[CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Moderator: Moderatoren

Hajo
2x3 autosnelweg

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Hajo » za 31 jul 2021, 21:32

Waarom moet ik € 38,50 afrekenen voor een Zwitsers Autobahn vignet als ik maar twee of drie dagen in Zwitserland verblijf? Ze hebben schijnbaar alleen vignetten die een jaar geldig zijn, geen week- of maand vignetten. Ik vind het je reinste afzetterij. :kwaad:
Donateur Vereniging Wegenforum

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 31 jul 2021, 21:37

Accepteren ze voor het vignet geen AMEX-punten? :dontknow:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 31 jul 2021, 21:39

^^ :lol:

En nee, zelfs dat niet. Ik heb het vignet via de ANWB gekocht, die accepteren geen Amex, helaas. :|

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 31 jul 2021, 22:05

Hajo schreef: za 31 jul 2021, 21:32 Waarom moet ik € 38,50 afrekenen voor een Zwitsers Autobahn vignet als ik maar twee of drie dagen in Zwitserland verblijf? Ze hebben schijnbaar alleen vignetten die een jaar geldig zijn, geen week- of maand vignetten. Ik vind het je reinste afzetterij. :kwaad:
Wees blij: enkele jaren geleden heeft de bevolking in een referendum een verhoging van de prijs naar CHF 100 afgewezen.
Overigens vind ik het geen afzetterij: gezien het bergachtige landschap zijn veel dalviaducten en tunnels nodig. Voor het bedrag van het vignet kun je van alle tunnels gebruik maken.
In Oostenrijk betaal je minder voor een vignet. Maar bij elke tunnel, of voor de Brennerpas, moet je bijbetalen. Dat schiet uiteindelijk niet op.

Zwitserland is een van de weinige landen waar ze een goede prijskwaliteit verhouding bieden. Om eerlijk te zijn is dat Zwitserse vignet aan de goedkope kant: je kunt daarmee wel door die Gotthardtunnel van 17 km. rijden.
Vergelijk dat eens met de Franse tolwegen: zelfs voor een saaie route door een licht glooiend landschap betaal je naar verhouding al veel meer.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » za 31 jul 2021, 22:19

Willem schreef: za 31 jul 2021, 22:05 Wees blij: enkele jaren geleden heeft de bevolking in een referendum een verhoging van de prijs naar CHF 100 afgewezen.
Dan was er wel een vignet voor kortere tijd ingevoerd. Maar ik meen mij te herinneren dat dat dan CHF 40 had gekost ...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 31 jul 2021, 22:20

Dat Zwitserland alleen een jaarvignet van 40 CHF heeft is een regelmatig terugkerend onderwerp van discussie. Als je maar 100 kilometer in Zwitserland rijdt is het inderdaad duur.

Maar kijk je breder, dan is het net zo duur als 3,5 uur rijden in Frankrijk of Italië, en een retourrit door Oostenrijk is vanwege de Sondermaut daar ook duurder dan het vignet in Zwitserland. Met het Zwitserse vignet kan je heen en terug van Basel naar Chiasso, voor een dergelijke afstand betaal je in Frankrijk of Italië gewoon meer dan het Zwitserse jaarvignet.

Zo'n slechte deal is het eigenlijk niet. Behalve als je echt maar een klein stukje in Zwitserland wil rijden, maar in tegenstelling tot Oostenrijk of Slovenië heeft Zwitserland niet van die korte transitroutes waar je voor 10 kilometer meteen 10 of 15 euro moet betalen.

Coccodrillo
stadsweg

Bericht door Coccodrillo » za 31 jul 2021, 22:22

The proposal was to increase the yearly vignette to 100 CHF and to introduce a two-months vignette for 40 CHF. They now speak about introducing an electronic vignette, with some ANPR system to check vehicles (likely not at avery exit, but not just at the borders either). Fares would officially be the same, but if implemented it would certainly allow an easy introdution of tolls (which are forbidden on public by law, anyway, the existing tolled roads like the GS Bernard and Munt la Schera tunnels are allowed as exceptions, because they are not directly publicly owned).

Recently I did Chiasso-Rimini, it was something around 25-30€ one way, the Siwss vignette is nothing except for those who do Chiasso-Lugano or Geneva-Lausanne once a year. Basically all Swiss cars have a vignette, except those only used for some local transport in remote areas (say, some farmer using an old car to transport stuff around his farm).

Just a last OT about the Houtribdijk: I cannot believe that bus passenger were so few not to fill a few buses a day. PT usage in your country is quite high, not as in Switzerland, but it is still well used. So I find that strange.
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 01 aug 2021, 0:03

Ik rij Zwitserland binnen via de St.-Berhard pas, daarna via Montreux en Lausanne naar Bern voor een overnachting in het Hotel Savoy.

De volgende dag rij ik, na een bezichtiging van Bern, naar Zürich om Zwitserland tenslotte te verlaten bij Waldshut-Tiengen. Autobahnen 9, 1 en 3.

Gezien de totale afstand die ik op een Zwitserse Autobahn afleg, is € 38,50 denk ik wel redelijk. Ik zou eigenlijk het exact aantal kilometers moeten uitrekenen die ik op de Zwitserse Autobahnen afleg en dat door het hierboven genoemde bedrag moeten delen. Ben benieuwd hoeveel ik dan per kilometer betaal.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 01 aug 2021, 0:24

^^ Rond de 270 km. Dan kom je op zo'n 14 ct/km. Dat is iets duurder dan in Frankrijk en vergelijkbaar met veel Spaanse toltarieven.
Coccodrillo schreef: za 31 jul 2021, 22:22Just a last OT about the Houtribdijk: I cannot believe that bus passenger were so few not to fill a few buses a day. PT usage in your country is quite high, not as in Switzerland, but it is still well used. So I find that strange.
I've used the bus across the Houtribdijk a couple of times, some 15-18 years ago. At that time the bus service was already quite marginal, I believe some 5 or 6 buses per day. There has never been a high demand on this line.

There is now only one bus per day, as there is still a significant amount of children who belong to the Dutch Reformed Church who live in the area around Enkhuizen and go to the Dutch Reformed secondary school in Kampen (which is one of the biggest secondary schools in the Netherlands). The bus now runs in the morning as line 650 from Wervershoof via Andijk, Bovenkarspel and Enkhuizen to Lelystad, and continues as line 663 via Dronten to Kampen. In the afternoon, the bus runs the other way around. Even though this bus is aimed at students, it's public transportation and everyone is allowed to take this bus, although I believe that happens rarely.

For the rest, there isn't that much interaction between Enkhuizen and Lelystad, even though both cities are connected via the Houtribdijk. If you want to travel between both cities by public transportation, it usually means taking the train with a change of trains at Amsterdam Central Station. However, that takes more than 2 hours.

Regarding the Afsluitdijk, as Vinny already explained there is a very good hourly Qliner intercity bus service between Alkmaar and Leeuwarden. At Den Oever (the southwestern end of the Afsluitdijk), it connects with buses to/from Den Helder and Hoorn, at Zurich (not the Swiss city but the Frisian village at the northeastern end of the Afsluitdijk) it connects with buses to/from Harlingen, Bolsward and Heerenveen. Usually, all those connections are within minutes and the buses will wait for connecting passengers.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 01 aug 2021, 11:21

Coen Tunnel schreef: zo 01 aug 2021, 0:24 ^^ Rond de 270 km. Dan kom je op zo'n 14 ct/km. Dat is iets duurder dan in Frankrijk en vergelijkbaar met veel Spaanse toltarieven.
^^ :top: Dan valt het nog wel mee, ja.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 01 aug 2021, 15:41

Ik ga er eentje kopen voor Vallorbe-Martigny. 115 kilometer. Dat stuk binnendoor gaan rijden is geen optie (mijn ouders zijn ooit zonder vignet secundair gereden van Thonon naar het Val d’Anniviers - dat kon nog net in tijden dat de A9 nog maar tot Sion liep). En als je dan kijkt naar de alternatieven, is het uiteindelijk nog steeds prima. De Sint Bernard kun je natuurlijk ook benaderen vanuit Basel, wat een mooiere kilometerprijs oplevert, voor hetzelfde bedrag dat je portemonnee verlaat. Of je benadert Aosta via de Mont Blanctunnel wat ruim duurder is doordat je ook Franse snelwegtol betaalt.

En ach, we weten nog niet hoe we de terugreis vanuit Italië gaan doen, dus misschien zak ik nog onder dat astronomische tarief met een terugreis door Zwitserland.

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » zo 01 aug 2021, 18:10

Ik heb er ook een achter m'n binnenspiegel zitten. Vertrek morgen voor een 3-weekse road trip, waarbij ik ongeveer 450 km door Zwitserland zal rijden. Betaal dus ongeveer € 0,08 per kilometer. :top:
I'm average height... in Thailand.

Instagram // Flickr // Twitter

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 02 aug 2021, 10:23

Op een vakantierit Basel - Chiasso v.v. (totaal 570km) is een jaarvignet omgerekend naar km redelijk betaalbaar (≈ € 0,07/km).

Wij gaan over twee weken richting de omgeving van Meiringen, in totaal ca. 260 Zwitserse autobahnkilometers. Dan is een vignet meer een noodzakelijk kwaad.

De Europese lappendeken aan vignetten, tolsystemen en belastingen zou vervangen moeten worden door een uniforme vorm van kilometerbeprijzing. De meeste weggebruikers zouden in een systeem waar je betaalt naar gebruik per saldo minder gaan betalen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 02 aug 2021, 10:35

Schelpenpaadje schreef: ma 02 aug 2021, 10:23De meeste weggebruikers zouden in een systeem waar je betaalt naar gebruik per saldo minder gaan betalen.
Een flat-fee systeem is voor verreweg de meeste mensen veel goedkoper dan betalen per kilometer. Bijvoorbeeld een Oostenrijks jaarvignet kost een gemiddelde gebruiker 2 of 3 cent per kilometer. Een kilometertarief zou snel 3 keer zo veel kosten.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 02 aug 2021, 10:45

Wat je ook doet met je beprijzing: het is een zwaar politieke discussie die iedere automobilist in zijn portemonnee raakt (en dan heb je het nog niet over de kruissubsidies naar andere doelen én wegen die men gratis maakt om regio’s te stimuleren). Door de aard van die discussie zal daar echt nooit een Europese oplossing voor komen.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 02 aug 2021, 10:52

Heb nu een 10 dagen vignet voor Oostenrijk in huis gehaald, naar verwachting gebruiken we het vignet alleen voor ritten op de A12 door het Inndal. Maar voor het bedrag van € 9,50 mag je wel onbeperkt van de A- en S-wegen gebruik maken (voor zover geen Sondermautstrecke).

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 02 aug 2021, 21:44

Chris schreef: za 31 jul 2021, 22:20 Dat Zwitserland alleen een jaarvignet van 40 CHF heeft is een regelmatig terugkerend onderwerp van discussie. Als je maar 100 kilometer in Zwitserland rijdt is het inderdaad duur.

Maar kijk je breder, dan is het net zo duur als 3,5 uur rijden in Frankrijk of Italië, en een retourrit door Oostenrijk is vanwege de Sondermaut daar ook duurder dan het vignet in Zwitserland. Met het Zwitserse vignet kan je heen en terug van Basel naar Chiasso, voor een dergelijke afstand betaal je in Frankrijk of Italië gewoon meer dan het Zwitserse jaarvignet.

Zo'n slechte deal is het eigenlijk niet. Behalve als je echt maar een klein stukje in Zwitserland wil rijden, maar in tegenstelling tot Oostenrijk of Slovenië heeft Zwitserland niet van die korte transitroutes waar je voor 10 kilometer meteen 10 of 15 euro moet betalen.
Als je maar een klein stukje Zwitserland in wilt kun je ook via het OWN...

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 02 aug 2021, 21:56

Transitroutes inderdaad niet. Mede omdat de Duitse A98 er nooit is gekomen als lange oost-west-snelweg, is Vallorbe-Sint Bernhard vermoedelijk de kortste transitroute waarvoor je toch echt een vignet nodig zult hebben. Dat doe je niet even over het OWN.

Wat het vignet wellicht wel doet, is dagtochtjes vanuit buurlanden onaantrekkelijk maken: even vanuit de Franse Jura naar Lausanne (Genève zal altijd wel te behappen zijn), vanaf de Bodensee naar Zürich, vanuit Vorarlberg Graubünden in, en vanuit Italië naar Lugano. Maar goed, ook als een optie zou bestaan als een tiendagen-vignet voor een tientje zijn dat nog steeds best dure tripjes.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » ma 02 aug 2021, 22:04

Vorig jaar nog geen cent per kilometer betaald. Wat een deal. :lol:

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 02 aug 2021, 22:07

Pino schreef: ma 02 aug 2021, 21:56Wat het vignet wellicht wel doet, is dagtochtjes vanuit buurlanden onaantrekkelijk maken: even vanuit de Franse Jura naar Lausanne (Genève zal altijd wel te behappen zijn), vanaf de Bodensee naar Zürich, vanuit Vorarlberg Graubünden in, en vanuit Italië naar Lugano. Maar goed, ook als een optie zou bestaan als een tiendagen-vignet voor een tientje zijn dat nog steeds best dure tripjes.
Misschien voor mensen die in zo'n regio op vakantie zijn. Maar als je zo dicht bij de grens woont koop je toch gewoon een jaarvignet en piep je een paar keer de grens over?

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 02 aug 2021, 22:30

^^ Ja ik dacht eerder aan toeristen. Hoewel het in pak ‘m beet de streek Milaan-Como nou niet zo is dat de meeste auto’s daar wel met een vignet rondrijden. Dus als je dan eens in een gekke bui bent, is daar dan toch wel een barrière. Wie weet “ik kom vier keer per jaar in Lugano”, koopt inderdaad gewoon een vignet in januari en die ziet wel of het drie keer of zes keer wordt.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 05 aug 2021, 13:48

^^
Zijn er überhaupt zoveel Italianen die dagtripjes naar Zwitserland maken? Die lijken me nog wel te overzien. Aan de Duitse kant van de Zwitserse grens zijn er genoeg mensen die de grens bijna nooit oversteken. Voor vele mensen houdt de wereld ten zuiden van de het Zwarte Woud, dan wel ten zuiden van de Rhein/Bodensee op, met Konstanz als 'enigste' uitzondering daarop. Duitsers zijn principieel als het op de Alpen aankomt ook meer op Oostenrijk gefixeerd, ook in het oosten van Baden-Württemberg
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 05 aug 2021, 13:53

Waarom zou dat zijn? Alleen de kosten? Of toch ander soort cultuur?

Ernst76
stadsweg

Bericht door Ernst76 » do 05 aug 2021, 14:52

Andersom heb ik wel veel gezien: Zwitsers die dagtripjes naar het Lago Maggiore en het Comomeer maken.

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » do 05 aug 2021, 15:04

Over kosten gesproken: ik ben zojuist de grens bij Weil Am Rhein gepasseerd richting Zwitserland en ben nu al blut.
I'm average height... in Thailand.

Instagram // Flickr // Twitter

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 05 aug 2021, 15:05

^^ Daarom doen Zwitsers dus graag boodschappen over de grens.

Alleen benzine is daar goedkoop.

prijk
polderweggetje

Bericht door prijk » do 05 aug 2021, 15:16

Ernst76 schreef: do 05 aug 2021, 14:52 Andersom heb ik wel veel gezien: Zwitsers die dagtripjes naar het Lago Maggiore en het Comomeer maken.
In een plaats als Menaggio aan het Comomeer wemelt het op zondagmiddag van de Zwitserduits sprekende Zwitsers. Maar of er ook veel Italianen naar Lugano of Ascona of Locarno trekken in het weekend, betwijfel ik. De terrasjes en restaurants zijn daar twee keer zo duur als in de eigen contreien.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 05 aug 2021, 16:31

En afgezien van misschien een meer mondaine sfeer is het net zo zonnig en net zo prachtig in de Italiaanse dorpen.
Daarom heb ik vorig jaar ook een overnachting gemaakt in Porlezza in plaats van bijvoorbeeld Morcote.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 05 aug 2021, 16:41

Vergeet ook niet dat Tichino een veel beter werkende overheid heeft: de wegen zijn onderhouden, het vuilnis wordt op tijd op gehaald en meer van dat soort dingen. Dat maakt het leefklimaat aangenaam.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 05 aug 2021, 16:45

Dat heeft zo een prijskaartje in de vorm van hogere tarieven voor allerlei consumptieproducten.