[P] Portugal

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Peter
2x4 autosnelweg

Re: [P] Portugal

Bericht door Peter »

Ik heb het nu twee keer gedaan en volgende week gaan we voor de 3e keer met de auto naar de Algarve. Vermoedelijk met 3 nachten en 3.5 dag rijden en 500-900 km per dag en af en toe een stuk N-weg. Met een licht toeristische route 2700 km, waar technisch 2500 km zou kunnen via Parijs. Vooral als het mooi weer is (in zuid-Frankrijk, Spanje en Portugal vermoedelijk) tegen 3 uur 's middags een goedkoop hotel zoeken in een middelgrote (liefst historische) stad en lekker een terrasje zoeken en 2-3 monumenten bekijken. Bij regen rij je door uiteraard tot 5 of 6 uur. Evora, Viseu, Salamanca, Valladolid op het Iberisch schiereiland en in Frankrijk Angouleme, Dax of (via oost) Orange als stopplaatsen. Misschien dit keer Pamplona of zo (als er geen feesten zijn...) en Rouen in Frankrijk als we west rijden of Berlfort of Colmar als we oost van Parijs rijden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

^^
Wij zitten op dezelfde vakantierittengolflengte 8-)
Ubi volentia est, via est
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Je ziet dan nog eens wat van landen waar je normaal geen city trip voor zou maken. Ik ben vorig jaar in Mérida geweest op weg naar Algarve, inderdaad rond 15 uur aangekomen, daarna de stad in en wat eten. Een hotel goed bereikbaar per auto, maar wel op loopafstand van het historisch centrum. Dat is wel het voordeel van het bezoeken van middelgrote steden.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De A35 wordt nu aangegeven.

Vorig jaar:
Afbeelding
A35 Carregal do Sal 04 by European Roads, on Flickr

Nu:
Afbeelding
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Pino schreef: za 31 mei 2025, 21:39 ^^ Dat “naar de camping in de Drôme” of “we maken er een leuke road trip van, waar de route tot aan Portugal deel van uitmaakt” maakt natuurlijk wel een flink verschil. Al zal dat pak niet iedereen passen. Voor genoeg mensen past het moeilijker in tijd en budget, én dan zijn er nog de mensen voor wie onderweg zijn lang niet zo’n pretje is.
{....ingekort....}
Dus dan beginnen Spanje-roadtrips (en dus ook Portugal) toch onvermijdelijk met de bekende grote klap naar San Sebastián.
Ivm de tijdsbeperking hebben wij het naar Portugal ook zo gedaan, alleen iets verder dan San Sebastian. In combinatie dat we gingen na nogal drukke periodes, waardoor echt ontspannen in Frankrijk toch niet gaat lukken. Dat is even een dag je zitvlees op de proef stellen; maar de tweede dag ontbijt in Spanje en door een mooi stukje aarde naar Portugal en dan kun je echt gaan ontspannen. Daarna op de terugweg is er dan wel rust en ook tijd in te plannen om wat rond te loeren.
Peter
2x4 autosnelweg

[P] Portugal [IP02]

Bericht door Peter »

Chris schreef: ma 09 dec 2024, 15:58
Peter schreef: ma 09 dec 2024, 12:44 De oostelijke rondweg is een zandbed met hier en daar al een viaductje of het begin daartoe. Alleen de aansluiting op de A6 is in bedrijf als kortsluiting tussen de A6 en de N18 (maar IP2 staat niet op de borden) Ik denk dat het werk al minstens 15 jaar geheel stil ligt.
Het werk aan die rondweg is onlangs weer gestart. Het wordt zelfs met 2x2 rijstroken aangelegd, wel op een smal profiel.
Ik kwam er dinsdag langs via de N18-binnenstad en weer N18. Dan kan je de twee aansluitingen zien. Er zijn inderdaad activiteiten te zien nabij de (destijds) half afgebouwde viaducten over de nieuwe IP2. Graafmachines en zo. Eerst moeten die viaducten (en wegen erop) af voordat ze verder met het tracé gaan lijkt mij. Op het stuk waar de IP2 naast de (te degraderen) N18 aan de zuidkant komt te liggen is nog geen enkele activiteit te bespeuren. Ik vermoed dat ze hier pas na het afbouwen van de rondweg weer aan gaan beginnen (en wellicht veel later ...).
Laatst gewijzigd door Peter op ma 16 jun 2025, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter
2x4 autosnelweg

[P] Portugal Trajectcontrole IC1

Bericht door Peter »

Op de IC1 (parallelweg A2 naar de Algarve) heeft men twee trajectcontrolesecties ingesteld, ik denk alleen richting zuiden, maar wellicht kan hij twee richtingen meten. Twee trajecten van een kilometer of 5 ten zuiden van Ourique nabij de grens met de provincie Algarve. De eerste is wel lullig want daar zit een inhaalstrook (bergop) in waar je maar 70 mag rijden. Dat zal wel een vetpot worden denk ik.

Geen idee of (danwel waar) Portugal meer trajectcontroles heeft.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De verkeersintensiteiten van Q1 2025 zijn gepubliceerd:

https://www.imt-ip.pt/biblioteca/report ... de-trafego

Hieruit is op te maken dat de verkeersintensiteiten op de autosnelwegen die per 1 januari 2025 tolvrij werden, aanzienlijk meer zijn gestegen dan op de autosnelwegen waar de tolheffing van kracht bleef. Het verschil is veelal circa 20%, maar er zijn ook uitschieters naar 50 tot 65% meer verkeer.

Op sommige snelwegen rijdt overigens nog steeds weinig verkeer.

De laagste verkeersintensiteit is op de A26 ten oosten van de A2, waar slechts 1.800 voertuigen per dag rijden. De A24 heeft ook wel lange trajecten waar de intensiteiten amper de 5.000 per dag halen. De A23 en A25 zijn wel iets drukker.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Altijd de vraag of de weg aan een vervoersbehoefte voldeed of een politiek compromis was. En_of er een goed alternatief was die hoogstens 30-40% langzamer was. De A26 (in alle korte stukjes) was wishfull thinking, ala Belgische A28. Ik neem nu wel vaker de A22 tov de N125, ook voor korte stukjes. Rond de spits lijkt de N125 niet rustiger geworden tussen Silves en Faro. Dat kan perceptie zijn.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik had vorig jaar nog een hele fotoserie gemaakt rond de historische dubbeldeks brug op de grens van Portugal en Spanje, tussen Valença in Portugal en Tui in Spanje. Deze overspant de Minho / Miño.

De brug is tussen 1881 en 1884 gebouwd en in 1886 in gebruik genomen. Het is geproduceerd door een Belgisch staalbedrijf. Tot de bouw van de A3 en de Spaanse A-55 in 1993 was dit de enige verbinding tussen Portugal en Spanje in dit gebied. Het is ook het beginpunt van de N13 (Valença - Porto).

Afbeelding
Ponte Velha Internacional Tui-Valença 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Ponte Velha Internacional Tui-Valença 05 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Ponte Velha Internacional Tui-Valença 06 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Ponte Velha Internacional Tui-Valença 15 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Ponte Velha Internacional Tui-Valença 21 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Ponte Velha Internacional Tui-Valença 22 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Ponte Velha Internacional Tui-Valença 25 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Ponte Velha Internacional Tui-Valença 29 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Ponte Velha Internacional Tui-Valença 31 by European Roads, on Flickr
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De A28 loopt van Porto naar Caminha, was vroeger gepland tot de A3 bij Valença.

Het noordelijkste deel is later als een 3-strooks weg aangelegd door de bergen. De A28 eindigde ten noorden van Viana do Castelo, maar er was alleen een omslachtige route om vanaf daar de N13 richting Valença te komen. Daardoor is 2008 een verlenging met 3 rijstroken aangelegd.

Afbeelding
A28 Caminha - Porto 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A28 Caminha - Porto 03 by European Roads, on Flickr

Het gebied is nog wel verrassend bergachtig.
Afbeelding
A28 Caminha - Porto 04 by European Roads, on Flickr

Overgang van de autoweg naar de autosnelweg.
Afbeelding
A28 Caminha - Porto 07 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A28 Caminha - Porto 10 by European Roads, on Flickr

Kilometerpaal voorbereid op een E-nummer.
Afbeelding
A28 Caminha - Porto 13 by European Roads, on Flickr

Vila Praia de Âncora
Afbeelding
A28 Caminha - Porto 20 by European Roads, on Flickr

Nog een aardig dalviaduct.
Afbeelding
A28 Caminha - Porto 23 by European Roads, on Flickr

Bij Viana do Castelo is dan een TOTSO, verkeer richting Porto moet afslaan, anders kom je in Viana do Castelo uit. In de andere richting moet je afslaan omdat je anders op de A27 naar Ponte de Lima uitkomt.
Afbeelding
A28 Caminha - Porto 30 by European Roads, on Flickr
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het viel mij niet op toen ik vorig jaar door heel Portugal reed, maar de afstandsbakens staan op veel grotere afstand dan in de meeste andere landen die deze dingen gebruiken. Vaak is het 300 - 200 - 100 meter. In Portugal 750 - 500 - 250 meter.

Afbeelding
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

En bevalt dat in de praktijk?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik betwijfel of iemand ze zou missen als ze weggehaald worden.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Mogen ze van mij in Wallonië invoeren.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Chris schreef: zo 03 aug 2025, 11:23 Ik betwijfel of iemand ze zou missen als ze weggehaald worden.
Ik vind ze in Duitsland anders verrekte handig moet ik zeggen. Ik weet op die manier precies wanneer een uitvoegstrook begint en ik dus een vrachtwagen rechts voorbij kan hoeken om de afrit te nemen.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Hier nog een. Ik let wel degelijk op die bordjes.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

sven_engelen schreef: zo 03 aug 2025, 14:18 Ik weet op die manier precies wanneer een uitvoegstrook begint en ik dus een vrachtwagen rechts voorbij kan hoeken om de afrit te nemen.
What could possibly go wrong :p

Afbeelding
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Niet grappig. Ik ben ooit bij de afwikkeling van zo'n ongeval aanwezig geweest. Beide inzittenden van het personenvoertuig hebben dat niet overleefd. :sadley:
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Het is een bekend filmpje van een zeer ernstig ongeval. Ergens op de E40 bij Aalter dacht ik.
Positief is wel dat de bestuurster het ongeval overleefd heeft.

Maar grappig is het inderdaad niet.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het is wellicht het bekendste filmpje voor de bewustwording van dit soort gevaren op de weg. Dit soort beelden werken enorm veel beter dan een bord waar MONO op staat.
Jablan
stadsweg

Bericht door Jablan »

Ik kan er niet naar kijken, sorry. Teveel van dit soort ellende in het echt gezien.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Chris schreef: vr 08 aug 2025, 15:03 Het is wellicht het bekendste filmpje voor de bewustwording van dit soort gevaren op de weg. Dit soort beelden werken enorm veel beter dan een bord waar MONO op staat.
Zeker mee eens. Het doet me ook denken aan al die filmpjes waarbij iemand bij een spoorwegovergang toch nog onder de slagbomen door duikt en een op een haar na door een trein gemist wordt. Dat geeft toch wel de suggestie dat je het toch wel overleeft.

Je kunt beter filmpjes laten zien waarbij mensen wel worden gegrepen door een trein, inclusief alle details. Smakelijk? Nee. Noodzakelijk? Ik vind van wel. Net als dit filmpje van hierboven.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Volgens mij werd het filmpje geplaatst op de forumbijdrage dat in Portugal aftelflappen geplaatst worden bij afritten. Hier zie je een mooi voorbeeld in Nederland:
https://maps.app.goo.gl/jmHq6wttbUoJC2GV6

Nu denk ik dat zulke bordjes in principe wel zinvol kunnen zijn alleen niet zulke crashes voorkomen. In het voorbeeld gaat de bestuurster veel te laat naar rechts, wellicht omdat ze de bewegwijzering gemist heeft, afgeleid was of de drukte op de middenstrook onderschat heeft. Bij inhalende vrachtwagens valt me soms ook op hoe lang het duurt in meters voordat je er voorbij bent en ze daarna geconfronteerd werd met stilstaand verkeer op de uitvoegstrook.

Dit is nu typisch een voorbeeld waar bij rijles veel meer aandacht voor moet komen; net als met afdekongevallen. Dat gevaar heb ik ook pas leren inzien op dit forum en een paar keer bijna in het echt meegemaakt (gelukkig nog niet zelf betrokken geweest bij een klapper). Zulk verkeersinzicht kun je beter hebben voordat je het op een harde manier in de praktijk leert :idea:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De A24 in Noord-Portugal, tussen Vila Real en Vila Pouca de Aguiar. Dit is één van de hoogstgelegen autosnelwegen van Europa, het bereikt 1070 meter boven zeeniveau.

Overigens reed er nagenoeg geen verkeer. Dit is één van de minst bereden snelwegtrajecten in Portugal met slechts 4.000 - 6.000 voertuigen per dag.

Afbeelding
A24 Vila Real - Vila Pouca de Aguiar 01 by European Roads, on Flickr

Aansluiting met de IP4, voorheen de primaire oost-westroute van Noord-Portugal. Nu is dat de A4.
Afbeelding
A24 Vila Real - Vila Pouca de Aguiar 03 by European Roads, on Flickr

Die afkortingen op de bewegwijzering zijn altijd een raadspelletje.
Afbeelding
A24 Vila Real - Vila Pouca de Aguiar 06 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A24 Vila Real - Vila Pouca de Aguiar 09 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A24 Vila Real - Vila Pouca de Aguiar 17 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A24 Vila Real - Vila Pouca de Aguiar 20 by European Roads, on Flickr

Eén van de grootste dalbruggen van Europa, toch onbekend. 1348 meter lang en 90 meter hoog.
Afbeelding
A24 Vila Real - Vila Pouca de Aguiar 27 by European Roads, on Flickr

Het knooppunt met de A7, terug naar de kust.
Afbeelding
A24 Vila Real - Vila Pouca de Aguiar 32 by European Roads, on Flickr
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

In Viana do Castelo in Noord-Portugal overspant een monumentale dubbeldeks brug de rivier de Lima.

De brug heet de Ponte Eiffel en is 645 meter lang. De brug is tussen 1877 en 1878 gebouwd en was blijkbaar al vanaf het begin dubbeldeks. Het was zeer lang ook de enige wegbrug over de Lima bij Viana do Castelo (later is de A28 gebouwd).

De brug is visueel wel in vrij goede staat voor zo'n oude brug. Het lijkt vooral bij de aanbrug ook wel dat het nog oorspronkelijk materiaal is uit 1878. De N13 gaat er overheen.

Afbeelding
Viana do Castelo - Ponte Eiffel 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Viana do Castelo - Ponte Eiffel 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Viana do Castelo - Ponte Eiffel 10 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Viana do Castelo - Ponte Eiffel 13 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Viana do Castelo - Ponte Eiffel 14 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Viana do Castelo - Ponte Eiffel 16 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Viana do Castelo - Ponte Eiffel 17 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Viana do Castelo - Ponte Eiffel 19 by European Roads, on Flickr
Allan C
verkeersader

Bericht door Allan C »

17 fatalities with 21 injured due to the funicular crash (derailment) in Lisbon in last Wednesday evening.

https://www.bbc.com/news/live/cpqnnllppnpt
Sondermaut
verkeersader

Bericht door Sondermaut »

Er is momenteel vanwege deze ramp ook veel onrust onder de medewerkers van Carris (het OV-bedrijf dat al het stadsvervoer in Lisboa/Lissabon verzorgt) om het feit dat ze het onderhoud van deze kabeltrams uitbesteden aan een externe partij, en met name dat de aanbesteding van het huidige onderhoudscontract in eerste instantie mislukt was, omdat alle inschrijvingen boven het budget dat Carris ervoor over had lagen. Er wordt ook al storend veel gespeculeerd over de oorzaak van het ongeluk, maar sabotage is wel zo goed als uitgesloten, ondanks dat deze specifieke systemen ontzettend gevoelig zijn voor vandalisme vanwege het feit dat ze 's nachts niet naar een remise (kunnen) gaan en 'gewoon' op straat staan. Er zijn, ondanks dat alle funiculaires in Lisboa een monumentale status hebben, maar weinig momenten dat ze vrij zijn van bijvoorbeeld schade door graffiti.

Desondanks is dit een vreselijk incident met een soort infrastructuur die bekend staat om dat het zo goed als zonder ongelukken kan opereren, mits het onderhoudsschema netjes gevolgd wordt. Deze specifieke kabelspoorweg is sinds 1915 in de huidige vorm operationeel en kende tot deze ramp nauwelijks incidenten die de media haalden.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Als het echt een kabelbreuk is, dan moet wel goed onderzocht worden waar dat dan door komt. Het hoeft natuurlijk helemaal niets met gebrekkig onderhoud van doen te hebben.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Net als bij liften verwacht je dat er meerdere kabels liggen, waarvan er 1 of 2 kunnen breken. En verwacht je een noodrem, desnoods met vallende balast (heeft een NL tram ook). Ik heb de tram wel in werking gezien, maar niet ingestapt. De hele rit is maar 300- 400 meter en duurt 4-5 minuten en wellicht 30 meter omhoog. Goed te lopen zonder zware tassen of koffers.