[CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Moderator: Moderatoren

marcel
2x2 autosnelweg

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door marcel » do 15 mei 2014, 23:24

Op facebook waarschuwen voor snelheidscontrole: CHF 1000 boete

http://www.20min.ch/schweiz/news/story/19107071

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 21 mei 2014, 17:28

De oprichter van de facebookgroep voor een 140er-Initiative heeft woord gehouden. Sinds gisteren is men officieel begonnen met het verzamelen van 100.000 handtekeningen voor het volksinitiatief. Men wil met het volksinitiatief de maximumsnelheid op snelwegen van 120 naar 140 km/u verhogen. Men heeft daarvoor tot 20 november 2015 de tijd. Mocht dit initiatief werkelijk een succes worden, wat uiteraard afgewacht moet worden, dan vrees ik een kermis aan Vmax borden langs de Zwitserse snelwegen. Desalniettemin kan ik best genoeg trajecten voorstellen waar rustig 140 km/u gereden kan worden.

http://www.20min.ch/schweiz/news/story/ ... 0-27434239
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » wo 21 mei 2014, 19:09

Ik geef het weinig kans, mede gezien het feit dat veel Zwitserse snelwegen enorm bochtig zijn. Ik zou liever zien dat ze de 100- en vooral de 80-zones eens wat zouden inkrimpen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 21 mei 2014, 19:58

Op de plaatsen waar nu 120 gereden mag worden op het Zwitserse snelwegennet vind ik dat nog wel meevallen. Het probleem is meer dat er nog stukken snelweg bestaan die extreem substandaard zijn. Maar goed, daar geldt dan al een snelheidsbeperking. En de snelweg door Luzern wordt aangepakt..., nou ja, ergens voor 2050 in ieder geval ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 21 mei 2014, 20:01

Ik denk ook niet dat het plan erg realistisch is. Het zou beter zijn onnodige 80- en 100-zones op te heffen, zoals eerder al aangegeven.

Er zijn maar weinig snelwegen die zich echt lenen voor 140 km/h. Die in het Mittelland zijn vaak erg druk en met te weinig capaciteit om lekker door te kunnen rijden, in de Alpen zijn teveel tunnels, dus hou je alleen delen van de A1 en A7 in noordoost-Zwitserland en delen van de A1 en A12 in west-Zwitserland over. Maar ook op trajecten die niet dwars door de Alpen lopen kom je nog betrekkelijk veel tunnels tegen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 21 mei 2014, 22:18

Er zijn toch best een aantal stukken te bedenken waar 140 km/u prima gehaald kan worden. Bovendien heb je in Duitsland best wel eens snelwegen waar je tussen de tunnels door of op zeer bochtige trajecten geen Vmax hebt. Verder vind ik de A9 in Oostenrijk een sterk voorbeeld hoe een snelweg met veel tunnels toch prima een Vmax van 130 km/u kan verdragen. Die laatste 10 km/u extra zouden dan ook geen problemen geven. Idemdito voor de zeer bochtige S6 en S35.

Maar goed, terug naar de mogelijke snelheidsverhoging in Zwitserland. Ik zat naast de A1 en A12 ook spontaan aan de A9 door het Rhônedal te denken of aan delen van de A2 en de A3 waar zich niet zoveel tunnels bevinden. En zeker ook het autosnelweg gedeelte van de A13 niet te vergeten. Die maakt parallel naast Liechtenstein zelfs meer de indruk van een BAB. Ik ga erin mee dat diverse snelwegen behoorlijk druk kunnen zijn, maar als de snelwegen 's avonds en 's nachts rustig zijn, waarom zou je dan niet legaal wat dieper het gas mogen intrappen?
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op do 22 mei 2014, 1:02, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » wo 21 mei 2014, 22:39

Ik had liever gezien dat ze met 130 waren gekomen. Dat zou nog een (kleine) kans maken, 140 lijkt mij uitgesloten.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 21 mei 2014, 22:41

^^ Misschien was hun overweging, als we op 140 inzetten wordt het misschien wel 130 en dat is wat we eigenlijk willen" :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » wo 21 mei 2014, 22:49

Het zou inderdaad kunnen dat de overheid met een 'Gegenvorschlag' 130 komt, maar tot nu toe niet.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » do 22 mei 2014, 0:57

Chris schreef:Ik denk ook niet dat het plan erg realistisch is. Het zou beter zijn onnodige 80- en 100-zones op te heffen, zoals eerder al aangegeven.
Probleem daarvan is, dat als je een initiatief indient "Schaf alle onnodige 80- en 100-zones af", dat de regering zegt: "Tja, we vinden het overal nodig." Dan is een verhoging naar 140 waar mogelijk iets waarmee je meer bereikt. Of je er veel mee opschiet is de vraag, maar het is wel makkelijker concreet te maken dan een rekbaar begrip als 'onnodig'.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 22 mei 2014, 1:08

marcel schreef:Het zou inderdaad kunnen dat de overheid met een 'Gegenvorschlag' 130 komt, maar tot nu toe niet.
Persoonlijk denk ik dat de overheid eerst maar eens afwacht in hoeverre dit volksinitiatief een succes of een flop zal worden. De oprichter van de faceboekgroep zegt dan ook dat hij er niet alleen een hogere Vmax mee wil bereiken, maar ook dat de politiek niet zomaar overal extra snelheidsbegrenzingen kan invoeren van bijv. 80 km/u op de snelwegen.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » do 22 mei 2014, 21:11

Het effect is denk ik nauwelijks zichtbaar als je de maximumsnelheid verhoogt. Volgens mij wordt er in Nederland amper harder of zachter gereden door de verhoging van de maximumsnelheid.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 22 mei 2014, 21:16

RSK schreef:
Chris schreef:Ik denk ook niet dat het plan erg realistisch is. Het zou beter zijn onnodige 80- en 100-zones op te heffen, zoals eerder al aangegeven.
Probleem daarvan is, dat als je een initiatief indient "Schaf alle onnodige 80- en 100-zones af", dat de regering zegt: "Tja, we vinden het overal nodig." Dan is een verhoging naar 140 waar mogelijk iets waarmee je meer bereikt. Of je er veel mee opschiet is de vraag, maar het is wel makkelijker concreet te maken dan een rekbaar begrip als 'onnodig'.
Er zijn toch wel behoorlijk zwakke punten in het "nationalstrassen" netwerk. Minirotondes, enkelbaanstunnels en dat soort dingen. De limiet wordt dan wel tamelijk terecht teruggebracht bijv. naar 60 km/h. Maar goed, er is dan op zich wel een gevaarpunt en er wordt flink geflitst. Comfortabel voor de automobilist is dat niet echt, maar dan moet je de boel beter uitbouwen en daar is nou net meer geld voor nodig.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 23 mei 2014, 9:49

nederland24 schreef:Het effect is denk ik nauwelijks zichtbaar als je de maximumsnelheid verhoogt. Volgens mij wordt er in Nederland amper harder of zachter gereden door de verhoging van de maximumsnelheid.
Dat ligt in Zwitserland toch wel wat anders. Men houdt zich beter aan de maximumsnelheid. Veel harder als 130 km/u rijdt eigenlijk bijna niemand. Natuurlijk ook wel logisch als je de hoge sancties in je achterhoofd hebt. Kijkende naar hoe Zwitsers in het buitenland rijden weet je dat ze toch best het gaspedaal weten te vinden. Persoonlijk denk ik dan ook dat toch behoorlijk wat automobilisten die extra 20 km/u zullen gaan benutten, áls het burgerinitiatief daadwerkelijk een succes wordt, hetgeen natuurlijk nog de vraag is.
Vinny schreef:Er zijn toch wel behoorlijk zwakke punten in het "nationalstrassen" netwerk. Minirotondes, enkelbaanstunnels en dat soort dingen. De limiet wordt dan wel tamelijk terecht teruggebracht bijv. naar 60 km/h. Maar goed, er is dan op zich wel een gevaarpunt en er wordt flink geflitst. Comfortabel voor de automobilist is dat niet echt, maar dan moet je de boel beter uitbouwen en daar is nou net meer geld voor nodig.
Sommige verbindingsbogen op de snelweg met 80 km/u begrenzen en dan vaak flitsen, terwijl er bij 100 km/u echt niks bijzonders zou gebeuren vind ik toch wel echte geldklopperij. Desalniettemin ben ik het met je eens dat er best wat zwakke punten in het hoofdnetwerk bestaan en daar (helaas) lage maximumsnelheden wel terecht kunnen zijn. Aan de andere kant wordt ook daar wel eens mee overdreven, waarbij een gevarenbord z'n functie ook had gedaan. Maar goed, een rotonde zoals in bijv. de A4 bij Altdorf/Flüelen hoort daar ook absoluut niet thuis.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 02 jun 2014, 20:58

Vandaag is naar buiten gekomen dat bij de aanleg van de A5 rond Biel/Bienne in 2012 radioactief afval is gevonden. De bevolking is daar niet over geïnformeerd. De straling bedroeg ter plekke 300 microsievert per uur. Het Bundesamt für Gesundheit noemt het risico voor de volksgezondheid "gering", maar het ligt wel boven de grenswaarden. De radium-226 komt waarschijnlijk van de klokkenindustrie uit de vorige eeuw, in 1960 werd dit materiaal in de klokkenindustrie verboden (voor het laten oplichten van de wijzers). Ter plekke was oorspronkelijk een vuilstort. Momenteel worden alle mogelijke vuilstorten waar door de klokkenindustrie van gebruik is gemaakt, gecheckt op radioactief afval.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » ma 02 jun 2014, 21:14

300 microSievert staat ongeveer gelijk aan de dosis die je oploopt bij een mammogram in het ziekenhuis. Het risico is daarom inderdaad gering te noemen, echter moet wel voorkomen worden dat mensen het binnen krijgen. Het grootste gevaar met dit soort dingen is altijd dat deze radioactieve (zware) metalen accumuleren in het lichaam en op langere termijn schade aanrichten. In het specifieke geval van radium, zie ook dit.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » ma 09 jun 2014, 15:57

Zaterdag heb ik eindelijk foto's genomen van borden op de A4a met omleiding naar Chiasso via Zürich:

https://picasaweb.google.com/1137659419 ... 4764792834
https://picasaweb.google.com/1137659419 ... 6321161394
https://picasaweb.google.com/1137659419 ... 5990830802

Vanuit Zug is dit meer dan 100 km omweg, terwijl de route via de A4a en Sihlbrugg maar 75 km om is. Vanuit het zuiden naar Chur word je wel gewoon via de A4a geleid.

Op de A4:
https://picasaweb.google.com/1137659419 ... 7098449922

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 17 jun 2014, 16:51

Bij Thun komt een nieuwe rondweg aan de noordkant, die aansluit op de Zubringer naar de A6. Het project kost 145 miljoen CHF en duurt 5 jaar. Het grootste kunstwerk is een 550 meter lange brug over de Aare.

Afbeelding

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » di 17 jun 2014, 18:54

^^ Zou daar al iets van te zien zijn? Ik ga deze zomer namelijk een weekje naar Interlaken.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 17 jun 2014, 19:33

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 07 jul 2014, 20:54

http://www.srf.ch/news/regional/basel-b ... rch-tunnel

In Basel zijn plannen om de A2 te verbreden met een extra rijstrook. Nu is de discussie of dit ondergronds of bovengronds moet. De verbreding kost naar schatting 1,4 miljard CHF / € 1,1 miljard als het ondergronds uitgevoerd moet.

Een klassieke denkfout overigens in dat artikel over doorgaand verkeer. Daar wordt doorgaand verkeer als reden gegeven voor de problemen, maar dat is uiteraard vooral lokaal verkeer met een bestemming of herkomst in de agglomeratie Basel. Bovendien kan doorgaand verkeer Basel al goed vermijden via de Duitse A98-A861 via Rheinfelden. Zowel richting Bern/Luzern als naar Zürich is dit een zinvolle bypass.

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » ma 07 jul 2014, 21:07

^^ Ze plannen hier denk ik alvast vooruit op alle mensen die geen zin hebben een Duits vignet te kopen en die dus die bypass niet nemen.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 12 jul 2014, 20:10

Ik heb eindelijk wat meer informatie gevonden over de geschiedenis van de Zwitserse wegnummering.
In 1912 werd de Société suisse pour le numérotage des routes (SSNR) opgericht. Al voor en tijdens de eerste wereldoorlog hebben ze borden geplaatst voor een eigen nummering, die ik gisteren voor het eerst gezien heb, bij een antiquair (hij wilde CHF 150 voor de kaart hebben, dat vond ik toch een beetje te gek, ik weet nu genoeg om het systeem te kunnen beschrijven ...).
In 1937 werd door de overheid een nieuw systeem geïntroduceerd, de borden zouden binnen een jaar geplaatst moeten worden (geen idee of dat inderdaad gelukt is, ik betwijfel het).
In 1957 werd de nummering herzien en uitgebreid, ongeveer in 1974 kwam het huidige systeem (ik heb twee kaarten uit 1974, één met het oude en één met het nieuwe systeem).

Ik heb ook nog een aantal krantenartikelen gevonden. De interessantste heb ik op mijn site in het Engels vertaald, zie
https://sites.google.com/site/roadnumbe ... nd#chlinks

Coccodrillo
stadsweg

Bericht door Coccodrillo » zo 27 jul 2014, 8:48

Here are some scanned documents about what was planned to be the future of the Gotthard link, both rail and road, published around 1963. They are in German and Italian.

http://www.alexandria.admin.ch/AT1.htm
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 29 jul 2014, 10:06

A1/A2 Härkingen - Wiggertal
marcel (21-08-2013) schreef:Ongeveer ruim een jaar moet het klaar zijn:
http://www.a1-haerkingen-wiggertal.ch/
http://www.astra.admin.ch/autobahnschwe ... 6/?lang=de
We zijn inmiddels bijna een jaar verder en ik lees dat vanaf midden augustus in principe 3 rijstroken per richting berijdbaar zijn. :top: Mogelijk dus nog wel wat overlast tot oktober vanwege tijdelijke Baustelles i.v.m. montage en instellen van de signalering en dergelijke.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 02 aug 2014, 14:52

Een klein stukje bij Harkingen was een paar maanden geleden a klaar:
https://picasaweb.google.com/1137659419 ... 8632413922
De rest leek toen in een richting ook al bijna klaar, de derde strook was alleen afgezet.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 02 aug 2014, 15:17

Tijd om de wegenwiki te actualiseren.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 05 aug 2014, 0:20

marcel schreef:Een klein stukje bij Harkingen was een paar maanden geleden a klaar:
https://picasaweb.google.com/1137659419 ... 8632413922
De rest leek toen in een richting ook al bijna klaar, de derde strook was alleen afgezet.
Ziet er strak uit moet ik zeggen. :top: Benieuwd wat er achter dat kantelwalsje zit. Merk ook op dat men nu "Bienne" naast Biel heeft gezet. Zo zie je het meestal ook op kaarten staan, dus het zal wel de meest juiste notatie zijn dat ook op de borden zo aan te geven...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 05 aug 2014, 8:46

^^ De officiële benaming voor die stad is inderdaad Biel/Bienne, inclusief schuine streep.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 05 aug 2014, 19:10

Ik meen dat ze dat vaker doen bij tweetalige steden in Zwitserland. In Kanton Graubünden heb je ook nog wat voorbeelden.