Brabant: Dynamische Groene golf succesvol

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Matthijs
expressweg

Brabant: Dynamische Groene golf succesvol

Bericht door Matthijs » vr 04 mar 2005, 21:41

Ik zag net op het Nieuws dat de experimenten met groene golfen op Brabantse wegen tot nu toe goed lijken te werken.

Het gaat dan dus om dynamische panelen die per auto een adviessnelheid geven waarmee deze bij het volgende verkeerslicht gegarandeerd groen heeft.

Meer info: http://www.brabant.nl/SubCategory.aspx?levelid=567

Het zag er allemaal erg hip uit, en volgens het Nieuws werkte het dus ook nog. Kortom: ik ben enthousiast!

PW100
verkeersader

Bericht door PW100 » vr 04 mar 2005, 21:57

Ik heb het zelf diverse malen ervaren, en vond het een absoluut genot om ruim van te voren te weten dat je een kilometer verderop groen zou krijgen [inderdaad, het klopte!]. Soms moest ik wel wat snelheid minderen om de adviessnelheid [ligt tussen de 50 en 80] niet te overschrijden. Met name als de adviessnelheid lager ligt dan V-max kan dat lastig zijn, zeker als er zo'n N282-racer op de bumper hangt, die mij vervolgens vol inhaalde en prompt een halve minuut moet wachten voor dat stoplicht, waar ik met mijn reeds gereduceerde kruissnelheid gewoon door kon rijden. Soms denk ik wel eens dat die racers heel graag stil willen staan; ze rijden zo hard mogelijk naar het stoplicht toe om vervolgens een minuut of zo gewoon stil te staan, daar waar ik dan wat langzamer rij, maar wel gewoon door kan blijven rijden zonder te stoppen [ik denk dat ik minder dan de helft brandstof verbruik om hetzelfde traject af te leggen met hoogstens 10% tijdverlies gemiddeld].

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » vr 04 mar 2005, 22:15

Mooie is dat het ook redelijk zinloos is om harder te rijden ja, omdat je dan toch alleen staat te wachten.

Niels
polderweggetje

Bericht door Niels » za 05 mar 2005, 12:37

Dit lijkt me zeker wel wat :D
Eindelijk wordt er eens iets nuttigs gedaan met ons belastinggeld, iets waar het milieu en de weggebruiker wat aan heeft 8)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 05 mar 2005, 14:56

Dit zijn inderdaad goede acties. Bij ons in Zwolle hebben ze wel groene golf op de N35 als je 70 rijdt, maar echt werken doet t niet...

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » za 05 mar 2005, 14:59

Chrizz schreef:Dit zijn inderdaad goede acties. Bij ons in Zwolle hebben ze wel groene golf op de N35 als je 70 rijdt, maar echt werken doet t niet...
Een-en-ander is ook altijd een beetje afhankelijk van de hoeveelheid auto's ertussen enzo. Een dynamisch systeem is dan ook veel beter, maar wel duurder natuurlijk.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » za 05 mar 2005, 15:01

Het werkt dus wel, mooie oplossing dan, ook voor het milieu.

Omdat ik al eens heb gezegd dat er op de N65 ook zoiets is voor vrachtwagens, wil ik daar nu het volgende over zeggen: IK HEB HEM NOG NOOIT ZIEN WERKEN! Weet iemand of hij het al doet? Ik heb ooit een tijdje staan wachten en hij deed niets, hoewel er vele vrachtwagens voorbij kwamen. :(

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 05 mar 2005, 16:33

De "groene snelheid" op de N282 hebben wij ook al een paar keer met succes uitgetest. De snelheid die je moet rijden om het volgende verkeerslicht te halen klopte vooralsnog altijd.

In Dordrecht heb je ook zoiets op de Mijlweg/Rijksstraatweg, dat is de parallelweg langs de A16 tussen de afritten Dordrecht-Centrum en 's-Gravendeel. Bij deze groene golf is de werking nogal afhankelijk van het verkeersaanbod. Als het rustig is, werkt het geweldig, als het wat drukker is, mis je soms net een verkeerslicht. In de spits heeft het weinig zin, omdat er dan altijd lange files voor de opritten naar de A16 bij 's-Gravendeel staan. Maar het idee is iig erg goed.
Laatst gewijzigd door Ds79m op za 05 mar 2005, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 05 mar 2005, 19:31

Groene golven zijn goed voor de doorstroming èn voor het milieu.
Helaas worden ze veel te weinig toegepast omdat ze onverenigbaar zijn met busprioriteit, en omdat veel gemeenten de zogenaamde (doch verwaarloosbare) milieuwinst van OV belangrijker achten dan de feitelijk veel grotere bijdrage die een groene golf kan leveren... :roll:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Bart
autoweg

Bericht door Bart » za 05 mar 2005, 19:44

tja, milieudefensie wil ook wat heh...

Echt waar, ik vind dat René hier gelijk heeft. Er wordt dogmatisch geschreeuwd dat het OV beter is (en ze krijgen nog overal voorrang ook), terwijl een groene golf in dubbel opzicht groener is (groene lampjes en milieuvriendelijker), maar ja, daar kun je als treehuggersclub natuurlijk niet mee aankomen bij je achterban...
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Taurus
stadsweg

Bericht door Taurus » za 05 mar 2005, 19:51

En door middel van een groene golf kun je de automobilist 'belonen' door zich aan de snelheid te houden. Heel wat publieksvriendelijker dan de automobilist keer op keer te naaien voor een paar kilometertjes te hard. Ik ben zeker een voorstander van de groene golf, mits die natuurlijk ook goed werkt :)

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » za 05 mar 2005, 19:52

Mijn mening hierover is nogal tegenstrijdig met zichzelf. Ik zit elke dag in de bus en vind het wel fijn dat we overal mogen doorkarren :)
Maar rijd ik over hetzelfde traject met de auto, vloek ik ook dat er eerst 5minuten alleen bussen passeren en dat er dan eens 5 auto's door groen kunnen rijden. Waarna het verkeerslicht weer op rood gaat omdat er weer een bus aan komt...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 06 mar 2005, 0:42

Helaas worden ze veel te weinig toegepast omdat ze onverenigbaar zijn met busprioriteit, en omdat veel gemeenten de zogenaamde (doch verwaarloosbare) milieuwinst van OV belangrijker achten dan de feitelijk veel grotere bijdrage die een groene golf kan leveren...
Amsterdam:
Groene golf op meeste invalswegen niet mogelijk. VRI prioriteit voor OV waar mogelijk.

Groene golf op Wiboutstraat: voor auto's. Prioriteit Weesperplein voor tram 10, 6, en 7 werkt niet (-50 seconden).

Zaanstad:
OV prioriteitsmaatregelen geconcentreerd op Wiboutas en op de 'Vlinderbrug'. Autoverkeer wordt gesuggereerd over de A 8 en de A 7 te rijden.

Provinciale wegen:
N 247: Busbaan zorgt voor veel betere doorstroming OV; autoverkeer wordt niet op veel meer plaatsen gehinderd. Weg is te lang voor een groene golf.
N 201: Prioriteit voor buslijn 140. Frequentie 1 x 15 min. hinder voor overig verkeer dientengevolge beperkt. Vaak te druk verkeer voor een groene golf; die overigens in de gemeente Aalsmeer wel bestaat op V=65.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 06 mar 2005, 0:57

Groene golven mogen wat mij betreft veel meer worden toegepast. Het scheelt irritatie, zorgt voor een betere doorstroming en is beter voor het millieu.

PW100
verkeersader

Bericht door PW100 » zo 06 mar 2005, 17:57

Helaas worden ze veel te weinig toegepast omdat ze onverenigbaar zijn met busprioriteit, en omdat veel gemeenten de zogenaamde (doch verwaarloosbare) milieuwinst van OV belangrijker achten dan de feitelijk veel grotere bijdrage die een groene golf kan leveren.
Een-en-ander is ook altijd een beetje afhankelijk van de hoeveelheid auto's ertussen enzo. Een dynamisch systeem is dan ook veel beter, maar wel duurder natuurlijk.
Hoewel OV lastig is om een groene golf goed te laten functioneren, is dat OV toch maar een zeer beperkt deel van het groene golf probleem. Grootste probleem van een groene golf is om deze voor beide rijrichtingen te laten werken. Het is makkelijk zat om dit voor één rijrichting te doen [en daar kan het OV inderdaad aardig frustrerend werken], maar om de tegenrijrichting ook tegelijkertijd een groene golf te geven is bijzonder lastig, zoniet onmogelijk. Zolang het maar twee of drie stoplichten [pardon, VRI's] betreft, dan is het nog wel te realiseren [zeker als de VRI's dicht bij elkaar liggen], hoewel de wachtijd voor de kruisende wegen over het algemeen vrij lang kan worden. Zodra het meer dan drie VRI's betreft, dan wordt een groene golf voor beide rijrichtingen vrijwel onmogelijk.

Teken maar eens een rechte lijn die denkbeeldig een wegvak moet voorstellen. Teken hier nu 5 kruisende wegen in, op ongeveer gelijke afstand van elkaar. Begin aan het ene einde van dit wegvak en bedenk een groene golf, of nog beter, een rode golf [tussen elke groene golf zit natuurlijk ook een rode golf]. Deze rode golf biedt het kruisende verkeer de mogeljkheid de hoofdweg over te steken of in te voegen. Laat nu een rode golf van de ander zijde lopen. De kruisende wegen kunnen alleen groen krijgen als de beide rode golven elkaar op de desbetreffende kruising overlappen. Je zult nu tot de ontdekking komen dat in een dynamisch systeem lang niet elke kruising een overlappende rode golf krijgt, en dus theoretisch nooit groen kan krijgen zonder een van de groene golven van de hoofdweg te onderbreken. In de praktijk wordt een en ander nog veel gecompliceerder doordat kruisingen niet op gelijke afstand liggen.
Het varieren in de looptijd/loopsnelheid van de groene/rode golf voor de beide richtingen kan soms wat lucht bieden, maar dit zal vrijwel altijd ten koste gaan voor de gemiddelde wachttijd voor de kruisende wegen, waarbij max. wachttijden van vier minuten of meer niet uitzonderlijk zullen zijn.

Hoofdwegen met een duidelijk sptitsrichting komen wel in aanmerking voor een groene golf, omdat de groene golf voor de tegenspits minder belangrijk is, en daardoor ook onderbroken kan worden. Maar dan wil je uiteraard geen voorrang OV hebben . . .

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 06 mar 2005, 18:32

De westelijke randweg Haarlem (N208) bewijst dat het wèl over grotere afstand kan. Na voor het eerste licht te hebben gewacht, rijd je meestal in één keer naar het "eindpunt" bij de Haarlemmerhout, of anders hooguit met één stop.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 06 mar 2005, 21:26

Dat systeem lijkt me wel wat voor Spijkenisse
Maar rijd ik over hetzelfde traject met de auto, vloek ik ook dat er eerst 5minuten alleen bussen passeren en dat er dan eens 5 auto's door groen kunnen rijden. Waarna het verkeerslicht weer op rood gaat omdat er weer een bus aan komt...
In Spijkenisse heb je dat erg. Dan sta je een dikke 5 minuten voor een verkeerslicht omdat er zo nodig een bus langsmoet (en waar dan soms bijna niemand inzit).