Wegnummers op de bewegwijzering

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 07 jun 2005, 22:41

@ Chriss, ik zeg dus dat we de bestemmingen absoluut OOK moeten neer zetten, maar niet op zo'n vork bord. Dat gaat naar mijn mening volkomen ten koste van de leesbaarheid en overzicht. Weg met de bestemmingen op vorkborden. Dat kan het beste op gewone afritborden die we in Nederland ook hebben op 1200 en 600 meter van de afrit. De windrichting is een compromis om duidelijk te maken welke A 4 bedoeld wordt.
Afbeelding
Dit kan wat mij betreft echt niet. Als je dat wil moet je de Bodegraven oplossing kiezen:
Afbeelding
En in plaats van het wegnummer doe je dan gewoon het afritnummer. De bestemmingen van die afrit schrijf je maar lekker op de 1200 en 600 meter borden, en dit bord kan prima op 900 meter of op 300 meter van de afrit staan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 07 jun 2005, 22:44

Gelukkig ben jij geen Minister van Bewegwijzering, Vincent. :mrgreen:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 07 jun 2005, 22:49

De samenvoeging van de parralelrijbaan tot de A9 vind ik wel weer goed, dat hadden ze idd beter kunnen doen hier. Maar dit is ook wel een situatie die zelden voorkomt.
Volgens mij komt het meestal voor dat een parralelrijbaan weer samenvoegd op de hoofdrijbaan, maar dat terzijde.

Ik had eigenlijk een Amerikaans bord willen plaatsen met een figuratie van het klaverblad, alleen dat kon ik niet meer vinden :cry:

En ja, ik vind de Amerikaanse bewegwijzering over het algemeen onoverzichtelijker, maar door het gebruik van 1 lettertype, een betere uitlijning, geen vreemd gebruik van hoofdletter 'EXIT' en het Nederlands nummerschildje zou je dat kunnen tegengaan. Kortom mijn voorstel is dus een combinatie van Duitse, Amerikaanse en Nederlandse ervaring van jarenlang borden bouwen!

@ Chrizz: Er zijn mensen die perse een vork willen zien. Nou dan moet je het ook goed willen doen en dus ook de lus van de klaverblad lus willen afbeelden!

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 07 jun 2005, 22:51

elukkig ben jij geen Minister van Bewegwijzering, Vincent
Jij gelukkig ook niet :P :PP:

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 07 jun 2005, 22:51

Pfff dat aanpassen van een simpel plaatje duurt echt lang als je niet weet hoe je dat het beste kan doen...

Maar hier een gewijzigde versie van Renés plaatje, wat meer gericht op de nederlandse markt ;)
Persoonlijk zie ik de pijlen liever haaks, dan gebogen. Maar dat is ook maar mijn mening, misschien vind de rest het wel niks.

Afbeelding

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 07 jun 2005, 22:53

Of die pijlen gekromd of recht zijn, dat maakt me niet uit.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 07 jun 2005, 22:58

Voor die taper verwijs ik naar Harry's oplossing. Een geweldig voorstel dat zowel recht doet aan de informatie voor de weggebruiker dat er nog een rijstrook naar rechts bij komt, maar dat toch de pijlen op de bestemmingsborden gewoon kort en onopvallend kunnen blijven.

Verder vind ik een letter voor het wegnummer drie keer beter dan het rare zogenaamd kunstzinnige schildje voor het Duitse wegnummer.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 07 jun 2005, 23:19

Vinny schreef: Verder vind ik een letter voor het wegnummer drie keer beter dan het rare zogenaamd kunstzinnige schildje voor het Duitse wegnummer.
Daar zou ik ook de nederlandse van maken, maar daar heb ik geen tijd in gestoken om het te veranderen. Ik zou het dus inderdaad ook zo doen met het A nummer erbij.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 08 jun 2005, 0:03

Vinny schreef: Verder vind ik een letter voor het wegnummer drie keer beter dan het rare zogenaamd kunstzinnige schildje voor het Duitse wegnummer.
Ik vind dit juist een prima voorbeeld van "less is more": de A heeft geen toegevoegde waarde; het rood geeft immers al aan dat het een snelweg betreft. Zelfde schildje in geel toepassen voor de N-wegen en ook daar kan de N dan achterwege blijven.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 08 jun 2005, 8:56

Seat Ibiza schreef:Zelfde schildje in geel toepassen voor de N-wegen en ook daar kan de N dan achterwege blijven.
Ik weet niet of je dat moet doen - doen ze in het buitenland ook niet. Het zeshoekig schildje is echt voorbehouden aan wegen van het type autosnelweg.
Maar er is dan inderdaad ook geen reden meer om de prefix N voor het wegnummer te zetten; een geel schildje met een zwarte rand en enkel het wegnummer erin zou in principe kunnen volstaan.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » wo 08 jun 2005, 10:27

Ik kan zo een paar redenen opnoemen om de letter voor het nummer te handhaven op de bewegwijzering:

- Het systeem voldoet zoals het nu is, waarom zou je aan iets dat goed is gaan sleutelen?
- Verreweg de meeste landen in Europa gebruiken wel een letter voor het nummer. René, jij was volgens mij toch heel erg tegen diversiteit creeren binnen de EU?
- Het schept, naast de achtergrondkleur, nog eens extra duidelijkheid over het type weg waar je opzit. Bijvoorbeeld een 2x2-strooks N-weg, die veel op een snelweg lijkt. Door de N weet je dat je er maar hooguit 100 km/h mag rijden.
- Zo'n letter neemt niet zoveel ruimte in op de borden. Blauwvlak besparen kun je ook bereiken door een beter bordontwerp, dat zeg jij ook altijd. Niet met Redesign en ook niet met het afschaffen van een letter.

Dat vind ik genoeg reden om de prefix te handhaven. :)

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 08 jun 2005, 10:35

ViaHaaren schreef:Het schept, naast de achtergrondkleur, nog eens extra duidelijkheid over het type weg waar je opzit. Bijvoorbeeld een 2x2-strooks N-weg, die veel op een snelweg lijkt. Door de N weet je dat je er maar hooguit 100 km/h mag rijden.
U rijdt op de A13. Hoe hard mag u hier rijden? 80 km/h...
Kortom: lijkt me weinig bij te dragen!

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 08 jun 2005, 10:59

René schreef:Ik weet niet of je dat moet doen - doen ze in het buitenland ook niet. Het zeshoekig schildje is echt voorbehouden aan wegen van het type autosnelweg.
Maar er is dan inderdaad ook geen reden meer om de prefix N voor het wegnummer te zetten; een geel schildje met een zwarte rand en enkel het wegnummer erin zou in principe kunnen volstaan.
Nog even los van de vorm van het schildje, het geeft allemaal extra (en naar mijn mening onnodige) kleurenkermis op de borden. Zie voor de rest het argument van Wicher dat je de prefix in het dagelijkse spraakgebruik hoe dan ook zult houden.

Kortom, áls je de prefix al jou weghalen en áls je al een speciale vorm wilt geven aan het schildje, laten we dat dan tenminste dezelfde achtergrondkleur geven als de rest van het bord. Misschien begrijp ik iets verkeerd, maar de gemiddelde Europeaan rijdt op bestemming, niet op wegnummer. Het wegnummer moet naar mijn mening dus niet het onderdeel van het bord zijn dat het meest in het oog springt.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 09 jun 2005, 11:42

A en N zijn wenselijk omdat wegnummers anders verward kunnen worden met afstanden of maximumsnelheden. Vooral als de wegnummers wit-op-blauw zijn aangegeven op vooraanduidingen!

Bovendien is het wenselijk dat wat je hoort in de file-informatie zo veel mogelijk overeenkomt met wat je ziet op de weg.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 09 jun 2005, 12:16

harry schreef: Bovendien is het wenselijk dat wat je hoort in de file-informatie zo veel mogelijk overeenkomt met wat je ziet op de weg.
En dat stoort mij dan dus aan het Duitse systeem, waar dat niet zo is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » do 09 jun 2005, 14:17

Iedere Duitser weet het, maar sommige buitenlanders niet. Op verwijzingsborden en met name wegdekinfo duikt dan ineens de B en A weer op in Duitsland als prefix, soms zelfs geheel uitgeschreven (Bundesstrasse 1 >)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 09 jun 2005, 16:03

Peter schreef:Iedere Duitser weet het, maar sommige buitenlanders niet. Op verwijzingsborden en met name wegdekinfo duikt dan ineens de B en A weer op in Duitsland als prefix
En op Nederlandse wegwijzers, zoals A31 bij Winterswijk. :)
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 09 jun 2005, 16:35

In Duitsland bestaan ook K en L wegen. Die wat mij betreft ook op de bewegwijzering kunnen staan (met prefix); het zou de orientatie op binnenwegen veel verbeteren. Zeker omdat je nooit weet welke dorpen de Duitsers op de wegwijzers schrijven.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 09 jun 2005, 17:26

Vinny schreef:In Duitsland bestaan ook K en L wegen. Die wat mij betreft ook op de bewegwijzering kunnen staan (met prefix); het zou de orientatie op binnenwegen veel verbeteren. Zeker omdat je nooit weet welke dorpen de Duitsers op de wegwijzers schrijven.
Moet je eens goed letten op de zwart/witte reflectorpaaltjes, als je weer eens in Duitsland komt.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 09 jun 2005, 18:23

René schreef:Moet je eens goed letten op de zwart/witte reflectorpaaltjes, als je weer eens in Duitsland komt.
Dit verschilt heel erg per Bundesland, en per Kreis.
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 09 jun 2005, 23:37

Moet je eens goed letten op de zwart/witte reflectorpaaltjes, als je weer eens in Duitsland komt.
Ja, die zijn alleen leesbaar als je op de fiets zit. :P
(Ervaring Julich, je weet wel, dat stadje zo'n 40 km. ter oosten van Sittard)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 10 jun 2005, 18:43

Vinny schreef:In Duitsland bestaan ook K en L wegen. Die wat mij betreft ook op de bewegwijzering kunnen staan (met prefix); het zou de orientatie op binnenwegen veel verbeteren. Zeker omdat je nooit weet welke dorpen de Duitsers op de wegwijzers schrijven.
In Bayern zijn er ook viercijferige St-wegen, Staatsstraßen. Die staan op hectometerplaatjes en ik heb ook een keer een verwijzing naar Staatsstraße 2250 gezien (niet een ander dorp o.i.d.) op een einde bebouwde kom-bord in Geslau bij Rothenburg ob der Tauber. Was wel apart, helaas niet gefotografeerd.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 10 jun 2005, 19:16

Coen Tunnel schreef:In Bayern zijn er ook viercijferige St-wegen, Staatsstraßen. Die staan op hectometerplaatjes en ik heb ook een keer een verwijzing naar Staatsstraße 2250 gezien (niet een ander dorp o.i.d.) op een einde bebouwde kom-bord in Geslau bij Rothenburg ob der Tauber. Was wel apart, helaas niet gefotografeerd.
Denk dat Staatsstrassen de Beierse variant zijn van Landstrassen. Men spreekt in Beieren immers niet over "das Land Bayern", maar over de "Freistaat".
(dat klinkt trouwens een heel stuk minder seperatistisch dan het is, Freistaat betekent niet meer dan "parlementaire democratie zonder koningshuis")

Maar ... ook Sachsen en Thüringen noemen zich "Freistaat". Hebben ze daar Landstrassen of Staatsstrassen?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 12 jun 2005, 10:11

Sachsen heeft S wegen en Thuringen L wegen. Bron: http://www.monterie.com