[CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
-
- 4x3 autosnelweg
-
- Moderator
Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz
Zwitserland is een duur land. Ik kende die verhalen uit de jaren '90 al.
Maar het is wel verder uit de pas gelopen, ook het verschil met Noorwegen is ondertussen best wel groot, mede door een geleidelijk afzwakkende Noorse kroon en de stijgende waardering van de Zwitserse frank.
Dit is het prijsniveau (EU = 100, Nederland = 117, Noorwegen = 143, Zwitserland = 174)
Als je kijkt naar het GDP per capita, dan is het beeld anders, Noorwegen € 101.050 en Zwitserland € 87.410.
Meer: https://ec.europa.eu/eurostat/en/web/pr ... 20230821-1

Maar het is wel verder uit de pas gelopen, ook het verschil met Noorwegen is ondertussen best wel groot, mede door een geleidelijk afzwakkende Noorse kroon en de stijgende waardering van de Zwitserse frank.
Dit is het prijsniveau (EU = 100, Nederland = 117, Noorwegen = 143, Zwitserland = 174)
Als je kijkt naar het GDP per capita, dan is het beeld anders, Noorwegen € 101.050 en Zwitserland € 87.410.
Meer: https://ec.europa.eu/eurostat/en/web/pr ... 20230821-1

-
- 2x2 autosnelweg

Het ligt er net aan welke bron je bekijkt. Volgens het IMF heeft Zwitserland in 2023 een GDP per capita van USD 98,7k. Noorwegen inderdaad net ietsje hoger: USD 101,1k. Luxemburg steekt er met kop en schouders bovenuit (132,4k), maar dat vind ik voor een klein rijk land weer niet zo verwonderlijk. Mocht men Liechtenstein in de statistieken opnemen, zou dat zelfs nog hoger scoren: Macrotrends zegt voor 2021 USD 184,1k.
Noorwegen is inderdaad gevoeld niet of nauwelijks duurder dan Denemarken. Maar ook in Zwitserland is niet alles zo duur als in Noorwegen. Uit eten gaan en alcohol in het bijzonder, is in Noorwegen toch wel (flink) duurder als in Zwitserland.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- Moderator
Ja maar dat is dollars. Als je 87.410 euro omrekent naar dollars kom je ook bijna op dat bedrag uit.SnarfFlevoland schreef: ↑wo 23 aug 2023, 15:45![]()
Het ligt er net aan welke bron je bekijkt. Volgens het IMF heeft Zwitserland in 2023 een GDP per capita van USD 98,7k.
-
- 2x2 autosnelweg

Niet helemaal, ik kom alsnog op €91k uit. En Noorwegen gaat dan sowieso niet op. 101,1k USD = €93,2k. Dat is een aanzienlijk verschil tussen IMF en Eurostat.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- Moderator
Volgens Google is dat bedrag bijna 95.000 dollar.
Echter vanwege de wisselkoers kan het uitmaken wat de peildatum is tussen IMF en Eurostat.
Je ziet het ook wel in de brandstofprijzen, Noorwegen was altijd wel 20 cent duurder dan Nederland, maar benzine kost in Noorwegen omgerekend nu snel 20 tot 30 cent minder per liter dan in Nederland.
In Noorwegen kon ik ook makkelijk 3-sterrenhotels tussen € 80 en 100 boeken. Dat gaat in Zwitserland niet lukken denk ik.
Echter vanwege de wisselkoers kan het uitmaken wat de peildatum is tussen IMF en Eurostat.
Je ziet het ook wel in de brandstofprijzen, Noorwegen was altijd wel 20 cent duurder dan Nederland, maar benzine kost in Noorwegen omgerekend nu snel 20 tot 30 cent minder per liter dan in Nederland.
In Noorwegen kon ik ook makkelijk 3-sterrenhotels tussen € 80 en 100 boeken. Dat gaat in Zwitserland niet lukken denk ik.
-
- 4x5 autosnelweg
In Zwitserland loont het wel de moeite om verder te kijken dan je neus lang is. Het is me zelfs wel eens gelukt om wat af te dingen op een hotelovernachting. Wat bijvoorbeeld ook werkt: veel supermarkten hebben een eet-mogelijkheid. Dat is vaak goedkoper dan een fastfood keten, bovendien gezonder en lekkerder.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x4 autosnelweg
Alleen zijn de openingstijden van de restaurants in supermarkten vaak zodanig dat je het rond 18 uur 's avonds vaak wel kunt vergeten.Vinny schreef: ↑wo 23 aug 2023, 19:59 In Zwitserland loont het wel de moeite om verder te kijken dan je neus lang is. Het is me zelfs wel eens gelukt om wat af te dingen op een hotelovernachting. Wat bijvoorbeeld ook werkt: veel supermarkten hebben een eet-mogelijkheid. Dat is vaak goedkoper dan een fastfood keten, bovendien gezonder en lekkerder.
-
- Moderator
https://www.srf.ch/news/wirtschaft/coro ... trendwende
Het Zwitserse toerisme laat weer een krimp zien, vooral Zwitsers zelf reizen meer naar het buitenland. Het pandemie-effect is voorbij, en wat ook helpt is dat de Zwitserse frank zo sterk is dat het voor Zwitsers super goedkoop is om naar het buitenland te reizen, terwijl andersom Zwitserland nóg duurder is geworden.
Ze zeggen ook dat er nog steeds veel minder toeristen uit Azië komen, een derde minder Indiërs en maar liefst 80% minder Chinezen.
Het Zwitserse toerisme laat weer een krimp zien, vooral Zwitsers zelf reizen meer naar het buitenland. Het pandemie-effect is voorbij, en wat ook helpt is dat de Zwitserse frank zo sterk is dat het voor Zwitsers super goedkoop is om naar het buitenland te reizen, terwijl andersom Zwitserland nóg duurder is geworden.
Ze zeggen ook dat er nog steeds veel minder toeristen uit Azië komen, een derde minder Indiërs en maar liefst 80% minder Chinezen.
-
- 2x3 autosnelweg

Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- 2x2 autosnelweg

Inderdaad. Vooral als je in het wat luxere segment vakantie wilt vieren, zijn de prijsverschillen enorm. In Oostenrijk en Zuid-Tirol heb je bij een degelijk 4-5 sterren hotel halfpension of zelfs all-inclusive arrangementen, voor de helft van de prijs, waar je in Zwitserland alleen een overnachting met ontbijt voor krijgt, en zonder toegang tot de spa, dat in Oostenrijk vrijwel altijd inclusief is. Wil je het complete pakket, dat in Oostenrijk inclusief is in Zwitserland hebben, betaal je 3-4x de Oostenrijkse prijs, omdat je veel dingen "a la cart" extra moet betalen. Komt nog eens bovenop dat "Gästekarten" in Oostenrijk vaak gratis toegang tot attracties en OV in de regio bieden, terwijl dit in Zwitserland vaak maar 10-20% korting geeft.
Geen wonder zitten die luxe hotels in Oostenrijk bomvol met Zwitsers. En overigens ook als je alpinist bent, kan je in Oostenrijk veel geld besparen. Een overnachting in een berghut kost in Oostenrijk een derde van dat wat je in Zwitserland betaald.
De prijsverschillen voor campings, vakantiehuisjes en basic hotels zijn dan weer niet zo groot, al zijn ook hier vaak de accommodaties in Oostenrijk moderner als in Zwitserland. Uiteraard zoals altijd: Uitzonderingen daargelaten. In Saas Fee heb je bijv. met een "Gästekarte" ook gratis toegang tot het OV en vrijwel alle kabelbanen, maar daarvoor kost een overnachting in Saas Fee sowieso al een paar centen.
-
- autoweg
OV is in Zwitserland juist erg vaak inbegrepen, en met de tarieven hier kan dat ook snel veel schelen. Verder vind ik Oostenrijk ook goed aan de prijs vergeleken met Duitsland.SnarfFlevoland schreef: ↑vr 25 aug 2023, 13:09 Komt nog eens bovenop dat "Gästekarten" in Oostenrijk vaak gratis toegang tot attracties en OV in de regio bieden, terwijl dit in Zwitserland vaak maar 10-20% korting geeft.
-
- 2x2 autosnelweg

Ja, de dorpsbus is vaak inbegrepen.

Afhankelijk welk deel van Duitsland je natuurlijk met Oostenrijk vergelijkt, ja. Echter is het zuiden van Bayern ook niet goedkoop en daar ben je dan wel op aangewezen als je de Alpen wilt zien en niet naar Oostenrijk of Zwitserland wilt. Frankrijk is ook niet goedkoop en de kwaliteit en service van hotels naja, laten we daar maar niet over gaan beginnen.

Frankrijk is wel een super campeerland, maar qua vakantiehuisjes en hotels heb ik er geen al te goede ervaringen mee (of het is super duur). Desalniettemin gaan ook genoeg Zwitsers naar de Franse en Italiaanse Alpen.
-
- autoweg
Ik vind de ketenhotels in Frankrijk juist zeer goedkoop. De Ibis Budget is hetzelfde als in Zwitserland, maar scheelt qua prijs vaak bijna de helft.
In Graubünden was het altijd heel goed geregeld met twee zones, waardoor je altijd het halve kanton door kon. Dat lijkt nu inderdaad een stuk minder te zijn.
In Graubünden was het altijd heel goed geregeld met twee zones, waardoor je altijd het halve kanton door kon. Dat lijkt nu inderdaad een stuk minder te zijn.
-
- 2x2 autosnelweg
Ja, dat klopt inderdaad. Bovendien weet je bij Ibis meteen waar je aan toe bent, andere hotels in Frankrijk zijn soms echt voor de prijs een dikke onvoldoende. In Zwitserland zou ik minder snel een Ibis opzoeken, maar eerder een privé hotel of B&B, zonder aansluiting bij een keten. Die zijn vaak net zo goed en vaak wat goedkoper, alhoewel je soms wel eens in zo'n typisch Zwitsers jaren '70 hotel terecht komt.
Ah ja, ik kan me uit Graubünden nog herinneren dat we vroeger een 10-dagen kaart haddden, waarmee je drie dagen gratis en de overige dagen voor 50% kon reizen en alle kabelbanen gebruiken in heel Graubünden. Die kaart koste in 2004 echter ook al extra en was niet inclusief. Men heeft zich door de jaren heen wel verbeterd, maar inderdaad de laatste jaren ook het aanbod weer uitgedund. In Arosa, Samnaun of St. Moritz doet men het nog steeds wel vrij goed, met gratis bergbanen en bepaalde gratis OV zones.
Maar neem nou de "Gästekarte" van Engelberg of Luzern (Centraal-Zwitserland): Wel 10% korting op bekende bergbanen, en tot 30% op de minder populaire... En dan nog 10-30% korting hier en daar op andere activiteiten of een enkel restaurant. En gratis OV met de dorpsbus van Engelberg of in zone 10 van Luzern, exclusief schip. Wow, wat een gul aanbod, daar lok je de toeristen mee! (/ironie off)

-
- 2x3 autosnelweg

10% korting op kabelbaantickets van meer dan 80 euro per retourtje is uiteraard een nutteloos aanbod.
-
- 4x3 autosnelweg
320 CHF p.p. met een gezin is nog een serieuze rip-off. Daar moet je nog flink gefortuneerd voor zijn.
-
- 2x3 autosnelweg

-
- 4x3 autosnelweg
Nou ja, de kwaliteit is dan ook navenant beter dan bij de noorderbuur. Daar betaal je letterlijk geen drol, maar mag je tussen de drollen, flessen bier en naalden heen laveren op het station 

-
- 4x5 autosnelweg
In Zwitserland loont het altijd de moeite om te kijken naar abonnementen; die zijn vaak erg uitgebreid en relatief goedkoop (of minder buitenproportioneel duur). Dat geldt zowel voor OV als voor kabelbanen en dergelijke faciliteiten. En dan niet de op toerisme geënte 'gästekarte' nemen, want daar zit zoals Snarf het boven mij uitlegt nauwelijks voordeel in.
Het vervelende van het land (en ik denk dat het ook wat in de cultuur zit) is dat ze erg weinig gastvrij zijn: pas als je de weg in het land een beetje kent blijken er ineens toch allerlei voordeeltjes beschikbaar te zijn, maar je moet je niet voordoen als toerist. Blijkbaar geldt dan de gedachte: oh die zijn toch rijk dus daar hoeven we geen moeite voor te doen om ze nog wat korting te gunnen...

-
- 4x3 autosnelweg
Ik heb me in 2020 wel in de watten gelegd gevoeld in Zwitserland afgezien van een echt matig hotel in Fluëlen.
-
- Wegnummerfotograaf

wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- expressweg
Ze hebben op dit moment een dagticket voor bijna* al het OV in Zwitserland te koop bij de Coop, voor "slechts" 49CHF. Daar hebben wij toch wel een dagje goed van geprofiteerd zeg maar 
*uitgezonderd een aantal lijnen, zoals de jungfraujoch, waar dan een korting geldt.

*uitgezonderd een aantal lijnen, zoals de jungfraujoch, waar dan een korting geldt.
-
- Moderator
Jungfraujoch is meer dan 200 CHF als je een los ticket boekt.
-
- autoweg
Maar met een halbtax betaal je maar de helft, en zo'n halbtax heb je al voor 120chf per maand als toerist.
Dat betaal ik als 25- ook per jaar voor diezelfde halbtax, dus wat dat betreft klopt Snarfs eerdere bericht wel.
Dat betaal ik als 25- ook per jaar voor diezelfde halbtax, dus wat dat betreft klopt Snarfs eerdere bericht wel.
-
- Voorzitter
Er zijn daar in de regio verschillende meerdaagse passen verkrijgbaar, waarbij je de kosten er al uit hebt als je naast de Jungfraujoch ook naar bv. Harder Kulm gaat. En dan kun je ook nog voor hetzelfde geld naar Mürren, Schynige Platte, etc. Ik heb ook zo'n pas genomen, ook al was ik er maar één dag. Toen we in de middag terug kwamen in Interlaken zijn we nog naar Harder Kulm gegaan. Goedkoop is het allemaal niet, maar ik zie dit soort zaken meer als een once-in-a-lifetime experience.
-
- 2x2 autosnelweg
De truc met kortingspassen is dat de meeste mensen meer gaan uitgeven om de kosten eruit te krijgen. Als je toch al van plan was om meer uitstapjes te maken dan is dat prima, zo niet dan kan het vaak niet uit.
Tegelijk prikkelt het wel om dingen te doen die je anders niet zou doen. Een paar jaar geleden waren wij 's zomers in Hasliberg. Er zaten toen toeristenpassen inbegrepen bij het geboekte huisje die o.a. recht gaven op gratis gebruik van de gondelbaan en de postbus. Je gaat dan toch anders plannen maken.
Tegelijk prikkelt het wel om dingen te doen die je anders niet zou doen. Een paar jaar geleden waren wij 's zomers in Hasliberg. Er zaten toen toeristenpassen inbegrepen bij het geboekte huisje die o.a. recht gaven op gratis gebruik van de gondelbaan en de postbus. Je gaat dan toch anders plannen maken.
-
- 4x5 autosnelweg
Zo bedoelde ik mijn post ook meer. In hotels en restaurants wordt je in Zwitserland over het algemeen prima bediend door vriendelijk personeel; alleen zoals ik al zei: er zijn op financieel gebied allerlei arrangementen denkbaar waardoor een uitstapje echt een stuk goedkoper kan. Alleen daar moet je dan wel de weg in weten zoals:
daar moet je dan net toevallig op stuiten, want er wordt niet echt reclame voor gemaakt.IQ[] schreef:Ze hebben op dit moment een dagticket voor bijna* al het OV in Zwitserland te koop bij de Coop, voor "slechts" 49CHF. D
En zulke dingen werken niet alleen voor het openbaar vervoer: ook autobahnvignetten ben ik wel eens in de aanbieding tegengekomen in een supermarkt. Als Nederlander of Belg heb je er alleen wat aan als je toevallig in november of december in Zwitserland bent zodat je dan gelijk een vignet voor het nieuwe jaar kan aanschaffen.
-
- 2x3 autosnelweg
Ja, als je eenmaal zo’n pas hebt en alles gratis is, kan je de gekste dagtripjes plannen. Wij zijn ook weleens bij Luzern op één dag naar de Stanserhorn en Pilatus geweest. Dat zou als je alles los betaalt, met OV enzo erbij, zo richting de 200 euro kosten (al heeft in de praktijk ongetwijfeld de meerderheid wel iets van een kortingspas).Coen Tunnel schreef: ↑za 26 aug 2023, 0:50Er zijn daar in de regio verschillende meerdaagse passen verkrijgbaar, waarbij je de kosten er al uit hebt als je naast de Jungfraujoch ook naar bv. Harder Kulm gaat. En dan kun je ook nog voor hetzelfde geld naar Mürren, Schynige Platte, etc. Ik heb ook zo'n pas genomen, ook al was ik er maar één dag. Toen we in de middag terug kwamen in Interlaken zijn we nog naar Harder Kulm gegaan. Goedkoop is het allemaal niet, maar ik zie dit soort zaken meer als een once-in-a-lifetime experience.
Alleen is het wel wat @Schelpenpaadje ook zegt dat je ook enigszins gelimiteerd wordt door zulke passen. Enerzijds door wat wel en niet inclusief is en anderzijds door de druk om ook voldoende te doen om de kosten eruit te halen. Vanuit Engelberg hebben wij ook weleens een dalwandeling door de Aaschlucht gemaakt. Een bijzonder fraaie kloof. Maar dan zijn je enige kosten een stukje met de trein terug van het einde naar het begin van een paar Frank. En dan heb je toch onwillekeurig het idee dat je niet te veel van dat soort ‘goedkope’ dagen moet hebben.