[CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Moderator: Moderatoren

Willem
2x4 autosnelweg

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Willem » do 05 aug 2021, 17:57

^^ Idem dito in Scandinavië.

Tegelijk krijg je, in ruil voor die hoge belastingen, een straat voor je deur die altijd geveegd is. En als je, even als voorbeeld, een hartinfarct krijgt en in het ziekenhuis wordt opgenomen is er voldoende zorg aanwezig.

Uiteraard komen we nu in een politieke discussie terecht. Daar gaat het hier niet over.
Toch heb ik persoonlijk die hoge belastingen uit Zwitserland of Noorwegen wel over gezien wat je als burger ervoor terug krijgt. De hoge prijzen daar staan in verhouding tot de hoge inkomens.
Maar nogmaals: dit is meer een politieke discussie.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » do 05 aug 2021, 18:51

Zo hoog zijn de belastingen toch helemaal niet in Zwitserland? BTW is erg laag, inkomstenbelasting ook. De inkomens zijn hoog en dat maakt het duur (en dat producten geïmporteerd moeten worden).

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » do 05 aug 2021, 19:25

Nee, belastingen zijn vrij laag.
Ik weet niet waar deze cijfers vandaan komen (ze lijken mij te hoog) maar de onderlinge vergelijking zal wel ongeveer kloppen:
https://tradingeconomics.com/country-li ... ent=europe

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 05 aug 2021, 20:43

Door de hoge inkomens in Zwitserland zijn vooral diensten erg duur omdat het uurtarief veel hoger ligt dan Italië of Frankrijk. En daardoor kost een kop koffie op het terras zo 4 franken.

Ernst76
stadsweg

Bericht door Ernst76 » do 05 aug 2021, 21:39

De wegen in Ticino zijn dan wel goed onderhouden, naast de file voor de Gotthard ben ik nog een andere filespot tegengekomen. Locarno naar Bellinzona-Sud kostte me 3 kwartier op een zondagochtend...geen werkzaamheden of ongeluk.
Aan de noordkant van het Comomeer zag ik veel nummerplaten uit Graubünden. Bij het Lago Maggiore veel platen uit Ticino en Wallis. Allemaal Zwitserse kantons die daar niet zo ver vandaan liggen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 05 aug 2021, 21:44

De A13 was ooit gepland tussen Locarno en Bellinzona maar is nooit aangelegd. Dat stuk is nogal overbelast. Locarno en Lago Maggiore is ook aan Zwitserse zijde een populaire bestemming.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 06 aug 2021, 9:55

^^ Bestaan er eigenlijk plannen het ontbrekende deel alsnog aan te leggen of in elk geval de alternatieve route beter uit te bouwen?

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » vr 06 aug 2021, 10:28

^^ Ja:
Chris schreef: do 10 mei 2018, 15:33 Het kanton Ticino wil voor 1,45 miljard CHF een 6,5 kilometer lange tunnel bouwen om Locarno met de A2 te verbinden. Er lijkt veel steun voor te zijn, zelfs milieuorganisaties zijn voor, volgens de SRF.

https://www.srf.ch/news/schweiz/kampf-d ... adinoebene

Afbeelding

prijk
polderweggetje

Bericht door prijk » vr 06 aug 2021, 11:45

Chris schreef: do 05 aug 2021, 20:43 Door de hoge inkomens in Zwitserland zijn vooral diensten erg duur omdat het uurtarief veel hoger ligt dan Italië of Frankrijk. En daardoor kost een kop koffie op het terras zo 4 franken.
Daar komt voor de buitenlandse toerist bij dat de Zwitserse frank in de loop der jaren steeds duurder is geworden tegenover de euro. In 2007 kreeg je nog 1,6 CHF voor een euro, nu nog maar 1,07 CHF.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » vr 06 aug 2021, 23:18

IQ[] schreef: do 05 aug 2021, 18:51 Zo hoog zijn de belastingen toch helemaal niet in Zwitserland? BTW is erg laag, inkomstenbelasting ook. De inkomens zijn hoog en dat maakt het duur (en dat producten geïmporteerd moeten worden).
In de praktijk lijkt dat nog vies tegen te vallen, zeker voor de lagere inkomend. Ja, je inkomstenbelasting is lager, maar een zorgverzekeringspremie van 300-350fr/maand met een eigen risico van 2500fr is heel normaal. In Nederland betaal ik €15 per maand ofzo, met het laagste eigen risico, door de zorgtoeslag.

En dan nog de hogere kosten voor eten en diensten maakt dat het in de praktijk niet zo veel uit zal maken als veel mensen denken als ze de Zwitserse lonen zien.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 07 aug 2021, 20:56

Een zorgverzekeringspremie is geen belasting ;)

Zorverzekeringen in Zwitserland zijn duur omdat dokters en zusters in Zwitserland een veel hoger salaris hebben dan in Duitsland of Oostenrijk. Dat moet natuurlijk wel ergens van betaald worden. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 08 aug 2021, 0:11

Transit linksaf snap ik niet, de hoofdweg gaat juist niet daar langs (blauwe borden)
Afbeelding

Centrumsymbool met tekst erbij
Afbeelding

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » zo 22 aug 2021, 0:48

Blijkbaar staat er een nieuwe flitspaal op de A1 Orbe -> Lausanne, welke de auto voor me niet had gezien.

Ik schrok echter enorm van de felwitte flits in het schemerdonker, ik dacht dat dat allemaal met infrarood werkte tegenwoordig. Lopen ze hier nog achter, of is laten schrikken juist het doel?

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 22 aug 2021, 4:02

^^ Ze lopen achter zou ik zeggen. Een weggebruiker laten schrikken mag niet. Kan tot ongelukken leiden. In Zwitserland gelden wellicht andere regels.
Donateur Vereniging Wegenforum

Swissah
zandpaadje

Bericht door Swissah » di 24 aug 2021, 10:00

IQ[] schreef: do 05 aug 2021, 18:51 Zo hoog zijn de belastingen toch helemaal niet in Zwitserland? BTW is erg laag, inkomstenbelasting ook. De inkomens zijn hoog en dat maakt het duur (en dat producten geïmporteerd moeten worden).
Chris schreef: do 05 aug 2021, 20:43 Door de hoge inkomens in Zwitserland zijn vooral diensten erg duur omdat het uurtarief veel hoger ligt dan Italië of Frankrijk. En daardoor kost een kop koffie op het terras zo 4 franken.
Belasting is meen ik iets van 20%, maar voornamelijk het levensonderhoud is aan de hoge kant. Denk aan eten, diensten, producten en natuurlijk de huur. De meeste Zwitsers huren (geeft mijn familie in Zwitserland aan). Je kan namelijk pas met ongeveer 30% eigen vermogen een huis financieren. Hierdoor is de meerderheid aangewezen op een huurwoning met bijbehorende hoge huurprijzen.
Er leiden meerdere wegen naar dromen. Actief voor Verkeerskunde | Treinkaartjes | First.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

[CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » di 24 aug 2021, 16:03

Chrysa schreef:Blijkbaar staat er een nieuwe flitspaal op de A1 Orbe -> Lausanne, welke de auto voor me niet had gezien.

Ik schrok echter enorm van de felwitte flits in het schemerdonker, ik dacht dat dat allemaal met infrarood werkte tegenwoordig. Lopen ze hier nog achter, of is laten schrikken juist het doel?
Vaste flitspalen en die grote mobiele camera’s op aanhangers in Zwitserland geven inderdaad altijd nog een flinke (vaak witte, maar soms ook oranje) flits. Het zijn juist de kleine mobiele camera’s op driepootjes of in een soort zwarte stereobox die verradelijk zijn en alleen nog maar onzichtbaar (infrarood) flitsen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 04 sep 2021, 10:26

In Zürich wil men overal snelheidsbeperking 30 invoeren zoals in sommige Franse steden.
Omdat bussen en trams dan ook langzamer moeten rijden hebben ze meer personeel en meer voertuigen nodig. Men schat dat dat 20 miljoen per jaar extra kosten geeft:
https://www.20min.ch/story/89-sekunden- ... 2351130524

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 04 sep 2021, 11:58

Het is tenminste wel consequent om ook het OV aan dezelfde snelheidsbeperking te onderwerpen. Is dat nu in Brussel en Parijs ook zo?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 04 sep 2021, 12:18

Lijkt me niet meer dan logisch dat ook OV lagere Vmax krijgt. Een bus of tram lijkt me gevaarlijker voor spelende kinderen dan een auto.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 04 sep 2021, 12:36

Mee eens, maar dat is niet overal zo :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 04 sep 2021, 13:28

Rein schreef: za 04 sep 2021, 12:18 Lijkt me niet meer dan logisch dat ook OV lagere Vmax krijgt. Een bus of tram lijkt me gevaarlijker voor spelende kinderen dan een auto.
Zeker. Maar veel OV rijdt uiteindelijk over wegen die toch 50 blijven. En dan heb je het nog niet over wegen waarvan nu de maximumsnelheid wel omlaag gaat, maar die vmax maar zelden te halen viel. Alleen waar vrije busbanen bestaan, zou het verschil significant kunnen zijn, evenals op zeer rustige tijden van de dag. Maar voor die laatste hoef je geen nieuw materieel aan te schaffen.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 04 sep 2021, 14:42

Die tram in Zürich rijdt naar mijn gevoel toch al vrij langzaam, maar dat zal wel tussen de oren ziten.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 04 sep 2021, 15:44

Niet alleen in Zürich hoor. Als je apart liggende (snel)tramtracé’s niet meetelt, komen trams denk ik maar zelden boven de 35? En zelfs op die aparte tracé’s rijd je ze in de auto voorbij, en niet alleen omdat er weer een halte aankomt.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 04 sep 2021, 15:52

Ik heb ook het gevoel dat trams in Zürich erg langzaam rijden. En dan hebben ze ook nog enorm veel haltes waar het vaak vrij lang duurt.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 04 sep 2021, 16:04

Heb natuurlijk nul ervaring in Zürich, maar in Nederland gaan ze inclusief haltes zo’n 17 km/h. Op mijn gewone stadsfiets ben ik eigenlijk altijd sneller (door de haltes, want een rijdende tram haalt me dan wel in).

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 04 sep 2021, 16:09

Dat stoppen op de haltes haalt het gemiddelde nogal naar beneden. Tussen twee haltes in rijden trams (als het toegestaan is) wel 50 km/h. In Utrecht zelfs 70 km/h (en vroeger tussen Delft en Rijswijk ook).
Ik heb het idee dat de Vmax van de tram in Zürich op 40 km/h ligt.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 04 sep 2021, 16:18

Volgens mij zijn de meeste Nederlandse trams zo uitgerust dat ze 70 zouden kunnen rijden. Maar in de praktijk halen ze het niet, zelfs 50 niet. Althans dat leid ik maar even af uit het feit dat ik ze met de auto ook inhaal midden tussen twee haltes in. Je komt vermoedelijk wel dichter bij topsnelheid wanneer er grotere afstand tussen haltes zit, zoals tussen Delft en Den Haag of op een Erasmusbrug.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 04 sep 2021, 16:27

Op de Slinge kachelen de RET-trams aardig door kan ik uit ervaring zeggen. Ik zal eens met mijn telefoon de snelheid meten als ik er weer in zit volgende week.

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 04 sep 2021, 19:39

Ik heb het idee dat de Vmax van de tram in Zürich op 40 km/h ligt.
Volgens mij is het 70 km/h, maar het wordt in de praktijk alleen in de Swammerdingertunnel gereden. Het enige stukje in het hele tramnet waar de boel wel een beetje opschiet :rofl2:

Je kunt trouwens wel redelijk efficient reizen met de S-bahn. Toen ik in Zürich woonde moesten de treinen kopmaken op het Hauptbahnhof, dus dat leverde zo'n 10 minuten extra reistijd op. Tegenwoordig hoeft dat niet meer.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » za 04 sep 2021, 20:28

Die trams schieten niet op, maar heuvelop naar toen ik een paar keer naar het USZ moest was ik wel blij dat ik niet hoefde te lopen vanaf het station. :lol: