[MAL] Maleisië (Malaysia)

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [MY] Maleisië (Malaysia)

Bericht door Chris » do 25 dec 2008, 11:44

http://en.wikipedia.org/wiki/SMART_Tunnel

[youtube]4rwJTJvTbNs&ap=%2526fmt%3D18[/youtube]

Hajo
2x3 autosnelweg

Re: [MAL] Maleisië (Malaysia)

Bericht door Hajo » zo 25 jan 2009, 13:44

^^ Indrukwekkend. Ik herinner me een documentaire over de bouw van deze tunnel op Discovery of National Geographic. Zoals wel vaker in Maleisië trekt men zich van de Vmax weinig aan, zeker als men vrij baan heeft.
Donateur Vereniging Wegenforum

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » vr 08 mei 2009, 18:31

De bocht aan het eind is wel vrij scherp, daar hard rijden vind ik weinig verantwoord. Aan het eind als in richting de stad. Vanuit de stad zit de bocht dus aan het begin.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 08 mei 2009, 22:38

Kun je een tijdstip geven? Ik zie hem namelijk niet?

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » za 09 mei 2009, 0:39

Ik had hem nog niet bekeken. Maar nu je het zegt, er lijkt niet veel verschil in de bochtstralen te zitten. Ik denk dat de maker van het filmpje erg rustig rijd. Ik heb zelf bij 60km/h niet veel gevoeld, maar bij 80 moet je al eigenlijk de enige in de tunnel zijn, ik vond het erg oncomfortabel. De bochtstralen zijn erg krap. Dat komt omdat men de tunnel niet onder huizen mocht contrueren, enkel onder bestaande wegen, spoorwegen en andere grond van KL zelf.

Het is even geleden dus ik weet het niet exact meer, maar ik kan me duidelijk herinneren dat er bochten niet relaxed waren om hard door heen te gaan. Die bocht aan het eind van het filmpje is er zeker zo een.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 10 mei 2009, 13:40

Schenker schreef:Dat komt omdat men de tunnel niet onder huizen mocht contrueren, enkel onder bestaande wegen, spoorwegen en andere grond van KL zelf.
Klopt. In Maleisië bezit een grondeigenaar namelijk niet alleen de oppervlakte van een perceel, maar het eigendomsrecht strekt zich uit tot de kern van de aarde... Als de tunnel dus onder bebouwing door had gelopen, dan had de overheid talloze grondeigenaren moeten compenseren.

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » ma 11 mei 2009, 22:15

Over grondeigendom gesproken, als ik op Google Earth kijk, zie ik op het tracé van E20 (KL-Putrajaya) net uit het centrum van KL een hoop huizen staan. Zijn die allemaal afgebroken? Dat zou pas een hoop compensatie met zich meebrengen. Of gaat het viaduct er gewoon overheen en is alles blijven staan?

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 16 mei 2009, 17:54

^^ Helaas werkt Google Earth niet op mijn computer. Ik krijg steeds weer, ook na opnieuw instaleren, de melding: "Driver components mis-match. Exit is the only option". Raadplegen van help op de google-website maakt mij niets wijzer. :dontknow:

Heb je een link?

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » zo 17 mei 2009, 1:08

Met maps.google.com moet het toch vast wel lukken? Van het bewuste stukje heb ik deze link gevonden.

Overigens vraag ik me af hoe vast het daar in spits staat. Er komen drie snelwegen uit op Jalan Tun Razak. Eén keer heb ik op Jalan Bukit Bintang twee ur gedaan over 3,5 km, het zal daar wel niet veel beter zijn.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 17 mei 2009, 14:29

^^ Of die woningen zijn afgebroken weet ik niet. Het zou kunnen. Of de weg is op een viaduct aangelegd. Ik weet het niet. Ik ben voor het laatst in Maleisië geweest in 2004.

Dat je tijdens de spits 2 uur kunt doen over 3,5 kilometer is "normaal". Zeker in de spits is het verkeer één grote chaos. Omdat KL nog steeds groeit worden er veel nieuwe wegen aangelegd. Zoals de E20 laat zien ook dwars door bebouwing heen. Over geluidsoverlast en andere milieu eisen zoals fijn stof en dergelijke heeft men daar nog nooit gehoord. Bovendien zijn de procedures veel korter: tussen plan en start aanleg zit soms maar een, twee jaar.

KL heeft inmiddels een redelijk opererend OV-netwerk bestaande uit bussen, treinen en light-rail verbindingen. Over het laatste zie hier

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » ma 18 mei 2009, 18:38

Ik vind het maar matig, de verschillende lijnen zijn slecht met elkaar verbonden. Overstappen is niet zelden een lange wandeling, ook moet je steeds een nieuw kaartje kopen. Zolang je langs dezelfde metrolijn blijft is het wel goed te doen vind ik. Geen wonder dat minder dan 20% van de verplaatsingen per OV gaat.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 20 mei 2009, 11:34

hier op SSC hééél veel foto's van Maleisische snelwegen.

Wat mij opvalt is hoe goed onderhouden de omgeving van de snelwegen daar is. Highway Beautification en Landscaping zoals het hoort. :)

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 20 mei 2009, 11:44

@ schenker:
Ik heb één keer met de PUTRA (light rail) gereisd, verder alleen met de auto. Of het OV in KL veel en frequent gebruikt wordt, weet ik niet. Aan de prijs kan het niet liggen: het is spotgoedkoop. Gezien de verkeerschaos, zeker tijdens de spits, lijkt mij het OV een bruikbaar alternatief. Hangt uiteraard wel af of het OV niet al te ver van je werkplek zit, immers: als je bijv. de PUTRA naar je werk neemt en je daarna nog een half uur moet lopen...

@ Chris:
"To know Malaysia is To love Malaysia" schrijft Nazrey.
Ik ben het met hem eens... ik heb bijna heimwee. :D

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 09 okt 2009, 19:04

Plannen voor nieuwe snelwegen in Maleisië:
Afbeelding

De zogenaamde "east coast expressway" is al in aanleg.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 12 okt 2009, 13:57

Dat kaartje klopt niet helemaal. Zo mag je o.a. de groene lijn ("existing expressways" aldus de legenda) van de Thaise grens via Ipoh naar KL doortrekken naar Singapore. Het kaartje is slechts heel globaal.

Van Georgetown (Penang) naar Butterworth (vasteland) ligt een brug: de Penang Bridge. Een tweede brug is inmiddels in aanleg, zie verder terug in dit topic. De plannen voor een rondweg om Georgetown heen ("PORR" = Penang Outer Ring Road) zijn voorlopig geschrapt.

Dat is overigens niet het enige project: veel projecten zijn voorlopig in de kast gezet. Niet alleen de kredietcrisis heeft hier mee te maken, maar ook de flink toegenomen buitenlandse schuld (vooral aan China) van Maleisië. De rente op en aflossing van die schuld is nog nauwelijks op te brengen.

Dat komt o.a. omdat er in het verleden ook miljarden zijn uitgegeven aan prestige projecten zoals Putaraya, het regeringscentrum van Maleisië. Ik ben daar geweest en het is erg indrukwekkend, maar over de noodzaak van zoveel pracht en praal valt te twisten.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 13 nov 2010, 17:46

Wat foto's van bewegwijzering in Maleisië.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 12 feb 2011, 10:17

Bewegwijzering:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 12 feb 2011, 12:48

Wat is de oorsprong hiervan? Eigen ontwerp of deels uit Italie overgenomen?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » za 12 feb 2011, 12:51

Ze hebben het splitsingsbord overgenomen vanuit Zwitserland. Voor de rest vind ik het nette bewegwijzering en ze hebben een mooi ontwerp bedacht voor de borden.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 12 feb 2011, 15:37

De kwaliteit van de Maleisische wegen kan zich meten met de wegen hier in Europa. Het ziet er allemaal keurig uit.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 18 jun 2011, 11:14

Vorige week vrijdag (10-6-2011) is de E22 (Senai - Desaru Expressway) opengesteld in het zuiden van Maleisië, vlakbij Johor Bahru en Singapore.

Afbeelding

Inclusief een 4 kilometer lange brug.

Afbeelding

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » za 28 jan 2012, 19:15

Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » za 28 jan 2012, 19:21

LPT Highway (Lebuhraya Pantai Timur Highway ) (in aanbouw). Mogelijke locatie
Afbeelding
Untitled by UmmAbdrahmaan @LOKI!, on Flickr

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ondertussen dieper in Maleisië...

Afbeelding
A herd of elephants crossing the East-West Highway between Gerik and Pulau Banding, Malaysia by Erwin Luesink, on Flickr
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

HAFRABAisfun
stadsweg

Bericht door HAFRABAisfun » zo 29 jan 2012, 10:11

Op de foto's ziet de Maleisische bewegwijzering er heel mooi en degelijk uit (alleen een beetje druk soms). Over die nieuwe snelwegen zou ik wel graaf eens rijden :woop:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 18 jun 2013, 17:05

Een groot project voor de komende jaren is de aanleg van een tweede noord-zuidsnelweg vanaf de luchthaven van Kuala Lumpur tot aan Taiping. Deze snelweg heeft een geplande lengte van 316 kilometer en verloopt parallel aan de E1 die landinwaarts loopt via Ipoh. Deze noord-zuidsnelweg, genummerd als de E28, verloopt langs de kust.

Het gebied rond Kuala Lumpur is grootschalig gesuburbaniseerd, maar de rest van de route bestaat voornamelijk uit beboste kustvlakte met plantages en kleine dorpjes. De parallelle E1 telt buiten de regio Kuala Lumpur 2x2 rijstroken. Rond Ipoh heeft de weg een parallelstructuur met 4x2 rijstroken.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 25 aug 2013, 10:11

De tweede brug naar het eiland Penang:

Afbeelding

Totale lengte is 16.900 meter. De hoofdoverspanning is een tuibrug met een relatief kleine overspanning van 250 meter. Openstelling is eind 2013.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 08 okt 2013, 21:23

De tweede brug naar Penang is nog niet geopend, maar ze zijn al concreet bezig met een derde verbinding naar het eiland, in het noorden. Dit moet een dubbeldeks onderzeetunnel worden. Er is een contract gesloten van € 1,5 miljard om een 6,5 kilometer lange onderzeetunnel aan te leggen.

Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 25 nov 2013, 16:03

De tweede brug naar Penang (16,9 km). Nog steeds niet geopend (de opening wordt continu uitgesteld).

Afbeelding
Golden Penang Second Bridge by RickyLiew, on Flickr

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » ma 25 nov 2013, 18:03

^^Wat is dan de reden voor het uitstellen? Ligt de brug in aardbevingsgevoelig gebied?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 21 jan 2014, 15:32

Er is een haalbaarheidsstudie gelanceerd voor een vaste oeververbinding tussen Maleisië en Indonesië. Deze verbinding komt net ten westen van Singapore, waar een aantal Indonesische eilanden de te overbruggen afstand verkorten.

In eerste instantie werd gesproken over een serie bruggen, maar de noordelijke (langste) verbinding wordt nu geprojecteerd als 17,5 kilometer lange onderzeetunnel. De Straat van Malacca is erg ondiep, veelal minder dan 30 meter. Afgezien van aardbevingsbestendigheid lijken de omstandigheden vergelijkbaar met de Fehmarnbelttunnel tussen Duitsland en Denemarken die een vergelijkbare lengte heeft. De kosten van de tunnel worden geschat op € 3,3 miljard.

Afbeelding