatief kan zijn voor NS op het hoofdrailnet vergroot de waarde van Arriva voor de aandeelhouders.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Schelpenpaadje schreef: vr 05 sep 2025, 11:56
In de spits zijn zowel de intercities als de sprinters tussen Zwolle en Groningen wel redelijk gevuld. Daarbuiten is de capaciteit ruim voldoende.
'propvol' is hoe ik het vaak zou willen typeren. Overigens vaak een gevolg van ingekorte treinen, dan wordt er gesplitst, en gaat er een 4-stel DDZ verder vanaf Zwolle naar Groningen, terwijl er veel meer reizigers instappen dan uit gaan.

Ik denk dat de vraag naar 'meer treinen' beperkt is, maar vooral 'langere treinen'. De sprinter richting Leeuwarden is ook vaak niet meer dan 3 bakken SNG sinds de treindienst is opgesplitst in Lelystad.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

^^ Eens dat 4 bakken DDZ in de spits niet genoeg is tussen Zwolle en Groningen. Gelukkig ligt de capaciteit meestal hoger.

3 bakken SNG is buiten de spits meer dan voldoende tussen Lelystad en Leeuwarden. Tijdens de spits kan alleen het stuk tussen Steenwijk en Zwolle vrij druk zijn, maar dan zijn ze over het algemeen wel langer.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

De dienstregeling Zwolle-Leeuwarden is nu ook wel vrij bizar. Daardoor zullen sommige treinen veel drukker zijn dan anderen. Omdat Leeuwarden geen echte universiteit heeft is de tak in zijn geheel overigens wel een stuk rustiger. Heel prettig als ik op zondagavond in de trein zit, dan gaat bij Zwolle iedereen er uit 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

^^ Klopt :mrgreen:

Voor de intercity wordt het feit dat Leeuwarden kleiner is gecompenseerd doordat die stopt in Meppel, Steenwijk én Heerenveen versus alleen Assen voor de IC naar Groningen. Je ziet dan ook dat de lijn naar Leeuwarden drukker is naar mate je dichter bij Zwolle bent.

De sprinterdienst van/naar Leeuwarden is inderdaad wel ruim bemeten voor dat deze alleen kleinere plaatsen Wolvega, Akkrum en Grou-Jirnsum bedient. Versus o.a. het grotere Hoogeveen en het belangrijke voor station Europapark voor de sprinter naar Groningen en die belangrijk is voor 2 provincies. Maar de sprinter Zwolle-Leeuwarden wordt dan ook gesteund door de provincie Fryslân en de dienstregeling is op rustige momenten net wat beperkter dan die naar Groningen.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Er is ook een minimale bedieningsplicht van 2x per uur voor alle stations van het hoofdrailnet. Daar hoort een plaats als Akkrum wel bij.

Ik zou er wel voor zijn als meer gekeken wordt hoe het OV in Zwitserland gereden wordt: daar heb je rond grote steden een netwerk van treinverbindingen onder de noemer 'S-bahn' en dat kun je dan eventueel aan- of inbesteden.

In Groningen is daar dit jaar natuurlijk wel een begin mee gemaakt door het een doorgangsstation te laten zijn met doorgaande verbindingen waardoor stations als Groningen Noord en Europapark beter zijn aangesloten op het netwerk.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Het hebben van 2 sets poortjes is achterhaald. Je kan op basis van de in en uitchecktijd met 95% zekerheid vaststellen welke trein genomen is en dan op die basis afrekenen. Alleen als iemand vergeet uit te checken op een station zonder poortjes kan het lastiger zijn te bepalen wie het reserveringsgeld krijgt. En wellicht met papieren kaartjes, maar die staan meestal op vervoerder.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Wouter N14 schreef: do 04 sep 2025, 12:44 Het gaat wellicht weer mogelijk worden voor de provincies om zelf het OV te regelen:
Uitstekend nieuws, dan kunnen provincies zelf de ideologische keuze maken of ze met een private partner in zee gaan of het zelf doen, in plaats van dat opgelegd te krijgen door Den Haag.
Mark schreef: vr 05 sep 2025, 9:46 Wat ik mij bij dat open access vooral afvraag, is er überhaupt vraag naar meer treinen tussen Groningen en Zwolle. Het antwoord is vermoedelijk "nee" of "beperkt". Waarmee er dus linksom of rechtsom toch weer geld verspild wordt dat beter besteed had kunnen worden, ook in OV-land.
Helemaal mee eens.
Reizigers die men kan afsnoepen van NS/concessiehouder hoofdrailnet betekenen minder inkomsten voor NS, in dit geval gaat het misschien om kleine aantallen maar als dat op grotere schaal gebeurd zal NS minder inkomsten hebben die door de overheid bijgepast zullen moeten worden. Ook worden inkomsten over het hoofdrailnet gespreid, als er winstgevende lijnen reizigers afgesnoept worden, zijn er weer minder inkomsten voor de verlieslatende lijnen en zit je met hetzelfde probleem. Er wordt dus winst gemaakt door een private partij maar tegelijk ook meer belastinggeld verspild.
Dat je op internationale lijnen bedrijven laat concurreren tot daar toe, maar in het binnenland vind ik het toch twijfelachtig of de reiziger en belastingbetaler hier beter van wordt.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Mundial schreef: za 06 sep 2025, 15:36 Helemaal mee eens.
Reizigers die men kan afsnoepen van NS/concessiehouder hoofdrailnet betekenen minder inkomsten voor NS, in dit geval gaat het misschien om kleine aantallen maar als dat op grotere schaal gebeurd zal NS minder inkomsten hebben die door de overheid bijgepast zullen moeten worden. Ook worden inkomsten over het hoofdrailnet gespreid, als er winstgevende lijnen reizigers afgesnoept worden, zijn er weer minder inkomsten voor de verlieslatende lijnen en zit je met hetzelfde probleem. Er wordt dus winst gemaakt door een private partij maar tegelijk ook meer belastinggeld verspild.
Dat je op internationale lijnen bedrijven laat concurreren tot daar toe, maar in het binnenland vind ik het toch twijfelachtig of de reiziger en belastingbetaler hier beter van wordt.
Op zich is er sprake van “beter OV tegen hogere kosten”, dus aan een deel van de titel van dit topic is voldaan. Dus het is ook niet helemaal verspilling van belastinggeld. Tenzij een uitbreiding van de dienstregeling tussen Groningen en Zwolle dat sowieso is, maar dan moet je je andersom ook afvragen of een beperking van het huidige aanbod mogelijk zou zijn, want dan wordt het in elk geval OV tegen lagere kosten.

Verder heb ik overigens ook mijn twijfels over het nut van het toetreden van dit soort extra aanbieders op één en hetzelfde spoornetwerk. Maar het kan daar ook weinig schade aanrichten, dus we kunnen het eens aanzien.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Peter schreef: za 06 sep 2025, 12:59 Het hebben van 2 sets poortjes is achterhaald. Je kan op basis van de in en uitchecktijd met 95% zekerheid vaststellen welke trein genomen is en dan op die basis afrekenen. Alleen als iemand vergeet uit te checken op een station zonder poortjes kan het lastiger zijn te bepalen wie het reserveringsgeld krijgt. En wellicht met papieren kaartjes, maar die staan meestal op vervoerder.
Dit is niet waar. En zeker niet als er binnen open access meerdere vervoerders op hetzelfde traject gaan rijden.

Er zijn nu al routes waar je verschillende reisadviezen kunt krijgen, deels met verschillende vervoerders. Dan weet je niet met welke vervoerders een reiziger heeft gereisd en hoe ver.

Ook bij verstoringen en werkzaamheden kun je grote afwijkingen hebben: stel er is een storing bij Driebergen, dan zullen over de Kippenlijn veel mensen via Ede-Wageningen en Amersfoort omreizen naar Utrecht en Amsterdam.

Daarbij kun je misschien zeggen "het is maar 5%", maar in geld en na aftrek van alle kosten kan dit om serieuze bedragen gaan met dito gevolgen voor het bedrijfsresultaat en mogelijkheden om te investeren.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Pino schreef: vr 05 sep 2025, 10:11 ^^ Het is nu een halfuurdienst. Heel veel meer dan wat aanvullingen zal het nooit worden. In de tussentijd snap ik de frustratie wel. Dit is dan het hoofdspoorwegennet, dus NS. Maar voor NS is de Intercity Zwolle-Groningen vele malen belangrijker dan wat er nog in de regio moet/kan worden aangeboden. De sprinter mag er hoegenaamd nog net zijn als hij de rest maar niet in de weg zit. En die regionale aanbieder die zelf wat meer nadenkt over wat de regio nodig zou hebben wordt op afstand gehouden. In de tussentijd duurt de situatie voort dat het hele hoofdspoorwegennet zonder discussie en aanbesteding aan NS wordt toegeschoven.
Voor NS zijn sprinters wel degelijk belangrijk.

Reizigers van en naar kleine stations reizen vaak verder dan alleen de stations die de sprinter aandoet. En dus zijn deze treinen ook belangrijk om de intercity's gevuld te krijgen. In een intercity van Groningen naar Schiphol stappen veel mensen in op Assen die zijn ingestapt in Haren. En mensen die in Hoogeveen of omgeving wonen, kunnen in Zwolle overstappen. Zonder sprinterdienst hadden deze reizigers de auto moeten nemen, of erg lang in een bus moeten zitten.

Dat de frequentie soms (en dit is vrij zeldzaam) lager ligt dan die van de intercity's op een traject heeft te maken met de vraag die nu eenmaal lager ligt. Hoewel, reis voor de grap bijvoorbeeld eens in de spits met een sprinter tussen Meppel en Zwolle of Weesp en Almere en je zult zien dat NS nog steeds serieus geld verdient aan sprinters. Zou je de sprinters schrappen dan stappen die mensen niet automatisch allemaal in een intercity. Dit geldt in de regio net zo goed als in de randstad.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Het gaat niet om sprinters schappen, het gaat erom dat ze onder verantwoordelijkheid vallen van een decentrale overheid en mogelijk door een andere vervoerder worden gereden. Koudwatervrees. In Duitsland kan dat bijvoorbeeld prima, dus ik zou zeggen geen reden om vast te houden aan het concept dat sprinters 'altijd en overal' door de NS worden geëxploiteerd.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

Vinny schreef: zo 07 sep 2025, 19:07 ... dus ik zou zeggen geen reden om vast te houden aan het concept dat sprinters 'altijd en overal' door de NS worden geëxploiteerd.
Op de trajecten Maastricht - Roermond en Sittard - Heerlen rijdt Arriva al sinds 2016 de sprinters, terwijl NS de intercity's rijdt. Het bestaat dus wel al.
Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark »

Vinny schreef: zo 07 sep 2025, 19:07 Het gaat niet om sprinters schappen, het gaat erom dat ze onder verantwoordelijkheid vallen van een decentrale overheid en mogelijk door een andere vervoerder worden gereden. Koudwatervrees. In Duitsland kan dat bijvoorbeeld prima, dus ik zou zeggen geen reden om vast te houden aan het concept dat sprinters 'altijd en overal' door de NS worden geëxploiteerd.
Gezien de nogal ondermaatse prestaties van de nodige regionale Duitse vervoerders zou ik toch niet met droge ogen durven beweren dat het 'prima' gaat bij de oosterburen. In Nederland wordt dat pijnlijk zichtbaar in de drie (!!!) problematische regionale treinverbindingen met Duitsland. De RB61 bij Bad Bentheim die sinds 2018 eigenlijk alleen maar veel uitval kent. De RE19 Arnhem - Düsseldorf die nu semi-permanent gesplitst is in Emmerich door aanhoudende materieelproblemen. De RE18 van Arriva bij Aachen - Heerlen wat qua personeelsinzet een rampenplan is. En binnen Duitsland zijn er diverse noodconcessies waarbij vervoerders als TRI met museummaterieel uit de jaren 60 moeten bijspringen, inclusief de RE13 naar Venlo.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Vinny schreef: zo 07 sep 2025, 19:07 Het gaat niet om sprinters schappen, het gaat erom dat ze onder verantwoordelijkheid vallen van een decentrale overheid en mogelijk door een andere vervoerder worden gereden. Koudwatervrees. In Duitsland kan dat bijvoorbeeld prima, dus ik zou zeggen geen reden om vast te houden aan het concept dat sprinters 'altijd en overal' door de NS worden geëxploiteerd.
Wat is het doel? En waarom is dit daarvoor de aangewezen manier?

Dat provincies regie naar zich hebben toegetrokken zegt wel wat over de prioriteit die het rijk toekende aan de regio de afgelopen 20-30 jaar. Investeren in kwaliteit van treinen op het hoofdspoornet kun je prima binnen of aanvullend op de landelijke concessie regelen, mits het rijk de waarde ervan ziet. Daarvoor hoef je niet lijnen weg te snijden en aan provincies of OV-regio's over te dragen.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Mark schreef: zo 07 sep 2025, 22:18
Gezien de nogal ondermaatse prestaties van de nodige regionale Duitse vervoerders zou ik toch niet met droge ogen durven beweren dat het 'prima' gaat bij de oosterburen. In Nederland wordt dat pijnlijk zichtbaar in de drie (!!!) problematische regionale treinverbindingen met Duitsland. De RB61 bij Bad Bentheim die sinds 2018 eigenlijk alleen maar veel uitval kent. De RE19 Arnhem - Düsseldorf die nu semi-permanent gesplitst is in Emmerich door aanhoudende materieelproblemen. De RE18 van Arriva bij Aachen - Heerlen wat qua personeelsinzet een rampenplan is. En binnen Duitsland zijn er diverse noodconcessies waarbij vervoerders als TRI met museummaterieel uit de jaren 60 moeten bijspringen, inclusief de RE13 naar Venlo.
Maar zonder decentralisatie waren twee van de drie verbindingen er helemaal niet geweest. Tot zo'n tien jaar geleden kon je vanuit Nederland Emmerich per trein alleen bereiken door vanaf Oberhausen weer terug te steken.
omNOMNOMNOM
verkeersader

Bericht door omNOMNOMNOM »

^^
Ik kan over de rest van Nederland niet oordelen, maar spoorlijnen als de Maaslijn en Heerlen - Herzogenrath zouden zonder de decentralisatie nooit gedeeltelijk verdubbeld/geëlektrificeerd zijn. Ik neem aan dat voor Zwolle - Wierden ook geldt dat na de decentralisatie de vervoersstroom zodanig is toegenomen dat elektrificatie noodzakelijk werd.