[CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Moderator: Moderatoren

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » za 04 jun 2005, 23:09

Nog een groot bouwproject dat er aan staat te komen is vernieuwing van de A1 bij Bern tussen Wankdorf en Weyermannshaus. Dit moet in 2011 klaar zijn. Er is een speciale website over met foto's:

http://www.stadttangentebern.ch

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 05 jun 2005, 14:50

GENEVE - De Zwitsers hebben waarschijnlijk nipt ingestemd met een voorstel om paspoortcontroles aan de grenzen af te schaffen. Exit polls geven aan dat 52 procent van de stemmers zich zondag bij een referendum achter het wetsvoorstel heeft geschaard. Dat zou betekenen dat Zwitserland zich gaat aansluiten bij het Schengen-verdrag.

Bij de Zwitserse grenzen en op de luchthavens zijn nog controles, omdat Zwitserland geen lid van de Europese Unie is. Het alpenland is als een soort eiland aan alle kanten omgeven door EU-lidstaten.

Dertien van de 25 lidstaten hebben zich aangesloten bij het Schengen-verdrag over vrij personenverkeer. Ook de niet-leden Noorwegen en IJsland hebben dat gedaan.

Na een 'ja' van de bevolking zou de Zwitserse paspoortcontrole in 2007 kunnen worden afgeschaft. De EU moet er formeel mee instemmen.
bron: nu.nl

Dit is wel een grote verbetering. die paspoortcontrole was nergens voor nodig, en alleen maar tijdrovend (niet dat er vaak gecontroleerd word, meestal mochten we gewoon doorrijden). Schengen is okay!!! :D

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » zo 05 jun 2005, 15:24

Jammer, het heeft wel iets met die grensovergangen :cry:

Bovendien lieten ze meestal al iedereen door, behalve ongure autootjes enzo.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 05 jun 2005, 15:30

De voordelen van Schengen zonder de nadelen van de EU. Slim, die Zwitsers.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 05 jun 2005, 16:29

René schreef:De voordelen van Schengen zonder de nadelen van de EU. Slim, die Zwitsers.
En zonder de voordelen van de EU.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 05 jun 2005, 16:31

Wicher schreef:
René schreef:De voordelen van Schengen zonder de nadelen van de EU. Slim, die Zwitsers.
Zet ze eens op een rijtje.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » zo 05 jun 2005, 16:34

René schreef:Zet ze eens op een rijtje.
Maar wel in het wegrestaurant in een mooi topic aldaar ;) :idea:

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 05 jun 2005, 16:35

René schreef:
Wicher schreef:
Zet ze eens op een rijtje.
Ik was eigenlijk niet uit op een discussie over de EU hier.
Jij doet echter alsof de EU alleen maar nadelen heeft, dat is natuurlijk pertinent onzin. Ik ga nu niet zeggen dat de voordelen groter zijn dan de nadelen, maar er zijn zeker ook voordelen, en die mist Zwitserland ook.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 05 jun 2005, 16:55

Inmiddels is bekendgemaakt dat Schengen inderdaad goedgekeurd is. Dit betekent dat de paspoortcontrole verdwijnt maar er blijft wel goederencontrole, omdat Zwitserland niet meedoet met de douane-unie! Ik vind dit nogal vreemd, en ik vraag mij af hoe dit in de praktijk zal zijn (als ze je bagage controleren zullen ze toch ook wel je paspoort mogen vragen, of misschien alleen als ze iets vinden wat niet mag of wat je had moeten melden).

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 05 jun 2005, 16:57

marcel schreef:Inmiddels is bekendgemaakt dat Schengen inderdaad goedgekeurd is. Dit betekent dat de paspoortcontrole verdwijnt maar er blijft wel goederencontrole, omdat Zwitserland niet meedoet met de douane-unie!
Kijk René, dit bedoel ik nou met een voordeel van de EU dat ze blijven missen.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 05 jun 2005, 17:06

Het zal niet anders worden dan aan de Franse grenzen vermoed ik: de hokjes blijven staan, je mag langzaam doorrijden en zo af en toe worden er steekproefsgewijs controles gedaan. Ik zie het probleem niet.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 05 jun 2005, 17:27

Nou, ik heb er niet alle verstand van, maar wat ik er ieg uit opmaak is dat het verkeer van/naar Zwitserland wel vrijer wordt, maar nog steeds een stuk minder vrij dan tussen EU-lidstaten. Zo mogen binnen de EU dus ook goederen vrij bewegen, en mag men bijv. ook in ieder land werken en studeren.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 05 jun 2005, 23:21

Tot nu toe (zonder de verworpen grondwet) is de EU gebaseerd op verdragen waar niet iedere lidstaat perse in mee hoefde te gaan, denk bijvoorbeeld aan de EMU (eurolanden); waar zeker niet alle EU landen in meedoen. De Zwitsers staan niet minder of meer ver van de EU dan het formele lidmaatschap. Vooral niet omdat veel zaken via bilaterale verdragen (w.o. Schengen) toch al geregeld zijn. Het hele instituut EU is er juist op gericht geweest dat niet ieder land steeds bilaterale verdragen zou hoeven sluiten. Dat is veel administratieve winst.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » zo 26 jun 2005, 21:23

marcel schreef:De A9 bij Brig heeft een 3-baans gedeelte met twee rijstroken in één richting en één in de andere, maar met aan die kant wel een onderbroken streep, wat suggereert dat je van die kant dus ook mag inhalen. Er staat wel een inhaalverbod, die belijning slaat dus eigenlijk nergens op. Misschien mocht het vroeger wel.
Aan de A9 bij Brig staan geen afritnummers.
Hoe bedoel je dit? Heeft de weg daar drie rijstroken allemaal gescheiden met een dubbele doorgetrokken streep?

Ik denk dat die afritnummers er komen zodra de A9 compleet is.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 21 aug 2005, 12:01

IQ[] schreef:
Hoe bedoel je dit? Heeft de weg daar drie rijstroken allemaal gescheiden met een dubbele doorgetrokken streep?
Ik bedoel het zo:

Afbeelding

In de richting 'naar beneden' mag je toch niet inhalen.

Interessant is ook deze overgang in een 2+1 weg (de A5, ik geloof bij Twann):

Afbeelding

Plotseling mag je dus weer inhalen, er staat verder niets bij.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » zo 21 aug 2005, 13:17

Oke, ik begrijp het nu :)

Die laatste ken ik heb het in het echt gezien. Vind ik niet veel mis mee eigenlijk. Al zou er wel een bord bij mogen.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » do 29 sep 2005, 22:16

Een interessante site: http://verkehr.cnlab.ch/

Het is een test-site. Hier kun je dan ook live-data zien van een beperkt aantal lussen in de weg. Erg interessant, je kunt echt heel veel opvragen, uiteraard de huidige snelheid, grafieken, soorten voertuigen, enz. Echt een kijkje waard! Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden :)
Misschien is het ook wat voor Nederland zoiets?

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 01 okt 2005, 0:06

Wat ik opvallend vind is dat er als er "even" geen geld beschikbaar is, de bouw van de weg gewoon even een paar maanden wordt stilgelegd, tot er weer geld is.
Vroeger werden kerken en kathedralen ook volgens hetzelfde principe gebouwd. En zie het duurde soms 200 jaar eer zo een ding afraakte. Niet de beste financiële constructie zou ik zeggen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 01 okt 2005, 9:37

Alfa schreef:
Wat ik opvallend vind is dat er als er "even" geen geld beschikbaar is, de bouw van de weg gewoon even een paar maanden wordt stilgelegd, tot er weer geld is.
Vroeger werden kerken en kathedralen ook volgens hetzelfde principe gebouwd. En zie het duurde soms 200 jaar eer zo een ding afraakte. Niet de beste financiële constructie zou ik zeggen.
Grote voorbeeld is de Sagrada Familia in Barcelona natuurlijk :)

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » za 01 okt 2005, 11:29

Alfa schreef:
Ik wou hiermee zeggen dat niet het project wordt stilgelegd. En natuurlijk gaat die bouw niet een 200 jaar duren :lol:
Het is zo, dat ik hier nu vooral doel op de snelweg A16. Op sommige stukken ligt de bouw stil, op andere stukken wordt gewoon doorgewerkt, omdat deze belangrijker zijn. Maar het project wordt tenminste niet geannuleerd wegens gebrek aan geld.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » vr 28 okt 2005, 22:56

De Gotthardtunnel bestaat 25 jaar!

Een beeldverslag is hier te vinden:
http://www.swissinfo.org/sen/swissinfo. ... id=6064072

poller1
stadsweg

Bericht door poller1 » wo 09 nov 2005, 11:07

Ben via Zwitserland naar Italië gereden en moet zeggen dat ik zwaar teleurgesteld was over de rijkwaliteit bij donker en nat weer tussen Luzern en Basel. De tunnels zijn prachtig, maar het wegdek deugt niet meer, de lijnen waren m.i. al 5 jaar niet meer overschilderd, en van reflectoren (zoals in Frankrijk en Italië bv.) was er zo goed als geen sprake (viel me in Duitsland trouwens ook op).

Moet zeggen dat het nieuwe gedeelte E411 Namen - Luxemburg het meeste rijcomfort bood (erg verrassend trouwens).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 09 nov 2005, 11:52

(erg verrassend trouwens).
Zo verrassend is dat natuurlijk niet als je bedenkt dat de weg onlangs volledig gerenoveerd is ;)

poller1
stadsweg

Bericht door poller1 » wo 09 nov 2005, 11:54

Vinny schreef:
(erg verrassend trouwens).
Zo verrassend is dat natuurlijk niet als je bedenkt dat de weg onlangs volledig gerenoveerd is ;)
Breek me de bek niet open. Ik weet in België wel slechtere heraangelegde wegen hoor... (vnl dan toch secundaire wegen, maar toch).

VTB
autoweg

Vanuit het Zwitserland-topic

Bericht door VTB » di 24 jan 2006, 15:28

Vervolg uit het 'Verenigde Staten (United States)'-topic:

Volkstribuun:
Afbeelding
Zürich-City. :kotskots: :neenee:

waldo79:
@VT: City is heel gebruikelijk om het Centrum gebied aan te duiden in Zwitserland. Zie je rond Basel en Bern ook. Vast heel Engels georiënteerd daar. Past zijdelings wel in het Amerika topic :D

Volkstribuun:
Echt waar? Of hebben de Zwitsers dat gedaan om taalproblemen als in Belgie te voorkomen. Want officieel zou er dan toch "Centrum" in het Frans, Duits, Italiaans en Retoromaans hebben moeten staan?

Seat Ibiza:
Misschien handiger om deze discussie aan te zwengelen in het Zwitserland topic?

--- Bij deze dus, SI ;) ---
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 24 jan 2006, 15:35

Juist door die drietaligheid is het misschien wel handig. Want om daar nou Zurich -mitte, -centre, -(italiaanse woord voor centrum) neer te zetten lijkt me een beetje veel. Op deze manier is het misschien wel eerlijker (staat in niemands zijn taal) en toch snapt iedereen wel wat er bedoeld wordt. ;)

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 24 jan 2006, 15:39

@Jeroen: Italiaans voor centrum is "centro" ;)

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » di 24 jan 2006, 16:28

Alleen is "City" hier in tegenspraak met "Flughafen" :?

Maar ik denk dat het het zo goed is, met "City" i.p.v. Zentrum. Overigens bij Fribourg staat "centre". Dus t is alleen bij de grote steden het geval.

NB: in CH staat alles in de taal dat er op die plaats gesproken wordt:
Dus Bern en geen Berne in de "Romandie", en bij Fribourg/Freiburg (gemeente tweetalig officieel (de stad zelf is zuiver Frans), met meerderheid Frans): Fribourg Centre. Vanuit noord naar zuid: St. Gotthard, zuid naar noord: San Gottardo. Taalgrens loopt er namelijk overheen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 24 jan 2006, 23:49

NB: in CH staat alles in de taal dat er op die plaats gesproken wordt:
Ik begrijp je goed dat Zürich-City de wijk is waar de Engelstaligen wonen... :lol:

Overigens in Zwitserland zou het "Centrum" symbool echt van pas komen. Om nou te zeggen dat een Franstalige het begrip 'Stadtmitte' kan plaatsen... :roll:

(En for the record: Een 'city' is iets HEEL anders dan een 'centrum' :roll: )

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 25 jan 2006, 9:31

Zürich is volgens mij wel het financiële centrum van Zwitserland. Veel financiële centra worden City genoemd. Dat zou een goede verklaring kunnen zijn - wellicht wordt er verwezen naar het financial district.