[FIN] Finland - Suomi

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [FIN] Finland - Suomi

Bericht door Chris » ma 31 jul 2023, 10:39

Coen Tunnel schreef: ma 31 jul 2023, 10:35 Maar als het om het wereldrecord te doen was, had men de valtatie 4 door Rovaniemi ook wel autosnelwegstatus kunnen geven.
Ik ben daar ook langs gereden, maar het viel mij nogal tegen hoe 'snelwegachtig' de Vt 4 door Rovaniemi is. Het grootste deel is 60 of 70 km/h. Alleen rond die brug lijkt het kortstondig op een snelweg.

De Vt 29 tussen Tornio en Keminmaa is over een geheel nieuw tracé aangelegd, dan is snelwegstatus gewoon logisch. Het is pas de laatste jaren onder linkse regeringen dat Finland is begonnen met het bouwen van 'net-niet-snelwegen' om het snelwegennet maar niet langer te maken.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » ma 31 jul 2023, 10:42

Vergeet Turku en Nokia niet.

Dat zijn ook van die korte stukjes die ineens beginnen en/of ophouden.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 31 jul 2023, 11:09

Coen Tunnel schreef: ma 31 jul 2023, 10:35Feit is dat dit soort relatief korte stukken snelweg best gebruikelijk zijn in Finland. Rond Jyväskylä liggen drie stukken weg met snelwegstatus. Rond Imatra, Joensuu en Kuopio liggen ook geïsoleerde stukken snelweg.
Dit zal dan wel de hoofdreden zijn. :top: Klinkt erg aannemelijk.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 31 jul 2023, 11:25

Jeff schreef: ma 31 jul 2023, 10:42 Vergeet Turku en Nokia niet.

Dat zijn ook van die korte stukjes die ineens beginnen en/of ophouden.
Dat bij Nokia is gewoon verbonden aan de Vt 3/E12 van Tampere naar Helsinki, dat stukje staat dus niet op zichzelf. Turku had ik bewust niet genoemd omdat daar meerdere snelwegen zijn, waaronder de Vt 1/E18 naar Helsinki, maar omdat de Vt 40/E18 (die de rondweg van Turku vormt) geen autosnelweg is (inmiddels wel voor het grootste deel 2x2 ongelijkvloers, uitgezonderd de aansluiting met de Vt 8/E8), zijn daarop aansluitende delen van de Vt 8/E8 en Vt 9/E63 inderdaad niet verbonden met andere snelwegen.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op ma 31 jul 2023, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 31 jul 2023, 11:38

Coen Tunnel schreef: ma 31 jul 2023, 11:25E12 (...) E18 (...) E8 (...) E63
Die nummers heb je zeker van Google Maps gehaald ;)

Gisteren werd in een discussie elders opgemerkt dat Google Maps zijn eigen realiteit heeft geschept door nationale wegnummers niet aan te geven op trajecten waar dit overlapt met E-nummers. Maar in tegenstelling tot Zweden, Noorwegen of Denemarken hebben E-nummers in Finland niet het nationale systeem vervangen, het wordt dubbel aangegeven zoals in de meeste andere Europese landen. Maar Google Maps laat die nationale nummers weg, waardoor mensen niet weten welke nummers die E-wegen hebben.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 31 jul 2023, 11:48

Chris schreef: ma 31 jul 2023, 11:38
Coen Tunnel schreef: ma 31 jul 2023, 11:25E12 (...) E18 (...) E8 (...) E63
Die nummers heb je zeker van Google Maps gehaald ;)

Gisteren werd in een discussie elders opgemerkt dat Google Maps zijn eigen realiteit heeft geschept door nationale wegnummers niet aan te geven op trajecten waar dit overlapt met E-nummers. Maar in tegenstelling tot Zweden, Noorwegen of Denemarken hebben E-nummers in Finland niet het nationale systeem vervangen, het wordt dubbel aangegeven zoals in de meeste andere Europese landen. Maar Google Maps laat die nationale nummers weg, waardoor mensen niet weten welke nummers die E-wegen hebben.
E63 moest ik even opzoeken, voor de rest was het uit mijn hoofd en weet ik dat ze naast elkaar worden aangegeven. Om de een of andere reden heb ik in Finland zelf, als ze aanwezig waren, op de E-nummers genavigeerd, ondanks dat ze inderdaad naast de nationale wegnummers staan aangegeven. Ze staan dan ook wel consequent aangegeven, beter dan in de meeste andere landen.

Ik heb inmiddels de nationale wegnummers toegevoegd. ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 31 jul 2023, 17:49

Gisteren werd in een discussie elders opgemerkt dat Google Maps zijn eigen realiteit heeft geschept door nationale wegnummers niet aan te geven op trajecten waar dit overlapt met E-nummers.
Ik wist zelf ook niet beter dan dat Finland meestal geen nationale nummers aangaf op wegen met een E nummer, net als Zweden, Denemarken en Noorwegen. Is dit altijd al zo geweest? Zou kunnen dat Google Maps deze beleidsverandering nog niet heeft opgemerkt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » ma 31 jul 2023, 19:39

Vinny schreef: ma 31 jul 2023, 17:49 Ik wist zelf ook niet beter dan dat Finland meestal geen nationale nummers aangaf op wegen met een E nummer. Zou kunnen dat Google Maps deze beleidsverandering nog niet heeft opgemerkt.
Volgens mij gaf Finland altijd beide nummers aan. Voorbeeldje nabij Kuusamo uit 2011: https://goo.gl/maps/GMfFxSjQNt8uVzeQ8

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 31 jul 2023, 19:42

In 2011 heb ik dat ook gezien: Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 31 jul 2023, 19:45

De wegbeheerder Väylävirasto gebruikt in de communicatie ook de Vt-nummers en niet de E-nummers. Voorbeeld van hun persberichten: https://vayla.fi/tietoa-meista/ajankohtaista/uutiset

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 31 jul 2023, 19:48

Tot nog toe ben ik alleen in Zweden en Denemarken geweest, dus uit eigen ervaring wist ik het niet.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 12 aug 2023, 23:54

Vinny schreef: ma 31 jul 2023, 17:49 Ik wist zelf ook niet beter dan dat Finland meestal geen nationale nummers aangaf op wegen met een E nummer, net als Zweden, Denemarken en Noorwegen. Is dit altijd al zo geweest? Zou kunnen dat Google Maps deze beleidsverandering nog niet heeft opgemerkt.
Daar is niets aan veranderd, in ieder geval niet in de laatste 30 jaar. Ze worden overal goed aangegeven, vergelijkbaar met Litouwen en Polen, en in Google Maps is het ook net als in die landen.

Durashift
expressweg

Bericht door Durashift » vr 18 aug 2023, 23:36

Ik zat vanavond de Truckstar te lezen, tijdens het eten. Staat er een artikel in over een grote reinigingswagen die met grote waterdruk asfalt kan reinigen en verontreiniging (rubberdeeltjes etc.) opzuigt. Schijnt bij start/landing/taxi -banen van vliegvelden één keer per jaar te moeten gebeuren.

Enfin, in het artikel wordt beschreven dat de chauffeur van Baku, Azerbaijan naar Finland (Helsinki) moet rijden omdat in Finland een nieuwe klus is: wegbelijning verwijderen. 'want in Finland dient al het gele markerings(tape) vervangen te worden door wit. Zo zo, dacht ik. Dat mag nog wel wat kosten dan.. Kijk ik hier door het draadje heen naar foto's.. zie ik zowat alleen maar wit gekleurde belijning op de foto's. :s
Ja, okay > de foto van Palance op deze pagina, uit 2011, toont een gele middenas streep. ;)

https://truckstar.nl/magazine/truckstar-9-2023/

https://www.trackjetting.nl/nl/#hoe-werkt-het

Nu ja, met 'alle gele belijning verwijderen' zal het dus wel meevallen, die truck zal niet elke streep asfalt in het hele land moeten bestralen met water, denk ik.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 19 aug 2023, 23:58

Ik ben snel even door mijn foto's van Finland gescrolled van de valtatie 4, maar de markeringen zijn allemaal wit. Op een paar foto's is te zien dat het over gele strepen heen is gespoten.

Er staat hier wel dat alle gele markeringen uiterlijk 31 mei 2023 wit moesten zijn: https://yle.fi/a/3-11218779

Ik heb wat willekeurige Street View bekeken in Finland en het lijkt er op dat gele markeringen niet op exact dezelfde manier als in Noorwegen en de Verenigde Staten werd toegepast, maar alleen op gevaarpunten. Veel Street View van 2009 laat op rechte stukken gewone witte strepen op de wegas zien.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 22 sep 2023, 19:58

Twee Noorse F-35s zijn geland op een highway strip bij Tervo in het midden van Finland. Dit was de eerste keer dat de F-35 gebruikt werd om te landen op een weg.

Finland heeft nog een aantal van dit soort highway strips. Dit is op weg 551: https://www.google.com/maps?ll=62.94593 ... 7&z=17&t=h

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 17 dec 2023, 11:47

De valtatie 4 (hoofdweg 4) is de langste weg van Finland, over een afstand van 1.295 kilometer van Helsinki naar de Noorse grens bij Utsjoki. Qua afstand dus vergelijkbaar met Italië noord-zuid.

Hier een stuk van 115 kilometer van Kemi naar Rovaniemi. Het eerste deel is een autosnelweg, daarna een eenzame enkelbaans weg.

Voor wegenfotografen is Finland niet heel erg interessant, het zijn eindeloze bossen, bewegwijzering is vaak de enige onderbreking van een monotoon uitzicht langs de weg. Van al die meren zie je in de praktijk ook niet zo veel van hoofdwegen vanwege de bebossing. De valtatie 4 loopt ook parallel aan de Kemijöki, de grootste rivier van Finland, maar je ziet er eigenlijk niks van.

Afbeelding
Valtatie 4 Kemi - Rovaniemi 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Valtatie 4 Kemi - Rovaniemi 06 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Valtatie 4 Kemi - Rovaniemi 10 by European Roads, on Flickr

De splitsing naar Rovaniemi. De autosnelweg gaat rechtdoor naar Tornio.
Afbeelding
Valtatie 4 Kemi - Rovaniemi 12 by European Roads, on Flickr

De 'uitsmijter' is nogal minimalistisch in Finland, maar één klein bord, geen wegnummer. Terwijl dit één van de belangrijkste afritten in het noorden van Finland is.
Afbeelding
Valtatie 4 Kemi - Rovaniemi 14 by European Roads, on Flickr

Rovaniemi is dan nog 100 kilometer.
Afbeelding
Valtatie 4 Kemi - Rovaniemi 15 by European Roads, on Flickr

Eén van de weinige grotere kruisingen tot Rovaniemi.
Afbeelding
Valtatie 4 Kemi - Rovaniemi 19 by European Roads, on Flickr

Pisa.
Afbeelding
Valtatie 4 Kemi - Rovaniemi 23 by European Roads, on Flickr

De maximumsnelheid is bijna overal 100 km/h.
Afbeelding
Valtatie 4 Kemi - Rovaniemi 25 by European Roads, on Flickr

De bewoonde wereld, de rand van Rovaniemi.
Afbeelding
Valtatie 4 Kemi - Rovaniemi 35 by European Roads, on Flickr

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » zo 17 dec 2023, 12:08

De korte snelweg Tampere <> Nokia (Vt 12) en de snelweg Turku <> Helsinki hebben een compleet ander uitzicht. Maar de overige 90% van de Finse weg zijn indd erg eentonig.

Nerdfact: Chris is op weg naar het centrum (Keskusta) op de laatste foto

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 17 dec 2023, 13:19

Die zuidwesthoek van het land is dan ook wat opener, en van Helsinki naar Turku is inderdaad best leuk rijden. Weg 2 van Pori naar Helsinki is ook wel oké, het is vrij vlak maar het is een stuk meer open. Ook zijn er her en der langs de kust nog wel wat leuke wegen met bruggen naar verschillende eilanden, ik vond het in de archipel voor de kust van Turku ook leuk rijden. En voor de meren moet je nog wat meer het binnenland in. Ik ben zelf nog nooit in dat deel geweest, maar volgens mij zie je langs weg 14 rond Savonlinna regelmatig wat van de meren. Maar de algehele conclusie van Chris deel ik wel, want je moet wel echt op zoek naar de mooie plekjes, afgezien van Helsinki-Turku zijn de meeste hoofdwegen vrij saai. Finland moet het hebben van de dichte bossen en de meren. En het is leuk om daar te wandelen of te fietsen, maar het betekent wel dat de meeste wegen door dicht bos gaan en saai zijn. En daarmee ook weinig fotogeniek. Met de trein door Finland is precies hetzelfde verhaal.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 29 dec 2023, 13:27

Ik heb een video gemaakt van de noordelijkste snelweg ter wereld, de 4/29 tussen Tornio en Kemi:

Link