[CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Moderator: Moderatoren

duikgek89
2x3 autosnelweg

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door duikgek89 » zo 24 sep 2023, 0:04

Lekkere Kwal schreef: za 23 sep 2023, 19:08Klopt, dat is discussiëren, je neemt een stelling aan, je beargumenteert waarom en daarbij kan het haaks op elkaar komen te staan of op een lijn geraken, allebei is mogelijk. De kunst is dan niet je frustratie en emoties de overhand te laten nemen.
Discussieren is ook naar elkaars posities en argumenten luisteren om daar inhoudelijk, zinnig en fatsoenlijk op te reageren. Wat er niet bij hoort is om zonder te lezen/luisteren wat de ander daadwerkelijk schrijft/zegt op een misselijk belerend toontje op de man te spelen, geslepen genoeg om dat net niet op te laten vallen maar net voldoende om toch je doel te kunnen bereiken.
Lekkere Kwal schreef: za 23 sep 2023, 19:08Excuses als het zo overkomt, maar zolang je gelijk op de kast klimt als iemand kritiek geeft kan je óf nog heel vaak de criticaster getrol verwijten óf misschien even reflecteren hoe je met kritiek omgaat.
Dit is echt een hilarisch commentaar. Als je mij zou kennen, zou je weten dat ik over het algemeen helemaal geen moeite heb met kritiek, mits enigszins opbouwend, inhoudelijk en op een fatsoenlijke manier gebracht; op zich vrij normale verwachtingen.

Misschien is het ook een idee om zelf eens te reflecteren hoe je je opstelt en wat voor een toon je aanslaat, alvorens je vreemden probeert te beleren.
Lekkere Kwal schreef: za 23 sep 2023, 19:08
Overigens, als je gewoon eens google om definities vraagt:

Dan past die funicular daar niet 100% in.

Maar uiteraard komen die definities niet van jou, dus zijn ze niks waard.
Goed idee, als ik dan die van funicular opzoek:
A funicular (/fjuːˈnɪkjʊlər, f(j)ʊ-, f(j)ə-/) is a type of cable railway system that connects points along a railway track laid on a steep slope.
En die van cable railway:
A cable railway is a railway that uses a cable, rope or chain to haul trains. It is a specific type of cable transportation.
Dan blijkt het dus dat, als ik met dit ook voor mij waardevolle voorbeeld op tafel kom, dus ook dat het niet zo zwart-wit is dat het er “100%” niet in zou passen?
Ik schreef: "Dan past die funicular daar niet 100% in." Dat heeft een hele andere betekenis dan iets als: "Daar past die funicular 100% niet in."

Overigens, ik weet niet of het je opgevallen is... Maar ik heb nergens geschreven dat een funicular geen spoorweg is. Wel dat er punten zijn waarop het zodanig afwijkt van wat we typisch nog onder spoorwegen scharen, dat er best argumenten zijn op basis waarvan een onderscheid mogelijk is.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 24 sep 2023, 13:26

^^ En daarmee is het in deze draad ook klaar. Als jullie verder willen, dan doen jullie dat per PB :idea: Verdere berichten zullen worden verwijderd.

M.v.g. het moderatorenteam
Enne gojje mins blieft altied leave.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 25 sep 2023, 11:18

https://www.srf.ch/news/schweiz/tourism ... eizeitpark

Over Lauterbrunnen gesproken, de SRF had dit weekend een bericht over de toeristenmassa naar het dorp, mensen die de waterval komen bekijken.

En waar massa's mensen komen, komen ook idioten:

Auch Karl Näpflin erzählt von Ereignissen aus seiner Gemeinde: «Auf unserem Friedhof haben Touristen Fussball gespielt und zwischen den Gräbern stehend und liegend Fotos gemacht. Das hat uns gar nicht gepasst.» Sogar in Privathäusern habe es schon Vorfälle gegeben: «Heute muss man die Haustüre abschliessen, wenn man kurz in den Garten geht. Sonst sitzen plötzlich Fremde auf dem eigenen WC.»

Men overweegt om toegangsgeld te vragen voor de Staubbachfall om de toeristenstroom in te dammen. De vraag is of zoiets echt werkt, mensen die van ver komen laten zich dan niet meer tegenhouden met een paar franken toegangsgeld.

Lauterbrunnen is altijd wel toeristisch geweest, in de jaren '90 stonden er al bordjes in het Koreaans en Japans (tegenwoordig Chinees en Arabisch). Soms is het ook een tijdelijke Instagram of TikTok hype die weer wegebt. Ik denk dat er dit jaar ook wel een grote inhaalvraag was in de toeristensector.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 26 sep 2023, 7:28

^^
Dat is inderdaad op de echt toeristische hotspots een serieus probleem. Ik zou ook niet in Lauterbrunnen, Grindelwald of Interlaken willen wonen, althans niet in de zomermaanden. In de winter is er ook genoeg toerisme, maar veel meer Europees en een paar Japanners. Dat is toch wel een prettiger publiek. De omgeving van Interlaken is echter een gebied dat heel sterk door Aziaten wordt aangetrokken. Nog veel meer als andere toeristische centra als Zermatt, waar je weliswaar veel Japanners en deels nog Koreanen ziet, maar veel minder andere Aziaten. En St. Moritz is sowieso meer het stokpaardje van de stinkrijke "Jetset".

Zwitserland is een periode lang een geliefde filmlocatie voor bollywood producties geweest. Dat heeft ook nog flink wat Aziaten aangetrokken. Misschien wordt dat wel weer minder als de hype afgenomen heeft. Er wordt ter plekke ook totaal geen reclame voor bollywood producties gemaakt, terwijl zo'n oude James Bond film inderdaad nog steeds voor marketing wordt gebruikt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Sondermaut
stadsweg

Bericht door Sondermaut » di 26 sep 2023, 21:09

Het gebied heeft de naam dat het veel Aziatische toeristen trekt, maar als je op de juiste momenten gaat, bijvoorbeeld aan de randen van het hoogseizoen of daarbuiten, valt dat reuze mee. Toen ik er op 1 september een dagje was, vond ik de drukte niet per se extreem, al zijn wij vanwege tijdgebrek niet echt dicht bij de Staubbachfall geweest. Bij de Rheinfall bij Schaffhausen een dag later was het veel drukker.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 26 sep 2023, 21:22

Deze bordjes zie je veel in het dal:

Volgens mij is dit Koreaans, Japans en Arabisch.

Afbeelding
Lauterbrunnen Stegnatte 03 by European Roads, on Flickr

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » di 26 sep 2023, 21:30

Chris schreef: di 26 sep 2023, 21:22 Japans
Chinees volgens mij.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 26 sep 2023, 23:10

Sondermaut schreef: di 26 sep 2023, 21:09 Het gebied heeft de naam dat het veel Aziatische toeristen trekt, maar als je op de juiste momenten gaat, bijvoorbeeld aan de randen van het hoogseizoen of daarbuiten, valt dat reuze mee. Toen ik er op 1 september een dagje was, vond ik de drukte niet per se extreem, al zijn wij vanwege tijdgebrek niet echt dicht bij de Staubbachfall geweest. Bij de Rheinfall bij Schaffhausen een dag later was het veel drukker.
Klopt, wat dat betreft goed het Aziatische toeristenseizoen in de gaten houden, dat overigens niet geheel parallel met onze gebruikelijke vakantie kalender verloopt. Dat geldt in het bijzonder voor de toeristische trekplijsters in het Berner Oberland, waar naast toeristen uit de klassieke (Oost)-Aziatische landen, ook aardig wat Arabisch-Indische toeristen zijn.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 27 sep 2023, 8:22

Gisteren was in het nieuws dat het massatoerisme in Giethoorn sinds corona sterk is afgenomen. Het moeilijker verkrijgen van visums vanuit Aziatische landen zou een rol spelen. Ook is het bij bezoekers van Amsterdam (voor buitenlanders synoniem met Nederland) minder populair om voor een uitstapje van hooguit een paar uur lang in de bus te moeten zitten. Bezoekers van het vaardorp zouden nu vaker enkele dagen in de directe omgeving verblijven.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/video/v ... e-gebleven

Is er van deze trend ook in landen als Zwitserland iets te merken?

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 27 sep 2023, 8:36

^^
Chinezen zijn me inderdaad niet zo opgevallen sinds Corona. Wel zijn de andere Aziatische toeristen grotendeels terug is m'n gevoel, die - zoals Chris al aangaf - een inhaalslag lijken te maken. In de trein zie je ze overigens niet zo super veel, heb toch het gevoel dat de meeste Aziaten in bussen door het land worden gereden en pas de trein nemen, als dit moet. Bijvoorbeeld naar de Jungfraujoch.

Vorig jaar was ik nogmaals een keer in de zomer op de Pilatus. Toen waren er opvallend veel Amerikanen. Aan de stemmen om me heen kwam gevoeld meer dan de helft van de bezoekers uit de USA. Aziaten zag ik toen vrijwel niet, die zijn dit jaar wel weer iets terug in de stad (Luzern), maar nog lang niet op het niveau van voor Corona. Chinezen zullen er wel niet veel zijn, de meeste Aziaten in Luzern komen uit Japan, Zuid-Korea en eventueel nog Thailand ofzo. Indiërs en Arabiërs zie je in Luzern weer totaal niet, terwijl ze juist wel vaak in Interlaken en omgeving zitten. Volgens dit artikel schijnt Luzern al boven het niveau van pre-Corona te zijn, de meeste toeristen verblijven nu echter langer als voorheen en komen vooral uit Europa en Amerika. Dat hoor je in de stad zelf ook wel aan de talen om je heen. Overdag welgezegd, 's avonds en 's nachts merk je wel dat de stad weer in handen van de Zwitsers is.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 14 okt 2023, 21:09

Dit bestaat kennelijk niet meer als wegverbinding.

Er is een tunnel bij de 'pyramides d'Euseigne' in Val d'Hérens in Wallis geopend.

https://www.lfm.ch/actualite/suisse/rom ... en-valais/

Afbeelding
Pyramides d'Euseigne 12 by European Roads, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 22 okt 2023, 17:11

Vandaag waren er federale verkiezingen. Men kiest het parlement, dat bestaat uit de Nationalrat en de Ständerat (kantonsraad).

In Zwitserland wordt veel per post gestemd en de stembussen sluiten om 12 uur 's middags al, zodat er direct al uitslagen binnenstromen.

Er waren geen gigantische verschuivingen, maar de rechtse SVP wint en de Groenen verliezen, is wel de algemene conclusie tot nu toe.

Er waren dit keer geen landelijke referenda.

Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 23 okt 2023, 11:59

^^
Men spreekt in Zwitserland van een correctie m.b.t. de voorgaande verkierzingen, waarin de groene partijen buitengewoon veel aan zetels hadden gewonnen. Klimaatverandering houdt de Zwitsers actueel een stuk minder bezig en het feit dat de CO2-belasting in een referendum enkele tijd geleden is afgekeurd en men klimaatdemonstraties spuug zat is (al vallen die vergeleken met Duitsland reuze mee), laat ook wel zien, dat de koers anders moet. Nu is men vooral geïnteresseerd in asiel- en veiligheidspolitiek, dat weer scherper moet worden.

Qua wegenbouw verwacht ik dat er niet super veel zal veranderen, maar doordat de groenen nu een kleinere stem hebben, verwacht ik wel dat het één en ander wat makkelijker zou moeten gaan.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » ma 23 okt 2023, 12:15

^^ Ben wel benieuwd of Zwitserland met een wat rechtsere regering omgaat met het energievraagstuk in het land. Zwitserland haalt ongeveer 40% van zijn stroom uit kerncentrales, maar deze reactoren zijn aan het verouderen en men moet gaan nadenken over vervanging. In 2017 is bekrachtigd in een referendum geen nieuwe reactoren te bouwen, maar ben benieuwd met de ontwikkelingen vandaag de dag of men hier op terug gaat komen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 23 okt 2023, 12:27

Waterkracht uitbouwen ligt ook gevoelig, sommige dammen kunnen ze misschien verhogen, maar elders betekent het gewoon dat valleien onder water komen te staan. Zo heel veel locaties zijn daar ook niet voor geschikt.

Wat ook meespeelt is de forse bevolkingsgroei in Zwitserland waardoor de energievraag toeneemt (net zoals dat het verkeer toeneemt). Terwijl de mindset nogal een jaren '80 ideaalbeeld lijkt te zijn op dit soort items.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 25 okt 2023, 18:15

Zwitserland heeft al heel veel waterkracht. Van grote stuwdammen (soms met meerdere bekkens) zoals bij de Grimsel, tot kleinere waterkrachtcentrales bij de sluizen in de Rijn. Bij sommige installaties worden stuwmeren met hun turbines verbonden via tunnels die tientallen kilometers lang kunnen zijn.
Ruwweg 56% van de Zwitserse elektriciteit is afkomstig van volledig hernieuwbare waterkracht, 35% van kerncentrales, 3% van fossiele brandstoffen, en de resterende 6% wordt geleverd door biobrandstoffen, afvalverbranding, zon-PV's en windturbines.
(Bron)

Ook ik verwacht niet dat je daar heel veel aan kunt toevoegen zonder grote impact op het landschap en leefgemeenschappen.
Grond in Zwitserland is ook te schaars om nog extra dalen onder water te zetten.

Voor het inrichten van 'waterbatterijen', gevuld door stroom uit wind of zon, hebben de Zwitsers wel grote plannen:
https://tweakers.net/nieuws/198766/zwit ... bruik.html

Ondanks verzet hiertegen zie je ook in Zwitserland de afgelopen jaren steeds meer windturbines verschijnen. Ook in de bergen zoals rond de hoogte van de Gotthardpas.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 28 okt 2023, 21:28

Ik zie dat de opkomst voor de parlementsverkiezingen maar 46,6% was. Dat is wel heel erg laag, en dan kan je nog per post stemmen ook.

Ik zie echter dat deze opkomst 'normaal' is voor Zwitserland. De laatste keer dat er meer dan 50% opkomst was, was in 1975.

https://www.bfs.admin.ch/bfs/de/home/st ... 1973968488

Ik vraag mij af waarom de opkomst zo laag is in Zwitserland.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 29 okt 2023, 8:41

^^
Wellicht heeft het er mee te maken dat veel zaken per referendum worden beslist? En men het belang van een parlement minder inziet?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 29 okt 2023, 10:03

De opkomst voor referenda is vaak ook heel laag, dat haalt ook maar sporadisch de 50%.

Misschien omdat er nooit zo veel verandert in Zwitserland, en mensen het nut van verkiezingen minder inzien.

Het is wel opmerkelijk omdat Zwitserland internationaal gezien wordt als de gouden standaard voor democratie.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » ma 30 okt 2023, 9:18

Als iets voor jou beeld in balans is, en de kans groot is dat de balans blijft, dan is men ook niet geneigd daar die inspanning voor te doen.

Op het moment dat er meer op het spel staat, komt men over het algemeen wel.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 30 okt 2023, 10:09

^^
Precies. Daarom is de opkomst bij bepaalde referenda ook ruim boven de 50%, terwijl voor andere onderwerpen minder animo is. De Zwitsers hebben een relatief groot vertrouwen in de politiek. Natuurlijk tref je overal critici en sommigen zeggen ook wel eens: "Waarom stemmen, het parlement doet toch maar wat ze willen." maar men komt inderdaad wel stemmen, als er echt iets op het spel staat.

Bovendien is een parlement stemmen vaak gecompliceerder dan een referendum. Ik vind die Zwitserse stembiljetten voor een parlemetsverkiezing maar apart, als je het vergelijkt met Nederland of Duitsland. Geen partij met eventueel voorkeur kandidaat aankruizen, maar zelf kandidaten opschrijven met tot 5 keuze mogelijkheden. En dan kan je ook nog verdelen welke gewichting je stem krijgt. Geen wonder dat sommigen dan denken "laat maar". Een referendum is veel makkelijker: Dan schrijf je gewoon een "Ja" of "Nein" op het stembiljet.

Mijn vriendin stemt ook niet zo vaak, ze vind dat je alleen bij een referendum mag stemmen als je echt tijd hebt gehad om over de voor- en nadelen gedacht te hebben. Het is in Zwitserland ook best wel gebruikelijk om binnen familaire en vriendenkringen over onderwerpen te praten, of je voor of tegen moet stemmen.
Chris schreef: zo 29 okt 2023, 10:03 Het is wel opmerkelijk omdat Zwitserland internationaal gezien wordt als de gouden standaard voor democratie.
Er bestaat wereldwijd dan ook niet echt een ander land, dat nog democratischer is. Persoonlijk vind ik het prima dat iedereen vrijwillig mag stemmen. Een stemplicht vind ik dan weer niet zo "vrij". Als er gewoon weinig animo voor bepaalde verkiezingen zijn, dan mag de bevolking van mij part vinden dat stemmen niet nodig is. Een ieder vrije keuze. De drempel om te stemmen is in Zwitserland inderdaad extreem laag, iedereen krijgt het stembiljet standaard thuis in de brievenbus en ingevuld retourneren is gratis. Om als Nederlander vanuit het buitenland voor de tweede kamer of Europees parlement te stemmen, moet je zelf de portokosten betalen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 30 okt 2023, 10:16

Hier de opkomst bij referenda: https://www.bfs.admin.ch/bfs/de/home/st ... igung.html

Er zit wel af en toe eentje bij waar de opkomst boven de 50% ligt, soms boven de 60%, maar veelal is het tussen 40 en 50%.

Sinds 1971 zijn er maar twee referenda geweest waar de opkomst boven de 70% lag.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 30 okt 2023, 10:23

SnarfFlevoland schreef: ma 30 okt 2023, 10:09Mijn vriendin stemt ook niet zo vaak, ze vind dat je alleen bij een referendum mag stemmen als je echt tijd hebt gehad om over de voor- en nadelen gedacht te hebben. Het is in Zwitserland ook best wel gebruikelijk om binnen familaire en vriendenkringen over onderwerpen te praten, of je voor of tegen moet stemmen.
Dat vind ik een lovenswaardige instelling. Ik denk dat een lagere opkomst van mensen die zich goed geinformeerd hebben en die een weloverwogen keuze maken; beter is dan een hoge opkomst van stemmers die alleen maar een bepaalde keus maken omdat ze door politici opgehitst zijn.

Coccodrillo
stadsweg

Bericht door Coccodrillo » di 31 okt 2023, 16:51

I think that voting is a duty, as most people on this planet cannot (or can vote only fake elections/referenda). If I don't have an opinion on a particular matter I write a scribble so as the ballot paper is counted as invalid.

Although the decisions taken by the majority of voters sometimes are not respected by the government, like the Alpen Initiative or the 9.2.2014 vote to reintroduce limits to immigrants (including the European ones).

In some cases, like the Alpen Initiative itself, the government does something in the direction of what the voters approved, but do not fully applies the voter's decision.

In the case of the 9.2.2014 vote on immigrants, the law put in place more or less just says that employers should (but are not obliged to) hire Swiss citizens first, and look for immigrants only if they don't find any Swiss. In practice, nothing changed.
SnarfFlevoland schreef: ma 30 okt 2023, 10:09...iedereen krijgt het stembiljet standaard thuis in de brievenbus en ingevuld retourneren is gratis.
No, it depends on the municipality. Some give you a prepaid envelope, some don't. I don't know the % of each group, but I suppose that bigger municipalities are more likely to give away prepaid envelopes (obviously, the municipality only pays for the envelopes actually sent back by citizens, not for all printed ones).
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 31 okt 2023, 18:28

Men heeft sinds 2020 de weg naar de Autoverlad Kandersteg in nationaal beheer, daarmee is het de Nationalstrasse 6.

Nu heeft men gekeken naar de conditie van de bruggen en het blijkt dat twee bruggen tussen Kandersteg en de autotrein in dermate slechte staat verkeren dat er een gewichtsbeperking van 20 ton op ingevoerd moet worden. Dat betekent dat middelgrote vrachtauto's niet meer van de Lötschbergtunnel gebruik kunnen maken.

De Lötschbergtunnel wordt gebruikt door voertuigen tot 28 ton. In de praktijk zijn er niet heel veel vrachtwagens die door de gewichtsbeperking getroffen worden. Vanaf 2026 is een renovatie gepland.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 01 nov 2023, 14:58

De Umbrailpass is nog steeds afgesloten vanwege deze rotsverschuiving. De pas zal waarschijnlijk ook niet meer open gaan voor de definitieve wintersperre.

De Stilfser Joch (Stelvio) en Umbrail hebben nog geen officiële wintersluiting, maar tenzij het flink opwarmt tot op die hoogte is de kans niet zo groot dat ze nog heropenen voor de definitieve wintersluiting.

De rotsverschuiving op de Umbrailpass is op een lager gelegen deel. Afgaande op de foto is dit op het lager gelegen deel van de pasroute, net aan het begin vanuit Santa Maria gezien, ik weet niet of normaliter daar al de wintersperre begint.
Chris schreef: do 07 sep 2023, 22:31 Ik heb wat meer informatie kunnen vinden van de Umbrailpass.

Op 28 augustus zijn tijdens de zware regenval in de Alpen stenen uit de keerwand losgekomen. Men moet de stabiliteit van de keerwand onderzoeken, instorting zou betekenen dat de hele weg ook instort.

Men verwacht een volgende beoordeling op 20 september te doen.

De weg is niet alleen voor autoverkeer gesloten, maar ook voor voetgangers en fietsers.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 05 nov 2023, 22:01

https://www.astra.admin.ch/astra/de/hom ... 98443.html

Astra bericht (over zichzelf) dat het wegennet in goede staat verkeert. 97% van de rijbanen krijgt een 1 of 2 (op een schaal van 5), 3% een 3. Een lager cijfer is beter.

Mijn ervaring is ook dat Zwitserse wegen over het algemeen in uitstekende staat verkeren. Ik herinner mij wel dat delen van de A13 in Oost-Zwitserland van luidruchtig beton waren, maar misschien is dat vervangen. De A1 had voorheen rond Aarau ook slecht beton. Maar dat is ook verdwenen voor zover ik weet.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 11 nov 2023, 9:32

De kabelbaan naar Braunwald is wegens onderhoud buiten bedrijf. Daarom heb je nu de unieke gelegenheid voor een klein bedrag met een helikopter te vliegen. Dat trekt natuurlijk een hoop mensen aan:

https://www.nau.ch/news/schweiz/braunwa ... n-66646905

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 11 nov 2023, 9:48

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 12 nov 2023, 12:58

Een Amerikaan reed met een huurauto zo'n 40 km/h te hard op de A15. Dit kost hem 1150 boete plus 4000 voorwaardelijk:
https://www.20min.ch/story/new-yorker-r ... 1004173022
In Duitsland zou het maar een paar honderd euro zijn.