[P] Portugal

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [P] Portugal

Bericht door Chris » vr 12 mar 2010, 20:07

IC 8 Pombal - Vila Velha de Rodao

Wat foto's van de IC8, een hoofdweg, ten zuidoosten van Coimbra in het midden van Portugal.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Seat
autoweg

Bericht door Seat » vr 12 mar 2010, 20:23

^^ Mooie plaatjes! Wat mij opvalt is de vele onduidelijke en onlogische woordverkortingen. Waarom Rib.a de Alge als je ook Ribeira de Alge kan plaatsen op hetzelfde bord? Zou hetzelfde zijn als Amster.m, Rotter.m, Heeren.n, of Eindh.n zijn.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » za 13 mar 2010, 10:20

Hoe zit dat nu eigenlijk met Macau? Ik ben eens aan het spieken geweest op Google Earth en de bewegwijzering ziet er even onlogisch uit als die van Portugal zelf.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

simon
autoweg

Bericht door simon » za 13 mar 2010, 11:42

Seat schreef:^^ Mooie plaatjes! Wat mij opvalt is de vele onduidelijke en onlogische woordverkortingen. Waarom Rib.a de Alge als je ook Ribeira de Alge kan plaatsen op hetzelfde bord? Zou hetzelfde zijn als Amster.m, Rotter.m, Heeren.n, of Eindh.n zijn.
Dat zie je wel vaker in Latijnse landen. Het is maar net wat je gewend bent. Ouderkerk aan de Amstel wordt in Nederland natuurlijk ook vaak simpel "Ouderkerk" genoemd. Op de bewegwijzering zie je meestal Ouderkerk a/d Amstel.

Over afkortingen op bewegwijzering gesproken

Seat
autoweg

Bericht door Seat » za 13 mar 2010, 12:06

Ik was haast vergeten dat ze daar in Duitsland ook wel een handje van hebben, althans op de snelwegen rond de grote steden. Toch komt de Portugese methode een beetje willekeurig en onnodig op mij over. Jouw voorbeeld A'dam-Zuidoost is duidelijk ook ruimtebesparing.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 13 mar 2010, 13:13

Dat A'dam, R'dam tot zelfs A'hoek (voor Amstelhoek) is typisch Nederlands. In het buitenland zullen ze niet zo snel B'lona gebruiken, en wellicht is het voor Spanjaarden dan ook niet logisch om A'dam Zuidoost op de bewegwijzering te zien. In Duitsland wordt dan ook vaak HH-(wijknaam) gebruikt, en dat is ook niet altijd even duidelijk. Daarom zou ik zeggen: vermijd afkortingen zo veel mogelijk. Wat bijvoorbeeld wel kan is dit op een servicebord bij het binnenrijden van de agglomeratie uitleggen.

"Randweg Eindhoven"
Volgende afritten:
E. Centrum
E. Welschap
E. Acht

In dat geval spreekt het meer voor zichzelf dat E. voor Eindhoven staat.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat
autoweg

Bericht door Seat » za 13 mar 2010, 16:14

^^ Dat is een beetje zoals het Duitse systeem dus. Met het verschil dat de volledige plaatsnaam tenminste één keer voluit wordt geschreven. Maar die Portugese borden korten ook worden af terwijl daar helemaal geen noodzaak voor is.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 14 mar 2010, 13:13

Ik vind dat een klein, maar wel essentieel verschil van mijn systeem met het Duitse systeem. Ik vind namelijk dat afkortingen niet zomaar 'ins blaue hinein' kunnen verschijnen. Of te wel, niet zomaar uit de lucht moeten vallen, want dat creëert verwarring.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 14 mar 2010, 13:31

Seat schreef:^^ Dat is een beetje zoals het Duitse systeem dus. Met het verschil dat de volledige plaatsnaam tenminste één keer voluit wordt geschreven. Maar die Portugese borden korten ook worden af terwijl daar helemaal geen noodzaak voor is.
Het valt mij in de fotoserie juist op dat ze dezelfde plaats steeds heel consequent afkorten (ben verder nooit in Portugal geweest, dus moeilijk te zeggen of dat in de praktijk ook echt zo werkt). Hoewel je dus bepaalde borden ziet met een schijnbaar onnodige afkorting, is die afkorting toch nodig om ervoor te zorgen dat je op de nodige andere borden met een ruimte-efficiente oplossing kunt werken.

Wat betreft de wijze van afkorten van de plaatsen, het ziet er voor ons Nederlanders nogal afwijkend uit, maar dat zal het voor Portugezen niet zijn. Fig.ra en Fig.ró duiden op het helemaal niet ongebruikelijke Figueira respectievelijk Figueiró. De plaatsnaam wordt "gemaakt" door hetgeen daarachter staat, en dat krijgt de prominente rol op de borden. Idem voor Rib.a en G.de - ook dingen die voor Portugezen helemaal niet schokkend zijn. Voor mensen die de Portugese taal niet machtig zijn helaas wel, en dat is natuurlijk iets waar je in de bewegwijzering rekening mee moet houden.

Afkortingen als A'dam zie ik trouwens niet als iets exclusief Nederlands. Op de Britse bewegwijzering zie je dat soort moves ook.

Jip
dorpsstraat

Bericht door Jip » ma 15 mar 2010, 1:21

Pino schreef:Het valt mij in de fotoserie juist op dat ze dezelfde plaats steeds heel consequent afkorten (ben verder nooit in Portugal geweest, dus moeilijk te zeggen of dat in de praktijk ook echt zo werkt).
De afkortingen kunnen nogal inconsequent zijn. Meestal is het op 1 weg nog wel consistent. Maar als je dan naar het OWN gaat is het weer totaal anders :D . Lastig te volgen (soms) als buitenlander maar de Portugezen hebben er geen problemen mee denk ik. Het is inderdaad erg gebruikelijk daar om dit soort dingen af te korten.
De autosnelwegen in Portugal zijn prachtig, maar duur, zeker voor Portugese begrippen. Het tempo waarmee ze het laatste decennia zijn aangelegd is echt super :) .
De bewegwijzering op het OWN is wel regelmatig gewoon beroerd te noemen, maar dat heeft ook zijn charmes ;)

simon
autoweg

Bericht door simon » ma 15 mar 2010, 19:45

Italianen zijn ook dol op afkorten. Maar dan minder consequent: op dezelfde kruising wordt Grotte di Castro zowel "Grotte di Castro" genoemd als "Grotte di C."

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 15 mar 2010, 20:22

Kom op, je hebt het over Italië. Verwacht je dan consistentie? Zie verder ook eerdere discussie over de afkorting circ.ne op de Italiaanse A32: voor Italianen een vrij logische afkorting, maar voor buitenlanders absoluut niet. Geeft toch maar mooi het probleem van afkortingen op borden weer.

Hoe dan ook is het wel redelijk in lijn met de Italiaanse benadering om het laatste woord in een doel met één letter af te korten. Dat laatste woord is vaak ook een toevoeging aan de plaatsnaam om aan te geven in welke provincie de bewuste plaatsnaam ligt, zodat je haar kunt onderscheiden van eenzelfde plaatsnaam in een andere provincie. Cologno M. duidt op Cologno Monzese, dus Cologno in de provincie Monza. Borgaro T. is Borgaro Torinese en Faro N. is Faro Novarrese. Het spreekt voor zich dat het bord niet duidt op de Cologno's, Borgaro's en Faro's in andere provincies. Maar met Grotte di C. wordt de plank wat mij betreft misgeslagen. Het andere bord op dezelfde kruising lijkt nieuwer, dus wellicht hebben de Italianen op dit punt het licht gezien. San Lorenzo N. (met de N. voor Nuovo) vind ik ook weinig geslaagd, omdat de plaatsnaam suggereert dat er ook een ander San Lorenzo in de buurt ligt - namelijk het oudere San Lorenzo.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 04 apr 2010, 0:03

A36 CRIL - Circular Regional Interna de Lisboa

De eerste regioring rondom Lisboa nadert zijn voltooiing. Er ontbreekt nog 4 kilometer aan de westzijde van de stad.

Afbeelding

Afbeelding

De snelweg loopt deels ondergronds.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 04 apr 2010, 16:55

De Eixo Norte-Sul in Lissabon. De snelweg gaat hier onder een aquaduct door.

Afbeelding

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » zo 04 apr 2010, 20:33

Jammer, dat je geen nachtfoto hebt, het aquaduct is erg mooi verlicht!!
Die Eixo Norte Sul is overigens wel een hopeloos overbelaste snelweg, vooral vanwege de beperkte capaciteit van de brug over de Taag. Er staan iedere avondspits monsterfiles en gecombineerd met het rijgedrag van de gemiddelde Portugees levert dat af en toe knap gevaarlijke situaties op. Ik was altijd blij als de taxichauffeur naar mijn hotel een alternatieve route door het Monsanto park (mooi!) nam, een oase van rust in de heksenketel van Lissabon.

Seat
autoweg

Bericht door Seat » zo 04 apr 2010, 22:08

Prachtige foto's. Mij valt op dat het straatmeubilair (verlichting, portalen, vangrails) identiek zijn aan die van Spanje.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 05 apr 2010, 11:35

^^
Klopt, behalve de vangrails want het Portugese model vangrails is exact hetzelfde als het Franse model ;)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 02 okt 2010, 12:04

Zo, ik heb in seperate topics mijn wegenfoto's van Portugal gepost.

Mijn ervaring was dat het in Portugal prettig rijden is. Men houdt zich goed aan de snelheidslimieten (ik heb geen enkele flitspaal gezien, wel ben ik 3 routinecontroles gepasseerd maar ik ben nergens staande gehouden), aan de rode lichten en aan de zebra's, waar voetgangers ook voorrang hebben. Je zou het wellicht niet verwachten, maar ik vond het rijden over het algemeen stukken beschaafder gaan dan in Nederland. Waarbij ik aan moet tekenen dat het in de Algarve ook totaal niet druk is en geen files heb gezien. De N-wegen zijn 's avonds echter niet prettig rijden: De verlichting buiten de dorpen en steden is niet echt goed en er loopt/fietst/rijdt nog wel eens iets naast de weg dat je niet snel verwacht.

De wegnummering in Portugal blijft met raadselen omgeven. Zo heb ik gezien:

* A-nummers (de snelwegen).
* N-Nummers, soms ook wel als E.N. aangegeven
* M-nummers (ik neem aan gemeentelijke nummers)
* R-nummer. Ja, ik heb er geen foto van :wall: maar ik heb er degelijk wel eentje gezien, namelijk de rondweg om São Brás de Alportel. Die heeft nummer R270 (zowel op kilometerpaaltjes als op wegwijzers) en de N270 is daar dus onderbroken. Het is het enige R-nummer dat ik heb gezien
* IC-nummers, dat zijn de brede (rustige) tolvrije autowegen voor de langere afstand
* IP-nummers, Ik dacht dat ze voor snelwegen gebruikt werden (de IP1 is volgens mij ooit gebruikt voor het oostelijke deel van de A22 en de A2), maar ik heb ook op de IP2 gereden (zie mijn fotoseries) en dat was geen snelweg.
* E-nummers. Ik heb de E1 gezien, die volgt de A2 en het oostelijke deel van de A22. IN Portugal is deze terug te vinden als E01. Het wegnummer staat elke 10 km op de kilometerpaaltjes, bij de knooppunten (neem ik aan, ik heb er maar 1 gehad), en op de afstandsborden. Ik meen me te herinneren ergens nog een E8xx-bordje gezien te hebben, maar dat zou best de E802 geweest kunnen zijn die gelijk met de IP2 loopt.

Bewegwijzering vond ik grotendeels duidelijk. Blauw op de snelwegen, wit op het OWn en groen voor IP-wegen. IN de grotere plaatsen kan de bewegwijzering wat afwijkend zijn, want ik heb gemerkt dat veel gemeenten eigen bewegwijzering hebben ingevoerd.

Toeristische doelen (en namen van rivieren of viaducten) zijn wit op bruin, sportfaciliteiten wit op oranje, havens (marina's) wit op blauw (verwarrend als er ook snelwegbestemmingen in de buurt zijn).

Portugal gebruikt haakjes voor indirecte verwijzingen, maar dat wordt niet altijd consistent gebruikt.Ook doelen worden niet altijd consistent gebruikt maar er is verder goed mee om te gaan. De letters op de hoofdwegen zijn groot en duidelijk.

Portugal gebruikt het Britse systeem voor de lange afstand: Verwijzingen naar ALGARVE, en ESPANHA bijvoorbeeld (ik heb nergens Spaanse doelen gezien in Portugal), maar op de A22 heb ik nabij Faro ook één bord gezien met NORTE e OUESTE.

En verder is het natuurlijk een mooi land om in te rijden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 02 okt 2010, 15:02

De IP en IC nummers zouden zonder problemen geschrapt kunnen worden, want de wegen die zo'n nummer hebben zijn daarnaast nog voorzien van een A of N-nummer. Het zorgt er alleen maar voor dat een stuk weg heel veel nummers krijgt.

Het R-nummer zal wel staan voor Estrela Regional, een regionale weg dus. Maar heeft Portugal eigenlijk wel een indeling in regio's, vergelijkbaar met bv. Frankrijk?

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 02 okt 2010, 15:05

Ik had eerder het idee dat de R gebruikt werd als Ring of Randweg (vergelijkbaar met de R348 om Wesepe, alleen dan ook nog bewegwijzerd) tussen de beide stukjes N120. Op google maps zie ik overigens wel meer R-wegen, maar zoals gezegd heb ik die nergens anders meer teruggezien,.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 02 okt 2010, 15:12

R-wegen zijn inderdaad Estradas Regionais.

http://pt.wikipedia.org/wiki/Plano_Rodo ... o_Nacional

Het Portugese wegnummeringsysteem is m.i. overdreven, ze zouden zo 3 lagen kunnen schrappen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 02 okt 2010, 15:38

Hoewel ik de Portugese bewegwijzering als systeem niet onaardig vind, stralen de borden naar mijn mening steeds iets heel onrustigs uit. Ik kan er de vinger niet goed opleggen wat het is, maar ik denk dat het met verhoudingen te maken heeft. Kleine vorkpijl, groot uitgevoerde letters. Met de korte en lange pijlen hetzelfde. Ook die haken voor doelen die indirect zijn geven een onrust, een onrust die veel minder bestaat in andere landen waar met die haken wordt gewerkt. Ook andersgekleurde vlakken op wegwijzers worden steeds heel groot uitgevoerd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 02 okt 2010, 16:28

Willem schreef:De IP en IC nummers zouden zonder problemen geschrapt kunnen worden, want de wegen die zo'n nummer hebben zijn daarnaast nog voorzien van een A of N-nummer. Het zorgt er alleen maar voor dat een stuk weg heel veel nummers krijgt.

Het R-nummer zal wel staan voor Estrela Regional, een regionale weg dus. Maar heeft Portugal eigenlijk wel een indeling in regio's, vergelijkbaar met bv. Frankrijk?
Voor zover ik begrepen heb vormen IP en IC nummers een soort Intercity-netwerk, vergelijkbaar met het E routesysteem in Europa. Het zijn een soort routes die over verschillende (soorten) wegen kunnen lopen en veel meer verbindingspecifiek zijn. De meerwaarde schijnt er in te bestaan dat je bijvoorbeeld een nummer hebt tussen Amsterdam en Leeuwarden, de IC 1, die tegelijk over een aantal verschillende A en N wegen voert (voorbeeld is natuurlijk volkomen fictief... :lol: )

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 02 okt 2010, 16:34

De IC1 van Rotterdam naar Zwolle, en splitst zich dan op in een IC1a naar Leeuwarden en een IC1b naar Groningen ;)

Autosnelwegen.net

Tim
expressweg

Bericht door Tim » za 02 okt 2010, 16:41

^^ en de IC2 Schiphol-Zwolle, en splitst zich dan op in een IC2a naar Leeuwarden en een IC2b naar Groningen, stopt vanaf Zwolle op alle tussengelegen afritten.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 02 okt 2010, 16:42

Ah ik ben dus niet de enige die IC niet leest als itinerários complementares (toegevoegde routes), maar als intercity... :lol:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 02 okt 2010, 16:51

Toch is dat gegoochel met al die wegnummers maar behoorlijk lastig. Zo heb ik nog altijd niet helder uit kunnen vissen of de IP1 nu nog wel of niet meer bestaat.

Autosnelwegen.net

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 02 okt 2010, 17:56

De kans is groot dat de Portugezen zelf het ook niet weten.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 02 okt 2010, 18:18

IP en IC routes zijn toch juist recente toevoegingen geweest? (complementair aan de oudere N en A nummering)

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 02 okt 2010, 19:04

Volgens mijn eigen site in de jaren 90 (ik kan mij niet herinneren waar ik dat vandaan heb, waarschijnlijk van kaarten).