Zo is zo'n project weinig zinvol. Als je verkeer uit de dorpen wilt houden kun je de weg beter tolvrij houden.De A19 is een korte autosnelweg in Midden-Portugal, vanaf Batalha tot Leiria. De A19 is een tolweg en is in 2010-2011 geopend. Het is eigenlijk een omlegging van de N1 met snelwegstandaarden.
Er reed nauwelijks verkeer toen ik er was. Volgens de verkeerstellingen is dit gebruikelijk, er rijden veelal maar 6.000 voertuigen per dag op het deel tussen Batalha en Leiria. Ondanks dat je maar € 0,65 en € 0,75 tol betaalt, dit is in Portugal voldoende om een aanzienlijke vraaguitval te veroorzaken
[P] Portugal
Moderator: Moderatoren
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Re: [P] Portugal
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Misschien is het niet het bedrag dat voor vraaguitval zorgt, maar gewoon het feit dat er tol betaald moet worden. Ongeacht het tarief.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Is de A19 niet sinds 1 januari tolvrij ? Elektronische tol heb je alleen nog maar nabij Porto denk ik.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
Chris
- Moderator
Nee, niet alle elektronische tolwegen zijn tolvrij geworden, omdat Ascendi en Brisa ook volledig elektronische tol hebben toegepast op een aantal tolwegen, zoals hier op de A19. Die viel niet onder het voormalige SCUT regime.
-
Mundial
- verkeersader
Is er eigenlijk een einddatum vastgelegd voor deze concessies?
Ik vind er niet meteen iets over terug, deze concessies lopen al langer dan de SCUT concessies ooit gelopen hebben.
Ik vind er niet meteen iets over terug, deze concessies lopen al langer dan de SCUT concessies ooit gelopen hebben.
-
Chris
- Moderator
Ja, de concessies lopen veelal 30 jaar.
Ik heb ze op een rijtje gezet op de Wegenwiki;
* https://www.wegenwiki.nl/Ascendi
* https://www.wegenwiki.nl/Brisa
Er wordt onderscheid gemaakt tussen de kernconcessie van Brisa (die telkens verlengd wordt) en de andere, regionale concessies van zowel Brisa als Ascendi, die zouden kunnen aflopen indien men kiest om ze niet te verlengen.
De concessie van de A19 heet formeel 'IC2 - Variante da N1' en is onderdeel van de concessie Oeste, die in 2009 is gegund voor een periode van 30 jaar.
Ik heb ze op een rijtje gezet op de Wegenwiki;
* https://www.wegenwiki.nl/Ascendi
* https://www.wegenwiki.nl/Brisa
Er wordt onderscheid gemaakt tussen de kernconcessie van Brisa (die telkens verlengd wordt) en de andere, regionale concessies van zowel Brisa als Ascendi, die zouden kunnen aflopen indien men kiest om ze niet te verlengen.
De concessie van de A19 heet formeel 'IC2 - Variante da N1' en is onderdeel van de concessie Oeste, die in 2009 is gegund voor een periode van 30 jaar.
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Dat verklaart mijn verwarring, omdat de A19 nergens als tolweg wordt genoemd.Chris schreef: zo 23 feb 2025, 18:36 De concessie van de A19 heet formeel 'IC2 - Variante da N1' en is onderdeel van de concessie Oeste, die in 2009 is gegund voor een periode van 30 jaar.
Wellicht goed om (desnoods tussen haakjes) toe te voegen op de wegenwiki.
-
Alex
- zandpaadje
Ik vroeg mij af hoe zit het met de VZP’s langs de Portugese snelwegen. Is het net zoals in Spanje dat je best vaak een (klein) stukje van de snelweg zit. Of liggen deze wel meer aan de snelwegen zelf.
Zo mijn eerste gedachte, denk ik niet dat daar parkeer tekorten zijn voor met name vrachtwagens. Portugal ligt wat dat betreft niet centraal. En heel veel industrie/export en daarmee vrachtverkeer heeft het land ook niet echt volgens mij.
Zo mijn eerste gedachte, denk ik niet dat daar parkeer tekorten zijn voor met name vrachtwagens. Portugal ligt wat dat betreft niet centraal. En heel veel industrie/export en daarmee vrachtverkeer heeft het land ook niet echt volgens mij.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Qua VZP's: in Spanje zijn er volwaardige VZP's vaak direct aan de snelweg langs (voormalige) tolwegen. Maar langs niet-tolwegen zijn ze zeldzaam en zijn er vaak geen echte VZP's. Wel zijn er tankstations, restaurants en hotels bij afritten van de snelweg, meer een beetje zoals in de VS.
Portugal heeft volgens mij vaker voorzieningen direct aan de snelweg, waarbij je dus niet een afrit hoeft te pakken, met volwaardige VZP's.
-
janneman
- dorpsstraat
Afgelopen jaar flink wat snelwegen gereden in dat land en ik moet zeggen dat wij alleen maar de genoemde plaatsen direct langs die snelwegen hebben gezien.
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Vrijwel alle langere tolwegen in Europa met (vanouds) slagbomen en bemande kassa's hadden VZPs met dure benzine en relatief dure restaurants. Een verdienmodel en men ontmoedigde sluipverkeer (tolontwijking) en onnodige belasting van tolhuisjes (en mensen) danwel filevorming bij afslagen.
Met deels of geheel digitol (of einde tol) en wellicht langzaam-aan ook meer afritten per km zal een deel van de restaurants en benzinepompen wellicht op den duur sluiten of veel goedkoper worden (ook minder huurafdracht dan). Net als langs de route-66 achtige N-wegen parallel aan de gratis snelwegen, waar het jeukt van de spook-motels en benzinestations.
Op de voormalige digitolwegen als de A22 in Portugal waren/zijn de voorzieningen heel beperkt. Sommige met helemaal niets (niet eens een WC) en anders een heel simpel pizza-restaurant naast een tankstation, dat ook niet heel veel duurder was dan in het dorp. Je kon immers makkelijk even de weg af en op.
https://www.google.nl/maps/@37.1248503, ... FQAw%3D%3D
Met deels of geheel digitol (of einde tol) en wellicht langzaam-aan ook meer afritten per km zal een deel van de restaurants en benzinepompen wellicht op den duur sluiten of veel goedkoper worden (ook minder huurafdracht dan). Net als langs de route-66 achtige N-wegen parallel aan de gratis snelwegen, waar het jeukt van de spook-motels en benzinestations.
Op de voormalige digitolwegen als de A22 in Portugal waren/zijn de voorzieningen heel beperkt. Sommige met helemaal niets (niet eens een WC) en anders een heel simpel pizza-restaurant naast een tankstation, dat ook niet heel veel duurder was dan in het dorp. Je kon immers makkelijk even de weg af en op.
https://www.google.nl/maps/@37.1248503, ... FQAw%3D%3D
-
Chris
- Moderator
Zeker langs de tolwegen is dit zo, en die zijn vaak prima voor een stop. De Portugese Área de Serviço is sowieso veel beter dan wat je in Spanje langs de snelwegen ziet, en eigenlijk ook beter dan wat je langs de Spaanse tolwegen ziet. Alleen zijn ze vaak niet zo groot.Coen Tunnel schreef: ma 24 feb 2025, 13:52Portugal heeft volgens mij vaker voorzieningen direct aan de snelweg, waarbij je dus niet een afrit hoeft te pakken, met volwaardige VZP's.
Veel parkeerplaatsen hebben een restaurant van de formule Colibri, wat doorgaans prima is, veel keuze en netjes. Het is niet van het niveau Frankrijk, maar daar is het verkeersaanbod veelal ook niet naar. Qua prijzen vond ik het meevallen, duidelijk goedkoper dan Franse aires de service.
Een heel groot deel van de servicestations langs de tolweg heeft ook laadpalen. Dat is in korte tijd breed uitgerold.
-
Chris
- Moderator
Ik heb een video gemaakt van de A9 en A10 ten noorden van Lissabon. 2x3 rijstroken en bijna geen verkeer. Dat is wel wat anders dan rond Parijs, Londen of Milaan.
Link
Link
-
Allan C
- verkeersader
Many ringroads of Lisbon are much impressive and quite steep. But I imagine there are almost no traffic on Lisbon Ring Road or it is daily.
When it was exactly recorded?
-
Chris
- Moderator
De A13-1 is een 9 kilometer lange autosnelweg ten zuiden van Coimbra, die een verbinding vormt tussen de A1 en A13, die beiden noord-zuid verlopen.
1. Dit tolstation is onderdeel van het gesloten tolsysteem van de A1.

A13-1 Condeixa-a-Nova - Almalaguês 01 by European Roads, on Flickr
2. Vervolgens elektronische tol.

A13-1 Condeixa-a-Nova - Almalaguês 02 by European Roads, on Flickr
3. Klaverblad met de IC2.

A13-1 Condeixa-a-Nova - Almalaguês 03 by European Roads, on Flickr
4. Alle bestemmingen zijn indirect aangegeven. Ik vond dit systeem van haakjes niet echt veel toevoegen.

A13-1 Condeixa-a-Nova - Almalaguês 06 by European Roads, on Flickr
5. Almalaguês

A13-1 Condeixa-a-Nova - Almalaguês 09 by European Roads, on Flickr
6. 30 cent tol.

A13-1 Condeixa-a-Nova - Almalaguês 10 by European Roads, on Flickr
7. Direct na die aansluiting zit nog een tolportaal voor een kort wegvak tot het knooppunt met de A13. De tol is hier € 0,05.

A13-1 Condeixa-a-Nova - Almalaguês 12 by European Roads, on Flickr
8. Het knooppunt met de A13.

A13-1 Condeixa-a-Nova - Almalaguês 14 by European Roads, on Flickr
1. Dit tolstation is onderdeel van het gesloten tolsysteem van de A1.

A13-1 Condeixa-a-Nova - Almalaguês 01 by European Roads, on Flickr
2. Vervolgens elektronische tol.

A13-1 Condeixa-a-Nova - Almalaguês 02 by European Roads, on Flickr
3. Klaverblad met de IC2.

A13-1 Condeixa-a-Nova - Almalaguês 03 by European Roads, on Flickr
4. Alle bestemmingen zijn indirect aangegeven. Ik vond dit systeem van haakjes niet echt veel toevoegen.

A13-1 Condeixa-a-Nova - Almalaguês 06 by European Roads, on Flickr
5. Almalaguês

A13-1 Condeixa-a-Nova - Almalaguês 09 by European Roads, on Flickr
6. 30 cent tol.

A13-1 Condeixa-a-Nova - Almalaguês 10 by European Roads, on Flickr
7. Direct na die aansluiting zit nog een tolportaal voor een kort wegvak tot het knooppunt met de A13. De tol is hier € 0,05.

A13-1 Condeixa-a-Nova - Almalaguês 12 by European Roads, on Flickr
8. Het knooppunt met de A13.

A13-1 Condeixa-a-Nova - Almalaguês 14 by European Roads, on Flickr
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Wie bedenkt dat ? 5 cent tol. Dat kan het onderhoud van de camera's niet financieren, laat staan de administratie die indirect volgt. Wel zuur voor een huurauto met badge als je alleen deze poort berijdt. Heb je er meteen 2 euro charge bij voor het gebruik.
-
Autostrada
- autoweg
Onder druk van de publieke opinie (willen jullie meer of minder tol?) zijn de toltarieven op veel Portugese snelwegen de afgelopen jaren verlaagd / afgeschaft.Peter schreef: ma 03 mar 2025, 12:00 Wie bedenkt dat ? 5 cent tol. Dat kan het onderhoud van de camera's niet financieren, laat staan de administratie die indirect volgt. Wel zuur voor een huurauto met badge als je alleen deze poort berijdt. Heb je er meteen 2 euro charge bij voor het gebruik.
De tol bedroeg in eerste instantie 15 eurocent voor auto’s in classe 1 op dit traject. Nu is dat natuurlijk nog geen wereldbedrag, maar wel het drievoudige van wat het nu is.
https://maps.app.goo.gl/ahVA8hhQSahaRTDU7
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Dat verklaart nog steeds geen tolpoort, tenzij de concessionaris verplicht was hem te heffen. Uit eerlijkheid ofzo . De A22 had ook korte tolvrije stukjes bij bijv. Albufeira. Teveel aansluitingen incl A2. De goedkoopste poort in 2024 was 0,25 ofzo op de A22.
-
Chris
- Moderator
De IP3 is een Itinerário Principal in het binnenland van Noord-Portugal.
Een Itinerário Principal is in het wegenplan van 1985 uitgevoerd, indertijd zijn ze deels uitgevoerd als autosnelweg, deels aangelegd als via rápida (2+2 of 2+1), en tal van trajecten zijn nooit aangelegd. De als autosnelweg aangelegde delen hebben later een A-nummer gekregen, waardoor er nog maar een paar IP-routes resterend zijn die wel hoogwaardig zijn uitgebouwd. Zoals dit traject van de IP3 vanaf Coimbra naar Santa Comba Dão (richting Viseu).
1. Bij de overgang van de A14 naar de IP3, net ten noorden van Coimbra.

IP3 Coimbra - Santa Comba Dão 01 by European Roads, on Flickr
2. Gevolgd door een aansluiting op de IC2.

IP3 Coimbra - Santa Comba Dão 03 by European Roads, on Flickr
3. Alle wegwijzers zijn groen op IP-routes die geen autosnelweg zijn.

IP3 Coimbra - Santa Comba Dão 05 by European Roads, on Flickr
4. Het eerste stuk vanuit Coimbra is best druk en zou beter 2x2 kunnen worden.

IP3 Coimbra - Santa Comba Dão 06 by European Roads, on Flickr
5. Penacova.

IP3 Coimbra - Santa Comba Dão 12 by European Roads, on Flickr
6.

IP3 Coimbra - Santa Comba Dão 15 by European Roads, on Flickr
7. De aansluiting op de IC6. Een IP-route is van groter belang dan een IC-route, die veelal korter / regionaler zijn, terwijl IP-routes grote afstanden afleggen (of in het verleden aflegden).

IP3 Coimbra - Santa Comba Dão 20 by European Roads, on Flickr
8.

IP3 Coimbra - Santa Comba Dão 26 by European Roads, on Flickr
9.

IP3 Coimbra - Santa Comba Dão 33 by European Roads, on Flickr
10. Het knooppunt met de IC12. Een deel van die route is als autosnelweg uitgevoerd, met het gereserveerde nummer A35.

IP3 Coimbra - Santa Comba Dão 43 by European Roads, on Flickr
Een Itinerário Principal is in het wegenplan van 1985 uitgevoerd, indertijd zijn ze deels uitgevoerd als autosnelweg, deels aangelegd als via rápida (2+2 of 2+1), en tal van trajecten zijn nooit aangelegd. De als autosnelweg aangelegde delen hebben later een A-nummer gekregen, waardoor er nog maar een paar IP-routes resterend zijn die wel hoogwaardig zijn uitgebouwd. Zoals dit traject van de IP3 vanaf Coimbra naar Santa Comba Dão (richting Viseu).
1. Bij de overgang van de A14 naar de IP3, net ten noorden van Coimbra.

IP3 Coimbra - Santa Comba Dão 01 by European Roads, on Flickr
2. Gevolgd door een aansluiting op de IC2.

IP3 Coimbra - Santa Comba Dão 03 by European Roads, on Flickr
3. Alle wegwijzers zijn groen op IP-routes die geen autosnelweg zijn.

IP3 Coimbra - Santa Comba Dão 05 by European Roads, on Flickr
4. Het eerste stuk vanuit Coimbra is best druk en zou beter 2x2 kunnen worden.

IP3 Coimbra - Santa Comba Dão 06 by European Roads, on Flickr
5. Penacova.

IP3 Coimbra - Santa Comba Dão 12 by European Roads, on Flickr
6.

IP3 Coimbra - Santa Comba Dão 15 by European Roads, on Flickr
7. De aansluiting op de IC6. Een IP-route is van groter belang dan een IC-route, die veelal korter / regionaler zijn, terwijl IP-routes grote afstanden afleggen (of in het verleden aflegden).

IP3 Coimbra - Santa Comba Dão 20 by European Roads, on Flickr
8.

IP3 Coimbra - Santa Comba Dão 26 by European Roads, on Flickr
9.

IP3 Coimbra - Santa Comba Dão 33 by European Roads, on Flickr
10. Het knooppunt met de IC12. Een deel van die route is als autosnelweg uitgevoerd, met het gereserveerde nummer A35.

IP3 Coimbra - Santa Comba Dão 43 by European Roads, on Flickr
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Foto's 5 en 10. De foto's suggereren een tweede rijstrook in jouw rijrichting die er niet is 
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Bij foto 5 lijkt de rijbaan zich na het portaal te verbreden tot twee doorgaande rijstroken. Bij foto 10 is er een rijstrook (tijdelijk?) weggehaald.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Er zijn verderop werkzaamheden aan een spoorviaduct met wegvernauwing.
-
Chris
- Moderator
Opmerkelijk knooppunt tussen de A1 en A41, net ten zuiden van Porto. Het heeft te maken met de tolheffing op beide snelwegen.

Vlak daarna volgt het tolstation. Als je met een transponder / 'badge' rijdt, geeft een scherm het bedrag aan. Dan doen ze in Frankrijk niet.

Vlak daarna volgt het tolstation. Als je met een transponder / 'badge' rijdt, geeft een scherm het bedrag aan. Dan doen ze in Frankrijk niet.

-
Chris
- Moderator
Nog wat beelden van het lagere deel van de Ponte de Dom Luís I in Porto.
Het laaggelegen dek opende op 31 oktober 1888, twee jaar na de opening van het hooggelegen dek. Omdat Porto twee niveaus kent had de brug twee dekken nodig, voor verkeer tussen de oevers, en verkeer tussen de hoger gelegen delen van de stad.
Tot 2021 was het lagere dek ook open voor het algemeen verkeer, maar na een renovatie in de periode 2021-2023 is het alleen nog voor taxi's en bussen in gebruik.

Ponte de Dom Luís I 21 by European Roads, on Flickr

Ponte de Dom Luís I 23 by European Roads, on Flickr
Het restant van een oude hangbrug die in 1843 is geopend.

Ponte de Dom Luís I 25 by European Roads, on Flickr

Ponte de Dom Luís I 30 by European Roads, on Flickr

Ponte de Dom Luís I 27 by European Roads, on Flickr

Ponte de Dom Luís I 33 by European Roads, on Flickr

Ponte de Dom Luís I 35 by European Roads, on Flickr

Ponte de Dom Luís I 36 by European Roads, on Flickr

Ponte de Dom Luís I 41 by European Roads, on Flickr
Het laaggelegen dek opende op 31 oktober 1888, twee jaar na de opening van het hooggelegen dek. Omdat Porto twee niveaus kent had de brug twee dekken nodig, voor verkeer tussen de oevers, en verkeer tussen de hoger gelegen delen van de stad.
Tot 2021 was het lagere dek ook open voor het algemeen verkeer, maar na een renovatie in de periode 2021-2023 is het alleen nog voor taxi's en bussen in gebruik.

Ponte de Dom Luís I 21 by European Roads, on Flickr

Ponte de Dom Luís I 23 by European Roads, on Flickr
Het restant van een oude hangbrug die in 1843 is geopend.

Ponte de Dom Luís I 25 by European Roads, on Flickr

Ponte de Dom Luís I 30 by European Roads, on Flickr

Ponte de Dom Luís I 27 by European Roads, on Flickr

Ponte de Dom Luís I 33 by European Roads, on Flickr

Ponte de Dom Luís I 35 by European Roads, on Flickr

Ponte de Dom Luís I 36 by European Roads, on Flickr

Ponte de Dom Luís I 41 by European Roads, on Flickr
-
Chris
- Moderator
De A35 is een wat obscure autosnelweg in het binnenland van Portugal. Het nummer wordt niet bewegwijzerd, maar de weg heeft wel de status van een autoestrada.
De weg is in twee fases in 1995 en 1998 opengesteld als omlegging van de N234 langs Carregal do Sal. De prioritering van dit traject is opvallend gezien dat Portugal indertijd nog amper autosnelwegen had. Er is in het wegenplan van 1998 ook het nummer IC12 aan toegekend, maar de rest van de IC12 is nooit aangelegd. Later is het nummer A35 aan de route toegekend, maar dat is niet bewegwijzerd. Er hangt oude bewegwijzering, ik denk nog van de oorspronkelijke aanleg 30 jaar geleden.
Ondanks dat het de status van een autosnelweg heeft, is de maximumsnelheid 100 km/h en niet 120. In theorie zou dit op termijn een snelwegverbinding van Coimbra naar Mangualde moeten worden, maar de A35 sluit nog niet op andere autosnelwegen aan.

A35 Carregal do Sal 01 by European Roads, on Flickr

A35 Carregal do Sal 02 by European Roads, on Flickr

A35 Carregal do Sal 04 by European Roads, on Flickr

A35 Carregal do Sal 08 by European Roads, on Flickr

A35 Carregal do Sal 12 by European Roads, on Flickr
De weg is in twee fases in 1995 en 1998 opengesteld als omlegging van de N234 langs Carregal do Sal. De prioritering van dit traject is opvallend gezien dat Portugal indertijd nog amper autosnelwegen had. Er is in het wegenplan van 1998 ook het nummer IC12 aan toegekend, maar de rest van de IC12 is nooit aangelegd. Later is het nummer A35 aan de route toegekend, maar dat is niet bewegwijzerd. Er hangt oude bewegwijzering, ik denk nog van de oorspronkelijke aanleg 30 jaar geleden.
Ondanks dat het de status van een autosnelweg heeft, is de maximumsnelheid 100 km/h en niet 120. In theorie zou dit op termijn een snelwegverbinding van Coimbra naar Mangualde moeten worden, maar de A35 sluit nog niet op andere autosnelwegen aan.

A35 Carregal do Sal 01 by European Roads, on Flickr

A35 Carregal do Sal 02 by European Roads, on Flickr

A35 Carregal do Sal 04 by European Roads, on Flickr

A35 Carregal do Sal 08 by European Roads, on Flickr

A35 Carregal do Sal 12 by European Roads, on Flickr
-
Chris
- Moderator
Een paar foto's van de A25 door de bergen vanaf Viseu naar het westen.
De voorganger van de A25 was de IP5, die in hoog tempo tussen eind jaren '80 en 1991 in gebruik werd genomen als enkelbaans, ongelijkvloerse 2+1 weg van Aveiro tot de grens met Spanje bij Vilar Formoso. Door deze weg groeide Vilar Formoso uit tot de belangrijkste grensovergang tussen Spanje en Portugal. Ik heb alle autosnelwegen naar de Spaanse grens gereden en deze vond ik het drukste qua vrachtverkeer. Geen Centraal-Europese toestanden, maar duidelijk meer dan op de meeste andere autosnelwegen, waar maar af en toe een vrachtauto passeert.
In 1991 is het westelijkste deel van de IP5 tussen Aveiro en de A1 direct als autosnelweg aangelegd en dat is dan ook het oudste deel van de A25. In 2001 is een concessie gegund aan Ascendi om 174 kilometer van de A25 aan te leggen, waarbij grotendeels - maar niet geheel - het tracé van de IP5 werd gebruikt. De oude IP5 bestaat nog op enkele trajecten maar heeft geen grote betekenis meer. De A25 was in 2006 voltooid, behalve de grensovergang met Spanje die pas in 2021 opende.

A25 Viseu - Aveiro 03 by European Roads, on Flickr

A25 Viseu - Aveiro 09 by European Roads, on Flickr

A25 Viseu - Aveiro 13 by European Roads, on Flickr

A25 Viseu - Aveiro 15 by European Roads, on Flickr

A25 Viseu - Aveiro 20 by European Roads, on Flickr

A25 Viseu - Aveiro 37 by European Roads, on Flickr

A25 Viseu - Aveiro 40 by European Roads, on Flickr

A25 Viseu - Aveiro 48 by European Roads, on Flickr

A25 Viseu - Aveiro 53 by European Roads, on Flickr
De voorganger van de A25 was de IP5, die in hoog tempo tussen eind jaren '80 en 1991 in gebruik werd genomen als enkelbaans, ongelijkvloerse 2+1 weg van Aveiro tot de grens met Spanje bij Vilar Formoso. Door deze weg groeide Vilar Formoso uit tot de belangrijkste grensovergang tussen Spanje en Portugal. Ik heb alle autosnelwegen naar de Spaanse grens gereden en deze vond ik het drukste qua vrachtverkeer. Geen Centraal-Europese toestanden, maar duidelijk meer dan op de meeste andere autosnelwegen, waar maar af en toe een vrachtauto passeert.
In 1991 is het westelijkste deel van de IP5 tussen Aveiro en de A1 direct als autosnelweg aangelegd en dat is dan ook het oudste deel van de A25. In 2001 is een concessie gegund aan Ascendi om 174 kilometer van de A25 aan te leggen, waarbij grotendeels - maar niet geheel - het tracé van de IP5 werd gebruikt. De oude IP5 bestaat nog op enkele trajecten maar heeft geen grote betekenis meer. De A25 was in 2006 voltooid, behalve de grensovergang met Spanje die pas in 2021 opende.

A25 Viseu - Aveiro 03 by European Roads, on Flickr

A25 Viseu - Aveiro 09 by European Roads, on Flickr

A25 Viseu - Aveiro 13 by European Roads, on Flickr

A25 Viseu - Aveiro 15 by European Roads, on Flickr

A25 Viseu - Aveiro 20 by European Roads, on Flickr

A25 Viseu - Aveiro 37 by European Roads, on Flickr

A25 Viseu - Aveiro 40 by European Roads, on Flickr

A25 Viseu - Aveiro 48 by European Roads, on Flickr

A25 Viseu - Aveiro 53 by European Roads, on Flickr
-
Chris
- Moderator
Op de A17 van Viseu naar Figueira da Foz is een tolstation waarbij de hoofdrijbanen volledig free-flow zijn, terwijl er ook nog poorten zijn voor een ticket, maar dan via een soort afrit en toerit.
Dit ben ik in Portugal bijna nergens tegengekomen, je zag of alles met elektronische tol, of Via Verde poorten zonder slagboom, waar je dan nog wel doorheen moet. Hier heeft het normaal snelwegprofiel met 120 km/h.
Dit stuk A17 valt onder de Brisa concessie en was in 2008 de eerste tolweg in Portugal zonder bemande tolpoorten, alleen met automaten. Indertijd bestond de elektronische tolheffing nog niet op de 'SCUT' snelwegen.

A17 Viseu - Figueira da Foz 21 by European Roads, on Flickr

A17 Viseu - Figueira da Foz 25 by European Roads, on Flickr

A17 Viseu - Figueira da Foz 26 by European Roads, on Flickr

A17 Viseu - Figueira da Foz 27 by European Roads, on Flickr
Dit ben ik in Portugal bijna nergens tegengekomen, je zag of alles met elektronische tol, of Via Verde poorten zonder slagboom, waar je dan nog wel doorheen moet. Hier heeft het normaal snelwegprofiel met 120 km/h.
Dit stuk A17 valt onder de Brisa concessie en was in 2008 de eerste tolweg in Portugal zonder bemande tolpoorten, alleen met automaten. Indertijd bestond de elektronische tolheffing nog niet op de 'SCUT' snelwegen.

A17 Viseu - Figueira da Foz 21 by European Roads, on Flickr

A17 Viseu - Figueira da Foz 25 by European Roads, on Flickr

A17 Viseu - Figueira da Foz 26 by European Roads, on Flickr

A17 Viseu - Figueira da Foz 27 by European Roads, on Flickr
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
-
Chris
- Moderator
Je hebt gelijk, ik was denk ik afgeleid door de Viseu op de eerste foto en dat het een naam van ongeveer dezelfde lengte is.

A17 Aveiro - Figueira da Foz 01 by European Roads, on Flickr

A17 Aveiro - Figueira da Foz 01 by European Roads, on Flickr
-
Chris
- Moderator
De bouw van de Ponte da Arrábida in Porto, eindpunt van de A1. Deze brug is in 1963 in gebruik genomen.