Wegnummers op de bewegwijzering

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 05 jun 2005, 11:23

Riva schreef:Nou die streepjes vind ik zo gek nog niet. Ik zou de A nummers echter wel in een rood vlak zetten. Net als nu.
Een afwijkende achtergrondkleur voor wegnummers maakt een bord naar mijn mening nu juist veel te kleurig. Het trekt je ogen onvermijdelijk toe naar juist dat kleurtje, hetgeen nu juist niet het belangrijkste gegeven op de borden is.

Kortom, doe mij maar wegnummers zonder fratsen, zoals onder andere in Duitsland. Heb bovendien nog steeds een zwak voor Australië nieuwe stijl: net als in Groot-Brittannië geen enkel kader voor het wegnummer (behalve in NSW), maar gewoon het wegnummer opschrijven. In tegenstelling tot GB echter géén afwijkend lettertype, maar alleen de afwijkende kleur (namelijk donker-geel).

Afbeelding

Wat betreft streepjes tussen de prefix en het wegnummer: mij ontgaat de toegevoegde waarde. Daarom weglaten onder het motto "less is more".

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 05 jun 2005, 13:06

Ik kan er niet over roemen, over wegnummers zonder enige vorm van schildje. En zeker niet in die slecht contrasterende kleurencombinatie okergeel/olijfgroen. En weglaten van een afwijkende achtergrondkleur voor nummerschildjes is vooral goedkoper qua uitvoering, maar qua herkenbaarheid voor de weggebruiker zet ik er vraagtekens bij.
Met een schildje en een juiste achtergrondkleur kun je zelfs nodeloze letters voorkomen.

Ik vind zelf de wijze van aanduiden van de Autobahnnummers in Zwitserland de beste keuze: het Duitse schildje, op rode achtergrond, zonder A-letter.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 05 jun 2005, 14:02

René schreef:Met een schildje en een juiste achtergrondkleur kun je zelfs nodeloze letters voorkomen.

Ik vind zelf de wijze van aanduiden van de Autobahnnummers in Zwitserland de beste keuze: het Duitse schildje, op rode achtergrond, zonder A-letter.
Niet mee eens. Ik vind het niet erg duidelijk dat in Duitsland de letters er niet op staan. Als een weg 'A1' heet, moet er ook 'A1' op de borden staan. Niet gewoon 1, en dat je adhv een schildje er zelf een A bij moet verzinnen.
Als je EN een letter, EN een kleurtje EN een schildje te veel vind dan zou ik of het kleurtje of het schildje weglaten, maar zeker NIET de letter.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 05 jun 2005, 14:13

Officieel is het Bundesautobahn 1. Er staat ook geen BAB-1 op de borden, maar gewoon 1. Anders zou er in Nederland RW-1 op de borden moeten staan, of ASW-1. Gelukkig hebben ze er voor gekozen om het A1 te noemen. Duitsland kiest er weer voor om alleen het nummer op de borden te zetten. Door de afwijkende kleur van de borden weet je wel dat je op een A-weg zit. In Nederland is dat niet, dus staat er A voor.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 05 jun 2005, 14:16

Heten de Duitse snelwegen in de praktijk niet ook gewoon A1, net zoals de Nederlandse wegen A1 heten?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 05 jun 2005, 14:18

In de volksmond wel. Soms ook nog BAB, maar dat vind ik niet mooi klinken. Maar het gaat niet hoe men hem noemt, maar hoe hij aangegeven staat. Door de afwijkende kleur is A dus niet nodig, al noemt iedereen hem wel zo. Op de Duitse Verkehrsinfo noemen ze het ook een A-weg.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 05 jun 2005, 14:21

Chrizz schreef:In de volksmond wel. Soms ook nog BAB, maar dat vind ik niet mooi klinken. Maar het gaat niet hoe men hem noemt, maar hoe hij aangegeven staat. Door de afwijkende kleur is A dus niet nodig, al noemt iedereen hem wel zo. Op de Duitse Verkehrsinfo noemen ze het ook een A-weg.
Precies. Je MOET 'm als Duitsers wel 'A1' noemen. '1 met zus-en-zo schildje' is namelijk niet echt duidelijk in het spraakgebruik. M.i. is het dus wel zo handig iets op de borden te zetten waarvan gewoon in 1 x duidelijk is hoe je het in het spraakgebruik noemt.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 05 jun 2005, 14:22

Och de belgen noemen het ook een Autosnelweg of Autostrade, en er staat ook E-nummer op de borden :PP:

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 05 jun 2005, 14:36

Chrizz schreef:Och de belgen noemen het ook een Autosnelweg of Autostrade, en er staat ook E-nummer op de borden :PP:
Je moet wel even onderscheid maken tussen het algemene woord voor snelweg, en de naam (het nummer) van individuele snelwegen.

Woord:
NL: Autosnelweg, snelweg, rijksweg
B: Autosnelweg, autostrade
D: Autobahn

Waar het dus om gaat is de naam van indiv. snelwegen:
NL: A1 (op de borden: A1) (en niet: snelweg 1)
B: E19 (op de borden: E19) (en niet: autostrade 19)
D: A1 (op de borden: 1) (en niet: autobahn 1)

Om dat rode stukje gaat het mij dus. De algemene naam komt niet overeen met wat er op de borden staat. Niet handig als je het mij vraagt. Wat het woord voor snelweg is heeft hier eigenlijk niks mee te maken.
Natuurlijk zullen de meeste mensen wel snappen dat zo'n schildje 'A' betekent. 't Is echter weer een extra, m.i. onnodige denkstap die je moet maken. En duidelijkheid is toch het belangrijkste?
En ik kan me ook voorstellen dat sommige mensen (buitenlanders) niet direct doorhebben: blauw = A, geel = B.
Maak het dan gewoon ECHT duidelijk (zoals in vrijwel alle landen), en zet die A er gewoon voor.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 05 jun 2005, 14:43

je wilt het dus zo:

Afbeelding

(let niet op het lettertype van A29, das Interstate en verkeerde grootte, maar het gaat om het idee)

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 05 jun 2005, 14:46

Bijvoorbeeld.
Hoewel het natuurlijk (met alle respect) wel netter moet worden uitgewerkt (zoals je zelf al zegt).
Misschien kunnen de 'schuine bovenkantjes' van het schildje dan wel beter weg, aangezien het wegnr nu altijd wat breder zal zijn (door die A).

Wmb is het 'Australische systeem' trouwens helemaal niet zo kwaad. Geel op groen dus, zonder schildje, met letter. In Nederland zou dat geel op blauw worden, dus al wat beter contrast. Het huidige wit-op-rood is ook niet optimaal qua contrast natuurlijk.
Iemand die zich geroepen voelt dit effe te proberen? :)

Ik heb zelf ook even geknutseld, maar dit is helaas niet bijzonder geslaagd:
Afbeelding

Eigenlijk moet je ze even goed naast elkaar zien: geel op blauw zonder schildje versus wit op rood (in een schildje) op blauw.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 05 jun 2005, 15:27

Wicher schreef:Misschien kunnen de 'schuine bovenkantjes' van het schildje dan wel beter weg, aangezien het wegnr nu altijd wat breder zal zijn (door die A).
Verhaal van het kind en het badwater.
Wicher schreef:Wmb is het 'Australische systeem' trouwens helemaal niet zo kwaad. Geel op groen dus, zonder schildje, met letter. In Nederland zou dat geel op blauw worden, dus al wat beter contrast. Het huidige wit-op-rood is ook niet optimaal qua contrast natuurlijk.
Nee, dank je feestelijk.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 05 jun 2005, 15:36

René schreef:
Wicher schreef:Misschien kunnen de 'schuine bovenkantjes' van het schildje dan wel beter weg, aangezien het wegnr nu altijd wat breder zal zijn (door die A).
Verhaal van het kind en het badwater.
Kom eens met een serieus tegenargument ipv een drogreden?
Wicher schreef:Wmb is het 'Australische systeem' trouwens helemaal niet zo kwaad. Geel op groen dus, zonder schildje, met letter. In Nederland zou dat geel op blauw worden, dus al wat beter contrast. Het huidige wit-op-rood is ook niet optimaal qua contrast natuurlijk.
Nee, dank je feestelijk.
Waarom niet?
Het wegnr springt er dan niet meer ZO extreem uit, maar blijft toch opvallen (door de gele kleur). Het contrast blijft goed tov de huidige kleuren.

Kijk maar:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Matthijs op zo 05 jun 2005, 15:40, 2 keer totaal gewijzigd.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 05 jun 2005, 15:38

:kots:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 05 jun 2005, 15:40

Vreselijk. Was dit een proefballonnetje? *prik!* Nee zonder gekheid, dit is geen gezicht als je t mij vraagt.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 05 jun 2005, 15:41

René schreef::kots:
Thanks. ;)

Tja. 't Is effe wennen, maar m.i. is het niet per se verkeerd.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 05 jun 2005, 15:42

Ach ja, één emoticon zegt soms meer dan 1000 woorden...

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 05 jun 2005, 15:47

Maar even serieus. Ik kan me voorstellen dat je het zo op het eerste gezicht lelijk vind. (Dat komt m.i. mede doordat het wennen is.)

Maar wat zijn los daarvan de serieuze tegenargumenten? Lelijkheid zou er m.i. geen moeten zijn als het om bewegwijzering gaat. In elk geval geen leidend argument dat evt. goede oplossingen in de weg staat.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 05 jun 2005, 15:48

Het lijkt me dat het in 1 oogopslag duidelijk moet zijn welk nummer het is. Nu zie je het meteen in het rode vierkantje. Met jou idee moet je snel zoeken tussen alle cijfers zoals de afstanden. Bovendien is het minder goed te lezen bij 120km/h dan in de rode vierkantjes. Nee, doe mij maar het huidige design.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 05 jun 2005, 15:54

Chrizz schreef:Het lijkt me dat het in 1 oogopslag duidelijk moet zijn welk nummer het is. Nu zie je het meteen in het rode vierkantje. Met jou idee moet je snel zoeken tussen alle cijfers zoals de afstanden. Bovendien is het minder goed te lezen bij 120km/h dan in de rode vierkantjes. Nee, doe mij maar het huidige design.
In 'mijn' systeem is nog steeds in 1 oogopslag duidelijk wat het nummer is: dat zijn namelijk de gele letters. (Dit is het enige dat (altijd) gele letters krijgt.)
En volgens mij doet de leesbaarheid echt niet onder voor wit-op-rood. Ik denk zelfs dat de leesbaarheid beter is doordat er geen rood/witte of gele 'kermis' omheen staat en het beeld dus rustiger is.

Mijn vorige voorbeeld was ook lelijk doordat 2 soorten op 1 bord stonden, ik kan het beter zo laten zien:
Afbeelding

En sowieso: oerslecht kan het nooit zijn, aangezien ze het in Australie ook gewoon invoeren.
Laatst gewijzigd door Matthijs op zo 05 jun 2005, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 05 jun 2005, 15:56

Omleidingsnummers zijn in gele vakken, dat zou weer verwarrend zijn, omdat op N-wegen de boel wel weer in vakken is.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 05 jun 2005, 15:58

Chrizz schreef:Omleidingsnummers zijn in gele vakken,
Omleidingen zijn zwart-op-geel, dat lijkt me duidelijk verschillend van geel-op-blauw.
dat zou weer verwarrend zijn, omdat op N-wegen de boel wel weer in vakken is.
Wat bedoel je? In mijn voorbeeld kun je zien dat ik N-wegen (in dit geval de N263) gewoon op dezelfde manier heb aangegeven als A-wegen. (Of dat wenselijk is is weer een ander punt.)

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 05 jun 2005, 16:03

Matthijs, je begeeft je op een hellend vlak. Want als je dergelijke elementen uit de Britse bewegwijzering (n.m.m. behorende tot de slechtste van Europa) zou willen overnemen, dan moet je natuurlijk ook overwegen of je andere "nodeloze symbolen" buiten de deur wilt zetten. Zoals bijvoorbeeld de vallende pijlen naar beneden. Kijk maar eens hoe lelijk de Britten dat meestal bij portaalbewegwijzering oplossen.
Afbeelding
Afbeelding

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 05 jun 2005, 16:09

Hoho, wel de discussie zuiver houden! Ik wil zeker niet de Britten achterna. Dat ziet er idd niet goed uit. Ook doordat bijv. de wegnummers niet duidelijk worden onderscheiden van andere wegnummers.

Het gaat me nu alleen om de wegnummers. Dat deze enigszins overenkomen met het Britse systeem is verder toeval.
In 'mijn' systeem zijn die nog steeds duidelijk onderscheiden van de rest.
En het gaat me ook niet om afvoeren van 'nodeloze' symbolen. Ik vind de huidige schildjes helemaal niet nodeloos. Ik zit alleen te bekijken of het misschien niet beter kan door wat franje te schrappen.

(En ik heb het al eerder aangegeven: dat ik hier een ander systeem zit te verdedigen wil in mijn geval nooit per se zeggen dat ik dit andere systeem per se beter vind dan het huidige. Ik ben alleen aan het bedenken OF het een idee zou kunnen zijn, en voer daarvoor argumenten aan.)

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » zo 05 jun 2005, 17:46

Ik vind de Nederlandse schildjes duidelijk genoeg, zowel qua kleur als schildje zelf. :)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 05 jun 2005, 19:57

Chrizz schreef:Het lijkt me dat het in 1 oogopslag duidelijk moet zijn welk nummer het is. Nu zie je het meteen in het rode vierkantje. Met jou idee moet je snel zoeken tussen alle cijfers zoals de afstanden. Bovendien is het minder goed te lezen bij 120km/h dan in de rode vierkantjes. Nee, doe mij maar het huidige design.
Dan ga je er dus vanuit dat iedereen het wegnummer in één oogopslag zou moeten kunnen zien. Vraag me af, of dat het juiste uitgangspunt is. In Europa (in tegenstelling tot de USA) wordt door de meeste mensen toch op bestemming gereden, en niet op wegnummer.

Sterker nog, als je per se op wegnummer wilt rijden, voel dan van die enorme Amerikaanse schilden in - zie je écht in één oogopslag op welke weg je zit.

Daaruit volgt ook meteen het uitgangspunt voor mijn zwak voor het Australische systeem: wegnummers zijn handig, moeten op de borden staan, maar zijn niet het belangrijkste gegeven op het bord.

En dan constateer ik dat in het Nederlandse rode A-schildje en in het gele N-schildje een dubbel element zit. Namelijk zowel de achtergrondkleur als de prefix geven het type weg aan. Pak daarbij het eerder genoemde uitgangspunt "less is more" en het uitgangspunt dat onze borden geen kleurenkermis moeten worden.

Ik kom dan tot de conclusie dat hetzij de prefix, hetzij de achtergrondkleur overbodig is. En als je werkt met een prefix, ontgaat me ook het nut van de rand. Dan zit je inderdaad al snel in de Brits / Australische hoek, waar er in Australië voor is gekozen om het nummer er (met een afwijkende kleur) toch nog enigszins uit te laten springen.

Maar goed, het is een kwestie van persoonlijke smaak, en die van mij wordt duidelijk door velen niet gedeeld.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 05 jun 2005, 20:04

Pino schreef:Ik kom dan tot de conclusie dat hetzij de prefix, hetzij de achtergrondkleur overbodig is.
Als je al tot die conclusie komt, is wat mij betreft de prefix dus de klos.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 05 jun 2005, 20:11

René schreef:
Pino schreef:Ik kom dan tot de conclusie dat hetzij de prefix, hetzij de achtergrondkleur overbodig is.
Als je al tot die conclusie komt, is wat mij betreft de prefix dus de klos.
Bij mij zeker niet, om de redenen die ik al genoemd heb.

In de 'visuele' communicatie (de bewegwijzering) heb je EN de prefix, EN het schildje. Daarvan zou je er eentje kunnen noemen.
In communicatie met woorden kun je echter geen schildjes gebruiken, en heb je dus alleen de prefix. (Je kan wel zeggen: 'A1', maar '1' of '1 met blauw schildje' wil niet echt.) De prefix is hier dus niet 'over', en kan niet worden geschrapt.
Het lijkt mij dan ook logisch om ALS je iets wilt schrappen op de bewegwijzering, het het schildje is. Dan komen bewegwijzering en spraak overeen: alleen de prefix. Als je de prefix schrapt krijg je de onhandige situatie dat je op de borden alleen het schildje hebt, terwijl in het spraakgebruik onvermijdelijk de prefix voortleeft.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 05 jun 2005, 20:21

Waarom schrappen op de bewegwijzering? Als ik Pino's reacties zo lees wil hij graag de borden zo kaal mogelijk. Dat vind ik nu niet nodig, omdat de bewegwijzering in Nederland en Duitsland bijna perfect is. De Duitsers hebben een zeer helder systeem voor de afslagen en vooral knooppunten, zodat je in 1 oogopslag kan zien welke afslag je moet hebben. Er zijn natuurlijk altijd punten van kritiek, maar er is imo niets mis met de huidige Duits en Nederlandse wegwijzers.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 05 jun 2005, 22:09

Chrizz schreef:Waarom schrappen op de bewegwijzering? Als ik Pino's reacties zo lees wil hij graag de borden zo kaal mogelijk.
Nou ja, da's nou ook weer wat overdreven. Denk wel dat je je bij iedere vermelding op de borden moet afvragen, waarom je dat doet - simpelweg om te voorkomen dat je door de bomen het bos niet meer ziet c.q. niet de juiste informatie oppikt.

Op dit forum is vaak genoeg gepleit voor het gebruik van kleurtjes: naar type weg dan wel naar type bestemming een aparte kleurstelling. Ikzelf ben daar nu juist een voorstander van. Maar een van standaard argumenten tegen kleurtjes is "dan krijg je alleen maar kleurenkermis op de borden." En terecht, een verkeersbord moet geen regenboog worden.

Er is dus een zeker dilemma tussen op een bepaalde manier informatie weggeven (door wegnummers kleuren te geven, door gebruik van kleurcodes, door het schetsen van de situatie, enz.) en door het weggeven van die informatie een bord juist onleesbaarder te maken. Waarbij het natuurlijk ook een rol speelt dat de weggebruiker die borden bij 120+ moet kunnen begrijpen.

Kortom, er moeten prioriteiten worden gesteld. Daarbij zie ik persoonlijk liever kleurstellingen naar type weg (wit-op-groen voor snelwegen, wit-op-blauw voor alle andere wegen) en naar type bestemming (zwart-op-wit voor bestemmingen in een stad, wit-op-bruin voor natuurschoon e.d.). Om de kleurenkermis te voorkomen zouden daarbij onder andere de schildjes voor de wegennummers moeten sneuvelen, juist omdat het ook simpeler en onopvallender kan.

(waarbij vraag twee natuurlijk is, of je dat ook wilt)