[CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz
Moderator: Moderatoren
-
- 2x2 autosnelweg
-
- Moderator
bron: nu.nlGENEVE - De Zwitsers hebben waarschijnlijk nipt ingestemd met een voorstel om paspoortcontroles aan de grenzen af te schaffen. Exit polls geven aan dat 52 procent van de stemmers zich zondag bij een referendum achter het wetsvoorstel heeft geschaard. Dat zou betekenen dat Zwitserland zich gaat aansluiten bij het Schengen-verdrag.
Bij de Zwitserse grenzen en op de luchthavens zijn nog controles, omdat Zwitserland geen lid van de Europese Unie is. Het alpenland is als een soort eiland aan alle kanten omgeven door EU-lidstaten.
Dertien van de 25 lidstaten hebben zich aangesloten bij het Schengen-verdrag over vrij personenverkeer. Ook de niet-leden Noorwegen en IJsland hebben dat gedaan.
Na een 'ja' van de bevolking zou de Zwitserse paspoortcontrole in 2007 kunnen worden afgeschaft. De EU moet er formeel mee instemmen.
Dit is wel een grote verbetering. die paspoortcontrole was nergens voor nodig, en alleen maar tijdrovend (niet dat er vaak gecontroleerd word, meestal mochten we gewoon doorrijden). Schengen is okay!!!

-
- expressweg
-
- 4x5 autosnelweg
-
- expressweg
-
- 4x5 autosnelweg
-
- expressweg
-
- expressweg
Ik was eigenlijk niet uit op een discussie over de EU hier.René schreef:Zet ze eens op een rijtje.Wicher schreef:En zonder de voordelen van de EU.René schreef:De voordelen van Schengen zonder de nadelen van de EU. Slim, die Zwitsers.
Jij doet echter alsof de EU alleen maar nadelen heeft, dat is natuurlijk pertinent onzin. Ik ga nu niet zeggen dat de voordelen groter zijn dan de nadelen, maar er zijn zeker ook voordelen, en die mist Zwitserland ook.
-
- 2x2 autosnelweg
Inmiddels is bekendgemaakt dat Schengen inderdaad goedgekeurd is. Dit betekent dat de paspoortcontrole verdwijnt maar er blijft wel goederencontrole, omdat Zwitserland niet meedoet met de douane-unie! Ik vind dit nogal vreemd, en ik vraag mij af hoe dit in de praktijk zal zijn (als ze je bagage controleren zullen ze toch ook wel je paspoort mogen vragen, of misschien alleen als ze iets vinden wat niet mag of wat je had moeten melden).
-
- expressweg
-
- 4x5 autosnelweg
-
- expressweg
-
- 4x5 autosnelweg
Tot nu toe (zonder de verworpen grondwet) is de EU gebaseerd op verdragen waar niet iedere lidstaat perse in mee hoefde te gaan, denk bijvoorbeeld aan de EMU (eurolanden); waar zeker niet alle EU landen in meedoen. De Zwitsers staan niet minder of meer ver van de EU dan het formele lidmaatschap. Vooral niet omdat veel zaken via bilaterale verdragen (w.o. Schengen) toch al geregeld zijn. Het hele instituut EU is er juist op gericht geweest dat niet ieder land steeds bilaterale verdragen zou hoeven sluiten. Dat is veel administratieve winst.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- expressweg
Hoe bedoel je dit? Heeft de weg daar drie rijstroken allemaal gescheiden met een dubbele doorgetrokken streep?marcel schreef:De A9 bij Brig heeft een 3-baans gedeelte met twee rijstroken in één richting en één in de andere, maar met aan die kant wel een onderbroken streep, wat suggereert dat je van die kant dus ook mag inhalen. Er staat wel een inhaalverbod, die belijning slaat dus eigenlijk nergens op. Misschien mocht het vroeger wel.
Aan de A9 bij Brig staan geen afritnummers.
Ik denk dat die afritnummers er komen zodra de A9 compleet is.
-
- 2x2 autosnelweg
Ik bedoel het zo:IQ[] schreef:
Hoe bedoel je dit? Heeft de weg daar drie rijstroken allemaal gescheiden met een dubbele doorgetrokken streep?
In de richting 'naar beneden' mag je toch niet inhalen.
Interessant is ook deze overgang in een 2+1 weg (de A5, ik geloof bij Twann):
Plotseling mag je dus weer inhalen, er staat verder niets bij.
-
- expressweg
-
- expressweg
Een interessante site: http://verkehr.cnlab.ch/
Het is een test-site. Hier kun je dan ook live-data zien van een beperkt aantal lussen in de weg. Erg interessant, je kunt echt heel veel opvragen, uiteraard de huidige snelheid, grafieken, soorten voertuigen, enz. Echt een kijkje waard! Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden
Misschien is het ook wat voor Nederland zoiets?
Het is een test-site. Hier kun je dan ook live-data zien van een beperkt aantal lussen in de weg. Erg interessant, je kunt echt heel veel opvragen, uiteraard de huidige snelheid, grafieken, soorten voertuigen, enz. Echt een kijkje waard! Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden

Misschien is het ook wat voor Nederland zoiets?
-
- 2x3 autosnelweg
Vroeger werden kerken en kathedralen ook volgens hetzelfde principe gebouwd. En zie het duurde soms 200 jaar eer zo een ding afraakte. Niet de beste financiële constructie zou ik zeggen.Wat ik opvallend vind is dat er als er "even" geen geld beschikbaar is, de bouw van de weg gewoon even een paar maanden wordt stilgelegd, tot er weer geld is.
-
- Moderator
Grote voorbeeld is de Sagrada Familia in Barcelona natuurlijkAlfa schreef:Vroeger werden kerken en kathedralen ook volgens hetzelfde principe gebouwd. En zie het duurde soms 200 jaar eer zo een ding afraakte. Niet de beste financiële constructie zou ik zeggen.Wat ik opvallend vind is dat er als er "even" geen geld beschikbaar is, de bouw van de weg gewoon even een paar maanden wordt stilgelegd, tot er weer geld is.

-
- expressweg
Ik wou hiermee zeggen dat niet het project wordt stilgelegd. En natuurlijk gaat die bouw niet een 200 jaar durenAlfa schreef:Vroeger werden kerken en kathedralen ook volgens hetzelfde principe gebouwd. En zie het duurde soms 200 jaar eer zo een ding afraakte. Niet de beste financiële constructie zou ik zeggen.Wat ik opvallend vind is dat er als er "even" geen geld beschikbaar is, de bouw van de weg gewoon even een paar maanden wordt stilgelegd, tot er weer geld is.

Het is zo, dat ik hier nu vooral doel op de snelweg A16. Op sommige stukken ligt de bouw stil, op andere stukken wordt gewoon doorgewerkt, omdat deze belangrijker zijn. Maar het project wordt tenminste niet geannuleerd wegens gebrek aan geld.
-
- expressweg
De Gotthardtunnel bestaat 25 jaar!
Een beeldverslag is hier te vinden:
http://www.swissinfo.org/sen/swissinfo. ... id=6064072
Een beeldverslag is hier te vinden:
http://www.swissinfo.org/sen/swissinfo. ... id=6064072
-
- stadsweg
Ben via Zwitserland naar Italië gereden en moet zeggen dat ik zwaar teleurgesteld was over de rijkwaliteit bij donker en nat weer tussen Luzern en Basel. De tunnels zijn prachtig, maar het wegdek deugt niet meer, de lijnen waren m.i. al 5 jaar niet meer overschilderd, en van reflectoren (zoals in Frankrijk en Italië bv.) was er zo goed als geen sprake (viel me in Duitsland trouwens ook op).
Moet zeggen dat het nieuwe gedeelte E411 Namen - Luxemburg het meeste rijcomfort bood (erg verrassend trouwens).
Moet zeggen dat het nieuwe gedeelte E411 Namen - Luxemburg het meeste rijcomfort bood (erg verrassend trouwens).
-
- 4x5 autosnelweg
-
- stadsweg
-
- autoweg
Vanuit het Zwitserland-topic
Vervolg uit het 'Verenigde Staten (United States)'-topic:
Volkstribuun:

Zürich-City. :kotskots:
waldo79:
@VT: City is heel gebruikelijk om het Centrum gebied aan te duiden in Zwitserland. Zie je rond Basel en Bern ook. Vast heel Engels georiënteerd daar. Past zijdelings wel in het Amerika topic
Volkstribuun:
Echt waar? Of hebben de Zwitsers dat gedaan om taalproblemen als in Belgie te voorkomen. Want officieel zou er dan toch "Centrum" in het Frans, Duits, Italiaans en Retoromaans hebben moeten staan?
Seat Ibiza:
Misschien handiger om deze discussie aan te zwengelen in het Zwitserland topic?
--- Bij deze dus, SI
---
Volkstribuun:

Zürich-City. :kotskots:

waldo79:
@VT: City is heel gebruikelijk om het Centrum gebied aan te duiden in Zwitserland. Zie je rond Basel en Bern ook. Vast heel Engels georiënteerd daar. Past zijdelings wel in het Amerika topic

Volkstribuun:
Echt waar? Of hebben de Zwitsers dat gedaan om taalproblemen als in Belgie te voorkomen. Want officieel zou er dan toch "Centrum" in het Frans, Duits, Italiaans en Retoromaans hebben moeten staan?
Seat Ibiza:
Misschien handiger om deze discussie aan te zwengelen in het Zwitserland topic?
--- Bij deze dus, SI

Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust.
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust.

-
- 2x2 autosnelweg
-
- 4x3 autosnelweg
-
- expressweg
Alleen is "City" hier in tegenspraak met "Flughafen" 
Maar ik denk dat het het zo goed is, met "City" i.p.v. Zentrum. Overigens bij Fribourg staat "centre". Dus t is alleen bij de grote steden het geval.
NB: in CH staat alles in de taal dat er op die plaats gesproken wordt:
Dus Bern en geen Berne in de "Romandie", en bij Fribourg/Freiburg (gemeente tweetalig officieel (de stad zelf is zuiver Frans), met meerderheid Frans): Fribourg Centre. Vanuit noord naar zuid: St. Gotthard, zuid naar noord: San Gottardo. Taalgrens loopt er namelijk overheen.

Maar ik denk dat het het zo goed is, met "City" i.p.v. Zentrum. Overigens bij Fribourg staat "centre". Dus t is alleen bij de grote steden het geval.
NB: in CH staat alles in de taal dat er op die plaats gesproken wordt:
Dus Bern en geen Berne in de "Romandie", en bij Fribourg/Freiburg (gemeente tweetalig officieel (de stad zelf is zuiver Frans), met meerderheid Frans): Fribourg Centre. Vanuit noord naar zuid: St. Gotthard, zuid naar noord: San Gottardo. Taalgrens loopt er namelijk overheen.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik begrijp je goed dat Zürich-City de wijk is waar de Engelstaligen wonen...NB: in CH staat alles in de taal dat er op die plaats gesproken wordt:

Overigens in Zwitserland zou het "Centrum" symbool echt van pas komen. Om nou te zeggen dat een Franstalige het begrip 'Stadtmitte' kan plaatsen...

(En for the record: Een 'city' is iets HEEL anders dan een 'centrum'

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x5 autosnelweg