[P] Portugal
Moderator: Moderatoren
-
- Voorzitter
Re: [P] Portugal
Prachtige brug. In het echt is-ie heel indrukwekkend!
Ik ben er ook over geweest, maar dan met de trein (hogesnelheidstrein en intercity). Sinds een jaar of tien gaat de spoorweg over het onderste deel van de brug, voorheen was er geen directe verbinding in Lissabon tussen beide oevers van de Taag (net als in Istanbul waren er veerponten; er was maar een rechtstreekse trein tussen Porto en Faro die met een grote boog om Lissabon heen ging).

-
- 4x5 autosnelweg
Wat een mooie brug zeg *kwijl*
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Voorzitter
-
- stadsweg
Grappig bruggetje wel, meen ik serieus. Maar die met die H's vond ik mooier.
Bij wegen zitten praten over wegen met 'n stuk asfalt in de maage.
-
- Voorzitter
Je bedoelt de Vasco da Gamabrug. Die is inderdaad enorm indrukwekkend. Vanaf de kabelbaan langs de Taag in het Parque das Nações heb je een prachtig uitzicht op de brug; hij is 18 km lang en hij lijkt wel oneindig...
-
- 2x4 autosnelweg
-
- Voorzitter
-
- autoweg
Ik was vorige week een paar dagen in Portugal, omgeving Lissabon. Bij een bezoek aan de andere kant van de rivier de Taag hoorde een uitgebreide busrit. Dit bood mij de gelegenheid om wegenfoto's te maken. De route deed de beide bruggen aan (Ponte Vasco da Gama en Ponte 25 de Abril). Indrukwekkende bouwwerken. De bewegwijzering in Portugal is niet heel duidelijk. De uitvoering van de borden is vaak rommelig en er wordt heel veel met wegnummers/routes gewerkt, in plaats van doelen. Dat maakt het, zeker voor een toerist, niet duidelijker.
De bruggen over de Taag zijn beide tolbruggen, geëxploiteerd door de private onderneming Lusoponte. Er zijn vergaande plannen voor een derde brug over de Taag tussen Barreiro en Lissabon. Deze brug moet in ieder geval een oeververbinding bieden voor een aan te leggen HSL tussen Lissabon en Madrid, maar zou ook autoverkeer moeten faciliteren. Deze ontwikkelingen hangen samen met het uitplaatsen van de luchthaven naar een locatie aan de zuidoostoever van de Taag.
De foto's staan in hier:
fotoreportage Lissabon
De route loopt vanuit het centrum van Lissabon via de noordzuidas, Camarate en Sacavém naar de Ponte Vasco da Gama. Na een bezoek aan Alcochete gaat het via de IC32 en IC21 naar de A2 en de Ponte 25 de Abril om in Lissabon-Alcântara te eindigen.
De route staat hier
De bruggen over de Taag zijn beide tolbruggen, geëxploiteerd door de private onderneming Lusoponte. Er zijn vergaande plannen voor een derde brug over de Taag tussen Barreiro en Lissabon. Deze brug moet in ieder geval een oeververbinding bieden voor een aan te leggen HSL tussen Lissabon en Madrid, maar zou ook autoverkeer moeten faciliteren. Deze ontwikkelingen hangen samen met het uitplaatsen van de luchthaven naar een locatie aan de zuidoostoever van de Taag.
De foto's staan in hier:
fotoreportage Lissabon
De route loopt vanuit het centrum van Lissabon via de noordzuidas, Camarate en Sacavém naar de Ponte Vasco da Gama. Na een bezoek aan Alcochete gaat het via de IC32 en IC21 naar de A2 en de Ponte 25 de Abril om in Lissabon-Alcântara te eindigen.
De route staat hier
-
- Moderator
Ik ben heel benieuwd naar de logica achter deze snelheidslimieten

Wat is de Vmax hier? Fijn afritje...

Mooi!

Eerste rijstrook
uh2:

Wat is de Vmax hier? Fijn afritje...
Mooi!
Eerste rijstrook

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x4 autosnelweg
Als je die eerste twee foto's ziet kun je je wel wat voorstellen bij het feit dat Portugal qua aantallen verkeersdoden in de onderste regionen zit.
-
- autoweg
De verkeerssituaties zijn soms heel erg onoverzichtelijk en zonder enige structuur. Bovendien zijn de aansluitingen op autosnelwegen vaak heel krap gedimensioneerd. Een taxiritje in Lissabon is ook een groot risico, maar ik vind het verkeer in bijvoorbeeld Italië nog verkeersonveiliger, maar dat heeft dan vooral met het rijgedrag te maken.
-
- Moderator
-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- autoweg
Je ziet die driehoek in Portugal ook vaak bij opritten aan het begin van de invoegstrook. Bij rijstrookbeëindiging is het inderdaad vreemd.
-
- expressweg
Zouden ze die mist die er onderhangt dan ook simuleren zodat hij er helemaal op lijkt? :PCoen Tunnel schreef:Hij is afgeleid van de Golden Gate Bridge.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba
-
- Voorzitter
Maar wel vermakelijk en erg goedkoop voor onze begrippen.Hanno schreef:Een taxiritje in Lissabon is ook een groot risico

-
- Moderator
Portugal, een land wat te weinig aandacht krijgt. Ze hebben net zoals in Spanje vanaf de jaren 90 indrukwekkend gebouwd aan een snelwegennet, wat nu alle plekken van het land bereikt. Lissabon is één van de weinige Europese steden waar nog recent significant snelwegen zijn gebouwd in het stedelijk gebied.
Wat foto's van de CRIL Circular Regional Interna de Lisboa (ook wel A36)
Wat foto's van de CRIL Circular Regional Interna de Lisboa (ook wel A36)
- SPOILER: TOON
-
- Moderator
Nog wat meer foto's uit de regio Lissabon, met name de nieuwe A16.
Foto's van Sky11 op het Portugese gedeelte van SSC:
Foto's van Sky11 op het Portugese gedeelte van SSC:
- SPOILER: TOON
-
- 4x3 autosnelweg
Wat een enorme pijl, en dus wat een enorme verspilling van bordruimte én van ruimte om de doorgaande richting goed aan te geven. Ook op andere borden wordt gewerkt met grote pijlen zonder enige toevoeging. En ik maar klagen over de wat groot uitvallende pijlen van de NBA...
Chris schreef:
-
- 2x2 autosnelweg
Ook in Portugal (net als in Italië) dus portaalbewegwijzering die soms wel en soms niet overeen komt me de indeling van de weg. Echt heel slecht vind ik dat.
De autogordel: een band voor het leven.
-
- Moderator
Ik ben ook niet echt gecharmeerd van de Portugese bewegwijzering, alhoewel nog niet zo slecht als die in Italië, en ethetisch nog wel iets beter dan de portalen in Groot-Brittannië. Wegnummers in platte tekst vind ik waardeloos, en het afritnummer kan ook duidelijker. Lettertype en kleurgebruik is wel okay. Wat opvalt is dat ze in Portugal redelijk veel met windrichtingen werken, zo veel zie je dat niet in Europa.
-
- 2x4 autosnelweg
Portugal heeft verschillende dingen van de Britten afgekeken, waaronder het gebruik van de windrichingen. Daarnaast de wegnummers in platte tekst en de pijlen op de o.a. de vorkborden.
-
- 4x5 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg
van de zomer in portugal geweest, inderdaad zeer mooie snelwegen, en er rijdt in vergelijking met Nederland dus vrijwel niemand, ongeacht het tijdstip lijkt het wel. Wij reden zo ongeveer rond het spitsuur vanuit Lisboa naar het noordwesten. Het was druk, maar er was geen file, en na een bepaalde afrit was er opeens niemand meer. Volgens mij moet je dat op de A1 bij Muiderberg niet verwachten om zes uur 's avonds... Ook expresswegen (aangegeven met IP volgens mij) zijn volledig ongelijkvloers uitgevoerd, en op snelwegen aangesloten met knooppunten. Vaak zijn ze 2+1 of 2x2, soms slechts 2x1 zonder rijbaanscheiding, maar wel ongelijkvloers. Waarom kan dat in Nederland niet wat vaker denk ik dan...
Nadeel: Op de meeste snelwegen geldt een niet zo heel erg goedkoop tolregime (dat verklaart waarschijnlijk wel het aantal wegen). Ook stonden veel van de spiksplinternieuwe snelwegen niet in ons verouderde navigatiesysteem (en dan niet zomaar een stukje, maar dus een volledige weg).
Zodra je van de doorgaande wegen af bent, kom je vaak op zeer smalle, verouderde landweggetjes terecht met slecht wegdek en veel rotondes. Vaak voeren deze langs vreselijke drempels, zebrapaden, 30-per-uur-zones dwars door dorpjes, éénrichtingsverkeer en stopborden. Niet erg prettig als je vakantiehuisje ver van de snelweg staat.
Nadeel: Op de meeste snelwegen geldt een niet zo heel erg goedkoop tolregime (dat verklaart waarschijnlijk wel het aantal wegen). Ook stonden veel van de spiksplinternieuwe snelwegen niet in ons verouderde navigatiesysteem (en dan niet zomaar een stukje, maar dus een volledige weg).
Zodra je van de doorgaande wegen af bent, kom je vaak op zeer smalle, verouderde landweggetjes terecht met slecht wegdek en veel rotondes. Vaak voeren deze langs vreselijke drempels, zebrapaden, 30-per-uur-zones dwars door dorpjes, éénrichtingsverkeer en stopborden. Niet erg prettig als je vakantiehuisje ver van de snelweg staat.
-
- Voorzitter
Dat kun je toch niet een nadeel noemen? Dat ligt aan je verouderde navigatiesysteem. Laatst zat ik nog bij iemand in de auto van Venlo naar Valkenburg, die de A73 niet in zijn navigatiesysteem had staan. Maar dat kun je moeilijk een nadeel noemen.sirdanilot schreef:Nadeel: Op de meeste snelwegen geldt een niet zo heel erg goedkoop tolregime (dat verklaart waarschijnlijk wel het aantal wegen). Ook stonden veel van de spiksplinternieuwe snelwegen niet in ons verouderde navigatiesysteem (en dan niet zomaar een stukje, maar dus een volledige weg).
-
- 2x2 autosnelweg
Wel als je de nieuwste kaarten hebt gedownload en die vervolgens nog aan alle kanten blijken rammelen. Dat had ik afgelopen zomer met de TomTom in Italië. De kaarten van Nederland zijn in het algemeen erg goed, maar in Italië leek het er niet op. Fout na fout.
De autogordel: een band voor het leven.
-
- Voorzitter
-
- Moderator
-
- Moderator
-
- Moderator