Meer Knooppunt-achtige afritten in Nederland nodig?

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 08 jun 2005, 21:55

En jullie vergeten allemaal nog een lief obstakeltje: de hoogspanningsleidingen èn -masten...
Nou wordt ik weer eens geconfronteerd met mijn zwakke geheugen. Verdorie. Heeft iemand een luchtfoto van die situatie?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 08 jun 2005, 21:59

?Owjah, en dat zijn nog niet van die kleintjes. En Chrizz heb gelijk, het zou te steil worden. Oplossing geschrapt. Iemand nog een idee :P ?

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » wo 08 jun 2005, 22:21

Goed idee bij de A16/N3/N217 kan dan een soort van prins claus plein komen.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 08 jun 2005, 22:30

Bij Papendrecht heb je inderdaad een bijzonder groot probleem met de beperkte ruimte. De weg ligt hier ingeklemd tussen de spoorlijn en Papendrecht. Het enige deel waar wel genoeg ruimte is, is het zuidwestelijke deel.

Ik heb een zeer creatieve oplossing bedacht, dan moeten de kenners maar kijken of er wat van te maken valt. Ik heb bedacht om de oostelijke rijbaan van de N3 onder de A15 door te leiden en de westelijke rijbaan over de A15 heen. Het belangrijkste nut daarvan is dat het verkeer van Gorinchem (A15) naar Dordrecht (N3) niet meer kruist met het verkeer in tegengestelde richting. De bocht blijft 90 graden, dus wellicht blijven verkeerslichten nodig, maar ik denk dat aardig wat druk wordt weggenomen.

Verder komen er op de A15 in oostelijke richting 2 afritten, 1 richting Dordrecht, en 1 richting Oud-Alblas. Het verkeer uit Dordrecht naar Rotterdam, kan niet meer rechtstreeks linksaf, maar dat kan terugdraaien via de rotonde op de N214, en dan de A15 oprijden, een methode die in Frankrijk soms voorkomt. Een minpuntje is dat de mogelijkheid om van Oud-Alblas naar de A15 naar Gorinchem niet meer mogelijk is en v.v., dit kan eventueel worden opgelost door de Parallelweg ten noorden van de A15 te verbeteren voor dit verkeer. Met wat creativiteit kan het ook in de kruising worden opgenomen, maar dan zit je wrsch nog met de noodzaak van veel verkeerslichten.

Afbeelding

N.B. ik heb niet op verhoudingen e.d. gelet, het gaat vooral om het idee.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 08 jun 2005, 22:37

Ik heb bedacht om de oostelijke rijbaan van de N3 onder de A15 door te leiden en de westelijke rijbaan over de A15 heen.
Dat is een salami-tactiek waar ik op zich helemaal geen voorstander van ben. Het zorgt met name voor een gigantisch moeilijke fasering, en bovendien loopt de N 3 niet voor niets over de A 15, dat komt mede door de brug over de Betuweroute en terug de aansluiting N 3 op het OWN van Papendrecht. Verder moet het viaduct ook best 'hoog' zijn omdat de N 3 --> A 15 deel uitmaakt van de gevaarlijke stoffen route Rotterdam - Antwerpen, en daarom is de creatieve oplossing om dat verkeer via de rotonde te laten keren ook niet zo'n gelukkige.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 08 jun 2005, 22:48

Zo. Ik heb me laten inspireren door een zeker ander 'knooppunt' (Quiz-vraag, door wat?) En deze creatieve, maar eigenlijk ook niet echt een ideale situatie getekend.
Afbeelding

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 09 jun 2005, 7:59

Vinny schreef:Zo. Ik heb me laten inspireren door een zeker ander 'knooppunt' (Quiz-vraag, door wat?) En deze creatieve, maar eigenlijk ook niet echt een ideale situatie getekend.
Knooppunt Caland? :)

Maar goed, wil 'men' een ongelijkvloers knooppunt, dan kunnen de masten worden weggehaald en de kabels kunnen de grond in. Dat is kort geleden ook gebeurd in de Barendrechtse nieusbouwwijk Carnisselande.

Men kan ook kiezen om de aansluiting N214 op de A15 iets naar het oosten te verleggen, dat scheelt wat viaducten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » do 09 jun 2005, 10:02

Heb zelf ook wat gemaakt, het viaduct over de A15 loopt vrij hoog door, een stukje boven de betuwelijn, om de radius van de bochten enigzins netjes te houden.

Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 09 jun 2005, 15:56

een stukje boven de betuwelijn
Ja en met de binnenbocht gaat het dan fout. Of je zou een stukje bovenleiding moeten wegknippen...

@ Erwin, nee het is knooppunt Strassen in Luxemburg, de aansluiting van de N 6 op de A 6 :lol:

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » do 09 jun 2005, 16:28

Zat zal wel meevallen, als je direct na het viaduct al begint te klimmen komt het goed (gewoon soort parallel systeem), en anders maak je hem ietsje krapper :P

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » do 09 jun 2005, 16:29

Weer een nieuw ideetje:
Afbeelding

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » do 09 jun 2005, 16:32

Ik heb dus volgens mij de belangrijkste verkeersstroom A15 Gorichem - > N3 richting Dordtrecht een zo ruim mogelijke boog willen geven. De A15 bevind zich dan even ondergronds. De Boog van A15 naar A3 bevindt zich dan deels gelijksvloers, en klimt dan omhoog riching de A3. Vanaf de A3 naar A15 bevint hij zich eerst op hoogte van de A3, en gaat dan dmv een viaduct over de andere fly over naar de A15.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » do 09 jun 2005, 18:28

Matthijs zijn oplossing is voor mij het best. :)

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 09 jun 2005, 22:14

Er zijn een heleboel knooppuntachtige afritten nodig in Nederland. Maar voordat de ommekeer komt duurt ook wel jaren. Ik denk trouwens dat knooppunt achtrge afritten uiteindelijk goedkoper zijn dan VRI's, omdat VRI's stroom verbruiken, en lampen stuk kunnen gaan enzo.

Als ik trouwens een lijst zou moeten maken welke kruispunten omgebouwd zouden moeten worden, dan krijg je een lijst vazn hier tot Tokyo, dat is niet te tellen. Maar om toch even een voorbeeld te noemen, zou ik de aansluiting Hoofddorp van de N201 op de A4 zo doen.

Die ideeen voor de N3 zijn best leuk om mee te lezen, en om over na te denken.
Ik heb nog een idee: Laat de N3 rechtdoor lopen, zonder een aansluiting op de A15, en maak het hele knooppunt aan de andere kant van de betuwelijn en de hoogspanningsleiding. Aan die kant is toch alleen weiland?

ACT-F
verkeersader

Bericht door ACT-F » do 09 jun 2005, 22:26

Je zou snelwegen die autowegen kruissen als eerste kunnen aanpakken. Neem bijvoorbeeld de kruissing A1 en N347 afslag Goor/Rijssen. Dit hebben ze nu opgelost met verkeerslichten met flitspalen :?
Frits schreef:Een voorbeeld van een verkeersinfarct dat niet meer oplosbaar is, is de afrit Hengelo aan de A1.
Het is maar op één manier op te lossen en dat is de A1 aanleggen zoals deze oorspronkelijk bedoeld was. Dus rechtdoor bij knooppunt Azelo en ten noorden van Borne en Hengelo-Hasseler Es langs aan laten sluiten op de A1, zodat de huidige weg tussen knooppunt Buren en A1 gedegradeerd kan worden tot een autoweg.
Meer bitumen!

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » vr 10 jun 2005, 8:24

Op de N3/A15/N214 staan ook verkeerslichten.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » vr 10 jun 2005, 13:49

Er zal tal van plekken waar wel een knooppuntachtige afrit mag komen van mij. Waarom voeren we sowieso al niet in dat alle aansluitingen tussen stroomwegen vloeiend moeten zijn? Het woord ''stroom'' geeft immers al aan dat je door moet kunnen rijden (stromen). :)

Sjef

Bericht door Sjef » vr 10 jun 2005, 14:14

ViaHaaren schreef:Er zal tal van plekken waar wel een knooppuntachtige afrit mag komen van mij. Waarom voeren we sowieso al niet in dat alle aansluitingen tussen stroomwegen vloeiend moeten zijn? Het woord ''stroom'' geeft immers al aan dat je door moet kunnen rijden (stromen). :)
Ben ik het volkomen mee eens, maar ik vrees dat daar niet overal plaats voor is.

overdrive
verkeersader

Bericht door overdrive » vr 10 jun 2005, 18:41

ACT-F schreef:
Het is maar op één manier op te lossen en dat is de A1 aanleggen zoals deze oorspronkelijk bedoeld was. Dus rechtdoor bij knooppunt Azelo en ten noorden van Borne en Hengelo-Hasseler Es langs aan laten sluiten op de A1, zodat de huidige weg tussen knooppunt Buren en A1 gedegradeerd kan worden tot een autoweg.
:? :?:

Verbreding van de A1 tot 2x3 tot Hengelo-Noord is heel goed mogelijk en wordt al lang en breed onderzocht. Ook is er genoeg ruimte voor verruiming van de op- en afritten.

Wat jij voorstelt is én niet nodig én erg onrealistisch. Een eventuele verbindingsweg tussen de N743 noordelijk van Borne en knooppunt Azelo zou nog eerder mede een oplossing zijn voor de plaatselijke verkeersproblemen.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » vr 10 jun 2005, 18:47

Ik ga nu even off-topic. Het is te gek om over te praten, maar de bewegwijzering tussen knp. Azelo en Buren is nog steeds niet aangepast na de renovatie en leidt tot gevaarlijke situaties.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » vr 10 jun 2005, 20:16

Lange leveringstijd.

Tip: dien een klacht in bij Rijkswaterstaat. :)

ACT-F
verkeersader

Bericht door ACT-F » zo 12 jun 2005, 17:43

overdrive schreef:Verbreding van de A1 tot 2x3 tot Hengelo-Noord is heel goed mogelijk en wordt al lang en breed onderzocht. Ook is er genoeg ruimte voor verruiming van de op- en afritten.
En waar is die ruimte in de viaducten dan?
Meer bitumen!

N342
autoweg

Bericht door N342 » zo 12 jun 2005, 18:25

ACT-F schreef:
overdrive schreef:Verbreding van de A1 tot 2x3 tot Hengelo-Noord is heel goed mogelijk en wordt al lang en breed onderzocht. Ook is er genoeg ruimte voor verruiming van de op- en afritten.
En waar is die ruimte in de viaducten dan?
Een gedeelte tussen afrit 31 en 30 (Hengelo-Noord en Hengelo) heeft plek voor 3 rijbanen (waarschijnlijk heeft men dat zo bij de aanleg gepland en heeft men daarna toch maar 2+2 belsoten aan te leggen i.p.v. 3+3)

ACT-F
verkeersader

Bericht door ACT-F » zo 12 jun 2005, 19:32

N342 schreef:Een gedeelte tussen afrit 31 en 30 (Hengelo-Noord en Hengelo) heeft plek voor 3 rijbanen (waarschijnlijk heeft men dat zo bij de aanleg gepland en heeft men daarna toch maar 2+2 belsoten aan te leggen i.p.v. 3+3)
Tussen de viaducten is er wel ruimte, maar IN de viaducten totaal niet. Neem bijvoorbeeld de spoorbrug. Het kost klauwen met geld om dat spul te verbreden. En moet je eens voorstellen dat daar werkzaamheden uitgevoerd moeten worden en wat dit wel niet kost voor het bedrijfsleven. Er is domweg geen 'lucht' om daar dingen aan te passen, vandaar mijn voorstel om de A1 op de oorspronkelijke manier aan te leggen.

Kijk eens wat de gevolgen zijn op de Gaasperdammerweg nu ze deze aan het herasfalteren zijn. Ik zou dit als bedrijf absoluut niet pikken en de kosten op de staat verhalen, omdat zij jaren achterlopen met het aanleggen van infrastructuur. Er wordt vrolijk erop los gebouwd, maar dit zijn alles behalve wegen. Infrastructuur moet capaciteit over hebben om incidenten en werkzaamheden op te kunnen vangen, maar wat doen we in Nederland......jah. Het kost gewoon klauwen met geld en dat besef schijnen ze niet te hebben in Den Haag.
Meer bitumen!

N342
autoweg

Bericht door N342 » zo 12 jun 2005, 22:29

Jij ziet hier dus meer in?

Afbeelding

Wat voetnoten:

De afslagnummering kan behouden worden, afslag Hengelo komt tussen Hengelo en Saasveld als trompetaansluiting te liggen.

Afslag Hengelo-Noord wordt richting het oosten verplaatst en zal voor de N342 alleen in de richting Hengelo-Noord gaan. Vanaf de N342 kan alleen alleen uit de richting Hengelo de snelweg op gegaan worden. (Uit de richting Oldenzaal is niet nodig, die gaan er bij de oprit Oldenzaal wel op)

KP Azelo wordt een volledig klaverblad en KP Buren komt te vervallen (verkeer dat uit de richting Oldenzaal naar Enschede moet dan welliswaar iets omrijden maar een gevaarlijke linkse invoeger verdwijnt)

De parkeerplaatsen Het Veelsveld en Het Lonnekermeer zullen komen te vervallen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 12 jun 2005, 22:37

Dan zou er wel weer een tankstation bij moeten komen, want het eerst volgende tankstation is wel een heeel eind duitsland in als ik het me goed herinner. Overigens geen slecht idee, maar waarom geen afslag bij Borne/Zenderen ipv Borne-Oost? Dat is een wat belangrijker weg.
Overigens scheelt dit weer een totso en dubbelnummering.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 12 jun 2005, 22:41

Op zich oké, maar waarom moet de oude A1 weg?

Ik zie het eerder zo:
(snelle schets)

Afbeelding

Dan natuurlijk wel de knooppunten even goed verbouwd.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 12 jun 2005, 23:58

Ik ben het helemaal met dit plaatje van Wicher eens, maar ik kan me niet voorstellen dat, mocht dit plan ooit uitgevoerd worden, dat men er dan niet voor kiest om de bestaande A1 vol te zetten met verkeerslichten, drempels, bloembakken, whatever. Dit zal er dan ook, ondanks alle goede bedoelingen wel nooit op deze manier van komen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » ma 13 jun 2005, 0:02

Tja, in Utrecht is het natuurlijk ook redelijk goed gegaan met de Waterlinieweg en de nieuwere parallele A27. Deze laatste is door de Waterlinieweg geheel afritloos.

Ik kan me wel voorstellen dat de aansluitingen van de oude A1 op enerzijds de A35 en anderzijds de A1 sober worden uitgevoerd (met VRI), maar verder lijkt het me niet onmogelijk dat deze min of meer onveranderd blijft. Waarschijnlijk wel met autowegstatus en bijv. 80 km/h.

ACT-F
verkeersader

Bericht door ACT-F » ma 13 jun 2005, 1:23

Wicher schreef:Op zich oké, maar waarom moet de oude A1 weg?

Ik zie het eerder zo:
(snelle schets)
Kijk, zoiets had ik ook in gedachten. De oude A1 kan dan gewoon een autoweg worden. Je hoeft er in principe niets aan te veranderen. Op deze manier wordt lokaal verkeer van de snelweg gescheiden. Door de komst van de Ikea en de rest van de Westermaatplein is de drukte toegenomen op dat kleine stukje A1. Bovendien zouden ze knooppunt Buren kunnen reconstrueren, zodat de invoegstrook wat nu links zit, gewoon weer rechts komt te zitten.
Meer bitumen!