In Maleisië is zelf autorijden geen probleem. Zorg er wel voor dat je behalve je Nederlandse rijbewijs ook een internationaal rijbewijs bij je hebt.
Ik heb eerst in een gehuurde en bij latere bezoeken in de auto van mijn ex-verloofde of haar ouders gereden.
Maleisië heeft een eigen automerk: Proton. Die voertuigen worden ook geëxporteerd, maar voorlopig alleen nog naar landen met, net zoals Maleisië, links verkeer: GB, Australië, Zuid-Afrika, Nieuw-Zeeland, Indonesië.
Hier vind je de website van Proton UK. Deze voertuigen zijn, naar Westerse maatstaven, redelijk en goedkoop. Er zit duidelijk progressie in de kwaliteit e.d. van deze voertuigen.
De wegen zijn redelijk tot goed, de bewegwijzering laat, behalve op autosnelwegen (meestal tol), soms nog wat te wensen over. De drukte op de wegen kan immens zijn, zeker in de grotere steden als Georgetown (Penang) en uiteraard Kuala Lumpur ("KL" in de volksmond). Tijdens de spits zijn files ook daar aan de orde van de dag.
Bij het zelf rijden dien je wel voorzichter en meer anticiperend te rijden dan in ons land. Men rijdt er minder gedisciplineerd dan bij ons. Zo wordt elk gaatje benut (even wachten om een ander voor te laten gaan doet men niet) en dien je, áls je al een parkeerplaats vindt, die meteen te benutten. Zelfs parkeergarages zijn meestal tot de nok toe gevuld. Parkeermeters kent men slechts hier en daar: vaak dien je je parkeerkaartje bij een parkeerwacht te kopen die langs de rij geparkeerde voertuigen heen en weer loopt. Doe je dat niet, dan krijg je een bekeuring die je eveneens bij de parkeerwacht óf op het politiebureau dient te voldoen. De boete bedraagt overigens omgerekend maar een euro of vijf.
Tot mijn verbazing houdt men zich redelijk goed aan de Vmax: zeker op autosnelwegen waar 110 km/h het maximum is. Gecontroleerd wordt er ook: hier en daar staat vaak een verdekt opgesteld politievoertuig, inclusief camouflagenet...
Ik ben één keer gecontroleerd: ik zat toen alleen in de auto. De controle beperkte zich tot bromfietsers (daar gewoon "motorcycles" geheten), maar ik werd als enige automobilist tot stoppen gedwongen. De reden was waarschijnlijk dat ik er westers uitzie of zo, ik heb geen idee. Maar nadat de vriendelijke Maleisische agent mijn paspoort, Nederlands en internationaal rijbewijs en de "car registration papers" had gezien, mocht ik mijn weg vervolgen.
Kortom: ik heb tijdens mijn vele zelf gereden kilometers (alles bij elkaar naar schatting 6.000 km) in Maleisië geen enkel probleem gehad.