[P] Portugal

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [P] Portugal

Bericht door Chris »

De A22 is tolvrij, maar de EasyToll betaalautomaten bij de Spaanse grens werken nog, omdat je ook meteen je tol kan betalen voor elektronische tolwegen in heel Portugal.

Alleen is dat in heel Zuid-Portugal niet meer nodig, maar veel Spaanse toeristen denken dat dit nog wel moet voor de A22, dus er ontstonden lange wachtrijen.

https://www.portugalresident.com/easyto ... na-bridge/

De EasyToll betaalautomaten (waar je je kenteken aan je creditcard koppelt) staan maar op een paar plekken aan de grens Portugal-Spanje. Dit is de enige in Zuid-Portugal, alle anderen zijn in Noord-Portugal bij grensovergangen. Dus als je naar de Algarve reist, hoef je geen tol te betalen.

Het helpt ook niet dat de officiële communicatie van IP nog niet bijgewerkt is met de nieuwe tolregimes.

https://servicos.infraestruturasdeportu ... tagens-ips

Hier staan nog de oude gegevens van wegen die sinds 1 januari tolvrij zijn: https://infraestruturas.maps.arcgis.com ... 7ca75d6118

Er zijn tegenwoordig nog maar een paar elektronische tolwegen, met name een deel van de tolwegen in de ruime regio Porto.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Het kan nog steeds handig zijn als je wel Portugal wilt doorkruisen zonder kastje. En op de A2 (ook in zuid Portugal, deels Algarve ) moet je ook tol betalen, maar dat kan ook met poortjes met automaten natuurlijk.

Autoverhuurders in de Algarve proberen je het kastje (en kosten per dag) ook nog steeds aan te smeren.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Bij Figueira da Foz gaat de N109 met een tuibrug over de rio Mondego. Dit is de Ponte Edgar Cardoso en is in 1982 in gebruik genomen. Het was de eerste tuibrug in Portugal. De maximale overspanning is 225 meter.

Vorig jaar waren er grote renovatiewerkzaamheden aan de brug.

Afbeelding
N109 Figueira da Foz 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
N109 Figueira da Foz 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
N109 Figueira da Foz 09 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
N109 Figueira da Foz 10 by European Roads, on Flickr

Zo ziet de brug er normaal uit. De doorvaarthoogte is fors: 40 meter.
Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De A14 van Figueira da Foz naar Coimbra. De 40 kilometer lange autosnelweg is in meerdere fases geopend. In 1994 opende het westelijk deel tussen Figueira da Foz en Montemor-o-Velho, dit deel is nog steeds tolvrij. In 2002 opende een verlenging tot Ançã en in 2003 tot Coimbra.

De A14 is in wezen het westelijkste deel van de IP3, en dat nummer staat ook vrij vaak op de wegwijzers, wat niet altijd standaard is indien een IP-route als een autoestrada met A-nummer is uitgevoerd.

Op het toltraject rijden slechts zo'n 5.000 voertuigen per dag.

Afbeelding
A14 Figueira da Foz - Coimbra 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A14 Figueira da Foz - Coimbra 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A14 Figueira da Foz - Coimbra 04 by European Roads, on Flickr

Het knooppunt met de A17.
Afbeelding
A14 Figueira da Foz - Coimbra 06 by European Roads, on Flickr

Hierna begint het toltraject.
Afbeelding
A14 Figueira da Foz - Coimbra 10 by European Roads, on Flickr

Niet veel verkeer, Figueira da Foz is ook weer niet zo groot en westelijker kan je toch niet.
Afbeelding
A14 Figueira da Foz - Coimbra 14 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A14 Figueira da Foz - Coimbra 16 by European Roads, on Flickr

Het knooppunt met de A1, links en rechts.
Afbeelding
A14 Figueira da Foz - Coimbra 26 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A14 Figueira da Foz - Coimbra 28 by European Roads, on Flickr
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De Ponte Infante Dom Henrique over de Douro in Porto.

Deze brug verwerkt lokaal stadsverkeer, en is aangelegd zodat de historische stalen boogbrug (Ponte de Dom Luís I) afgesloten kon worden voor het verkeer. De brug opende op 30 maart 2003 voor het verkeer en was daarmee de vierde brug over de Douro in Porto, en vooralsnog ook de meest recente wegbrug.

De boogbrug heeft een opvallend ontwerp omdat de boog relatief ondiep is ten opzichte van de lengte van de overspanning, deze ratio is één van de laagste ter wereld. Het is ook meer een ondersteunde kokerbrug dan een klassieke boogbrug.

De brug is 371 meter lang, met een overspanning van 280 meter. De brug is 75 meter hoog.

Afbeelding
Ponte Infante Dom Henrique 09 by European Roads, on Flickr

Vanaf de brug: zicht op de spoorbruggen in het oosten van Porto:
Afbeelding
Ponte Infante Dom Henrique 01 by European Roads, on Flickr

Het is een betonnen boogbrug.
Afbeelding
Ponte Infante Dom Henrique 03 by European Roads, on Flickr

De oevers van de Douro zijn steil, een probleem voor verkeer in Porto is altijd geweest hoe je snel tussen de oevers en snel tussen de hoger gelegen delen van de stad kan komen.
Afbeelding
Ponte Infante Dom Henrique 04 by European Roads, on Flickr

De brug telt 2x2 rijstroken. Toen ik er was, vond ik het niet druk. Ik heb die 2x2 rijstroken ook gewoon kunnen oversteken.
Afbeelding
Ponte Infante Dom Henrique 05 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Ponte Infante Dom Henrique 07 by European Roads, on Flickr
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De A44 is het hoogste A-nummer in Portugal, het is een korte autosnelweg aan de zuidkant van Porto, die diagonaal door het stedelijk gebied loopt van de A20 nabij de Ponte do Freixo tot de A29 ten zuiden van Porto. Het kruist de A1.

Het noordelijk deel, tussen de A20 en A1, is onderdeel van de ringweg van Porto en wordt alleen als de IC23 bewegwijzerd. Tussen de A1 en A29 is de route wel als de A44 bewegwijzerd.

Afbeelding
A44 Porto - Gulpilhares 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A44 Porto - Gulpilhares 05 by European Roads, on Flickr

Eerste aanduiding A44. De wegwijzer oogt wel oud. De meeste hogere A-nummers worden pas recenter aangegeven.
Afbeelding
A44 Porto - Gulpilhares 06 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A44 Porto - Gulpilhares 07 by European Roads, on Flickr

Vilar do Paraíso.
Afbeelding
A44 Porto - Gulpilhares 11 by European Roads, on Flickr

Het knooppunt met de A29.
Afbeelding
A44 Porto - Gulpilhares 12 by European Roads, on Flickr
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Oef, die snelweg is zeker een feestje voor "ISA". Bestuurders van moderne auto's kunnen hier dus helemaal gek worden van dat gepiep...
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Wat ik niet wist is dat Vila Nova de Gaia groter is dan Porto zelf. De gemeente telt 303.000 inwoners en is daarmee de derde gemeente van Portugal. Porto telt 249.000 inwoners.

In Portugal heeft enorme 'sprawl' plaatsgevonden vanaf de jaren '80. Het platteland van met name het westen van Noord-Portugal is in die periode helemaal dichtgegroeid op een bijna Belgische manier. Voordat de autosnelwegen waren gebouwd moest je dus grote afstanden door bebouwd gebied rijden. Deze sprawl lijkt de laatste 15 jaar weer afgezwakt te zijn omdat de bevolking van Portugal nog amper groeit.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Bij Vila Pouca de Aguiar overspant een 1.300 meter lang en 100 meter hoog viaduct van de A24 het dal. Dit is volgens mij de grootste brug van de A24.

Afbeelding
A24 Viaduto de Vila Pouca de Aguiar 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A24 Viaduto de Vila Pouca de Aguiar 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A24 Viaduto de Vila Pouca de Aguiar 01 by European Roads, on Flickr
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De A41 heeft wat opvallende bewegwijzering, het is een ringweg van Porto, maar er liggen eigenlijk geen grote / bekende plaatsen direct aan de A41, daardoor wordt bijna alles indirect bewegwijzerd. Alleen de eindpunten Espinho en Matoshinhos zijn belangrijke plaatsen, maar die kan je niet over de hele lengte bewegwijzeren omdat routes door Porto veel korter zijn dan helemaal rond de stad.

Achtergrondinfo: https://www.wegenwiki.nl/A41_(Portugal)

Afbeelding
A41 Circular Regional Exterior do Porto 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A41 Circular Regional Exterior do Porto 05 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A41 Circular Regional Exterior do Porto 12 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A41 Circular Regional Exterior do Porto 13 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A41 Circular Regional Exterior do Porto 17 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A41 Circular Regional Exterior do Porto 21 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A41 Circular Regional Exterior do Porto 30 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A41 Circular Regional Exterior do Porto 44 by European Roads, on Flickr
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Al die haken op de afstandenborden maakt het onnodig druk.
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

Inderdaad, een gevalletje 'consistentie kan ook te ver gaan'.
Ubi volentia est, via est
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Vila do Conde is een kustplaats in Noord-Portugal. Er is een brug van de N13 over de Rio Ave. En er is een 9 kilometer lang aquaduct naar een klooster, uitgevoerd met 999 bogen. Een behoorlijk deel van dit aquaduct staat er nog, alhoewel buiten de bebouwde kom wat meer delen zijn verdwenen.

Dit aquaduct is vanaf 1626 gebouwd, maar werd gestaakt na ontwerpfouten. De bouw is uiteindelijk tussen 1705 en 1714 uitgevoerd.

Afbeelding
Vila do Conde 06 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Vila do Conde 08 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Vila do Conde 10 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Vila do Conde 13 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Vila do Conde 15 by European Roads, on Flickr
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Prachtig, eigenlijk ken ik Portugal niet goed genoeg.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Heel mooi; misschien eens naar toe in de zomer van 2026 of 2027. Wel een eind rijden. Je ziet voornamelijk Fransen in Noord-Portugal, voor hen is de reis per auto nog wel enigszins te behappen.
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

^^
3 dagen voor uittrekken, chill modus aan, en op het gemakje van de reisdagen ook vakantiedagen maken.
Als dat je ligt (dat is uiteraard heel persoonlijk, en ook afhankelijk van wel/geen kinderen) dan kan het best 8-)
Ubi volentia est, via est
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Noord-Portugal vond ik wel de moeite waard, landschappelijk gezien veel mooier dan het zuiden. De westelijke helft is groen, de oostelijke helft droger en verstild, met dan de grote vallei van de Douro daar doorheen.

Of iets ver is, is relatief. Als je Groningen of Maastricht al verschrikkelijk ver vindt, is Portugal per auto niet echt voor je weggelegd. Als je Zuid-Frankrijk geen probleem vindt, is het maar een dag verder rijden.

Ik wil er nog wel eens terugkomen en meer van het dal van de Douro ontdekken.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik had er nog niet eerder zo op gelet, maar de cijfers van wegnummers zijn op de Portugese bewegwijzering niet hetzelfde als cijfers van afstandsaanduidingen.

Ik had van iemand het officiële wegenfont gekregen. De cijfers van wegnummers zijn JAE Tipo 3 negativa. (JAE = Junta Autónoma das Estradas). De cijfers van afstandsaanduidingen lijken het reguliere Transport te zijn.

Hier het verschil, de bovenste is JAE Tipo 3 negativa, de onderste Transport.
Afbeelding

JAE Tipo 3 negativa lijkt hetzelfde te zijn als wat ik in de UK als 'motorway' ken.

JAE Tipo 3 negativa vs. Transport is het snelst te herkennen aan de '2', maar de cijfers zijn sowieso smaller. JAE Tipo 3 positiva is een vettere versie.

De prefixes bij wegnummers (A, N, M, IC, IP, etc.) zijn in JAE Tipo 3 ook iets anders dan Transport.

Afbeelding
A41 Circular Regional Exterior do Porto 56 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A41 Circular Regional Exterior do Porto 55 by European Roads, on Flickr
Alex
zandpaadje

Bericht door Alex »

Het helpt ook dat Frankrijk en Spanje prima rij landen zijn. Volgens mij kennen de route(s)naar Portugal niet echt grote knelpunten als je eenmaal voorbij Parijs bent. Je cruist op gepast tempo zo door.

Bordeaux misschien, voor de rest kan ik niet echt iets bedenken zo. Tenzij er grenscontroles zouden zijn. En deze zijn er volgens mij nu niet tussen de genoemde landen.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

^^ Geen knelpunt maar de AP-8 in Baskenland vond ik vanwege de vele vrij scherpe bochten (en daardoor slechts een V-max van 100) niet heel prettig rijden.
Een beetje vergelijkbaar met het eerste deel van de A75 na Clermomt-Ferrand.
Autostrada
autoweg

Chris schreef: do 29 mei 2025, 15:12
Of iets ver is, is relatief. Als je Groningen of Maastricht al verschrikkelijk ver vindt, is Portugal per auto niet echt voor je weggelegd. Als je Zuid-Frankrijk geen probleem vindt, is het maar een dag verder rijden.
Tsja wat is ver... In 2023 zijn we vanaf Nieuwegein naar Vera gereden, in Andalusia. Dat is wel ver. 7000 kilometer op de klok bij thuiskomst. Maar ja op een mensenleven toch ook weer niet ver; we hebben het er nu nog wel eens over in het gezin ("weet je nog") - toch ook wel een mooie rit vol met avontuur. Met andere woorden, het zou me er niet van weerhouden om naar Noord-Portugal te rijden.

Aangezien hier de zomervakantie 2025 naar Noord-Spanje gaat, neig ik voor 2026 meer naar Italië. Maar in 2027 zou ik zeker de Douro vallei, de Portugese noordkust en Picos de Europa (ES) willen verkennen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Portugal is nauwelijks verder dan een flink stuk afzakken in Italië (Napoli of Bari zijn maar iets dichterbij) of een stuk Scandinavië in. Maar het voelt veel meer als de andere kant van Europa. Hangt wellicht samen met hoelang je nog in Spanje bent, waar je op weg naar Italië toch in ieder geval met een dag in het land bent.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Ger81 schreef: do 29 mei 2025, 15:03 ^^
3 dagen voor uittrekken, chill modus aan, en op het gemakje van de reisdagen ook vakantiedagen maken.
Als dat je ligt (dat is uiteraard heel persoonlijk, en ook afhankelijk van wel/geen kinderen) dan kan het best 8-)
Wij zijn een paar keer in 1,5 dag heen gereden. Zondagochtend heel vroeg weg, diner en overnachting in Burgos en dan de ochtend daarna het laatste stukje. Maar dat is niet voor iedereen.
Het voordeel van zondagochtend vroeg vertrekken is dat je geen last hebt van knelpunten, zelfs Parijs valt op zondag om 08:30 wel mee.

Terugwegen dan meer tijd genomen met meer stops om wat rond te kunnen kijken.
Alex schreef: vr 30 mei 2025, 15:09 Het helpt ook dat Frankrijk en Spanje prima rij landen zijn. Volgens mij kennen de route(s)naar Portugal niet echt grote knelpunten als je eenmaal voorbij Parijs bent. Je cruist op gepast tempo zo door.

Bordeaux misschien, voor de rest kan ik niet echt iets bedenken zo. Tenzij er grenscontroles zouden zijn. En deze zijn er volgens mij nu niet tussen de genoemde landen.
Antwerpen, Brussel (of klassieker Gent en Lille, ik geef de voorkeur aan Brussel - Bergen) , Parijs en Bordeaux inderdaad.

De rest, cruise control op 135 en blijven rijden. Zeker buiten het vakantieseizoen, anders kan de Franse A10 volgens mij wel druk zijn.
janneman
dorpsstraat

Bericht door janneman »

Wj rijden als we er naar toe gaan met de caravan en daar trekken we 4 reisdagen voor uit. 4x 500 km maakt 2000 km en dan zijn we bijna op onze bestemming bij Marvão. Het zijn ook bijna allemaal snelwegen daar naar toe. Alleen het laatste stukje is binnendoor maar dan ook wel door schitterende natuur.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Die camping van Nederlanders in Marvão? Ik heb daar een keer op gestaan. Wel een erg rustige streek. Ik ben een keer gratis in dat kasteel geweest omdat de toegang onbemand was.
Autostrada
autoweg

Zeker een prachtige (en rustige) streek, veel te zien daar. Oa Castelo de Vide en het Parque Natural da São de Mamede. Je kunt het ook mooi combineren met Evora, Extremadura of Analusia. De keer dat we daar geweest zijn, hebben we wel het vliegtuig naar Lissabon genomen. Vanuit NL toch een aardig eindje weg, onze kleinste was toen 1 jaar oud en wij waren destijds nog niet aan de schoolvakanties gebonden, waardoor we nog wel een enigszins betaalbaar ticket konden vinden.
janneman
dorpsstraat

Bericht door janneman »

Chris schreef: vr 30 mei 2025, 19:12 Die camping van Nederlanders in Marvão? Ik heb daar een keer op gestaan. Wel een erg rustige streek. Ik ben een keer gratis in dat kasteel geweest omdat de toegang onbemand was.
Nee, Quinta do Maral. Dat is een kleinschalige naturistencamping gerund door een jong stel Portugezen die vloeiend Engels spreken..🙏
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Pino schreef: vr 30 mei 2025, 18:03 Portugal is nauwelijks verder dan een flink stuk afzakken in Italië (Napoli of Bari zijn maar iets dichterbij) of een stuk Scandinavië in. Maar het voelt veel meer als de andere kant van Europa. Hangt wellicht samen met hoelang je nog in Spanje bent, waar je op weg naar Italië toch in ieder geval met een dag in het land bent.
Als je doel is om op één plek te blijven alsof je 2 weken op een camping in de Drôme staat, dan is Portugal ver. Als je er een rondreis van maakt, dan valt zo'n afstand minder tegen omdat het onderdeel is van de gehele reis, en heb je niet de druk om per se grote afstanden te rijden. En zoals anderen gezegd hebben; Spanje is fijn rijden dus je hebt minder snel een gevoel van een gejaagde dag met drukte en vertragingen. En met rondreizen zit je ook minder vast aan die zwarte zaterdagen (en vrijdagen) door Frankrijk.

Ik ben de laatste jaren ook minder vaak in één dag 1.200 of 1.300 kilometer wezen rijden, maar meer op mijn gemak, nog even een hotel in Montargis of Arras (of Bautzen of Augsburg), in plaats van tot in de nacht doorrijden om maar thuis te komen. De volgende dag ergens in de middag thuiskomen is ook wel relaxt.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Dat “naar de camping in de Drôme” of “we maken er een leuke road trip van, waar de route tot aan Portugal deel van uitmaakt” maakt natuurlijk wel een flink verschil. Al zal dat pak niet iedereen passen. Voor genoeg mensen past het moeilijker in tijd en budget, én dan zijn er nog de mensen voor wie onderweg zijn lang niet zo’n pretje is.

Zelf vind ik het onderweg zijn prima, maar zit ik wel op een punt dat mijn opties om rustig aan af te zakken door Frankrijk richting Hendaye wel een beetje op zijn. Het is ook niet het meest aantrekkelijke stuk Frankrijk voor onderweg-stops of landschappelijk iets anders. Dus dan beginnen Spanje-roadtrips (en dus ook Portugal) toch onvermijdelijk met de bekende grote klap naar San Sebastián. Mijn ouders, die toch flink wat roadtrips door Spanje gemaakt hebben, zijn op enig moment ook maar gaan vliegen. Wisten niks leuks meer om onderweg te stoppen/rijden.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Op foto 6/7 valt mij op dat de E01 is toegevoegd. Blijkbaar tussen 2020 en 2022.