Bericht
door MotelMioveni » wo 13 jan 2021, 16:58

Toen ik in 2001 via Zweden en Finland naar Kirkenes in Noorwegen reed (en langs de fjordenkust weer terug), had ik pas 2½`jaar mijn rijbewijs, dus heb ik rondgevraagd wat er daar in het verkeer gevaarlijk was. Mij werd uitgelegd dat je beter een rendier kunt aanrijden, want die maakt hooguit een barst in je voorruit en wordt via je motorkap of dak weggeslingerd. Een eland is veel zwaarder, maar heeft naar verhouding vrij dunne poten, die afbreken als luciferhoutjes. Gevolg is dat je een beest van 500 of 600 kg. op schoot geworpen krijgt en dat loopt vaak dodelijk af, zowel voor de eland als voor de mens in de auto.
Gelukkig kon ik op de Pokkantie (weg van Pokka naar Inari) toch niet sneller rijden dan zo'n 60 km/u, want het was een grindweg, zonder asfalt, waarbij je op sommige slechtere plekken ook terug moest naar 20 km/u. Ik kon dus op tijd remmen toen er een eland overstak. Voor de rest bestond het overstekend wild vooral uit rendieren, die ik bij tientallen ben tegengekomen. Ergens tussen Pajala en Sirkka kwam ik ook een kudde rendieren tegen die op het warme asfalt lagen te zonnen. Ze waren niet echt van plan om opzij te gaan, tot ik een stukje achteruit reed, flink gas gaf en luid claxonnerend een noodstop maakte...

Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)