Wat foto's van de IC8, een hoofdweg, ten zuidoosten van Coimbra in het midden van Portugal.
- SPOILER: TOON
Moderator: Moderatoren
Dat zie je wel vaker in Latijnse landen. Het is maar net wat je gewend bent. Ouderkerk aan de Amstel wordt in Nederland natuurlijk ook vaak simpel "Ouderkerk" genoemd. Op de bewegwijzering zie je meestal Ouderkerk a/d Amstel.Seat schreef:Mooie plaatjes! Wat mij opvalt is de vele onduidelijke en onlogische woordverkortingen. Waarom Rib.a de Alge als je ook Ribeira de Alge kan plaatsen op hetzelfde bord? Zou hetzelfde zijn als Amster.m, Rotter.m, Heeren.n, of Eindh.n zijn.
Het valt mij in de fotoserie juist op dat ze dezelfde plaats steeds heel consequent afkorten (ben verder nooit in Portugal geweest, dus moeilijk te zeggen of dat in de praktijk ook echt zo werkt). Hoewel je dus bepaalde borden ziet met een schijnbaar onnodige afkorting, is die afkorting toch nodig om ervoor te zorgen dat je op de nodige andere borden met een ruimte-efficiente oplossing kunt werken.Seat schreef:Dat is een beetje zoals het Duitse systeem dus. Met het verschil dat de volledige plaatsnaam tenminste één keer voluit wordt geschreven. Maar die Portugese borden korten ook worden af terwijl daar helemaal geen noodzaak voor is.
De afkortingen kunnen nogal inconsequent zijn. Meestal is het op 1 weg nog wel consistent. Maar als je dan naar het OWN gaat is het weer totaal andersPino schreef:Het valt mij in de fotoserie juist op dat ze dezelfde plaats steeds heel consequent afkorten (ben verder nooit in Portugal geweest, dus moeilijk te zeggen of dat in de praktijk ook echt zo werkt).
Voor zover ik begrepen heb vormen IP en IC nummers een soort Intercity-netwerk, vergelijkbaar met het E routesysteem in Europa. Het zijn een soort routes die over verschillende (soorten) wegen kunnen lopen en veel meer verbindingspecifiek zijn. De meerwaarde schijnt er in te bestaan dat je bijvoorbeeld een nummer hebt tussen Amsterdam en Leeuwarden, de IC 1, die tegelijk over een aantal verschillende A en N wegen voert (voorbeeld is natuurlijk volkomen fictief...Willem schreef:De IP en IC nummers zouden zonder problemen geschrapt kunnen worden, want de wegen die zo'n nummer hebben zijn daarnaast nog voorzien van een A of N-nummer. Het zorgt er alleen maar voor dat een stuk weg heel veel nummers krijgt.
Het R-nummer zal wel staan voor Estrela Regional, een regionale weg dus. Maar heeft Portugal eigenlijk wel een indeling in regio's, vergelijkbaar met bv. Frankrijk?