Cobouw (4-9-2006) schreef:Test met snel calamiteitenscherm
ROTTERDAM - Rijkswaterstaat introduceert in de strijd tegen kijkfiles zogenoemde calamiteitenschermen. In de regio Rotterdam is een proef van drie maanden aan de gang om te kijken of ze werken en te zijner tijd landelijk kunnen worden ingezet. Het gaat om schermen van 2 tot 2,5 meter hoog en een paar meter breed met windgaten tegen omwaaien, die aan elkaar kunnen worden geklikt en om de plek van een ongeval kunnen worden gezet. De voorziening heeft een stalen voet met een roestvaststalen frame en een scherm van zeil. Eind augustus is het scherm al toegepast en volgens het hoofd van het wegendistrict Rijnmond werkte het “perfectâ€.
Rijkswaterstaat gebruikte al wel schermen, maar de nieuwe kunnen sneller, binnen vijf minuten, worden opgezet. Eind dit jaar zal worden geëvalueerd of met de nieuwe schermen de files zijn afgenomen.
Kijkfiles ontstaan op de ‘eigen rijbaan’, omdat automobilisten bewust of onbewust snelheid minderen vanwege een incident langs of op de andere rijbaan.
Incident Management
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Incident Management
-
- stadsweg
Ik denk dat ze weinig nut hebben. Mensen zijn van zichzelf toch nieuwschierig denk ik. Dan rijden ze misschien wat sneller langs de schermen, om dan vervolgens een stukje na de schermen vaart te minderen en dan in de spiegel nog gauw wat van het ongeluk mee te pikken. Sowieso trekken de schermen ook al de aandacht van de automobilist. De schermen geven tenslotte aan dat er iets aan de hand is wat normaal niet is op een snelweg, kijken dus wat er dan precies aan de hand is.
-
- 2x3 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
Op de A x staat tussen y en z een file van n kilometer veroorzaakt door afremmend verkeer in verband met kijkers naar een ongeluk op de andere rijbaan.Kijkfiles ontstaan op de ‘eigen rijbaan’, omdat automobilisten bewust of onbewust snelheid minderen vanwege een incident langs of op de andere rijbaan.
Een veel correctere omschrijving dan:
12 kilometer file kijkers.
Net alsof je in de staart van de file, het ongeluk al kan zien....

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- verkeersader
Ze moeten die groene bordjes (hoe heten ze?) die weleens op de vangrail staan vaker toepassen, dan zie je helemaal niet wat er aan de andere kant gebeurt én je hebt 's nachts minder last van de koplampen van tegenliggers. Je kan dan ook je groot licht opzetten als het rustig is op jouw weghelft.
Zo kraait den boer z'n haantje
-
- stadsweg
Wat een humor zeg.. ik redeneer gewoon volgens de gemiddelde automobilist. Jij vind het blijkbaar onlogisch wat ik denk.. ?Ds79m schreef:Ja ik heb die schermen gezien, en vond ze nogal vervelend. Ik moest m'n auto stilzetten op de weg, en over die schermen heenklimmen om op m'n gemak te kunnen kijken wat er aan de hand was.
-
- 2x3 autosnelweg
Ik reageerde op luchtige wijze op het artikel, niet op jouw post. Hoewel ik vind dat je dat gezien de onbenullige inhoud zelf ook wel had kunnen begrijpen.Tiesje schreef:Wat een humor zeg.. ik redeneer gewoon volgens de gemiddelde automobilist. Jij vind het blijkbaar onlogisch wat ik denk.. ?Ds79m schreef:Ja ik heb die schermen gezien, en vond ze nogal vervelend. Ik moest m'n auto stilzetten op de weg, en over die schermen heenklimmen om op m'n gemak te kunnen kijken wat er aan de hand was.

Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- 4x5 autosnelweg
-
- Secretaris
Kurkdroog. Ik heb er zelfs dorst van gekregen
En nu weer ontopic

En nu weer ontopic

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- 2x2 autosnelweg
Leuk bedachte oplossing, maar ik zie niet zo veel heil in deze maatregel, o.a. om redenen die Tiesje al noemt. Bovendien zijn de schermen er dan ook eigenlijk al te laat. Juist nét nadat het ongeluk gebeurd is krijg je al filevorming.
Of je doet het gewoon op de Duitse manier. Gewoon de middenberm volplempen met groen. Zelfs in stedelijk gebied (roerpot) wordt het toegepast. Je ziet daar echt weinig anders dan de rijbaan waar je op rijdt, wat van de andere kant ook wel weer jammer is...
Daar zat ik ook al aan te denken. Volgens mij zijn die dingen niet zo heel duur. Toch heb ik zelden op de snelweg gezien. Meer bij doorgaande 2-strooks wegen met parallelwegen. Kan misschien wel een oplossing zijn. Worden ze in het buitenland ook niet vaker toegepast?Cborg schreef:Ze moeten die groene bordjes (hoe heten ze?) die weleens op de vangrail staan vaker toepassen, dan zie je helemaal niet wat er aan de andere kant gebeurt én je hebt 's nachts minder last van de koplampen van tegenliggers. Je kan dan ook je groot licht opzetten als het rustig is op jouw weghelft.
Of je doet het gewoon op de Duitse manier. Gewoon de middenberm volplempen met groen. Zelfs in stedelijk gebied (roerpot) wordt het toegepast. Je ziet daar echt weinig anders dan de rijbaan waar je op rijdt, wat van de andere kant ook wel weer jammer is...
-
- 2x5 autosnelweg
-
- stadsweg
Oké, dan heb ik je verkeerd begrepen. Ik miste alleen deDs79m schreef: Ik reageerde op luchtige wijze op het artikel, niet op jouw post. Hoewel ik vind dat je dat gezien de onbenullige inhoud zelf ook wel had kunnen begrijpen.

-
- woonerf
En dan zul je strax zien, gaat iedereen langzamer rijden, omdat als je wat stiller staat juist wel heel goed door die groene flapjes kan kijken, maar ben het er mee eens, die dingen werken uitstekend.Jeroen schreef:Daar zat ik ook al aan te denken. Volgens mij zijn die dingen niet zo heel duur. Toch heb ik zelden op de snelweg gezien. Meer bij doorgaande 2-strooks wegen met parallelwegen. Kan misschien wel een oplossing zijn. Worden ze in het buitenland ook niet vaker toegepast?Cborg schreef:Ze moeten die groene bordjes (hoe heten ze?) die weleens op de vangrail staan vaker toepassen, dan zie je helemaal niet wat er aan de andere kant gebeurt én je hebt 's nachts minder last van de koplampen van tegenliggers. Je kan dan ook je groot licht opzetten als het rustig is op jouw weghelft.
-
- dorpsstraat
Ik ben fanatiek voorstander van het duitse model, hierboven al beschreven door Jeroen: 2 betonnen wanden met daartussen hoge begroeiing...
Kan je in het duister vaker groot licht voeren en de halve snelweg hoeft niet worden afgesloten voor herstelwerkzaamheden omdat er eerder iemand de vangrail in is gepoeierd. Een win-win situatie...
Invoeren! NU!
Kan je in het duister vaker groot licht voeren en de halve snelweg hoeft niet worden afgesloten voor herstelwerkzaamheden omdat er eerder iemand de vangrail in is gepoeierd. Een win-win situatie...
Invoeren! NU!
-
- zandpaadje
Uit mijn kindertijd meen ik me te herinneren dat er in Nederland ook veel meer wegen waren met struikgewas in de middenberm. Volgens mij zijn er in de tachtiger jaren veel wegen "gesnoeid in het midden". Sinds kort zijn zelfs de struiken in de middenberm van de A13 verdwenen. Jammer hoor, zeker omdat het daar ontzettend druk is en de kans op ongelukken dus groot: juist daar zou een flink begroeide middenberm prima werken tegen kijkesfiles...
Weggedeelten met brede begroeide middenberm (zoals bijvoorbeeld de A28 in de buurt van Harderwijk - dacht ik - of enkele stukken A58 bij Eindhoven vind ik prachtig!
Grtz,
Chris
Weggedeelten met brede begroeide middenberm (zoals bijvoorbeeld de A28 in de buurt van Harderwijk - dacht ik - of enkele stukken A58 bij Eindhoven vind ik prachtig!
Grtz,
Chris
-
- 4x5 autosnelweg
De A12 tussen Woerden en Gouda is helemaal een mooi voorbeeld.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Secretaris
Vergeet niet dat die begroeiing ook regelmatig gesnoeid moet worden, wat zeer gevaarlijke situaties kan opleveren. Ik vermoed dat de begroeide middenbermen daarom ook langzamerhand zijn verdwenen. Op relatief rustige snelwegen waar het verkeer tijdens het snoeien makkelijk even over 1 baan (of de vluchtstrook erbij) kan worden geleid, is het wel een optie.
-
- 2x2 autosnelweg
Als ik de bermbegroeing in Duitsland zie, heb ik het idee dat daar nooit gesnoeid wordt. En toch hangt de begroeing niet in de weg.Kaaiman schreef:Vergeet niet dat die begroeiing ook regelmatig gesnoeid moet worden, wat zeer gevaarlijke situaties kan opleveren.
De autogordel: een band voor het leven.
-
- autoweg
-
- 2x2 autosnelweg
-
- stadsweg
Ik kan me anders nog wel een foto herinneren die meedeed aan de fotowedstijd een keer. Die was van de A270 en door snoeiwerkzaamheden stond er toen een filenielske1990 schreef:Ik heb op de A270 ook nog nooit snoeiers aan het werk gezien of duidelijk sporen van snoeiwerkzaamheden gezien. De struiken hebben nooit van die afgezaagde uiteinden en anders snoeit men maar 's nachts, dan is het op veel wegen er rustig...

-
- expressweg
In België probeert men ook zoveel mogelijk met begroeide middenbermen te werken. Vooral 's nachts maakt dat inderdaad een groot verschil, want je wordt veel minder verblind door tegenliggers.
Toen ik deze zomer 's nachts over de Nederlandse A67 reed, vond ik die onbegroeide middenberm heel vervelend, voortdurend word je afgeleid of verblind door tegenliggers.
Toen ik deze zomer 's nachts over de Nederlandse A67 reed, vond ik die onbegroeide middenberm heel vervelend, voortdurend word je afgeleid of verblind door tegenliggers.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!
-
- 4x5 autosnelweg
Middenbegroeiing is ook beter voor het milieu -> meer groen rond snelwegen 
(Maar het rijdt inderdaad veel prettiger)

(Maar het rijdt inderdaad veel prettiger)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Secretaris
Ik heb een keer meegemaakt dat de middenberm werd gesnoeid in Duitsland, op de BAB1 in de Eifel. Een aantal hectometers voor de rijdende afzetting stond een man op de middenvangrail met een vlaggetje naar de rechterrijstrook te dirigeren. Ondanks de waarschuwingsborden achteraf zeg ik: levensgevaarlijk!
-
- autoweg
Wat ik dan weer typisch Belgisch vind, is dat de vangrail in de middenberm op sommige punten onderbroken is, waardoor je theoretisch zo de tegengestelde rijbaan op kunt rijden!R4 schreef:In België probeert men ook zoveel mogelijk met begroeide middenbermen te werken. Vooral 's nachts maakt dat inderdaad een groot verschil, want je wordt veel minder verblind door tegenliggers.

Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust.
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust.

-
- 2x2 autosnelweg
Dat zijn vaak levensechte poppen.Ik heb een keer meegemaakt dat de middenberm werd gesnoeid in Duitsland, op de BAB1 in de Eifel. Een aantal hectometers voor de rijdende afzetting stond een man op de middenvangrail met een vlaggetje naar de rechterrijstrook te dirigeren. Ondanks de waarschuwingsborden achteraf zeg ik: levensgevaarlijk!

-
- 2x5 autosnelweg
Daar staat in vrijwel elk geval een barrier in hoor.VTB schreef:Wat ik dan weer typisch Belgisch vind, is dat de vangrail in de middenberm op sommige punten onderbroken is, waardoor je theoretisch zo de tegengestelde rijbaan op kunt rijden!R4 schreef:In België probeert men ook zoveel mogelijk met begroeide middenbermen te werken. Vooral 's nachts maakt dat inderdaad een groot verschil, want je wordt veel minder verblind door tegenliggers.hock:

En die bermen kun je makkelijk met een maaiarm snoeien, snel en voordelig.

-
- autoweg