[MARKTWERKING OV] "Beter OV tegen lagere kosten"

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Mundial
verkeersader

Re: [MARKTWERKING OV] "Beter OV tegen lagere kosten"

Bericht door Mundial »

Jablan schreef: zo 21 sep 2025, 13:35 Hier een voorbeeld hoe het ook kan: Cab ride Ljubljana-Koper van 3 jaar geleden. De werkzaamheden zitten aan het begin, direct na vertrek uit Ljubljana. Er zijn geen spoorwerkers gewond geraakt of overleden tijdens deze werkzaamheden, omdat - wanneer er gewerkt werd - de treinen met 10 km/u langsreden. Er zijn veel meer landen, waar zo gewerkt wordt en eigenlijk moet je je afvragen waarom dat in Nederland niet van de grond is gekomen.
Dat is in België ook niet ongebruikelijk, er wordt dan met schildwachten gewerkt. Sinds een paar jaar mag daarbij wel niet meer gewerkt worden met een kraan die zwenkt over het spoor dat nog in dienst is.
Jablan schreef: zo 21 sep 2025, 13:35 Bij de TBOV 2030 of 2040 verwacht ik, dat alle plannen doorkruist worden door de jurisprudentie. Zodra de concessie Hoofdrailnet (opvallend genoeg vallen alle geplande verbeteringen binnen die concessie) niet meer onderhands mag worden gegund, is er een andere benadering nodig en dat gaat minstens een paar jaar vertraging opleveren.
Met wat geluk wordt het vierde spoorwegpakket nog wat bijgeschaafd of wordt de mogelijkheid om een interne operator aan te wijzen nog eens verlengd.
rene154 schreef: wo 17 sep 2025, 11:52 Je bent wel een beetje van het overdrijven, is het niet? Zo even wat investeringen van de afgelopen 30 jaar: HSL, Betuweroute, grote stationsverbouwingen, OV SAAL, PHS (met daarbij in meerdere delen van Nederland capaciteitsuitbreiding), Hanzelijn, diverse spoorverdubbelingen...
En daar komt de TBOV 2030 8/4 variant om de hoek kijken, waarvan jij gisteren nog beweerde dat die achterhaald is.
HSL Zuid was ook wel gewoon noodzakelijk, wilde Nederland verbonden zijn met het Europese Hogesnelheidsnet. De Hanzelijn daarentegen was een uitstekende (politieke) keuze om het netwerk te versterken en nieuw OV aan bod te creëren. Net als de Betuweroute, die een duidelijke keuze was voor duurzaam goederenvervoer per spoor en het ontlasten van het gewone net. Maar vanaf de jaren 2010-... is het wel een beetje aan het stilvallen, dan zijn er weinig grote investeringen bijgekomen. Al is onderhoud (waar Jablan de stationsverbouwingen niet onterecht onder schaart) ook nodig natuurlijk. En als ik het zo lees komt OV SAAL neer op een, weliswaar complexe, verdubbeling van zo'n 10 km. Moedige keuzes zoals de Betuweroute en de Hanzelijn zien we helaas niet meer.
Ik snap dat je enthousiast bent over dingen als TBOV maar vergeet ook niet om af en toe kritisch te kijken naar dat soort analyses. Het is mooi dat alles goed berekend wordt maar soms kruipt er wel heel veel tijd en geld dat soort dingen om uiteindelijk vrij beperkte ingrepen te doen en de bestaande capaciteit nog wat op te rekken.
Jablan
dorpsstraat

Bericht door Jablan »

verfmeer95 schreef: zo 21 sep 2025, 16:36In de video is te zien dat er ter hoogte van de werkzaamheden maar een spoor beschikbaar is. De trein doet 9 minuten over dat traject, wat betekent dat je maximaal 3 treinen per uur per richting over deze lijn kan laten rijden. [...] Vanuit dit punt gezien snap ik jouw oproep voor meer viersporigheid in Nederland. Je hebt dan meer overcapaciteit, waardoor je bij werkzaamheden waarbij een of twee sporen buiten dienst zijn makkelijker een dienstregeling kan maken die alle passagiers kan vervoeren.
Je denkt 1 trein heen, 1 trein terug ... In Slovenië, eigenlijk in heel voormalig Joegoslavië, is het de gewoonte om tot 4 treinen achter elkaar in dezelfde richting over enkelspoor te sturen en daarna mag er een trein de andere kant op. Dan is de capaciteit groter.

In het Duitse en Franse taalgebied worden bij dit soort werkzaamheden de regionale treinen uit de dienstregeling gehaald om capaciteit voor de sneltreinen over te houden. Dat is een kosten/baten afweging. Regionale treinen zijn langzamer en korter, daarmee minder passagiers, die er last van hebben èn minder bussen nodig. Als de ruimte er is, dan stoppen de overgebleven treinen extra, zodat er helemaal geen bussen nodig zijn.

In beide gevallen is het principe gelijk: met een iets ander veiligheidsregime - werkelijk langzaam langs de werkzaamheden - zijn er veel minder buitendienststellingen nodig.

In Nederland zorgt viersporigheid niet alleen voor extra capaciteit, het maakt een scheiding tussen snelle en langzame treinen mogelijk en daarmee de terugkeer van echte intercitys, die 140 of meer rijden, plus minder werkzaamheden. Het zijn weliswaar meer kosten aan de kant van de infra, maar maakt de exploitatie goedkoper; minder treinstellen en minder personeel nodig. Waardoor gelijk het nadeel van de strikte scheiding tussen infra en exploitatie zichtbaar wordt.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Er zijn veel verschillende opties, wat eerder in Nederland en nu in Duitsland steeds meer begint is dat het hele tracé eruit wordt gegooid voor een aantal maanden en dat er dan omleidingsroutes van kracht zijn. Op treinvervangend vliegverkeer na heb ik in OV land wel zo'n beetje alles voorbij zien komen. In Nederland is het meest vergaande dat ik ooit heb meegemaakt de openstelling van een station voor de duur van de werkzaamheden. Mooie gelegenheid om de omgeving van Stroe te verkennen.

Het meest gebruikelijk is businzet, dat heb ik zo'n beetje overal waar ik met de trein gereisd heb in Europa wel meegemaakt. Het meest irritant vond ik Parijs, waarbij ik extra moest inchecken in de metro en dus 1,60 euro meer kwijt was voor de rit (de toenmalige prijs van een enkele reis incl. overstappen)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber »

^^ Heel soms,als een niet nader te noemen persoon een excursie organiseerde, stopte er extra treinen op Stroe.

Afbeelding08416326-7109 Stroe 13 oktober 1990
by Peter_Schoeber (award = block), on Flickr

Afbeelding08431081-7107 Stroe 13 oktober 1990
by Peter_Schoeber (award = block), on Flickr

Verder is Stroe een doodse halte waarvan ik mij afvraag hoe lang of dat de halte Stroe nog zal blijven bestaan bij een spoorbeheerder die zo veel als mogelijk is alle wissels en overloop mogelijkheden we gsloopt die wij in Nederland kennen.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden
nvanleijden
dorpsstraat

Bericht door nvanleijden »

^^ Halte Stroe bestaat al zo'n 10 jaar niet meer. Toen is het perron verwijderd. Het zijspoor is blijven liggen en is nog altijd van groot belang in de dienstregeling. Vrijwel alle goederentreinen in de richting van Apeldoorn gaan er planmatig opzij om één of meerdere reizigerstreinen te laten passeren.
JacquesVanB
zandpaadje

Bericht door JacquesVanB »

waldo79 schreef: di 16 sep 2025, 8:44 En het baanvak Amersfoort - De Haar mag compleet heraangelegd worden. Oftewel, stoppen met dromen :hm:
Beste waldo79,

Als iemand die zich al jaren verdiept in spoorinfrastructuur en de beleidsmatige en technische ontwikkelingen rondom het Nederlandse hoofdrailnet, wil ik je reactie graag nuanceren en uitdagen tot een inhoudelijker onderbouwing.

1. Waarom “compleet heraangelegd”? Onderbouw je stelling.
Je stelt dat het baanvak Amersfoort – De Haar “compleet heraangelegd mag worden”, maar geeft geen technische of beleidsmatige onderbouwing. De recente grootschalige werkzaamheden aan het emplacement Amersfoort West tonen juist aan dat ProRail kiest voor slimme herinrichting in plaats van volledige heraanleg. In de zomer van 2024 zijn:

42 wissels verwijderd en 29 nieuwe geplaatst,
5 kilometer spoor vernieuwd,
700 km kabels en leidingen vervangen,
en de beveiliging over tientallen kilometers gemoderniseerd. [https://www.prorail.nl/projecten/groots ... amersfoort]

Deze aanpak is gericht op efficiëntie, duurzaamheid en kostenbeheersing, niet op “compleet heraanleggen”. Waarom zou dat voor het baanvak richting De Haar ineens anders moeten zijn?

2. “Stoppen met dromen” is een gemakzuchtige dooddoener
De suggestie om alternatieve routes zoals Amersfoort – Kesteren – Nijmegen – Kleve te heractiveren is geen luchtfietserij, maar een strategische denkoefening in robuustheid en netwerkredundantie. Juist in het kader van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) en het MIRT-beleid van IenW wordt gezocht naar manieren om de capaciteit te verhogen zonder overal vier sporen aan te leggen. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ding-spoor
Een alternatieve route via De Haar kan:

de druk op de corridor Utrecht – Arnhem verlichten,
bijdragen aan internationale verbindingen richting Duitsland,
en fungeren als omleidingsroute bij verstoringen.

Dat is geen droom, maar strategisch denken binnen de kaders van robuust OV-beleid.

3. De Haar is geen vergeten knooppunt
Hoewel het baanvak Amersfoort – De Haar momenteel geen prioriteit heeft in de PHS-uitrol, is het technisch en ruimtelijk niet uitgesloten om dit traject te moderniseren. De recente investeringen in Amersfoort Centraal en de westzijde van het station zijn juist bedoeld om de doorstroming richting De Haar en verder te verbeteren.

Conclusie
In plaats van “stoppen met dromen”, zouden we moeten beginnen met onderbouwen. Als je stelt dat heraanleg nodig is, geef dan aan:
  • welke technische knelpunten je ziet,
    waarom renovatie niet volstaat,
    en hoe dit past binnen de nationale OV-strategie.
Ik nodig je uit om je visie te verdiepen en mee te denken over realistische, maar ambitieuze spoorontwikkeling. Want zonder visie, blijft het pas echt bij dromen.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Een jaar of 10 geleden is besloten om het baanvak Amersfoort - De Haar niet meer te reactiveren. Daarmee is de (voormalige) spoordijk beschikbaar gekomen voor andere doeleinden. Woudenberg heeft een groot deel van de spoordijk bij het bedrijventerrein getrokken en daar gebouwen neergezet. Het gedeelte tussen Woudenberg en Leusden is overgedragen aan particulieren.

In theorie is alles maakbaar. Die gebouwen kan je ook weer slopen en grond kan je ook weer terugkopen. Maar over het geheel genomen is reactivatie van deze lijn op dit moment echt niet realistisch.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Ik onderschrijf hier het betoog van boe! @JacquesvanB: wij zijn hier geen allesweters en leren graag van jouw inbreng.

Jouw bewering over het opknappen van het emplacement Amersfoort West kan ik niet rijmen met het opnieuw in gebruik nemen van het baanvak Amersfoort-De Haar. Het één geen relatie met het ander, de aftakking naar Woudenberg en Rhenen bevindt zich juist aan de oostkant van station Amersfoort Centraal. Met compleet heraanleggen bedoel ik dat er nu afgezien van de spoorlijn naar Pon niets meer ligt en zelfs dat spoor is ongeschikt voor hedendaags reizigersverkeer.

Wat boe! ook aangeeft is dat niets onmogelijk is, maar er is verder geen enkele aanwijzing dat er ook maar aan reactivering wordt gedacht. Spoorbrug bij Rhenen ontbreekt, Betuweroute doorkruist de voormalige boog Zetten-Andelst - Nijmegen. Baanvak van Malden tot de grens moet eveneens opgelapt worden.

Als je mij kunt noemen waarin de reactivering van Amersfoort-De Haar in een nationale spoorvisie voorkomt, wil ik graag verder praten.
JacquesVanB
zandpaadje

waldo79 schreef: za 18 okt 2025, 10:33 Ik onderschrijf hier het betoog van boe! @JacquesvanB: wij zijn hier geen allesweters en leren graag van jouw inbreng.

Jouw bewering over het opknappen van het emplacement Amersfoort West kan ik niet rijmen met het opnieuw in gebruik nemen van het baanvak Amersfoort-De Haar. Het één geen relatie met het ander, de aftakking naar Woudenberg en Rhenen bevindt zich juist aan de oostkant van station Amersfoort Centraal. Met compleet heraanleggen bedoel ik dat er nu afgezien van de spoorlijn naar Pon niets meer ligt en zelfs dat spoor is ongeschikt voor hedendaags reizigersverkeer.

Wat boe! ook aangeeft is dat niets onmogelijk is, maar er is verder geen enkele aanwijzing dat er ook maar aan reactivering wordt gedacht. Spoorbrug bij Rhenen ontbreekt, Betuweroute doorkruist de voormalige boog Zetten-Andelst - Nijmegen. Baanvak van Malden tot de grens moet eveneens opgelapt worden.

Als je mij kunt noemen waarin de reactivering van Amersfoort-De Haar in een nationale spoorvisie voorkomt, wil ik graag verder praten.
Beste Waldo,

Dank voor je reactie en je open houding om verder te praten. Je opmerkingen zijn waardevol, maar ik wil graag enkele van je aannames nuanceren en onderbouwen met actuele informatie.

1. Emplacement Amersfoort West wél relevant

Je stelt dat de opknap van Amersfoort West niets te maken heeft met het baanvak Amersfoort – De Haar. Dat klopt geografisch, maar functioneel is het een ander verhaal. De grootschalige herinrichting van het westelijk emplacement in 2024 – inclusief het vervangen van 5 km spoor, 700 km kabels, 42 wissels en de beveiliging – is onderdeel van een bredere strategie om capaciteit en flexibiliteit te vergroten. Dit maakt toekomstige uitbreidingen, zoals reactivering van oude lijnen, technisch beter mogelijk.

2. “Er ligt niets meer” is niet helemaal juist

Je stelt dat er “niets meer ligt” behalve het PON-spoor, en dat dit ongeschikt is voor reizigersverkeer. Dat klopt deels, maar:

Het PON-spoor is fysiek nog aanwezig en wordt gebruikt voor goederenvervoer.
De infrastructuur is verouderd, maar niet onherstelbaar. ProRail heeft in vergelijkbare gevallen (zoals de Maaslijn en Veendam) laten zien dat renovatie van oude tracés mogelijk is. https://nl.wikipedia.org/wiki/Reactiver ... _Nederland

3. Reactivering wél besproken in beleid

Je vraagt naar een vermelding in de nationale spoorvisie. Hoewel het baanvak Amersfoort – De Haar niet expliciet in het Vervoerplan NS 2025 of de Spoorkaart 2025 staat, is het gebiedsonderzoek Spoorzone Amersfoort en Heuvelrugzone (februari 2024) wél relevant. Daarin wordt gesproken over het verkennen van alternatieve verbindingen in het kader van verstedelijking en bereikbaarheid tot 2040. Dit sluit aan bij de NOVEX-ontwikkelperspectieven en de Mobiliteitsagenda Regio Amersfoort. https://www.programma-uned.nl/relevante ... nv=2684415 https://www.must.nl/uncategorized/mobil ... op-bomirt/

4. Technische obstakels zijn oplosbaar

Je noemt terecht de ontbrekende spoorbrug bij Rhenen en de Betuweroute als obstakels. Maar:

De brug bij Rhenen is eerder herbouwd voor wegverkeer; een spoorbrug is technisch mogelijk, mits er draagvlak is.
De Betuweroute doorkruist de oude boog, maar nieuwe tracés of fly-overs zijn in andere delen van Nederland al gerealiseerd (denk aan Utrecht Vaartsche Rijn of Delft Zuid).

5. “Stoppen met dromen” is een miskenning van strategisch denken

Wat jij “dromen” noemt, is in beleidskringen bekend als netwerkrobuustheid. Alternatieve routes zijn essentieel bij verstoringen, calamiteiten of capaciteitsproblemen. De lijn Amersfoort – Kesteren – Nijmegen – Kleve zou een strategische back-up kunnen zijn, vergelijkbaar met hoe de Hanzelijn de druk op de Veluwecorridor verlicht.

Slotvraag aan jou:
Als je stelt dat reactivering geen serieuze optie is, hoe verhoudt zich dat tot het feit dat ProRail en IenW in hun gebiedsvisies wél ruimte laten voor alternatieve verbindingen? En waarom zou een heraanleg van een paar kilometer spoor zwaarder wegen dan het aanleggen van vier sporen op bestaande drukke corridors?

Ik kijk uit naar je onderbouwing.
Laatst gewijzigd door JacquesVanB op za 18 okt 2025, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dit lijken wel AI gegenereerde berichten.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Besta JacquesvanB, ik zie geen antwoord op mijn vraag of er een visie is die het herstarten van specifiek dit stuk spoor als optie benoemt.
JacquesVanB
zandpaadje

waldo79 schreef: za 18 okt 2025, 11:59 Besta JacquesvanB, ik zie geen antwoord op mijn vraag of er een visie is die het herstarten van specifiek dit stuk spoor als optie benoemt.
Beste Waldo,
Dank voor je reactie. Je stelt: “Ik zie geen antwoord op mijn vraag of er een visie is die het herstarten van specifiek dit stuk spoor als optie benoemt.” Dat is een terechte vraag, maar ik wil je uitnodigen om ook even terug te kijken naar het bredere kader van onze discussie.

1. Over je vraag naar een expliciete vermelding in een visie

Je hebt gelijk dat het baanvak Amersfoort – De Haar niet letterlijk met naam en toenaam wordt genoemd in de huidige nationale spoorvisies zoals het Toekomstbeeld OV 2040 of het MIRT. Maar dat is ook niet verwonderlijk: deze documenten benoemen zelden individuele, in onbruik geraakte tracés tenzij er al een concreet projectvoorstel ligt. Wat wél relevant is:

In de gebiedsgerichte MIRT-verkenningen voor de regio Amersfoort en de Heuvelrug wordt gesproken over het onderzoek naar alternatieve verbindingen en het verbeteren van de robuustheid van het netwerk.
De NOVEX-ontwikkelperspectieven voor Midden-Nederland benoemen de noodzaak tot betere ontsluiting van de regio’s buiten de Randstad, waaronder de Gelderse Vallei.

Met andere woorden: het ontbreken van een expliciete vermelding betekent niet dat het idee buiten de beleidsmatige horizon valt. Het is een klassieke drogreden om te stellen dat iets niet relevant is omdat het nog niet in een visie staat. Visies worden immers mede gevormd door ideeën die in het publieke en professionele debat worden ingebracht.

2. Je ontwijkt eerdere vragen

Je bent niet teruggekomen op mijn eerdere vragen, waaronder:
  • Waarom je stelt dat het baanvak “compleet heraangelegd” moet worden, terwijl vergelijkbare tracés elders met beperkte middelen zijn gereactiveerd?
  • Waarom je “stoppen met dromen” als argument opvoert, terwijl strategisch denken over netwerkrobuustheid juist beleidsmatig wordt aangemoedigd?
  • Waarom je de technische obstakels (zoals de Betuweroute of de brug bij Rhenen) als definitieve showstoppers presenteert, terwijl elders in Nederland veel grotere ingrepen zijn gedaan?
Ik begrijp dat je als moderator veel discussies ziet langskomen, maar juist daarom zou ik je willen uitnodigen om deze discussie niet te reduceren tot een semantisch steekspel over beleidsdocumenten, maar om inhoudelijk te reflecteren op de potentie van alternatieve verbindingen in het licht van groeiende vervoersvraag, klimaatdoelen en netwerkrobuustheid.

3. Laten we het niveau hoog houden

We zijn het er denk ik over eens dat dit forum gebaat is bij inhoudelijke, goed onderbouwde bijdragen. Dat vraagt soms om iets langere, genuanceerdere antwoorden. Niet om elkaar op een woord te pakken, maar om gezamenlijk te leren en ideeën te toetsen.
Dus bij deze: ik waardeer je kritische houding, maar ik hoop dat je ook bereid bent om verder te denken dan wat er nu op papier staat. Want zoals je zelf zegt: “niets is onmogelijk” — maar dan moeten we het wel durven bespreken.
captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 »

Dit waren overduidelijk AI gegenereerde berichten. Moderatorenteam heeft ingegrepen dus deze nutteloze discussie kan stoppen.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

JacquesVanB schreef: za 18 okt 2025, 11:32 Je stelt dat er “niets meer ligt” behalve het PON-spoor, en dat dit ongeschikt is voor reizigersverkeer. Dat klopt deels, maar:

Het PON-spoor is fysiek nog aanwezig en wordt gebruikt voor goederenvervoer.
De infrastructuur is verouderd, maar niet onherstelbaar. ProRail heeft in vergelijkbare gevallen (zoals de Maaslijn en Veendam) laten zien dat renovatie van oude tracés mogelijk is. https://nl.wikipedia.org/wiki/Reactiver ... _Nederland
In alle gelinkte voorbeelden van reactivatie lag de rails er nog. Het was allemaal zwaar verwaarloosd, maar er was niet meer dan een grondige renovatie nodig. Datzelfde geldt ook voor het traject naar Leusden-Zuid. Als je enkel een passagierstrein Amersfoort - Leusden-Zuid had voorgesteld dan zou ik het met je eens zijn dat dat niet zo problematisch is.

Het probleem is echt dat je het hele traject tot aan De Haar wil reactiveren, en daar weer wil aansluiten op de spoorlijn naar Rhenen. En daar loop je dus tegen grotere problemen op. Al sinds de start van de bouw van de A12 in de jaren '30 is het niet meer mogelijk om vanuit Rhenen naar zowel Utrecht als Amersfoort te gaan. Eerst was het verbindingsspoor naar Utrecht weggehaald om ruimte te maken voor de A12, later is het hele tracé aangepast om ongelijkvloers aan te sluiten op de spoorlijn naar Utrecht. Daaronder vallen ook de bruggen over de A12. Als je over de A12 rijdt zie je dat de westelijke brug iets lager is dan de oostelijke brug, om de aansluiting op de spoorlijn naar Utrecht zo geleidelijk mogelijk te laten verlopen.

Wil je hier dus het spoor naar Amersfoort weer willen aansluiten heb je twee opties: Óf je sluit het enkel aan op de oostelijke brug over de A12, óf je bouwt een compleet nieuwe brug over de A12 ernaast. In het eerste geval moeten treinen van Amersfoort naar Rhenen een groot deel linkerspoor rijden, wat een knelpunt in de dienstregeling op zal leveren. Je zal blij mogen zijn als je een stoptrein ieder half uur tussen Amersfoort en Rhenen kan laten rijden. In het tweede geval moet je het tracé verplaatsen, waardoor je nog meer panden moet onteigenen om alles mogelijk te maken. Hoeveel panden dat zijn hangt af van je ambitie: Voor een enkelsporige lijn naar Amersfoort en gelijkvloerse aansluiting zal het nog mee kunnen vallen, maar dan beperk je je wel in het aantal treinen dat je kan laten rijden. Wil je ook intercity's en internationale treinen laten rijden zul je een ongelijkvloerse aansluiting moeten bouwen, maar dan zal je een deel van Overberg moeten slopen om het te laten passen.

Alles bij elkaar is het technisch een stuk ingewikkelder dan de andere reactivaties. Natuurlijk is niets onmogelijk, maar het kostenplaatje wat erbij hoort is een stuk hoger en dan moet je je afvragen of dat het waard is.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Als er al gesproken wordt over verbetering van het OV tussen Amersfoort en Veenendaal dan gaat het vooral over het optimaliseren van de buslijnen in het gebied. Met een reactivatie van de spoorlijn wordt geen rekening gehouden. In de nieuwe dienstregeling vanaf december gaat de sneldienst Amersfoort-Veenendaal ook overdag rijden i.p.v. alleen in de spits. Deze bus rijdt tussen Woudenberg en Veenendaal via de A12 i.p.v. via Scherpenzeel en Renswoude (dat is de route van de 'normale' lijn 80).

De provincie is ook nog op zoek naar een snelfietsroute tussen Amersfoort en Veenendaal. Een definitieve routekeuze is nog niet gemaakt, maar de voormalige spoorlijn is wel een van de opties. Een reactivatie als fietspad ligt dus meer voor de hand.
Jablan
dorpsstraat

Bericht door Jablan »

Als fietspad lijkt het mij kansrijk.

Ik zit sowieso met verbazing te lezen. Als Amersfoort - De Haar al zou opduiken in plannen als spoorlijn, dan had ik daarboven zeker de A27-spoorlijn Breda - Utrecht - Almere verwacht. Daar valt een realistische casus van te maken met een hogere prioriteit dan Amersfoort - Kleve.