Discussieren is ook naar elkaars posities en argumenten luisteren om daar inhoudelijk, zinnig en fatsoenlijk op te reageren. Wat er niet bij hoort is om zonder te lezen/luisteren wat de ander daadwerkelijk schrijft/zegt op een misselijk belerend toontje op de man te spelen, geslepen genoeg om dat net niet op te laten vallen maar net voldoende om toch je doel te kunnen bereiken.Lekkere Kwal schreef: ↑za 23 sep 2023, 19:08Klopt, dat is discussiëren, je neemt een stelling aan, je beargumenteert waarom en daarbij kan het haaks op elkaar komen te staan of op een lijn geraken, allebei is mogelijk. De kunst is dan niet je frustratie en emoties de overhand te laten nemen.
Dit is echt een hilarisch commentaar. Als je mij zou kennen, zou je weten dat ik over het algemeen helemaal geen moeite heb met kritiek, mits enigszins opbouwend, inhoudelijk en op een fatsoenlijke manier gebracht; op zich vrij normale verwachtingen.Lekkere Kwal schreef: ↑za 23 sep 2023, 19:08Excuses als het zo overkomt, maar zolang je gelijk op de kast klimt als iemand kritiek geeft kan je óf nog heel vaak de criticaster getrol verwijten óf misschien even reflecteren hoe je met kritiek omgaat.
Misschien is het ook een idee om zelf eens te reflecteren hoe je je opstelt en wat voor een toon je aanslaat, alvorens je vreemden probeert te beleren.
Ik schreef: "Dan past die funicular daar niet 100% in." Dat heeft een hele andere betekenis dan iets als: "Daar past die funicular 100% niet in."Lekkere Kwal schreef: ↑za 23 sep 2023, 19:08Goed idee, als ik dan die van funicular opzoek:Overigens, als je gewoon eens google om definities vraagt:
…
Dan past die funicular daar niet 100% in.
…
Maar uiteraard komen die definities niet van jou, dus zijn ze niks waard.En die van cable railway:A funicular (/fjuːˈnɪkjʊlər, f(j)ʊ-, f(j)ə-/) is a type of cable railway system that connects points along a railway track laid on a steep slope.Dan blijkt het dus dat, als ik met dit ook voor mij waardevolle voorbeeld op tafel kom, dus ook dat het niet zo zwart-wit is dat het er “100%” niet in zou passen?A cable railway is a railway that uses a cable, rope or chain to haul trains. It is a specific type of cable transportation.
Overigens, ik weet niet of het je opgevallen is... Maar ik heb nergens geschreven dat een funicular geen spoorweg is. Wel dat er punten zijn waarop het zodanig afwijkt van wat we typisch nog onder spoorwegen scharen, dat er best argumenten zijn op basis waarvan een onderscheid mogelijk is.