[CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » di 07 feb 2023, 7:20

^^
Courchevel en Croix de Coeur zijn altiports en daarmee per definitie geen luchthaven of vliegveld. Altiports hebben de specialiteit dat de landingsbaan op een berghelling is gebouwd en een doorstart niet mogelijk is. Bovendien hebben piloten daar een extra opleiding voor nodig, om op elke altiport te mogen landen, of een introductievlucht met vliegleraar voor één specifieke altiport.

Samedan heeft desalniettemin ook een introductievlucht nodig, plus een online-test, alvorens je er mag landen. Jets mogen er vanwege de veel sterkere performance wel zonder introductievlucht landen, maar moeten alsnog een (pittige) online-test doen.

Er zijn overigens nog veel hogere (reguliere) vliegvelden op de wereld: Lake County in de USA op ruim 3000 m hoogte, of Daocheng Yading op ruim 4400 m hoogte in China. Daar hebben ook jets moeite met de hoogte, alhoewel je daar het voordeel hebt op een hoogvlakte te zijn. Samedan ligt midden in een betrekkelijk smal dal, waardoor in korte tijd hoge bergtoppen overwonnen moeten worden. Dat maakt Samedan enorm tricky... vooral bij afvallende Malojawind.
marcel schreef: do 02 feb 2023, 19:13 Mijn moeder heeft in de jaren 50 in St. Moritz gewoond, toen het nog niet zo duur en luxueus was. Maar ook toen al kwamen er veel rijke mensen.
Geweldig! 8-) Daarvoor dat St. Moritz zo mondain is geworden, zijn plaatsen als Samedan en Pontresina nog wel gewoon gebleven en hebben daarnaast nog een mooie historische dorpskern. Het is echt frapant dat je in St. Moritz meteen een flinke luxe toeslag op alles betaald, van winkels tot hotel en skigebied, terwijl dat in Samedan en Pontresina niet meer zo is.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 07 feb 2023, 9:52

SnarfFlevoland schreef: di 07 feb 2023, 7:20Er zijn overigens nog veel hogere (reguliere) vliegvelden op de wereld: Lake County in de USA op ruim 3000 m hoogte, of Daocheng Yading op ruim 4400 m hoogte in China. Daar hebben ook jets moeite met de hoogte, alhoewel je daar het voordeel hebt op een hoogvlakte te zijn.
Er is een uitgebreid lijstje op Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_highest_airports

Er zijn er inderdaad veel in China, maar ook de luchthaven van La Paz in Bolivia ligt nog boven de 4000 meter. Verder scoren ook landen als Peru en Nepal goed, en de luchthaven van Leh is op 3256 meter hoogte de hoogste van India.

Als het gaat om echt grote internationale luchthavens met intercontinentale vluchten scoorde de oude luchthaven van Quito, Ecuador, goed op 2813 meter hoogte, maar die is inmiddels gesloten en vervangen door een nieuwe luchthaven op 2400 meter hoogte. El Dorado International Airport, de luchthaven van de Colombiaanse hoofdstad Bogotá, zal op 2548 meter boven zeeniveau vermoedelijk de hoogstgelegen luchthaven zijn met een netwerk aan intercontinentale vluchten, waaronder veel Noord-Amerikaanse en een reeks Europese bestemmingen (Amsterdam, Londen, Parijs, Frankfurt, Madrid, Barcelona en Istanbul). En daarmee ook de hoogst gelegen luchthaven die je met een commerciële vlucht vanuit Europa kan bereiken.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 13 feb 2023, 15:18

Zwitsers schijnen de functie van een spitsstrook nog niet echt te kennen. Al geruimere tijd is de spitsstrook op de A2 van Lopper richting Luzern geopend, maar bijna niemand zie ik daar gebruik van maken. Verkeer komende vanaf de A8 probeert op de reguliere invoegstrook in te voegen, hetgeen tot files op de A2 lijdt. De spitsstrook blijft vaak volledig leeg. Sommige andere automobilisten willen zelfs voor politieagent spelen en gaan met lichten seinen of de spitsstrook half blokkeren, terwijl duidelijk drie groene pijlen staan aangegeven. :roll:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » ma 13 feb 2023, 17:21

Ik weet dat in Zwitserland er weinig uitwisseling is tussen de taalregio's en het redelijk ver van Luzern is, maar de A9 tussen Lausanne en Morges heeft er ook eentje, die toen ik er een aantal jaar geleden langskwam redelijk gebruikt werd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 13 feb 2023, 17:28

Die bestaat al 13 jaar, dat was de eerste spitsstrook in Zwitserland en die werd een succes genoemd.

Ik had niet vernomen dat er ook eentje op de A2 bij Luzern is. Kennelijk bestaat het al minstens sinds augustus 2021: https://www.nau.ch/ort/stans/pannenstre ... g-65990161

Blijkbaar is het een kort stuk van de invoeger van Lopper tot de invoeger van Hergiswil. Dat lijkt dan meer een superlange invoegstrook te zijn dan echt een capaciteitsverhogende spitsstrook?

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 14 feb 2023, 9:15

^^
Dat klopt, maar het helpt wel om de verkeersstroom vloeiender te maken. De A2 maakt in de Kirchenwaldtunnel nogal een scherpe bocht en dan zijn daarachter meteen twee invoegstroken. De ene invoeger voor verkeer uit Standsstad en A2-parallelbaan, en de andere invoeger voor verkeer vanaf de A8. Achter de oprit van Hergiswil begint het verkeer sowieso vaak weer langzaam te rijden.

Op de A1 bij Winterthur en Oberwinterthur is er ook een vrij nieuwe spitsstrook. Daar werkt het ook nog niet echt lekker, maar vrachtwagens gaan wel vaak naar rechts. Automobilisten blijven verkrampt links rijden.
IQ[] schreef: ma 13 feb 2023, 17:21 Ik weet dat in Zwitserland er weinig uitwisseling is tussen de taalregio's en het redelijk ver van Luzern is, maar de A9 tussen Lausanne en Morges heeft er ook eentje, die toen ik er een aantal jaar geleden langskwam redelijk gebruikt werd.
Ja, daar merk je de "Röstigraben". Sowieso heb ik wel de indruk dat de Romandie wat opener voor nieuwe oplossingen is. Volgens mij was de spitsstrook op de A9 een succes en wordt daarom nu verdeeld over het gehele land gepland en gebouwd. De spitsstrook van de A2 bij Hergiswil staat gek genoeg dan weer niet op het kaartje van de ASTRA gemeld.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » di 14 feb 2023, 9:49

Helaas werkt het kaartje Lausanne - Geneve niet op die website van de PUN-projecten. Wel grappig dat ze stellen dat de A1-pilot-spitstrook goed werkt voor de doorstroming, milieu en minder ongevallen. Misschien moeten ze in Zwitserland maar wat vaker echte wegverbredingen gaan doen. :yes:

Ik zag trouwens dat ik een foutje had gemaakt, het was natuurlijk de A1 en niet de A9... ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 22 feb 2023, 15:01

De Bundesrat heeft het investeringsprogramma voor de periode tot 2030 vastgesteld.

https://www.astra.admin.ch/astra/de/hom ... 93223.html

In de 'Ausbauschritt 2023' zijn vijf projecten aangewezen waarover definitief besloten moet worden en een financieringsverplichting voor aangegaan moet gaan. Het parlement beslist hier dan over.

Het gaat om de volgende projecten:

A1 Wankdorf BE – Schönbühl BE
A1 Schönbühl BE – Kirchberg BE
A1 Rosenbergtunnel in St. Gallen,
A2 Rheintunnel in Basel
A4 Fäsenstaubtunnel in Schaffhausen

Deze projecten hebben geraamde kosten van 4 miljard CHF (prijspeil 2020).

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 22 feb 2023, 19:50

Als je kijkt wat dit gezamenlijk allemaal behelst dan vind ik 4 miljard niet eens zo duur. Als dit bedrag alleen had gestaan voor de Rheintunnel in Basel dan had ik daar niet van opgekeken.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 10 mar 2023, 21:52

Gister kwam de Grimseltunnel opnieuw in het landelijke nieuws van Zwitserland. Persoonlijk was ik nog niet zo over dit project geïnformeerd, ik dacht dat het eerder om wilde plannen ging. Niets is minder waar: De hoogspanningsleiding over de Grimselpass is aan vervanging toe. Men wil dit nu ondergronds d.m.v. een tunnel van Innertkirchen naar Oberwald in Wallis aanleggen. Omdat er nu dus toch al een tunnel gegraven moet worden, wil men meteen een spoorbuis ernaast aanleggen. Aangezien het project amper tot geen verzet krijgt vanuit de bevolking of milieuorganisaties, willen diverse politici dit project er snel doorduwen. Het zou dan het grootste smalspoortnet van Zwitserland moeten worden. Luzern kan dan bijvoorbeeld direct non-stop met Zermatt verbonden worden, of Interlaken met St. Moritz.

Men praat al over mogelijke treinen van Innertkirchen naar Wallis in 2027. Dat lijkt me niet erg realistisch, maar aangezien spoorprojecten toch wel redelijk snel gebouwd zouden kunnen worden, misschien in 2030?

De tegenstanders in de politiek wijzen er terecht op dat er urgentere spoorprojecten in Zwitserland zijn, waaronder de spooruitbouw in Luzern en Basel. De Grimseltunnel zou te weinig passagiers trekken. Voorstanders pleiten er echter voor dat de tunnel sowieso gebouwd zal worden en het slechts een "upgrade" is om er meteen een spoorbuis bij aan te leggen. Bovendien put de Grimseltunnel uit een ander budget.

Spannende tijden in ieder geval. Een autotrein is zover ik weet tot dusver (nog) niet gepland voor de Grimseltunnel. Echter zou ik niet verbaasd zijn als men op ten duur hier toch een autotrein wil aanbieden. De Furka zit al aan z'n limiet. Andere groepen pleiten echter voor een wegtunnel, al heeft dat geen schijn van kans.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 10 mar 2023, 22:00

Een wegtunnel is wel een stuk logischer gezien de omrijafstand in de winter en het feit dat een autotrein alleen maar onhandig en duur is. Men neemt een autotrein bij gebrek aan alternatieven, niet omdat ze nou zo graag over willen stappen op een trein voor een deel van een autorit.

Maar goed, als je over een hoogspanningsleiding praat, dan heb je het dus over een soort van verkabelen. Ik weet niet of dat anders is dan in vlak land, maar heb je daarvoor zo'n grote buis nodig dat er kosten-effectief een treinbuis van te maken is?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 10 mar 2023, 22:14

^^ Als je een enkelsporige smalspoorlijn aanlegt scheelt dat natuurlijk wel. Dan kan de tunnel smaller, en het profiel van vrije ruimte is ook kleiner voor de smalspoortreinen in Zwitserland.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » za 11 mar 2023, 7:51

Waarom de hoogspanningsverbinding niet op het bestaande trace vervangen? De lijn ligt er toch al.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 11 mar 2023, 9:35

Een autotrein op smalspoor? Alleen politici verzinnen zulke dingen. Zie het er ook nog wel van komen trouwens, de Zwitserse politiek is nogal anti-autoverkeer door bergen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 11 mar 2023, 12:11

^^ Er zijn in Zwitserland autotreinen door de Vereinatunnel, Furkatunnel en over de Oberalppass. Allemaal op smalspoor. Het zou dus absoluut geen unicum zijn.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » zo 12 mar 2023, 9:16

Chris schreef: vr 10 mar 2023, 22:00 Men neemt een autotrein bij gebrek aan alternatieven, niet omdat ze nou zo graag over willen stappen op een trein voor een deel van een autorit.
Met een elektrische auto zou ik serieus geïnteresseerd zijn in autotreinen waarbij de auto tijdens de rit aan de stekker kunnen. Veel voordelen ten opzichte van stilstaan bij een laadplein.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 12 mar 2023, 10:08

^^ Ik snap je gedachte, maar het lijkt me praktisch lastig. Technische uitdagingen daargelaten (wanneer kun je stroom op de laadpalen aanbieden?) heb je op zijn best alleen de tijd ter beschikking dat je aan die laadpaal staat, oftewel wanneer je stil staat op de autotrein. Dat is echter niet alle tijd die je moet rekenen voor zo’n autotrein. Zelfs als er geen wachttijden zijn ivm drukte, zal je toch altijd tijd verliezen aan terrein oprijden, kaartje kopen, wachten tot je de trein op mag, op- en afrijden. Op de autotreinroutes die nog rendabel zijn, streep je die wachttijd weg tegen de tijd die je anders zou moeten rijden, maar bij nieuwe routes is juist dat niet gegeven - of wanneer je de Furka in de zomer zou gebruiken. Het voelt uiteindelijk als net zo zonde van je tijd als rondhangen op een laadplein, al maak je natuurlijk nog wel een beetje winst in de vorm van de kilometers.

En als je dan op de autotrein maar iets van een kwartier kunt laden, wat is dan echt de winst? Misschien nog genoeg als je supercharge-technologie aanbiedt en aan de andere kant van de tunnel weer 90% hebt, maar dat is dan meteen ook weer technisch lastiger.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 12 mar 2023, 11:10

^^ Zo'n concept is wellicht niet interessant om iets verderop aan de andere kant van een berg uit te komen, maar op langere afstand.

Stel je tuft naar Breda, rijdt daar de trein op, sluit de lader aan en gaat in een coupe een paar uur pitten. In de ochtend stap je weer in, kom je in Lyon of Salzburg van de trein af en kun je met volle accu het laatste stuk naar het skigebied.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 12 mar 2023, 14:03

^^ Ik zie het niet echt voor me, eerlijk gezegd. Autoslaaptreinen zijn uiteindelijk ten onder gegaan aan hun hoge kosten. Zo hoog dat mensen zeiden “dan maar een extra dag rijden en een hotel.” Die kosten-baten-analyse gaat niet noemenswaardig veranderen als je ‘s nachts ook kunt opladen, op dezelfde manier als je dat bij steeds meer hotels kunt doen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 12 mar 2023, 14:24

Pino schreef: zo 12 mar 2023, 10:08 zal je toch altijd tijd verliezen aan terrein oprijden, kaartje kopen, wachten tot je de trein op mag, op- en afrijden.
Voor de Furkatunnel kan je tegenwoordig online een kaartje op kenteken kopen, zodat ter plaatse de slagboom automatisch opent. Dat de Lötschbergtunnel dit systeem nog steeds niet heeft vind ik nogal vreemd, daar gaat het nog online per QR-code die je ter plaatse voor een leser moet houden (die niet altijd even lekker met smartphones werkt). Wel zijn de online tarieven voor beide autotreinen iets goedkoper als ter plaatse.

De trein op- en afrijden gaat vrij rap. Het grootste tijdverlies is bij een ongelukkige planning het wachten op de trein zelf en voor wat betreft de Furkatunnel eventueel het wachten midden in de tunnel voor 1 of 2 tegemoedkomende treinen. Hoewel de Lötschberg zeer regelmatig rijdt en lange autotreinen heeft, is dat bij de Furka beperkt. Doordeweeks slechts 1 trein per uur en de laatste al om 21:35 richting Uri / 22:05 richting Wallis. Daarvoor zijn de vertrektijden bij de Furka duidelijk en vast. De Lötschberg varieert.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » zo 12 mar 2023, 14:32

Pino schreef: zo 12 mar 2023, 10:08 ^^ Ik snap je gedachte, maar het lijkt me praktisch lastig. Technische uitdagingen daargelaten (wanneer kun je stroom op de laadpalen aanbieden?) heb je op zijn best alleen de tijd ter beschikking dat je aan die laadpaal staat, oftewel wanneer je stil staat op de autotrein. Dat is echter niet alle tijd die je moet rekenen voor zo’n autotrein. Zelfs als er geen wachttijden zijn ivm drukte, zal je toch altijd tijd verliezen aan terrein oprijden, kaartje kopen, wachten tot je de trein op mag, op- en afrijden. Op de autotreinroutes die nog rendabel zijn, streep je die wachttijd weg tegen de tijd die je anders zou moeten rijden, maar bij nieuwe routes is juist dat niet gegeven - of wanneer je de Furka in de zomer zou gebruiken. Het voelt uiteindelijk als net zo zonde van je tijd als rondhangen op een laadplein, al maak je natuurlijk nog wel een beetje winst in de vorm van de kilometers.

En als je dan op de autotrein maar iets van een kwartier kunt laden, wat is dan echt de winst? Misschien nog genoeg als je supercharge-technologie aanbiedt en aan de andere kant van de tunnel weer 90% hebt, maar dat is dan meteen ook weer technisch lastiger.
Veel van wat je noemt is op te lossen door een betere inrichting van begin- en eindpunt en zorgen dat er ruim voor vertrek een volgende trein klaar staat. Zodra je auto op de trein staat kun je al gaan stekkeren terwijl je een ticket koopt (ter plaatse met je betaalpas, of je hebt dit al online gedaan of bij het passeren van een slagboom) en wacht tot de trein kan vertrekken. Als je mensen in de auto laat zitten kun je ook voor vertrek catering aanbieden. Het vraagt wel om anders ingerichte terreinen (mogelijk groter dan de huidige stations) en zal vooral werken op de wat langere trajecten. Ik denk dan wel eerder aan basistunnels en pastrajecten dan een trein die je helemaal van Duitsland naar Italië rijdt. Een traject dat van op tot afrijden maximaal een uur duurt geeft je genoeg tijd om te laden, je kunt ook op kortere relaties verkeer bedienen en ik geloof niet dat mensen een nacht of een hele dag in een trein verkiezen boven een autorit met stops. Plus op een heel lang traject heb je veel meer materieel nodig voor dezelfde capaciteit. Bij een traject in de orde pasroute/basistunnel heb je een hogere omloopsnelheid en dus kun je een meer concurrerende prijs aanbieden.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 12 mar 2023, 16:11

^^ Wat betreft basistunnels of andere lange stukken: het Zwitserse spoornet heeft helemaal niet de capaciteit om dat op grote schaal prettig mogelijk te maken. Kijk maar eens hoeveel tijd een rollende landstrasse nodig heeft in de dienstregeling. Kost zoveel meer tijd dan gewoon rijden dat je ook gewoon kunt stoppen en opladen. Geldt trouwens ook wanneer je het theoretische treinpad zou kunnen krijgen van een Eurocity Basel-Milaan. Als je kijkt naar een laadtijd van een uur, zou je iets kunnen doen als Arth-Goldau naar Bellinzona, maar iets zegt me dat daarvoor al onvoldoende capaciteit is tussen de snelle passagierstreinen in de basistunnels en de langzamere goederentreinen.

Kijk je naar de huidige korte routes, dan zullen de upgrades die je noemt uitvoerbaar zijn, maar de Autoverlad ook meteen duurder maken. En het blijft toch wel een model waarin de prijselasticiteit flink is. Moet je nog beginnen aan het feit dat laden op de trein altijd flink duurder zal zijn dan op een plaats waar normale concurrentie bestaat.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 12 mar 2023, 19:11

Vandaag was het de referendumzondag. Er waren geen landelijke referenda, maar wel op kantonaal niveau.

In het kanton Bern zijn twee wegenprojecten goedgekeurd, een soort van verbetering van de doorstroming bij Burgdorf en het Emmental in en uit, en een rondweg bij Aarwangen.

Het project Burgdorf voorziet helaas niet in een rondweg van deze plaats, maar een aantal lokale aanpassingen, waaronder dosering en een ongelijkvloerse spoorkruising. Bij Oberburg en Hasle komen wel rondwegen. Deze projecten zijn onderdeel van de Hauptstrasse 23.

Afbeelding

Bij Aarwangen komt wel een fatsoenlijke rondweg, een gehele tracéverlegging van de doorgaande weg, inclusief een nieuwe brug over de Aare en een tunnel. Dit is gelegen tussen de A1 bij Niederbipp en Langenthal.
Afbeelding

In het kanton Aargau is een fusie tussen Baden en Turgi goedgekeurd, waardoor Baden met 23.000 inwoners de grootste plaats van dit kanton wordt, nog voor Aarau, dat nu 21.700 inwoners telt.

Het kanton Aargau heeft dus geen echt grote plaatsen, maar is wel erg dichtbevolkt, als Baden straks met 23.000 inwoners de grootste plaats van het kanton is, moet dat afgezet worden tegen de totale bevolking van 703.000 inwoners in Aargau, dat dus enkel uit heel veel kleine plaatsen bestaat.

Coccodrillo
stadsweg

Bericht door Coccodrillo » zo 12 mar 2023, 23:53

It is normal to have municipal limits in the middle of a physical city: https://map.geo.admin.ch/?lang=it&topic ... 80&zoom=10

The Swiss rhetoric is that local governments better care for the interest of citizens than bigger governments (like cantonal, or municipal governemnts after the merge of smaller municipalities). In reality a bunch of very local politicians usually do not have a global vision, like putting traffic calming obstacles on main roads to other municipalities, or on roads leading to railway stations (which are thus used by many buses).

Another curiosity decided today, is that Rapperswil-Jona will remain without a municipal parliament. Bigger municipalities have an elected executive and an elected parliament. Smaller municipalities do not have a parliament and any citizen with the right to vote can partecipate in city assemblies. Usually municipalities have an elected parliament starting from a few thousand inhabitants (say, 3.000-4.000), but Rapperswil-Jona has been and will continue to be an exception with its 27.000 inhabitants, the biggest Swiss municipality without a parliament.

The executuve is usually formed of 5 and more people, one of which -chosen with varying rules- is the mayor, the other responsible of a specific city department like finance or construction planning. As usual, the executive roughly reflects the percentages of each party, with the mayor belonging to the party that received more votes. There are some exceptions, like Geneva, where the mayor rotates annually between all members of the executive.
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 13 mar 2023, 10:17

^^ Opmerkelijk, een gemeente zonder gemeenteraad, waar elke bewoner zichzelf mag vertegenwoordigen in vergaderingen. Mooi als inwoners hierdoor direct invloed kunnen hebben op besluitvorming en controle van de uitvoerende macht, maar hoe gaat dit precies in zijn werk?

Normaal gesproken legt een uitvoerend college voorstellen voor besluiten en nieuw beleid voor aan een parlement (gekozen afspiegeling van de bevolking). Heeft de gekozen uitvoerende macht in een gemeente als Rapperswil-Jona méér macht dan in een gemeente met een parlement (oftewel kan zij besluiten nemen waarvoor in een andere gemeente instemming van de parlement/gemeenteraad nodig zou zijn? Of vindt er een stemming plaats onder de inwoners die tijdens de besluitende vergadering aanwezig zijn? In dat laatste geval kunnen vooral in grotere gemeenten interessante situaties voordoen waarbij een minderheid iets afdwingt door massaal deel te nemen aan een vergadering.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 13 mar 2023, 10:23

N.a.v. het kaartje van Chris ben ik even op Streetview gaan kijken.
Op een deel van het voorgestelde tracé ligt nu een landbouwweg.

Het is me vaker opgevallen dat dit soort halfverharde/onverharde wegen in Zwitserland praktisch altijd zijn voorzien van een :C12: waarbij land- en bosbouwverkeer wordt uitgezonderd. Waarschijnlijk is Zwitserland hierin niet uniek.

Naar mijn idee hebben in Nederland de meeste van dit soort wegen helemaal geen borden/beperkingen. Als ze er staan is dit meestal omdat het gaat om particulier eigendom of omdat de weg door een natuurgebied leidt.

Klopt mijn beleving van dit verschil tussen Nederland en Zwitserland?
Hoe zit dit in andere landen?
En zegt dit iets over de nog meer georganiseerde volksaard van de Zwitsers dan de Nederlanders? ;)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 13 mar 2023, 11:01

Schelpenpaadje schreef: ma 13 mar 2023, 10:23 Klopt mijn beleving van dit verschil tussen Nederland en Zwitserland?
Hoe zit dit in andere landen?
Ja, dat klopt. In Duitsland is het deels nog stricter voor mijn gevoel, er zijn in Zwitserland toch nog best aardig wat land- en boswegen waar zich nog ergens een boerderij bevindt. Bovendien zijn nog best veel van dat soort weggetjes verhard in Zwitserland. Als het niet direct als sluiproute genomen kan worden, bestaat er niet altijd zo'n :C12: verbod. In Duitsland wordt het wat dat betreft nog consequenter verboden, sluiproute of niet. Echter is de controle vaak niet zo scherp in Duitsland. In Zwitserland moet je er wel op rekenen dat een lokale boer of boswachter aangifte doet. Kan in Duitsland ook gebeuren, maar die kans is erg klein.

Boetes in Zwitserland liegen er niet om: Iemand die met opzet een bosweg met een motorvoertuig (met geslotenverklaring) gebruikt, kan met een boete tot wel 20.000 CHF (!) rekenen. (Bron) In pricipe kost het negeren van een geslotenverklaring 'maar' 100 CHF, echter is dat algemeen. Boswegen worden dus veel strenger bestraft. Dit is dan wel weer typisch Zwitsers: Enorm onevenredige boetebedragen.

Om nog een ander duur voorbeeld te noemen: Als je niet precies binnen je parkeervak voor meer dan 10 uur geparkeerd staat, kan dat in Zwitserland 1.200 CHF kosten. Zie ook dit absurde voorbeeld: https://www.srf.ch/news/schweiz/1250-fr ... entimetern
Schelpenpaadje schreef: ma 13 mar 2023, 10:17 Opmerkelijk, een gemeente zonder gemeenteraad, waar elke bewoner zichzelf mag vertegenwoordigen in vergaderingen. Mooi als inwoners hierdoor direct invloed kunnen hebben op besluitvorming en controle van de uitvoerende macht, maar hoe gaat dit precies in zijn werk?
Dat is in mijn gemeente ook zo geregeld. Gemeentevergaderingen werken een beetje als een soort ALV. Je kunt vragen stellen, moties indienen en over moties afstemmen (d.m.v. hand opsteken). Zelfs de hoogte van de gemeentelijke inkomstenbelasting wordt bij ons als motie elk jaar zo afgestemd. Voorafgaand krijgt iedere inwoner een uitnodiging thuis, incl. agenda, moties, stand van zaken etc. om zich voor te kunnen bereiden.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op ma 13 mar 2023, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 mar 2023, 11:08

De meeste van dit soort onverharde veldwegen liggen er in Nederland ook een stuk slechter bij dan het Zwitserse voorbeeld. Zelfs als er geen beperkingen gelden wil je ze vaak vermijden. Ze zitten vol met hobbels en kuilen en je kunt er vaak niet veel harder dan 10-20 km/u rijden. Bij regenval zijn ze vaak slecht begaanbaar. Wel heb je, vooral in het noorden en oosten van Nederland, de nodige onverharde wegen door/langs bosgebied. Vaak zijn dit oude handelsroutes of hoodwegen. Sommigen hebben bebouwing langs de weg, vaak liggen dit soort wegen er nog wel heel behoorlijk bij. De Hoge Hereweg tussen Noordlaren en Harendermolen, langs Appelbergen, is een mooi voorbeeld. Of de Siebe Annesweg tussen Nieuwehorne en Oldeberkoop.

Er zijn in Nederland maar een paar onverharde wegen die enig verkeer tussen dorpen trekken, waarbij de Asselseweg tussen Kootwijk en Assel de enige voor autoverkeer bewegwijzerde route is. De Schipborgerweg/Zeegsersteeg tussen Zeegse en Schipborg is een ander voorbeeld.

Overigens is Zwitserland inderdaad niet uniek, in Duitsland kom je ook veel verboden tegen voor dit soort veldwegen, onverhard en verhard. Vaak is ook daar alleen land- en bosbouwverkeer toegestaan.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op ma 13 mar 2023, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 13 mar 2023, 11:36

Heb het nog even nagekeken: Het betreden van boswegen met motorvoertuigen hoeft zowel in Zwitserland als in de meeste Duitse deelstaten niet persé met een gesloten verklaring voorzien te zijn. Ook zonder bebording is het gebruik van boswegen met motorvoertuigen verboden.

Anders geldt dit voor landwegen. Hier moet het met een :C1: of :C12: aangegeven zijn. Hier bedraagt de boete 100 CHF in Zwitserland en €100 in Duitsland, al kunnen boetes over privéwegen harder bestraft worden. In Zwitserland kunnen grondeigenaren daarbij op basis van artikel 258 nr. 1 ZPO aangifte doen, dat een boete tot 2.000 CHF tot gevolg kan hebben. :roll:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 13 mar 2023, 11:37

Ter referentie nog een paar willekeurige Nederlandse voorbeelden waar ik aan moest denken:

Tijnje/Terwispel: De Dulf - Tringwalden - Kolderveen
Lieren (Gld): Ruggeweg
Ermelo/Stroe: Oude Arnhemse Karweg - Harderwijkerkarweg

O.a. op en rond de Veluwe vind je veel van dit soort openbare onverharde wegen.
Voor informatie en beeldmateriaal is Komoot ook een interessante website.
Overigens zijn ook daar veel wegen wél afgesloten voor autoverkeer.

Vaak zijn er voor autoverkeer betere alternatieven voor dit soort boswegen en landwegen. En kun je je dus afvragen waarom auto's er langs zouden willen rijden, los van bijvoorbeeld een bezoekje aan een bos. Boeiend wel dat er in Duitsland en Zwitserland vaker wordt gekozen voor een verbod en dat hier ook nog best actief op wordt gehandhaafd.

Op Nederlandse landgoederen zijn boswegen en landwegen vaak voorzien van een balk over de weg. Dat scheelt een boswachter inhuren om toezicht te houden op de naleving van bebording :top: (maar dat kan natuurlijk alleen als er geen woningen e.d. langs de weg liggen die dan niet meer bereikbaar zijn)

Als er interesse is voor een uitgebreidere inventarisatie of vergelijking dan is dat meer iets voor een ander topic ;)