[E403] A17-E403 Brugge - Kortrijk - Tournai

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

nicho32
woonerf

Re: [E403] A17-E403 Brugge - Kortrijk - Tournai

Bericht door nicho32 »

Jump schreef: di 07 mei 2019, 19:49 Daar moest een afrit komen naar de N50. Gebruiker Antpower heeft ooit eens een kaartje gemaakt van zo stukjes (forumpost).
:top: bedankt voor de info
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Is er iemand die meer kan vertellen over de E403 Aalbeke-Dottignies in de jaren direct vóór opening? Volgens de Wegenwiki en wegen-routes.be opende dit laatste stuk A17 in 1998, na een potje Pesten tussen Vlaanderen en Wallonië dat jarenlang duurde. Maar ik heb een heel specifieke herinnering aan een rit naar Parijs in april 1997, waar wat verwarring ontstond in de auto omdat (komende vanuit Gent over de E17) op Knooppunt Aalbeke ineens het doel Parijs als afslaand doel verscheen - dit terwijl we volkomen waren ingesteld op E17 afrijden en via grensovergang Rekkem naar de Franse A1. We zagen die vermelding toen feitelijk te laat, dus zijn gewoon doorgereden via Rekkem (zoals we 20 jaar later nog steeds doen), maar dit suggereert dat er dus ruim voor opening van het laatste stuk E403 een bruikbare route buitenom Lille was.

Dus lag de E403 in het voorjaar van 1997 al feitelijk geschikt voor gebruik, wellicht nog maar enkelbaans? Lag er een soort provisorisch einde waarbij je vanaf Aalbeke eerst een stukje snelweg reed, dan even OWN en dan bij Dottignies weer de snelweg op (vanaf daar lag vanaf 1986 al een snelweg tot aan de E42 bij Tournai)? Of liep de Vlaamse E17-bewegwijzering gewoon op de feiten vooruit?
vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce »

Mogelijk ging het hier om de N58 via Moeskroen naar Dottignies?
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Je bedoelt dat die vermelding Parijs in 1997 niet bij Knooppunt Aalbeke zou hebben gestaan, maar bij de daaropvolgende afrit 1 Moeskroen? Kan ik mijzelf hoe dan ook niet meer specifiek genoeg herinneren.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 15 mei 2019, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal »

Pino schreef: wo 15 mei 2019, 9:56 , waar wat verwarring ontstond in de auto omdat (komende vanuit Gent over de E17) op Knooppunt Aalbeke ineens het doel Parijs als afslaand doel verscheen -
Ik heb dit al zo vaak meegemaakt met passagiers (of reisgenoten in andere auto's) dat ik me ook voor kan stellen dat je herinnering misschien ten onrechte aan het jaartal '97 is gekoppeld. Anderzijds zou het ook niet heel raar zijn als de bebording inderdaad toen al zo ver was en men lokaal werd omgeleid (of evt via afrit 1). Over een eerdere doorgang over het uiteindelijke tracé is mij niks bekend.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Behoorlijk zeker dat het april 1997 was. Ik was eerstejaars student zonder auto en kwam ik in die jaren niet zo heel vaak in het buitenland en zeker niet op wegen naar Lille/Parijs. De enige uitzondering was het jaarlijkse dispuutsweekend ergens in de Ardennen - op die manier het Ardense wegennet en de Belgische snelwegen richting Ardennen wel goed leren kennen. ;)
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Op Google Earth kan je oude satellietbeelden vinden die teruggaan tot 1984. Daarop is te zien dat de E403 er zuidelijk van knooppunt Aalbeke er al zeker in 1984 lag, maar dat er een heel kort ontbrekend stuk bij de gewestgrens was, aan Waalse zijde (nog geen 1 kilometer ontbrak).

Afbeelding
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Het communautaire verhaal daarachter lees je op http://wegen-routes.be/doss/A17n.html. Inclusief de opmerking dat het asfalt aan Vlaamse kant er vijftien jaar ongebruikt bij lag. Maar dat sluit niet geheel uit dat er in 1997-98 een situatie zou hebben kunnen bestaan waar het oude Vlaamse asfalt alsnog 2x2 beschikbaar was, omdat er op het gat vlak ten zuiden van de taalgrens al een provisorische doorgang beschikbaar was gekomen - 1x2 of zo. Vandaar dus ook mijn vraag.
tompie
autoweg

Bericht door tompie »

Ik woon in de regio en kan toch wel bevestigen dat de E403 tussen Aalbeke en wallonie pas na 1998 geopend is. Ik kan me wel nog herinneren dat de borden thv de E17 in Aalbeke wel vroeger vervangen zijn maar er over parijs een blauwe sticker was aangebracht. Misschien was er zo een sticker verdwenen van een bord?
belgie is zo slecht nog niet
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Veel dank! En heeft in jouw herinnering voor 1998 het doel Parijs vermeld gestaan op de E17-afrit Moeskroen?
vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce »

Ik heb de afgelopen weken de intensiteiten van de E403 op de Wegenwiki aangevuld met de jaren 2013, 2015 en 2019. Ook werden de waarden van de N31 ter hoogte van Brugge toegevoegd. Er is wel geen zicht op de nieuwe waarden in Wallonië.
Hier rechtstreeks te raadplegen: https://www.wegenwiki.nl/E403_(Europa)# ... ensiteiten

Enkele vaststellingen voor de E403 (beide richtingen, werkdag/schooldag):
- Drukste wegvak 2019: Knooppunt Brugge - Chartreuse met dagelijks gemiddeld 77000 voertuigen
- Rustigste wegvak 2019: Moeskroen - Aalbeke met dagelijks gemiddeld 31800 voertuigen

Evolutie: Zeer stevige toenames van het verkeer sinds 2013 zijn duidelijk zichtbaar. Vooral tussen Kortrijk en Brugge valt dit op. Ook voor de N31 zeer uitgesproken. De openstelling van de nieuwe A11 zal hier zeker toe bijdragen.
vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce »

Volgend jaar zal er een structureel onderhoud uitgevoerd worden op de E403 tussen Ledegem en Roeselare. Het gaat om het volledig vernieuwen van het wegdek, het aanleggen van pechhavens, het plaatsen van afschermende constructies in de middenberm en zijberm en het herstellen van bruggen boven de snelweg. De werken zullen twee maanden duren.
vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce »

Er komt een studie naar mogelijke spitsstroken op de E403 tussen Roeselare en Brugge. Ook het knooppunt met de E40 zal mee bekeken worden. Meer info: https://www.hln.be/roeselare/vlaanderen ... ~ab66105c/
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Ik heb me altijd de vraag gesteld waarom hier géén 3 rijstroken volledig doorlopen tussen Roeslare en Brugge, als er nu al 25% meer voertuigen passeren dan is een definitieve 3e rijstrook natuurlijk nuttiger, volgens mij zijn de kunstwerken hier toch ook op gebouwd?
vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce »

vynkce schreef: wo 05 aug 2020, 9:33 Volgend jaar zal er een structureel onderhoud uitgevoerd worden op de E403 tussen Ledegem en Roeselare. Het gaat om het volledig vernieuwen van het wegdek, het aanleggen van pechhavens, het plaatsen van afschermende constructies in de middenberm en zijberm en het herstellen van bruggen boven de snelweg. De werken zullen twee maanden duren.
Het gaat om het gedeelte tussen kilometerpalen 35 en 40,6.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Ik zou graag aan de Waalse zijde, aan deze weg/route een naam willen geven: namelijk de; 'Autoroute de l'Ouest', een mening hierover is welkom.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Ik ben sowieso geen groot voorstander van naamgevingen voor snelwegen, de nummers volstaan en zijn duidelijker. En gaat deze snelweg niet eerder richting het noorden? Voor 'Autoroute de l'Ouest' denk ik eerder aan de E429 of E42.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^ Met de 'Autoroute de l'Ouest' bedoel ik dat het de meest westelijk gelegen (noord-zuid) snelweg van België is.

De E42/A8-A16-A7-A15 is de 'Autoroute de Wallonie'
De E429/A8 is de 'Autoroute La Hennuyère'.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Snelwegnamen zijn in het algemeen op z'n retour in Europa. In Frankrijk worden ze bijna nergens nog aangegeven. In Portugal hebben snelwegen namen, maar die worden nergens aangegeven. In Polen hebben sommige snelwegen namen maar dat is ook niet veel voorkomend, in Zweden, Noorwegen of Finland is dit onbekend, in Duitsland ook. In Italië zijn die namen ook wat aan het uitsterven, tenzij ze verbonden zijn aan de naam van de concessionair. In Luxemburg worden ze dacht ik ook niet aangegeven. Oostenrijkse snelwegen staan bekend onder hun naam, die volgens mij weer nergens aangegeven worden. In Denemarken idem.

Spanje is misschien het enige land dat snelwegnamen nog consistent aangeeft op grote borden.

Van Waalse snelwegen staat mij wel mij dat ze vroeger namen hadden, op ANWB kaarten stonden die aangegeven, zoals Autoroute des Ardennes, Autoroute de Wallonie, Autoroute du Soleil.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

In Vlaanderen heb je de Koning Boudewijnsnelweg, maar dat staat bij mijn weten nergens aangegeven en is iets dat enkel nog in de volksmond gekend is.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Chris schreef: zo 16 jun 2024, 22:48 Snelwegnamen zijn in het algemeen op z'n retour in Europa. In Frankrijk worden ze bijna nergens nog aangegeven. In Portugal hebben snelwegen namen, maar die worden nergens aangegeven. In Polen hebben sommige snelwegen namen maar dat is ook niet veel voorkomend, in Zweden, Noorwegen of Finland is dit onbekend, in Duitsland ook. In Italië zijn die namen ook wat aan het uitsterven, tenzij ze verbonden zijn aan de naam van de concessionair. In Luxemburg worden ze dacht ik ook niet aangegeven. Oostenrijkse snelwegen staan bekend onder hun naam, die volgens mij weer nergens aangegeven worden. In Denemarken idem.

Spanje is misschien het enige land dat snelwegnamen nog consistent aangeeft op grote borden.

Van Waalse snelwegen staat mij wel mij dat ze vroeger namen hadden, op ANWB kaarten stonden die aangegeven, zoals Autoroute des Ardennes, Autoroute de Wallonie, Autoroute du Soleil.
Noord-Macedonië heeft recentelijk nog de A-1 hernoemd; geen vernoeming meer naar Alexander de Grote (Alexander van Macedonië, zoals ze hem daar noemen), maar nu is het de Snelweg van de Vriendschap: https://eu.njherald.com/story/news/nati ... 634931007/

Het oude bord bij Tabanovci kan ik me nog wel herinneren. Die borden stonden/staan overigens niet alleen bij de grenzen, maar ook bij knooppunten: https://www.google.com/maps/@41.9313713 ... &entry=ttu

In Bosnië heb je dan nog de Autoput 9. januar tussen Banja Luka en Doboj, waar in ieder geval bij de tolstations borden met de naam staan: https://gdb.rferl.org/302E0B96-D0A5-435 ... 3_r1_s.jpg

Wat betreft Duitsland zijn er wel aardig wat wegen met een naam, soms historisch gegroeid en ooit zelfs wel officieel, zoals de Ruhrschnellweg (een deel van de A40) of de Hansalinie (een deel van de A1). Maar afgezien van een ringweg die her en der nog op de borden staat (Berliner Ring bijvoorbeeld), hebben de meesten geen officiële status (meer) en hebben ze meestal nooit op de borden gestaan. Autobahnatlas Online noemt ze allemaal wel.

De A6 heeft tussen Nürnberg en de Tsjechische grens dan nog die borden met VIA CAROLINA, zoals op deze foto van Harry:

Afbeelding

Wat betreft Luxemburg: in het zuidwesten werd vroeger naar de "Collectrice" (kort voor Collectrice du Sud) verwezen, waarmee de A13 wordt bedoeld. In de regio Differdange kan ik me die bordjes nog wel herinneren, ik ben daar in de periode 2009-2016 meermaals geweest. Al herinner ik me die bordjes vooral van de eerste jaren, later verdwenen ze ten faveure van verwijzingen naar de A13. Op Streetviewbeelden uit 2021 is deze nog te zien, vermoedelijk één van de laatsten die er nog was (inmiddels verdwenen): https://www.google.com/maps/@49.5207757 ... &entry=ttu

In mijn herinnering gaf Oostenrijk de namen vroeger wel her en der aan, maar ook dat is inderdaad minder geworden. Hier nog wel bij een kunstwerk, bijvoorbeeld: https://www.google.com/maps/@47.0221633 ... &entry=ttu

Je had vroeger nog wel die borden bij tolstations, maar op nieuwere exemplaren is daar vaak ook niet meer de naam van de snelweg te vinden. Soms staat er ergens nog een ouder bord, voorbeeld: https://www.google.com/maps/@47.0978867 ... &entry=ttu
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^ Wat dat het betreft Duitsland ken ik zelf alleen maar de 'IntalAutobahn'. Aan Oostenrijkse zijde ook maar dan los van elkaar: 'Intal Autobahn'.
Viawegroayol
dorpsstraat

Bericht door Viawegroayol »

In Turkije zijn er ook enkele snelwegen met een namen (Zoals de "Avrupa Otoyolu", "Kuzey Marmara Otoyolu" of "Anadolu Otoyolu"), de namen worden vaak gebruikt in nieuwsartikelen.
Solidair met Oekraïne en de bevolking van Iran.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Joshua schreef: ma 17 jun 2024, 16:10 ^^ Wat dat het betreft Duitsland ken ik zelf alleen maar de 'IntalAutobahn'. Aan Oostenrijkse zijde ook maar dan los van elkaar: 'Intal Autobahn'.
Inntal Autobahn

Verder nog:
Eifelautobahn, Hansalinie (A1)
Linksrheinische Autobahn, Hollandlinie (A3)
Berliner Ring (A10)
Ostseeautobahn (A20)
Nordharzautobahn (A36)
Südharzautobahn (A38)
Ruhrschnellweg (A40)
Emscherschnellweg (A42)
Sauerlandlinie (A45)
Rechtsrheinische Autobahn (A61)
Voralpenautobahn (A98) - niet meer in gebruik
Münchener Ring (A99)
Berliner Stadtring (A100)
AVUS (A115)

Wellicht is deze lijst nog niet volledig.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Een interessant onderwerp dat zeker en vast een eigen topic verdient!
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

Ze krabbelen wat terug:
Snel een derde rijstrook tussen verkeerswisselaar E403/E40 en Chartreuse?: “Minder risicovol”

Een derde rijstrook op de E403 tussen Roeselare en Brugge zal langer tijd in beslag nemen dan vooraf gedacht. Dat zegt Vlaams minister van Mobiliteit Annick Deridder (N-VA). Er is grondig studiewerk nodig om een robuuste vergunning af te leveren. Enig lichtpuntje: het korte stuk tussen het klaverblad van de E40 met de E403 en de Chartreuse in Brugge, krijgt wellicht wél sneller een extra rijstrook.
Bron en meer: https://www.hln.be/brugge/snel-een-derd ... ~adc4fe41/
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce »

Er worden grote werken gepland op de E403. De timing is echter nog niet zeker...
https://wegenenverkeer.be/werken/grote- ... n-moorsele en https://wegenenverkeer.be/werken/grote- ... en-aalbeke
Davy
expressweg

Bericht door Davy »

^^ Hoognodig inderdaad vooral wat het stuk Aalbeke tot de gewestgrens betreft.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Wallonie Infrastructures SOFICO schreef:AfbeeldingPERSBERICHT

E403/A17: nachtelijke afsluiting tussen knooppunt nr. 2 “Moeskroen” en nr. 1 “Templeuve” richting Tournai

19 juni 2025

Door de onderhoudswerkzaamheden die momenteel worden uitgevoerd aan de E403/A17 tussen knooppunt nr. 2 "Moeskroen" en Néchin, is er schade ontstaan ​​aan de linkerrijstrook, waar al het verkeer overheen rijdt. Om deze rijstrook te kunnen herstellen, wordt de snelweg van donderdag 19 juni tot en met vrijdag 20 juni afgesloten, enkel in de richting van Tournai.

Afbeelding

Vanavond vinden er wegwerkzaamheden plaats op de snelweg E403/A17 om de schade te herstellen die is ontstaan ​​op de linkerrijstrook tussen knooppunt nr. 2 "Moeskroen" en Néchin, enkel richting Tournai. Deze weg voert al het verkeer in deze richting sinds 24 maart in het kader van een onderhoudsproject om lokaal beton op de rechterrijstrook te herstellen. Dat project zal naar verwachting medio juli afgerond zijn.

Dit éénnachtelijks project wordt gefinancierd door SOFICO, de eigenaar van het project.

Ze worden uitgevoerd in samenwerking met de technische partner SPW Mobilité et Infrastructures, projectleider.

Het bedrijf Herphelin werd via een overheidsopdracht aangewezen om de werkzaamheden uit te voeren.
Bron en meer: https://sofico.org/app/uploads/2025/06/ ... rne-cp.pdf.