Incident Management

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Incident Management

Bericht door Rene » di 05 sep 2006, 12:54

Cobouw (4-9-2006) schreef:Test met snel calamiteitenscherm

ROTTERDAM - Rijkswaterstaat introduceert in de strijd tegen kijkfiles zogenoemde calamiteitenschermen. In de regio Rotterdam is een proef van drie maanden aan de gang om te kijken of ze werken en te zijner tijd landelijk kunnen worden ingezet. Het gaat om schermen van 2 tot 2,5 meter hoog en een paar meter breed met windgaten tegen omwaaien, die aan elkaar kunnen worden geklikt en om de plek van een ongeval kunnen worden gezet. De voorziening heeft een stalen voet met een roestvaststalen frame en een scherm van zeil. Eind augustus is het scherm al toegepast en volgens het hoofd van het wegendistrict Rijnmond werkte het “perfect”.
Rijkswaterstaat gebruikte al wel schermen, maar de nieuwe kunnen sneller, binnen vijf minuten, worden opgezet. Eind dit jaar zal worden geëvalueerd of met de nieuwe schermen de files zijn afgenomen.

Kijkfiles ontstaan op de ‘eigen rijbaan’, omdat automobilisten bewust of onbewust snelheid minderen vanwege een incident langs of op de andere rijbaan.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » di 05 sep 2006, 12:57

Ze worden soms toch al toegepast (heb het al een paar keer gezien).

Gebruikersavatar
Tiesje
stadsweg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 20 aug 2005, 21:20
Locatie: Tilburg

Bericht door Tiesje » di 05 sep 2006, 13:33

Ik denk dat ze weinig nut hebben. Mensen zijn van zichzelf toch nieuwschierig denk ik. Dan rijden ze misschien wat sneller langs de schermen, om dan vervolgens een stukje na de schermen vaart te minderen en dan in de spiegel nog gauw wat van het ongeluk mee te pikken. Sowieso trekken de schermen ook al de aandacht van de automobilist. De schermen geven tenslotte aan dat er iets aan de hand is wat normaal niet is op een snelweg, kijken dus wat er dan precies aan de hand is.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » di 05 sep 2006, 13:38

Ja ik heb die schermen gezien, en vond ze nogal vervelend. Ik moest m'n auto stilzetten op de weg, en over die schermen heenklimmen om op m'n gemak te kunnen kijken wat er aan de hand was. :?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 05 sep 2006, 14:21

Ja, en die ladder die je nu standaard in je kofferbak moet meenemen is zeker ook erg lastig ? :mrgreen:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 05 sep 2006, 14:29

Kijkfiles ontstaan op de ‘eigen rijbaan’, omdat automobilisten bewust of onbewust snelheid minderen vanwege een incident langs of op de andere rijbaan.
Op de A x staat tussen y en z een file van n kilometer veroorzaakt door afremmend verkeer in verband met kijkers naar een ongeluk op de andere rijbaan.
Een veel correctere omschrijving dan:
12 kilometer file kijkers.

Net alsof je in de staart van de file, het ongeluk al kan zien.... :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

CborG
verkeersader
Berichten: 804
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:33
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Bericht door CborG » di 05 sep 2006, 15:06

Ze moeten die groene bordjes (hoe heten ze?) die weleens op de vangrail staan vaker toepassen, dan zie je helemaal niet wat er aan de andere kant gebeurt én je hebt 's nachts minder last van de koplampen van tegenliggers. Je kan dan ook je groot licht opzetten als het rustig is op jouw weghelft.
Zo kraait den boer z'n haantje

Gebruikersavatar
Tiesje
stadsweg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 20 aug 2005, 21:20
Locatie: Tilburg

Bericht door Tiesje » di 05 sep 2006, 15:32

Ds79m schreef:Ja ik heb die schermen gezien, en vond ze nogal vervelend. Ik moest m'n auto stilzetten op de weg, en over die schermen heenklimmen om op m'n gemak te kunnen kijken wat er aan de hand was. :?
Wat een humor zeg.. ik redeneer gewoon volgens de gemiddelde automobilist. Jij vind het blijkbaar onlogisch wat ik denk.. ?

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » di 05 sep 2006, 16:00

Tiesje schreef:
Ds79m schreef:Ja ik heb die schermen gezien, en vond ze nogal vervelend. Ik moest m'n auto stilzetten op de weg, en over die schermen heenklimmen om op m'n gemak te kunnen kijken wat er aan de hand was. :?
Wat een humor zeg.. ik redeneer gewoon volgens de gemiddelde automobilist. Jij vind het blijkbaar onlogisch wat ik denk.. ?
Ik reageerde op luchtige wijze op het artikel, niet op jouw post. Hoewel ik vind dat je dat gezien de onbenullige inhoud zelf ook wel had kunnen begrijpen. ;)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 05 sep 2006, 16:03

Ik reageerde op luchtige wijze op het artikel,
Heel droog inderdaad. Ik dacht zelfs één seconde dat je het echt meende... :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » di 05 sep 2006, 17:09

Kurkdroog. Ik heb er zelfs dorst van gekregen :cola:

En nu weer ontopic ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » di 05 sep 2006, 17:28

Leuk bedachte oplossing, maar ik zie niet zo veel heil in deze maatregel, o.a. om redenen die Tiesje al noemt. Bovendien zijn de schermen er dan ook eigenlijk al te laat. Juist nét nadat het ongeluk gebeurd is krijg je al filevorming.
Cborg schreef:Ze moeten die groene bordjes (hoe heten ze?) die weleens op de vangrail staan vaker toepassen, dan zie je helemaal niet wat er aan de andere kant gebeurt én je hebt 's nachts minder last van de koplampen van tegenliggers. Je kan dan ook je groot licht opzetten als het rustig is op jouw weghelft.
Daar zat ik ook al aan te denken. Volgens mij zijn die dingen niet zo heel duur. Toch heb ik zelden op de snelweg gezien. Meer bij doorgaande 2-strooks wegen met parallelwegen. Kan misschien wel een oplossing zijn. Worden ze in het buitenland ook niet vaker toegepast?

Of je doet het gewoon op de Duitse manier. Gewoon de middenberm volplempen met groen. Zelfs in stedelijk gebied (roerpot) wordt het toegepast. Je ziet daar echt weinig anders dan de rijbaan waar je op rijdt, wat van de andere kant ook wel weer jammer is...

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 05 sep 2006, 19:53

Is de tijd en de werkzaamheden van het opzetten en afbreken van zo'n scherm niet ook file-veroorzakend?

Gebruikersavatar
Tiesje
stadsweg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 20 aug 2005, 21:20
Locatie: Tilburg

Bericht door Tiesje » di 05 sep 2006, 20:00

Ds79m schreef: Ik reageerde op luchtige wijze op het artikel, niet op jouw post. Hoewel ik vind dat je dat gezien de onbenullige inhoud zelf ook wel had kunnen begrijpen. ;)
Oké, dan heb ik je verkeerd begrepen. Ik miste alleen de ;) Ben blij dat jij ook zo serieus denkt over de "effectieve" werking van de kijkschermpjes :)

dionysus1975
woonerf
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 03 apr 2005, 1:08
Locatie: Den Haag

Bericht door dionysus1975 » di 05 sep 2006, 21:09

Jeroen schreef:
Cborg schreef:Ze moeten die groene bordjes (hoe heten ze?) die weleens op de vangrail staan vaker toepassen, dan zie je helemaal niet wat er aan de andere kant gebeurt én je hebt 's nachts minder last van de koplampen van tegenliggers. Je kan dan ook je groot licht opzetten als het rustig is op jouw weghelft.
Daar zat ik ook al aan te denken. Volgens mij zijn die dingen niet zo heel duur. Toch heb ik zelden op de snelweg gezien. Meer bij doorgaande 2-strooks wegen met parallelwegen. Kan misschien wel een oplossing zijn. Worden ze in het buitenland ook niet vaker toegepast?
En dan zul je strax zien, gaat iedereen langzamer rijden, omdat als je wat stiller staat juist wel heel goed door die groene flapjes kan kijken, maar ben het er mee eens, die dingen werken uitstekend.

A35-racer
dorpsstraat
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 13:07

Bericht door A35-racer » di 05 sep 2006, 21:41

Ik ben fanatiek voorstander van het duitse model, hierboven al beschreven door Jeroen: 2 betonnen wanden met daartussen hoge begroeiing...

Kan je in het duister vaker groot licht voeren en de halve snelweg hoeft niet worden afgesloten voor herstelwerkzaamheden omdat er eerder iemand de vangrail in is gepoeierd. Een win-win situatie...

Invoeren! NU!

cgraaf
zandpaadje
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 25 mei 2005, 17:04

Bericht door cgraaf » wo 06 sep 2006, 13:31

Uit mijn kindertijd meen ik me te herinneren dat er in Nederland ook veel meer wegen waren met struikgewas in de middenberm. Volgens mij zijn er in de tachtiger jaren veel wegen "gesnoeid in het midden". Sinds kort zijn zelfs de struiken in de middenberm van de A13 verdwenen. Jammer hoor, zeker omdat het daar ontzettend druk is en de kans op ongelukken dus groot: juist daar zou een flink begroeide middenberm prima werken tegen kijkesfiles...

Weggedeelten met brede begroeide middenberm (zoals bijvoorbeeld de A28 in de buurt van Harderwijk - dacht ik - of enkele stukken A58 bij Eindhoven vind ik prachtig!

Grtz,
Chris

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 06 sep 2006, 13:44

De A12 tussen Woerden en Gouda is helemaal een mooi voorbeeld.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » wo 06 sep 2006, 17:13

Vergeet niet dat die begroeiing ook regelmatig gesnoeid moet worden, wat zeer gevaarlijke situaties kan opleveren. Ik vermoed dat de begroeide middenbermen daarom ook langzamerhand zijn verdwenen. Op relatief rustige snelwegen waar het verkeer tijdens het snoeien makkelijk even over 1 baan (of de vluchtstrook erbij) kan worden geleid, is het wel een optie.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » wo 06 sep 2006, 18:36

Kaaiman schreef:Vergeet niet dat die begroeiing ook regelmatig gesnoeid moet worden, wat zeer gevaarlijke situaties kan opleveren.
Als ik de bermbegroeing in Duitsland zie, heb ik het idee dat daar nooit gesnoeid wordt. En toch hangt de begroeing niet in de weg.
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » wo 06 sep 2006, 18:39

Ik heb op de A270 ook nog nooit snoeiers aan het werk gezien of duidelijk sporen van snoeiwerkzaamheden gezien. De struiken hebben nooit van die afgezaagde uiteinden en anders snoeit men maar 's nachts, dan is het op veel wegen er rustig... ;)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » wo 06 sep 2006, 18:46

Soms gaan de bomen in Duitsland trouwens wel aardig dicht richting het asfalt.

Afbeelding

(Edit: ik heb de foto opnieuw geupload, omdat de link niet goed werkte.)
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Tiesje
stadsweg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 20 aug 2005, 21:20
Locatie: Tilburg

Bericht door Tiesje » wo 06 sep 2006, 19:29

nielske1990 schreef:Ik heb op de A270 ook nog nooit snoeiers aan het werk gezien of duidelijk sporen van snoeiwerkzaamheden gezien. De struiken hebben nooit van die afgezaagde uiteinden en anders snoeit men maar 's nachts, dan is het op veel wegen er rustig... ;)
Ik kan me anders nog wel een foto herinneren die meedeed aan de fotowedstijd een keer. Die was van de A270 en door snoeiwerkzaamheden stond er toen een file ;) Gewoon overdag voor de duidelijkheid

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » do 07 sep 2006, 0:42

In België probeert men ook zoveel mogelijk met begroeide middenbermen te werken. Vooral 's nachts maakt dat inderdaad een groot verschil, want je wordt veel minder verblind door tegenliggers.
Toen ik deze zomer 's nachts over de Nederlandse A67 reed, vond ik die onbegroeide middenberm heel vervelend, voortdurend word je afgeleid of verblind door tegenliggers.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 07 sep 2006, 8:45

Middenbegroeiing is ook beter voor het milieu -> meer groen rond snelwegen ;)

(Maar het rijdt inderdaad veel prettiger)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » do 07 sep 2006, 14:53

Ik heb een keer meegemaakt dat de middenberm werd gesnoeid in Duitsland, op de BAB1 in de Eifel. Een aantal hectometers voor de rijdende afzetting stond een man op de middenvangrail met een vlaggetje naar de rechterrijstrook te dirigeren. Ondanks de waarschuwingsborden achteraf zeg ik: levensgevaarlijk!
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » do 07 sep 2006, 15:27

R4 schreef:In België probeert men ook zoveel mogelijk met begroeide middenbermen te werken. Vooral 's nachts maakt dat inderdaad een groot verschil, want je wordt veel minder verblind door tegenliggers.
Wat ik dan weer typisch Belgisch vind, is dat de vangrail in de middenberm op sommige punten onderbroken is, waardoor je theoretisch zo de tegengestelde rijbaan op kunt rijden! :shock:
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » do 07 sep 2006, 16:59

Ik heb een keer meegemaakt dat de middenberm werd gesnoeid in Duitsland, op de BAB1 in de Eifel. Een aantal hectometers voor de rijdende afzetting stond een man op de middenvangrail met een vlaggetje naar de rechterrijstrook te dirigeren. Ondanks de waarschuwingsborden achteraf zeg ik: levensgevaarlijk!
Dat zijn vaak levensechte poppen. :)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 07 sep 2006, 17:45

VTB schreef:
R4 schreef:In België probeert men ook zoveel mogelijk met begroeide middenbermen te werken. Vooral 's nachts maakt dat inderdaad een groot verschil, want je wordt veel minder verblind door tegenliggers.
Wat ik dan weer typisch Belgisch vind, is dat de vangrail in de middenberm op sommige punten onderbroken is, waardoor je theoretisch zo de tegengestelde rijbaan op kunt rijden! :shock:
Daar staat in vrijwel elk geval een barrier in hoor. ;)

En die bermen kun je makkelijk met een maaiarm snoeien, snel en voordelig. :)

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » do 07 sep 2006, 20:14

ViaHaaren schreef:Daar staat in vrijwel elk geval een barrier in hoor. ;)
De laatste keren dat ik over de A1 reed (april, juni en augustus) in ieder geval niet...
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Plaats reactie