Zwitserland
+ Goede wegen
+ Meestal duidelijke bewegwijzering
+ Meestal realistische snelheidsbeperkingen
+ Mooi landschap
- Veel onderbrekingen in snelwegen
A3 Basel, A3 Zürich, A4, A5, A8
- Wegnummering slecht aangegeven
In verkeersinformatie wordt de wegnummering, behalve bij A-wegen, zelfs nooit gebruikt!
- Parkeren:
Onmogelijk, verboden, of duur
Gratis parkeerplaatsen zijn soms zelfs verboden i.v.m. de panische angst voor verkeersdrukte.
- Soms teveel bestemmingen op borden (tot 14 bij elkaar)
(Marcel)
Aan vele onderbrekingen die worden opgenoemd, wordt gewerkt. Omdat een tunnel nu eenmaal niet in 1 jaar klaar is, kost dit veel tijd voor er voortgang zichtbaar is. Soms is voortgang heel duidelijk te zien. Bijvoorbeeld als men vanuit Basel via Délemont naar Biel/Bienne rijdt via de "16", ziet men soms enorme afgravingen in het prachtige landschap- Veel onderbrekingen in snelwegen A3 Basel, A3 Zürich, A4, A5, A8

Verder kan ik melden dat er binnenkort, er een alternatief is om om Basel heen te rijden via Duitsland. Eind dit jaar komt de "Autobahnzubringer" A98-A3 gereed (langs Rheinfelden). http://www.ag.ch/zubringer/
Andere openstellingen:
A3 Basel: 2007
A3/A4/A20 Umfahrung Zürich: 2008 (mij is het toekomstige wegennummer niet echt duidelijk)
A4 Zürich - Chur: 2008
A5 Biel/Bienne: er zijn plannen, maar zo zal hier de A5 nooit volledig autosnelweg kunnen worden door ruimtegebrek. (2009)
A5 Neuchâtel - Yverdon-L.-B.: 2005
A8 Brünigpass - Sarnen: 2007-2009
Knooppunt Lopper A8 - A2: 2006
A9 Sierre - Visp-Oost: in verschillende fasen (2006-2012) > er worden nu al latere jaartallen genoemd.
Het is logisch, vooral sinds de ongelukken in de tunnels, dat er in de meeste tunnels een snelheidsbeperking geldt. Wat weer een minpunt is dat men de vreemde neiging heeft om midden in een vrij donkere tunnel een flitscamera neer te zetten. Die je vervolgens met een rode flitser van de voorkant flitst. Lekker verblindend en je schrikt je rot. Het is dan ook vreemd dat dit nog geen brokken heeft opgeleverd.+ Meestal realistische snelheidsbeperkingen
De meeste snelheidsbeperkingen zijn ook realistisch. Al snap ik de beperking 80 op de wegen aan de westkant van Bern niet (zoals Overschie??)
De Zwisters onderhouden hun wegen goed. Vooral na de winter is men druk in de weer om wegen die kapot zijn gereden/geschoven/gevroren weer te herstellen. Ook zijn ze druk bezig hun tunnels veiliger te maken. Vanaf de pasen gaat bijvoorbeeld de noordbuis van Tunnel de Glion (A9 - Montreux) op de schop. Zie http://www.glion-fute.ch (in Frans)
Verder zijn de borden meestal duidelijk te lezen. Je moet alleen goed je weg weten en richtingsgevoel hebben als je van de grotere wegen afwijkt. Vaak staat er wel een bordje met een plaatsnaam erop, maar dan moet je net een kaart bij de hand hebben om te weten waar de weg naar toe loopt. Het is vaak zo dat alleen het eerst volgende gehucht wordt aangegeven. Je kunt mooie tochten maken met de auto door de bergen op deze manier (of zijn het dwaaltochten?

Ik zou nog wat aanvullingen kunnen doen, maar ik moet nu dringend gaan slapen. Ik ben benieuwd naar reacties. Zwisterland is namelijk mijn favoriete land.
Groeten,