[P] Portugal

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

jeroent
autoweg

Re: [P] Portugal

Bericht door jeroent » za 02 okt 2010, 20:28

Palance schreef: Mijn ervaring was dat het in Portugal prettig rijden is. Men houdt zich goed aan de snelheidslimieten (ik heb geen enkele flitspaal gezien, wel ben ik 3 routinecontroles gepasseerd maar ik ben nergens staande gehouden), aan de rode lichten en aan de zebra's, waar voetgangers ook voorrang hebben. Je zou het wellicht niet verwachten, maar ik vond het rijden over het algemeen stukken beschaafder gaan dan in Nederland. Waarbij ik aan moet tekenen dat het in de Algarve ook totaal niet druk is en geen files heb gezien.
Ben je ook in Lissabon geweest? Want dan had je dit denk ik niet geschreven. Zebra's en rode lichten gaat wel goed, maar juist de beschaafdheid is ver te zoeken. Staat er een file voor de afrit? Dan rijden er telkens weer helden helemaal naar voren en wurmen zich er zo'n beetje op het puntstuk ertussen. En bij file maken ze ook meteen een paar extra stroken tussen de stroken in.. En op de IC15 bijv. wordt echt behoorlijk hard gereden.
Het zal wel een beetje met Frankrijk te vergelijken zijn. Daar rijden ze buiten Parijs ook best beschaafd..

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 02 okt 2010, 20:34

^^ Dat zal wel voor de meeste zuid-Europese landen gelden. In Italië vond ik het ook reuze meevallen, zelfs op de ring van Milano. In de steden zal het wel een tandje erger zijn. Ik meen dat Mavas ook gemeld had dat hij het Spaanse verkeer ook reuze mee vond vallen. Wellicht een stereotype wat niet zo up-to-date meer is. En dat is overigens ook te zien in de statistieken.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 03 okt 2010, 15:23

jeroent schreef: Ben je ook in Lissabon geweest?
Nu niet, maar een paar jaar geleden wel. Ik kan me eerlijk gezegd niet herinneren hoe het gedrag toen was, maar ik heb dan toen ook niet zelf gereden en zoveel mogelijk per OV gedaan. Maar echt overdreven druk was het niet in en rond het centrum.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » zo 03 okt 2010, 15:48

Chris schreef:^^ Dat zal wel voor de meeste zuid-Europese landen gelden. In Italië vond ik het ook reuze meevallen, zelfs op de ring van Milano. In de steden zal het wel een tandje erger zijn. Ik meen dat Mavas ook gemeld had dat hij het Spaanse verkeer ook reuze mee vond vallen. Wellicht een stereotype wat niet zo up-to-date meer is. En dat is overigens ook te zien in de statistieken.
Mijn ervaring is dat in Spanje (regio Barcelona en regio Sevilla) de rijstijl echt wel heel goed meevalt. Vergelijkbaar met België naar mijn mening, wat ook wel geldt voor Frankrijk. Italië vond ik een pak minder. Daar werden echt massaal bochten afgesneden en scheurde de plaatselijke bevolking met piepende banden over de bergwegen. (Toscane-Umbrië) Mijn ervaring is wel dat dit de eerste keer in Italië erger was dan de laatste keer, twee jaar geleden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 03 okt 2010, 18:57

Chris schreef:^^ Dat zal wel voor de meeste zuid-Europese landen gelden. In Italië vond ik het ook reuze meevallen, zelfs op de ring van Milano. In de steden zal het wel een tandje erger zijn. Ik meen dat Mavas ook gemeld had dat hij het Spaanse verkeer ook reuze mee vond vallen. Wellicht een stereotype wat niet zo up-to-date meer is. En dat is overigens ook te zien in de statistieken.
Er is een groot verschil tussen het West-Europese Milaan en het Zuid-Europese Napels. Rome hangt daar zo ongeveer tussen in, maar de rijstijl in Napels is: Botsautotjesniveau. Wellicht dat het de laatste jaren wat verbeterd is, maar in 1996 heb ik bij mensen in de auto gezeten die:
- Met meer dan 140 km/u over een weg reden binnen de bebouwde kom.
- Achteruit reden op de snelweg na het missen van een afrit
- Na de splitsing van twee rijbanen over het gras nog de juiste weg te kiezen
- Bochten afsnijden over de tegenovergestelde rijstrook terwijl de bocht totaal onoverzichtelijk was.

Ik heb bij herhaling gedacht: als ik nu nog maar levend uit de auto stap... :oops:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 03 okt 2010, 19:20

Die verhalen vanuit Napels e.o. heb ik veelvuldig gehoord. Helaas ben ik er zelf nooit geweest om het eens uit te proberen :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Jip
dorpsstraat

Bericht door Jip » vr 08 okt 2010, 18:53

Het is de laatste jaren wel beter geworden in Portugal, maar ik vind het geheel toch redelijk rommelig qua rijgedrag.
Geen snelheidscontroles, maar wat je wel veel ziet is dat ze een soort snelheidscontrole hebben en als je dan te hard rijdt springt er een stoplicht iets verderop op rood.
Of diegene voor je rijdt heel hard, kan nog net door oranje en jij hebt rood, dat kan natuurlijk ook ;)

edit: Zelf vind ik ook dat ze in Portugal een schrijnend gebrek hebben aan vooraankondigen. Het is vaak een verrassing welke situatie je aantreft wat er voor zorgt dat anticiperen erg lastig wordt. Je komt er bijvoorbeeld opeens achter dat je rijstrook ophoudt ;)
Laatst gewijzigd door Jip op vr 08 okt 2010, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Euregio
geband

Bericht door Euregio » vr 08 okt 2010, 19:46

Ik vind het zelf nog heel gewaagd om door België te rijden. :lol:

In Sedan, frankrijk rijden ze ook heel erg netjes, petje af hoor.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » vr 08 okt 2010, 19:58

Euregio schreef:Ik vind het zelf nog heel gewaagd om door België te rijden.
Even :offtopic: :
Wat is er mis met België? Vanaf Lille (Rijsel) tot Breda zelf gereden en heb geen enkel misklank over de rijstijl.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » vr 08 okt 2010, 21:10

^^Dat meende hij heus niet serieus, hoor.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 01 nov 2010, 14:06

Auto's rijden over de staallaag van de 25 April-brug in Lissabon:

http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 4,,1,10.62

Ik ben trouwens gisteravond teruggekomen van een lang weekend Lissabon. Foto's volgen in een apart topic :)

Tim
expressweg

Bericht door Tim » ma 01 nov 2010, 14:13

dat staalgedeelte is gewoon een rijstrook, alleen verboden voor vrachtauto's en motorfietsen.
klik
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 18 feb 2011, 9:49

A9 CREL - Lisboa

Een paar foto's van de A9 aan de westkant van Lisboa (Lissabon).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » vr 18 feb 2011, 11:57

Was er niet iemand hier een fan van de bewegwijzering? Na deze foto's kun je dat toch niet meer zijn.
Ik vind foto 3 een typisch voorbeeld van de Portugese rommeligheid: zwart op wit, zwart op geel, wit op bruin en wit op blauw, alles komt voor op één bord. Cascais is zowel rechtsaf als rechtdoor en de verwarrende IC en A nummering (wat is nu een snelweg?) helpt ook niet.
Oh ja en over de lelijke lange dunne pijlen heb ik het dan ook nog niet gehad.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 18 feb 2011, 21:41

Het is een beetje dubbel met die Portugese bewegwijzering: de punten die je aangeeft zorgen er inderdaad voor dat het er niet zo denderend uitziet en er veel punten zijn die voor verbetering vatbaar zijn.
Aan de andere kant zijn de basisprincipes niet verkeerd. Met een aantal aanpassingen in de uitvoering zou het eindresultaat al een stuk beter kunnen zijn. In die zin is het vergelijkbaar met NBA.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 18 feb 2011, 21:47

Tja, als je het Britse Transport schrift (met die vreselijke wegnummers) combineert met extreem uit zijn verband gerukte borden, dan krijg je echt iets lelijks.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 18 feb 2011, 22:09

Het zou al helpen als ze die onzinnige IP en IC-routes afschaften en enkel nog A, EN en ER-wegen gingen nummeren op de bewegwijzering.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 19 feb 2011, 0:59

IP en IC routes zijn juist recent geintroduceerd als routenummers, terwijl N en A nummers meer wegnummers zijn.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 19 feb 2011, 10:10

Ik snap het nut van IP/IC-nummers niet boven E-nummers en het verder behoorlijk goede A-nummernet. Alle snelwegachtige wegen die voorheen alleen een IC/IP-nummer hadden hebben nu ook een A-nummer.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » za 19 feb 2011, 14:16

Mag je eigenlijk als land zelf nieuwe E-nummers erbij definieren? Want als je routenummering wilt invoeren, ben je anders wel afhankelijk van de bestaande E-routes..

Tim
expressweg

Bericht door Tim » za 19 feb 2011, 14:42

^^ Volgens mij staat in het verdrag van Genève niet, dat het verboden is, ook andere wegen de prefix E te geven en in een groen schildje te zetten... Dat dat dan geen officiële E-wegen zijn, tja...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 19 feb 2011, 20:32

Rene schreef:Tja, als je het Britse Transport schrift (met die vreselijke wegnummers) combineert met extreem uit zijn verband gerukte borden, dan krijg je echt iets lelijks.
Och, Transport is geen slecht lettertype, het is jammer dat het alleen wordt toegepast bij slechte bewegwijzeringssystemen. ;) De nummers zijn inderdaad wel lelijk.

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » za 19 feb 2011, 21:45

Chris schreef: Afbeelding
Jakkes! Wat een pijl! En wat een wegnummers. Dit is niet echt efficiënt ingedeeld...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 19 feb 2011, 21:51

Die pijl is lelijk, maar zeker die wegnummers vind ik veel minder storend dan dat Cascais zowel rechtdoor als rechtsaf wordt verwezen. :emo:

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » za 19 feb 2011, 23:42

Bepaalde dingen aan de Portugese snelweg hebben een Franse inslag. :?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 20 feb 2011, 0:43

Timmetje schreef:^^ Volgens mij staat in het verdrag van Genève niet, dat het verboden is, ook andere wegen de prefix E te geven en in een groen schildje te zetten... Dat dat dan geen officiële E-wegen zijn, tja...
E wegen komen voor in Spanje: Locale wegen in Pontevedra, meestal (of volgens Marcel's website altijd) gespeld als EP, regionale wegen in Cyprus en vroeger was het een snelwegprefix in Frankrijk. Voor zover ik weet zijn al deze wegen niet in een groen schildje weergegeven.

Routeschildjes zonder prefix in het groen komen voor: incidenteel in Zwitserland (hoofdweg met autosnelwegkarakterestieken) en nationale wegen in Noorwegen. Deze lijken het meest te voldoen aan de hier gestelde vraag: ze lijken erg op E nummer schildjes en vullen de nummering op.

Afijn we dwalen erg af van Portugal zo :) IC en IP wegen zijn duidelijk bedoeld als geleiding van het verkeer over lange afstanden. Ik had liever gezien dat ze de A- en N- nummers hadden afgeschaft, of dat ze - zoals in Nederland - nummerintegraliteit hadden ingevoerd, zodat je over een langere lengte bijvoorbeeld op de A 9 en de N 9 zou kunnen rijden.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 20 feb 2011, 15:45

Vinny schreef:E wegen komen voor in Spanje: Locale wegen in Pontevedra, meestal (of volgens Marcel's website altijd) gespeld als EP
EP wegen zijn geen E wegen. In Murcia heb je overigens wel E wegen.
IC en IP wegen zijn duidelijk bedoeld als geleiding van het verkeer over lange afstanden. Ik had liever gezien dat ze de A- en N- nummers hadden afgeschaft, of dat ze - zoals in Nederland - nummerintegraliteit hadden ingevoerd, zodat je over een langere lengte bijvoorbeeld op de A 9 en de N 9 zou kunnen rijden.
Het vreemde is dat de meeste A-nummers voor IC en IP wegen blijkbaar pas later zijn ingevoerd. Het kan ook zijn dat ze vroeger alleen niet op borden stonden.
Een overzicht:
https://sites.google.com/site/roadnumbe ... s-portugal

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 20 feb 2011, 16:14

EP wegen zijn geen E wegen. In Murcia heb je overigens wel E wegen.
:lol:
Ik wist wel dat ik ergens E wegen had gevonden in Spanje. Maar goed, dat is dan ook het enige land ter wereld waar ik een overzicht van letterprefixen erg handig zou vinden. Ik heb jaren geleden eens voornamelijk op basis van jouw website eens een overzicht samengesteld, maar dat ligt natuurlijk nog ergens in Nederland.... Uit mijn hoofd kan een A nummer in Spanje vijf verschillende dingen betekenen... (en een E dus twee) :facepalm:

Maar Portugal dus: Als ik het lijstje eens door kijk dan kan ik geen chocola maken van de IC en A nummer toekenning. En waar staan dingen als CREP en CREL voor?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 20 feb 2011, 16:18

CRIL = Circular Regional Interna de Lisboa
CREL = Circular Regional Exterior de Lisboa

CRIP = Circular Regional Interna do Porto
CREP = Circular Regional Exterior do Porto

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » ma 21 feb 2011, 22:10

^^ Dat verklaart een hoop, ik dacht altijd dat het een soort van Jaarbeurs achtig iets was of zo...

Ik vond de rijstijl in Portugal over het algemeen redelijk meevallen. De wegen zijn heel erg prettig; de autosnelwegen zijn uitgestorven, voeren door prachtig landschap en zijn van zeer hoge kwaliteit, en je mag er 130 rijden. Daarnaast zijn er ook vele 1x2 alternerende wegen, die vaak volledig ongelijkvloers zijn, en in tegenstelling tot de snelwegen wel tolvrij. Je ziet echter wel heel duidelijk een contrast met dit en het oude Portugal; je hebt ook binnendoorwegen met zeer slecht wegdek en zonder markering, waar gewoon 90 mag worden gereden... Rijden door het oude Lissabon is ook niet echt een pretje. Eindeloos kronkel je door nauwe straatjes, en dan kom je opeens op een zeer brede avenida uit, vaak met niet al te lange invoegstrook.

In de avondspits reden wij van Lissabon terug naar ons vakantiehuisje iets ten noorden van Caldas da Rainha. We reden dus met de grote stroom forensen mee. Nou, ik heb buiten de spits in Nederland wel drukkere wegen gezien ! De weg was verzadigd, maar er was zeker geen file, en na een bepaalde afrit was het weer gebruikelijk leeg.

Het is wel jammer dat de tol niet zo goedkoop is, ongeveer net zo duur als in Frankrijk. Maar de wegen zijn het wel waard. Wij konden het toevallig vaak zó uitmikken, dat we tussen twee tolpoortjes reden en gewoon vlak vóór het tolpoortje de afrit namen.