Wegnummers op de bewegwijzering
Moderator: Moderatoren
-
- expressweg
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg
Denk juist dat men die tweede pijl heeft toegevoegd om duidelijk te maken dat men na het tankstation weer rechtdoor de A9 op kan. Ik vind deze borden prima! Veel beter dan de Nederlandse in elk geval.Wicher schreef:Ik vind alleen de 2 pijlen rechtdoor weer wat minder...
Frits was 1 minuut sneller...
-
- 4x3 autosnelweg
Juist bij gecompliceerde afslagen (knooppunten) valt er naar mijn mening veel te zeggen voor een situatieschets. Bij standaard afslagen is het nut ervan naar mijn mening veel kleiner.Frits schreef:De bewegwijzering in Nederland heeft mij nooit kunnen bekoren. Waarom doen we het niet op de Duitse manier?
Heeft trouwens iemand paraat hoe de Franse vork voor knooppunten eruit ziet? Mij staat ergens bij dat de Fransen eerst een vork geven met één bestemming per richting en vervolgens duidelijk uitsplitsen welke andere bestemmingen bij die eerste bestemming horen?
Een dergelijk uitgangspunt past in ieder geval bij mijn mening dat vorkborden en situatieschetsen zo hun nut hebben, maar ongeschikt zijn voor het geven van een hele serie bestemmingen. Juist dat is ook mijn enige bezwaar tegen dit Duitse bord. Weet niet zo snel, hoe het andere zou moeten, maar hier wordt aan de weggebruiker ineens wel een hele serie bestemmingen gegeven ...
-
- autoweg
-
- 4x3 autosnelweg
-
- Voorzitter
Bij KP Hoogeveen staat vanaf de kant van Meppel wel zo'n bord. Is inderdaad overzichtelijk op die plek.Pino schreef:Juist bij gecompliceerde afslagen (knooppunten) valt er naar mijn mening veel te zeggen voor een situatieschets. Bij standaard afslagen is het nut ervan naar mijn mening veel kleiner.Frits schreef:De bewegwijzering in Nederland heeft mij nooit kunnen bekoren. Waarom doen we het niet op de Duitse manier?
-
- verkeersader
Klopt. Kijk maar eens op http://mitglied.lycos.de/abbilder/ en klik door naar de Franse A36 (D > Mulhouse) en A4 (St. Avold > Strasbourg).Heeft trouwens iemand paraat hoe de Franse vork voor knooppunten eruit ziet? Mij staat ergens bij dat de Fransen eerst een vork geven met één bestemming per richting en vervolgens duidelijk uitsplitsen welke andere bestemmingen bij die eerste bestemming horen?
-
- 4x3 autosnelweg
Duitsland:

Tja, dat zijn toch zeven bestemmingen plus drie wegnummers en een tankstation op één bord. Ook al krijg je het twee keer te zien, ik betwijfel toch echt of dat goed leesbaar is bij hoge snelheid. Goed, sommigen op dit forum denken positiever over vorkborden dan ik, maar ieder bord (ook een vorkbord) heeft een maximaal aantal bestemmingen / gegevens en dat is bij dit bord naar mijn mening bereikt.
Niet voor niets zie je in Duitsland steeds vaker dat ná de eerste aankondiging van een knooppunt (het 2000m-bord) direct wordt overgeschakeld op portaalborden. Daarmee worden de groepen bestemmingen direct uit elkaar getrokken: rechtdoor boven de rijbanen zelf, de afslag c.q. afslagen aan de rechterkant. Vind daarbij overigens positief dat in de regel een horizontale streep wordt getrokken tussen de twee richtingen van de afslagen.
Voorbeeld aan de hand van Kreuz Walldorf:

Kortom, het hele vorkbord wordt bij knooppunten steeds vaker overgeslagen. Het zal niemand verbazen dat ik dat alleen maar kan toejuichen.
Zie trouwens dat bij Kreuz Hermsdorf zelfs nog de naam van de eerstvolgende afslag op de A 9 wordt bewegwijzerd. Vind dat gegeven normaal gesproken best handig, bij knooppunten echter nutteloos en daardoor onnodig afleidend.
Frankrijk:
Dank aan Rien voor het posten van een link naar het Franse 2000m-bord.

Ze zijn toch minder goed dan ik me meende te herinneren. Het Franse bord schetst namelijk de situatie niet (geeft alleen aan dat er een afslag is) en geeft naar mijn mening meer bestemmingen dan noodzakelijk.
Persoonlijke voorkeur
- als "2000m-bord" een vork met per richting één bestemming en het wegnummer. Daarbij, in tegenstelling tot Frankrijk, juist wél een situatieschets, vergelijkbaar met de Duitse vork. Grofweg als volgt:

- daarna zoveel mogelijk oplossen met portaalborden - grofweg zoals in Duitsland en Frankrijk. In ieder geval met een duidelijke scheiding tussen de twee richtingen van de kruisende weg.
Tenslotte'
Is Kreuz Hermsdorf het enige knooppunt in Europa met een tankstation of weet er nog iemand andere?

Tja, dat zijn toch zeven bestemmingen plus drie wegnummers en een tankstation op één bord. Ook al krijg je het twee keer te zien, ik betwijfel toch echt of dat goed leesbaar is bij hoge snelheid. Goed, sommigen op dit forum denken positiever over vorkborden dan ik, maar ieder bord (ook een vorkbord) heeft een maximaal aantal bestemmingen / gegevens en dat is bij dit bord naar mijn mening bereikt.
Niet voor niets zie je in Duitsland steeds vaker dat ná de eerste aankondiging van een knooppunt (het 2000m-bord) direct wordt overgeschakeld op portaalborden. Daarmee worden de groepen bestemmingen direct uit elkaar getrokken: rechtdoor boven de rijbanen zelf, de afslag c.q. afslagen aan de rechterkant. Vind daarbij overigens positief dat in de regel een horizontale streep wordt getrokken tussen de twee richtingen van de afslagen.
Voorbeeld aan de hand van Kreuz Walldorf:

Kortom, het hele vorkbord wordt bij knooppunten steeds vaker overgeslagen. Het zal niemand verbazen dat ik dat alleen maar kan toejuichen.
Zie trouwens dat bij Kreuz Hermsdorf zelfs nog de naam van de eerstvolgende afslag op de A 9 wordt bewegwijzerd. Vind dat gegeven normaal gesproken best handig, bij knooppunten echter nutteloos en daardoor onnodig afleidend.
Frankrijk:
Dank aan Rien voor het posten van een link naar het Franse 2000m-bord.

Ze zijn toch minder goed dan ik me meende te herinneren. Het Franse bord schetst namelijk de situatie niet (geeft alleen aan dat er een afslag is) en geeft naar mijn mening meer bestemmingen dan noodzakelijk.
Persoonlijke voorkeur
- als "2000m-bord" een vork met per richting één bestemming en het wegnummer. Daarbij, in tegenstelling tot Frankrijk, juist wél een situatieschets, vergelijkbaar met de Duitse vork. Grofweg als volgt:

- daarna zoveel mogelijk oplossen met portaalborden - grofweg zoals in Duitsland en Frankrijk. In ieder geval met een duidelijke scheiding tussen de twee richtingen van de kruisende weg.
Tenslotte'
Is Kreuz Hermsdorf het enige knooppunt in Europa met een tankstation of weet er nog iemand andere?
-
- 2x4 autosnelweg
Het is hier slechts een tankstation aan een afslag via de rangeerbanen van een knooppunt. Daarvan zijn er talloze (hoewel niet allen aangegeven op de snelweg zelf omdat ze soms aan de afslag zitten). In Frankrijk worden (op de niet-payage wegen) ook vaak tankstations aan/via de afrit vermeld.
In Nederland kan ik zo snel geen voorbeelden bedenken. De Witte Bergen bij Eemnes heeft een (BP?) tankstation (staat niet aangegeven volgens mij op de snelweg) via de rangeerbaan en kp Zurich herbergt ook een tankstation dacht ik (ook niet aangegeven dacht ik).
De knooppuntachtige N11 aansluiting bevat ook een tankstation, en (met een beetje vals spelen) knooppunt Joure, afslag Joure
In Nederland kan ik zo snel geen voorbeelden bedenken. De Witte Bergen bij Eemnes heeft een (BP?) tankstation (staat niet aangegeven volgens mij op de snelweg) via de rangeerbaan en kp Zurich herbergt ook een tankstation dacht ik (ook niet aangegeven dacht ik).
De knooppuntachtige N11 aansluiting bevat ook een tankstation, en (met een beetje vals spelen) knooppunt Joure, afslag Joure
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- 4x5 autosnelweg
Als ik dit zie:

dan prijs ik mezelf toch echt gelukkig met wat er ècht in Duitsland langs de weg staat. Want met alle respect voor de tijd die je erin gestoken hebt, ik persoonlijk vind het dus echt drie keer niks.
Overigens worden in Duitsland op drukkere rijbanen (vooral >2 rijstroken) portaalborden geprefereerd boven borden langs de weg, zodat verkeer dat links rijdt beter zicht heeft op het bord tussen de hordes vrachtverkeer door.
Dat heeft dus alles met drukte zichtbaarheid te maken; op rustiger snelwegen blijven vorkborden de standaard.

dan prijs ik mezelf toch echt gelukkig met wat er ècht in Duitsland langs de weg staat. Want met alle respect voor de tijd die je erin gestoken hebt, ik persoonlijk vind het dus echt drie keer niks.
Overigens worden in Duitsland op drukkere rijbanen (vooral >2 rijstroken) portaalborden geprefereerd boven borden langs de weg, zodat verkeer dat links rijdt beter zicht heeft op het bord tussen de hordes vrachtverkeer door.
Dat heeft dus alles met drukte zichtbaarheid te maken; op rustiger snelwegen blijven vorkborden de standaard.
-
- Moderator
Ik ga met René mee. Bovendien zijn er meer belangrijke plaatsen die met een afwijkende rijrichting erop horen, zoals Stuttgart. Maar ook Heilbronn, Karlsruhe en Heidelberg. Anders kom je er veel te laat achter dat je eraf moet, terwijl je aan het inhalen bent bijvoorbeeld. Dit maakt het wegbeeld bij knooppunten erg onrustig.
Duitsland is nou eenmaal een dichtbevolkt land, met heel veel grote steden. Dus veel bestemmingen.
Duitsland is nou eenmaal een dichtbevolkt land, met heel veel grote steden. Dus veel bestemmingen.
-
- 4x5 autosnelweg
Nou ik ben het met Pino eens. Wat mij betreft schrap je trouwens alle bestemmingen van de vork. Die komen wel op portaalborden of voorwegwijzers 'in Nederlandse vorm'.
Wel moet het bord natuurlijk in het blauw, en zie ik de naam van het knooppunt het liefst boven.
Wel moet het bord natuurlijk in het blauw, en zie ik de naam van het knooppunt het liefst boven.

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x3 autosnelweg
't Is maar een 2000m-bord, d.w.z. ter vervanging van het huidige "[Kreuz] ## / Walldorf / 2000 m". Kortom, dit voorstel geeft meer informatie weg dan het huidige bord.Chrizz schreef:Ik ga met René mee. Bovendien zijn er meer belangrijke plaatsen die met een afwijkende rijrichting erop horen, zoals Stuttgart. Maar ook Heilbronn, Karlsruhe en Heidelberg. Anders kom je er veel te laat achter dat je eraf moet, terwijl je aan het inhalen bent bijvoorbeeld. Dit maakt het wegbeeld bij knooppunten erg onrustig.
De daadwerkelijke bestemmingen komen wel op de andere voorwegwijzers. Ik gaf al aan dat ik die het liefste zie als portaalwegwijzers, min of meer zoals op de geposte foto bij Kreuz Walldorf.
Dat is volgens mij het geval bij gewone afslagen. Ook op snelwegen met twee rijstroken wordt volgens mij wel degelijk steeds meer gebruik gemaakt van portaalborden bij knooppunten.Rene schreef:Overigens worden in Duitsland op drukkere rijbanen (vooral >2 rijstroken) portaalborden geprefereerd boven borden langs de weg, zodat verkeer dat links rijdt beter zicht heeft op het bord tussen de hordes vrachtverkeer door.
Zie bijvoorbeeld deze foto's van de A 6 op een tweebaans stuk. Gewone afslag met vorkbord naast de weg; knooppunt met portaalborden.

-
- 4x5 autosnelweg
Ik zei ook: vooral. Het aankondigingsbord (met kruis-teken) wordt vaak boven de rijbaan geplaatst (ook wat dichter bij huis op de A3 bijvoorbeeld bij Oberhausen), het pijlbord afhankelijk van de drukte en de vrachtwagen-fractie. Dat daarbij bij bredere rijbanen een groter afdekkingsrisico bestaat is evident, maar op 2-strooks banen komt het ook voor. Elk Bundesland en elke Autobahndirektion is redelijk zelfstandig in haar keuzes. Tussen Brandenburg en Hessen kan de geoefende bewegwijzeringswatcher behoorlijke verschillen vaststellen, maar het mooie is dat het de gewone automobilist nauwelijks opvalt...Pino schreef:Ook op snelwegen met twee rijstroken wordt volgens mij wel degelijk steeds meer gebruik gemaakt van portaalborden bij knooppunten.Rene schreef:Overigens worden in Duitsland op drukkere rijbanen (vooral >2 rijstroken) portaalborden geprefereerd boven borden langs de weg, zodat verkeer dat links rijdt beter zicht heeft op het bord tussen de hordes vrachtverkeer door.

-
- verkeersader
Dat je er geen Arnheim van gemaakt hebt... Wel mooi bord!René schreef:Juist bij portaalborden. Bij uitvoegende tapers werkt het véél beter dan vallende pijlen, en voorkom je nodeloze congestie.Wicher schreef:Dus ook bij portaalborden?
Voor knooppunt Lunetten bedacht ik deze wegwijzer, waarbij het meteen duidelijk is dat je voor Amersfoort ook op de middelste rijstrook kunt blijven. Met de huidige NL-richtlijnen zou links een 2-strooks paneel hangen en rechts een 1 strooks paneel, en rijdt het verkeer richting Amersfoort zich elke ochtend nodeloos vast op de A12, omdat iedereen onder die ene vallende pijl door wil rijden...
Brandstofprijzen Luxemburg (per 21-09-2012): Diesel 1,277 Euro95 1,419
-
- Voorzitter
-
- 4x3 autosnelweg
Die verschillen tussen de deelstaten zie je bijvoorbeeld heel aardig op dat stuk A 6 tussen Frankenthal en Mannheim (en op andere wegen in die omgeving). Je begint in Rheinland-Pfalz, gaat Baden-Württemberg in op de brug over de Rijn, het stukje rondom Viernheim is in Hessen en ten zuiden van Viernheim rijd je Baden-Württemberg weer in.René schreef:Elk Bundesland en elke Autobahndirektion is redelijk zelfstandig in haar keuzes. Tussen Brandenburg en Hessen kan de geoefende bewegwijzeringswatcher behoorlijke verschillen vaststellen, maar het mooie is dat het de gewone automobilist nauwelijks opvalt...
Heb geen idee, onder welke omstandigheden in welke deelstaat wordt overgegaan tot het plaatsen van portaalborden bij knooppunten. Heb alleen gezegd dat ik het gevoel heb dat portaalborden steeds vaker worden gebruikt bij knooppunten. Niet meer en niet minder.
En om terug te gaan naar waar we gebleven waren: ik vind dat zo'n portaalbord de situatie op een knooppunt duidelijker maakt dan een vorkbord met zeven bestemmingen en drie wegnummers. Ben toch wel erg benieuwd, hoe jij daar als verdediger van vorkborden over denkt.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik ben ook geen tegenstander van portaalborden, als het de zaak verduidelijkt. Mijn eigen ontwerp hieronder is ook bedoeld als portaalbord.Pino schreef:En om terug te gaan naar waar we gebleven waren: ik vind dat zo'n portaalbord de situatie op een knooppunt duidelijker maakt dan een vorkbord met zeven bestemmingen en drie wegnummers. Ben toch wel erg benieuwd, hoe jij daar als verdediger van vorkborden over denkt.

Mij gaat het erom dat een gevorkte pijl enorm behulpzaam is bij een snelle interpretatie van de wegwijzers. Beter dan stapelborden.
Waarbij de Duitse vorkborden n.m.m. veel sneller geïnterpreteerd kunnen worden dan hun Zwitserse gestapelde soortgenoten. Maar misschien dat hierin ook de mate waarin mensen visueel zijn ingesteld mede een rol speelt.
-
- 4x3 autosnelweg
Zwitserland is ook zeker niet mijn ideaal. Misschien wordt mijn mening over vorkborden nog wel het beste samengevat als volgt: handig, maar je moet er niet al te veel opzetten. Een standaard Duits 500m-bord kan nog net, maar de gemiddelde Duitse vork voor een knooppunt met zeven bestemmingen en drie wegnummers gaat in ieder geval mij persoonlijk veel te ver.René schreef:Waarbij de Duitse vorkborden n.m.m. veel sneller geïnterpreteerd kunnen worden dan hun Zwitserse gestapelde soortgenoten.
Denk dat je terecht stelt dat ieders voorkeur op dit gebied afhangt van de mate van visuele instelling. Die van mij is denk ik relatief gering.
Ben wat dat betreft ook wel benieuwd naar jouw (en ieders) mening over deze variant uit New South Wales, die volgens mij net zo wordt gebruikt in Groot-Brittannïë. De bestemmingen van de afslag worden in de vorm van een vork gezet, maar in eerste instantie worden de doelen voor rechtdoor nog niet gegeven. Die volgen pas op latere voorwegwijzers.
Ikzelf vind de vork hier -grof gezegd- overbodig. Dat de afslag aan de linkerkant komt, is in een linksrijdend land als Australië volkomen logisch, dus in zoverre voegt de vork weinig toe (hoogstens het wegnummer voor rechtdoor). Bovendien verhindert hij naar mijn mening dat de doelen van de afslag op een prettig leesbare manier worden opgeschreven. Dus ik zou zeggen: deze situatie vraagt om een regelbord.
Maar ik kan me zo voorstellen dat jij (en andere visueel ingestelden) zo'n vorkbord helemaal niet verkeerd vinden, ook al staat er feitelijk niets over de doorgaande weg.
-
- 4x5 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
Dit is een veel beter alternatief. De bestemmingen komen daarvoor of daarna wel in een gewoon Nederlands vooraankondigingsbord.
(O ja, in het echt ziet het bord er natuurlijk veel mooier uit. Mijn paint kunsten zijn nou eenmaal een stuk slechter dan de mede forummers).

(O ja, in het echt ziet het bord er natuurlijk veel mooier uit. Mijn paint kunsten zijn nou eenmaal een stuk slechter dan de mede forummers).

-
- 4x5 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
Ja ik had even geen zin om in de atlas de goede windrichtingen uit te zoeken. Die heb ik dan ook uit mijn duim gezogen. De kennis van het Duitse snelwegnet beperkt zich tot de A 30 en de A 2 van een busreis naar Berlijn. (om vijf uur 's ochtends in de morgen aankomend op het AmstelstationOh Vincent toch...

-
- 4x5 autosnelweg
-
- Moderator
-
- expressweg
Inderdaad slecht voorbeeld.Chrizz schreef:Stel je voor dat ze dat bij Paris deden: Sud. Is dat dan via de A10, de A6 of de A5? naja slecht voorbeeld maar het gaat om het idee.
Vinny gebruikt het namelijk nadrukkelijk in combinatie met het wegnummer. Verwarring over wel wegnummer bedoeld is is dan ook uitgesloten.
Overigens wil ik niet per se zeggen dat ik groot voorstander ben van het gebruik van windrichtingen... Het gebruik van 1 control city lijkt me al 10x beter. Maar ja, dan zondig je in veel gevallen weer tegen de continuiteitsregel...
-
- Moderator
De slinger van de A9 naar de A4 over de A9 lijkt me ook niet nodig. Je moet weten wanneer je eraf moet, hoe die weg er dan uit ziet is niet van belang. Dat zie je vanzelf wel door de rood-witte pijlborden en het in general het verloop van de weg. De samenvoeging van de parralelrijbaan tot de A9 vind ik wel weer goed, dat hadden ze idd beter kunnen doen hier. Maar dit is ook wel een situatie die zelden voorkomt.