[CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz
Moderator: Moderatoren
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz
Aan verbredingen die pas over 30 jaar verwezenlijkt worden heeft de weggebruiker weinig.
-
Chris
- Moderator
Ik volg de headlines van nieuws met termen als 'autobahn' en 'ausbau' en wat ik daar van volg is het meeste negatief, met de gebruikelijke claims dat snelwegen bouwen iets uit het verleden zou zijn, het alleen maar meer verkeer aantrekt, dat het openbaar vervoer dit keer echt de files gaat oplossen, dat het gigantisch veel geld zou zijn, etc.
Er is ook een trend dat referenda tegen iets makkelijker een meerderheid halen. En iets wat geld kost is moeilijker erdoor te krijgen. 6 miljard franken lijkt gigantisch veel geld, maar is een compleet verwaarloosbaar bedrag op de totale uitgaven over de periode waar die projecten lopen (misschien wel meer dan 20 jaar).
Er is ook een trend dat referenda tegen iets makkelijker een meerderheid halen. En iets wat geld kost is moeilijker erdoor te krijgen. 6 miljard franken lijkt gigantisch veel geld, maar is een compleet verwaarloosbaar bedrag op de totale uitgaven over de periode waar die projecten lopen (misschien wel meer dan 20 jaar).
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Ik was begin november op Zürich Hauptbahnhof en daar hingen grote reclames van de Jungfreisinnige (de jongeren van de liberale partij) dat je voor zou moeten stemmen om te voorkomen dat de treinen nog voller worden. Nu snap ik dat op treinstations zulke boodschappen misschien beter werken, maar als je op zulke argumenten terug moet vallen om mensen de voor-kant uit te bewegen is dat ook veelzeggend.Chris schreef: zo 17 nov 2024, 11:40 met de gebruikelijke claims dat snelwegen bouwen iets uit het verleden zou zijn, het alleen maar meer verkeer aantrekt, dat het openbaar vervoer dit keer echt de files gaat oplossen,
Voor het overige was ik alleen maar op doorreis per trein van/naar Italië. Heb dus weinig andere reclames gezien, dus weet ook niet of de Jungfreisinnige elders wel het enige juiste It’s the economy stupid! inzetten.
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
Dat is ook één van de argumenten van de tegenstanders: de mensen die nu leven hebben er amper iets aan, alleen tientallen jaren overlast door werkzaamheden.waldo79 schreef: zo 17 nov 2024, 10:59 Aan verbredingen die pas over 30 jaar verwezenlijkt worden heeft de weggebruiker weinig.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Ik heb daar ooit op Valentijnsdag een roos gekregen van een bevallige jonge dame. Ik dacht: Hé dat is leuk; maar dat was de locale afdeling van een politieke partij die met deze actie een tramlijn op de politieke agenda gezet wilde zien.Pino schreef: zo 17 nov 2024, 12:01Ik was begin november op Zürich Hauptbahnhof en daar hingen grote reclames van de Jungfreisinnige (de jongeren van de liberale partij) dat je voor zou moeten stemmen om te voorkomen dat de treinen nog voller worden. Nu snap ik dat op treinstations zulke boodschappen misschien beter werken, maar als je op zulke argumenten terug moet vallen om mensen de voor-kant uit te bewegen is dat ook veelzeggend.Chris schreef: zo 17 nov 2024, 11:40 met de gebruikelijke claims dat snelwegen bouwen iets uit het verleden zou zijn, het alleen maar meer verkeer aantrekt, dat het openbaar vervoer dit keer echt de files gaat oplossen,
Voor het overige was ik alleen maar op doorreis per trein van/naar Italië. Heb dus weinig andere reclames gezien, dus weet ook niet of de Jungfreisinnige elders wel het enige juiste It’s the economy stupid! inzetten.
Nou ja dan kan ik meer dan tien jaar na dato toch maar eens een belofte nakomen: Ik ben voor meer trams in Zürich.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Dat vind ik een eerder flauw argument. Want het is nou niet dat er een scenario op tafel ligt dat ze ineens on-Zwitsers snel gaan bouwen. Terwijl het vermoedelijk makkelijk sneller zou kunnen.marcel schreef: zo 17 nov 2024, 14:27Dat is ook één van de argumenten van de tegenstanders: de mensen die nu leven hebben er amper iets aan, alleen tientallen jaren overlast door werkzaamheden.waldo79 schreef: zo 17 nov 2024, 10:59 Aan verbredingen die pas over 30 jaar verwezenlijkt worden heeft de weggebruiker weinig.
Neemt niet weg dat een wet waaronder men pas over tien jaar eens gaat bouwen wel een aparte vorm is van een begroting maken voor de volgende generatie. In de meeste andere landen zou een tienjarenplan voor het komende decennium worden gemaakt. Maar ik denk ook dat dat een kuil is die de Zwitsers zelf gegraven hebben. Want als ik het goed heb, is het snelwegennet zo sterk in wettelijk beton gegoten dat je ook een zwaar wettelijk instrument nodig hebt om überhaupt te kunnen gaan beginnen met de echte planning. En dat wettelijke beton was het werk van de asfalt-tegenstanders. In zo’n context heeft het ook zin om dan maar te zoeken naar een nieuw platform waarop je wat langer door kunt, dus zou krijg je een wet die tot 2055 loopt.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Het aantal "Nee" stemmers m.b.t. de uitbouw plannen lijkt volgens diverse peilingen ook onder de rechts-conservatieve kant te stijgen. Daarin lijken ook veel mensen "Nee" als protest tegen een steeds drukker Zwitserland te stemmen. Min of meer als noodstop, zodat het land niet steeds maar qua bevolking en bebouwing kan toenemen.
Men heeft het inderdaad ook wel onhandig aangepakt qua referendum. Vooral het nieuwbouw project bij Basel is vrij omstreden, terwijl capaciteitsuitbouw van de A1 bijv. wel een meerderheid voor zou zijn. De uitbouw van de A1 tussen Luterbach en Härkingen staat los van dit referendum en is al goedgekeurd. Ik ben echter benieuwd of de politiek bij een duidelijk "Nee" niet de rem op nog meer projecten gaat zetten... In Luzern lokt men tegenstanders van de bypass-tunnel ook op om "Nee" te stemmen, terwijl dat project niks met de inhoud van het referendum te maken heeft.
Eerlijk gezegd had ik deze wandel niet zo verwacht. Eerst leek er een duidelijk "Ja" te komen. Dat aandeel werd steeds kleiner en nu lijkt er zelfs een duidelijk "Nee" te kunnen komen. Maar goed, we zullen het eerst 's avonds op 24 november weten. Nog is niks gezegd en peilingen liggen er ook wel eens naast natuurlijk, al vrees ik met groze vreze, dat een "Nee" het meest waarschijnlijk is. Ook inderdaad doordat de argumentatie pro snelweguitbouw niet erg lekker verliep.
Men heeft het inderdaad ook wel onhandig aangepakt qua referendum. Vooral het nieuwbouw project bij Basel is vrij omstreden, terwijl capaciteitsuitbouw van de A1 bijv. wel een meerderheid voor zou zijn. De uitbouw van de A1 tussen Luterbach en Härkingen staat los van dit referendum en is al goedgekeurd. Ik ben echter benieuwd of de politiek bij een duidelijk "Nee" niet de rem op nog meer projecten gaat zetten... In Luzern lokt men tegenstanders van de bypass-tunnel ook op om "Nee" te stemmen, terwijl dat project niks met de inhoud van het referendum te maken heeft.
Eerlijk gezegd had ik deze wandel niet zo verwacht. Eerst leek er een duidelijk "Ja" te komen. Dat aandeel werd steeds kleiner en nu lijkt er zelfs een duidelijk "Nee" te kunnen komen. Maar goed, we zullen het eerst 's avonds op 24 november weten. Nog is niks gezegd en peilingen liggen er ook wel eens naast natuurlijk, al vrees ik met groze vreze, dat een "Nee" het meest waarschijnlijk is. Ook inderdaad doordat de argumentatie pro snelweguitbouw niet erg lekker verliep.
Niemand van de tegenstanders heeft eigenlijk een concreet plan hoe de toekomst als alternatief op uitbouw van snelwegen eruit moet gaan zien. Het was ook wel typerend voor het TV debat dat de tegenstanders geen enkele keer met een concreet plan kwamen hoe ze de groeiende vraag naar mobiliteit willen gaan oplossen. Veel verder als "meer investeren in OV" en "inteligente oplossingen" kwam men niet, en komt eigenlijk niemand in deze discussië. Wat die "inteligente oplossingen" zijn, verteld ook niemand. Carpoolen en carsharing zal de ultimative oplossing ook niet zijn.Chris schreef: zo 17 nov 2024, 11:40 Ik volg de headlines van nieuws met termen als 'autobahn' en 'ausbau' en wat ik daar van volg is het meeste negatief, met de gebruikelijke claims dat snelwegen bouwen iets uit het verleden zou zijn, het alleen maar meer verkeer aantrekt, dat het openbaar vervoer dit keer echt de files gaat oplossen, dat het gigantisch veel geld zou zijn, etc.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
Chris
- Moderator
Ik verbaas mij daar wel over. Door de Fäsenstaubtunnel rijden bijna 28.000 voertuigen per dag, een grotere noodzaak voor 2x2 dan dit is fysiek eigenlijk niet mogelijk.marcel schreef: zo 17 nov 2024, 10:49
(4) A4 Schaffhausen 2x2 2035 - 2051 - dit was in het nieuws omdat de kosten-baten verhouding maar 0.57 zou zijn, zoals ik al meldde.
Ter vergelijking: door de enkelbuizige Gotthardtunnel rijden circa 18.000 voertuigen per dag.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
De combinatie van wat activisme met “we willen gewoon dat alles hetzelfde blijft maar we hebben geen plan” conservatieven levert doorgaans vrij giftige resultaten op. Meestal levert dat zeer rechtse politiek op; hier is het de opmaat naar een eerder linkse wens.SnarfFlevoland schreef: di 19 nov 2024, 14:00 Het aantal "Nee" stemmers m.b.t. de uitbouw plannen lijkt volgens diverse peilingen ook onder de rechts-conservatieve kant te stijgen. Daarin lijken ook veel mensen "Nee" als protest tegen een steeds drukker Zwitserland te stemmen. Min of meer als noodstop, zodat het land niet steeds maar qua bevolking en bebouwing kan toenemen.
-
Chris
- Moderator
Eerste winterinval van het seizoen tot op de hoogte van de doorgaande wegen. Dit is de Simplon:

-
marcel
- 2x2 autosnelweg
Zoals ik in het meeting topic al noemde, grote problemen met sneeuw, in diverse steden ligt het openbaar vervoer plat.
https://www.20min.ch/story/wetter-schwe ... 3827943300
https://www.20min.ch/story/wetter-schwe ... 3827943300
-
Chris
- Moderator
Het referendum over de verbreding van diverse autosnelwegen wordt sowieso krap. SRF durft nog geen trend aan te geven voor ja of nee.
Er zijn vier landelijke referenda vandaag, twee daarvan hebben een ja-trend. Wat schijnbaar verrassend is.
Er zijn vier landelijke referenda vandaag, twee daarvan hebben een ja-trend. Wat schijnbaar verrassend is.
-
Chris
- Moderator
SRF geeft nu 52% nee.
Ik betwijfel of dat nog ingelopen kan worden.

Ik betwijfel of dat nog ingelopen kan worden.

-
Coccodrillo
- stadsweg
Technically the vote was about those 6 specific projects, and not about motorway expansions or new roads in general. But certainly this vote has a political signifiance. All other current projects will be slowed down, although the vote was not about them.
The government grouped projects in all regions of the country hoping to gain more support. But this worked also the other way round: those who opposed a specific project not included in the 6 (but not to motorways expansion in general or to one of the 6 projects) were pushed to vote no hoping to delay their "personal" project.
We will see.
The government grouped projects in all regions of the country hoping to gain more support. But this worked also the other way round: those who opposed a specific project not included in the 6 (but not to motorways expansion in general or to one of the 6 projects) were pushed to vote no hoping to delay their "personal" project.
We will see.
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia
-
Chris
- Moderator
Alle kantons zijn nu binnen. 47,3% voor en 52,7% tegen. Met name in het noorden is voor gestemd, in het westen en zuiden tegen.
Het probleem van dit soort referenda is dat het niet echt om landelijke dingen gaat. Het is wel een federale jurisdictie, maar de projecten waren maar in een paar locaties, waarvan eigenlijk alleen de A1 bij Bern echt een route is waar veel Zwitsers wel eens passeren. Dus kiezers in Wallis, Jura, Ticino of Graubünden hebben er weinig aan. Het is anders dan een referendum over belastingen, gezondheidszorg of defensie.
En ik denk dat het ook een stem is tegen de enorme bevolkingsgroei van Zwitserland de afgelopen 20-30 jaar. Dus aan de ene kant heb je de stedelingen die geloven dat het openbaar vervoer de oplossing is, en aan de andere kant een segment dat terug wil naar het Zwitserland van de jaren '80.
Het probleem van dit soort referenda is dat het niet echt om landelijke dingen gaat. Het is wel een federale jurisdictie, maar de projecten waren maar in een paar locaties, waarvan eigenlijk alleen de A1 bij Bern echt een route is waar veel Zwitsers wel eens passeren. Dus kiezers in Wallis, Jura, Ticino of Graubünden hebben er weinig aan. Het is anders dan een referendum over belastingen, gezondheidszorg of defensie.
En ik denk dat het ook een stem is tegen de enorme bevolkingsgroei van Zwitserland de afgelopen 20-30 jaar. Dus aan de ene kant heb je de stedelingen die geloven dat het openbaar vervoer de oplossing is, en aan de andere kant een segment dat terug wil naar het Zwitserland van de jaren '80.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Dat is natuurlijk waar. Maar het is ook zo dat die kantons relatief weinig gewicht in de schaal leggen waar het gaat om het totale aantal kiezers. Wallis en Jura hebben samen minder inwoners dan Basel en de kantons eromheen. Ik denk ergens dat als de kantons die nu iets hadden moeten krijgen redelijk gesloten voor hadden gestemd, het referendum eenvoudig een meerderheid voor had gekregen. De slag is denk ik uiteindelijk daar verloren.Chris schreef: zo 24 nov 2024, 16:55 Het is wel een federale jurisdictie, maar de projecten waren maar in een paar locaties, waarvan eigenlijk alleen de A1 bij Bern echt een route is waar veel Zwitsers wel eens passeren. Dus kiezers in Wallis, Jura, Ticino of Graubünden hebben er weinig aan.
-
Coccodrillo
- stadsweg
I will try to list the groups of people that have voted no.
1) those who are opposed to any investment in roads (that is, the greens)
2) those who oppose expansion, but not new motorways built from scratch (that is, basically the missing links on A9 Wallis, A5 Biel-Bienne, A13 Bellinzona-Locarno, A20 La Chaux de Fonds-Le Locle)
3) those who voted no because they opposed one specific project of the 6 of this bundle, but are indifferent to the other projects
4) those who voted no because they opposed one specific project which wasn't in this bundle but would have likely been in one of the next bundles (which would have followed a few years after the one rejected today), but are indifferent to the other projects
5) those who voted no because they don't live near any of the 6 projects and thus wouldn't have benefitted a lot from them
I can tell about Graubünden and Ticino cantons. In Graubünden no motorway projects were planend for the short term (so it's either group 1, 2 or 5). In Ticino there was/is a serious plan to widen the A2 Lugano-Mendrisio to 3+3 lanes, which is strongly opposed by locals (not without reasons I would say) (so group 4).
Now we will se how the federal council will act. I think that the 6 rejected projects can be forgotten for a few decades, the other expansion projects are also likely to be postponed, but that there are some more chances for new motorways (see point nr. 2).
The government had extensively said that this referendum was not about these 6 specific projects (although legally speaking it was), but that it was about the idea of motorway expansions in general, and that a "no" would have delayed any motorway project, not only the 6.
The road fund also finances urban transport projects (both non-motorway roads and public transport). This group might receive the money taken from motorway expansions, which would mean more urban projects might get financing. We will see what will happen.
The government should also consider who voted what. For example, Neuchâtel voted massively "no", so it should be ok to postpone A20 La Chaux de Fonds-Le Locle. While Luzern voted "yes", so it could be doable to include the A2 Lucerne's bypass in the next phases (it wasn't in this group of projects). I'm really curious to see what will be the next steps.
Let's see how each canton directly involved in the 6 projects of this bundle voted.
1) projects around Bern: NO
2) projects around St. Gallen: YES (this project included better access to the microscopic Appenzell Innerrhoden canton, that is, to the small dark blue spot in the east)
3) projects around Schaffhausen: YES
4) projects around Basel: NO
5) projects around Geneva-Lausanne: NO (both Geneva and Vaud Cantons voted no)
(there are 5 lines because the widenings around Bern were divided into two projects)
1) those who are opposed to any investment in roads (that is, the greens)
2) those who oppose expansion, but not new motorways built from scratch (that is, basically the missing links on A9 Wallis, A5 Biel-Bienne, A13 Bellinzona-Locarno, A20 La Chaux de Fonds-Le Locle)
3) those who voted no because they opposed one specific project of the 6 of this bundle, but are indifferent to the other projects
4) those who voted no because they opposed one specific project which wasn't in this bundle but would have likely been in one of the next bundles (which would have followed a few years after the one rejected today), but are indifferent to the other projects
5) those who voted no because they don't live near any of the 6 projects and thus wouldn't have benefitted a lot from them
I can tell about Graubünden and Ticino cantons. In Graubünden no motorway projects were planend for the short term (so it's either group 1, 2 or 5). In Ticino there was/is a serious plan to widen the A2 Lugano-Mendrisio to 3+3 lanes, which is strongly opposed by locals (not without reasons I would say) (so group 4).
Now we will se how the federal council will act. I think that the 6 rejected projects can be forgotten for a few decades, the other expansion projects are also likely to be postponed, but that there are some more chances for new motorways (see point nr. 2).
The government had extensively said that this referendum was not about these 6 specific projects (although legally speaking it was), but that it was about the idea of motorway expansions in general, and that a "no" would have delayed any motorway project, not only the 6.
The road fund also finances urban transport projects (both non-motorway roads and public transport). This group might receive the money taken from motorway expansions, which would mean more urban projects might get financing. We will see what will happen.
The government should also consider who voted what. For example, Neuchâtel voted massively "no", so it should be ok to postpone A20 La Chaux de Fonds-Le Locle. While Luzern voted "yes", so it could be doable to include the A2 Lucerne's bypass in the next phases (it wasn't in this group of projects). I'm really curious to see what will be the next steps.
Let's see how each canton directly involved in the 6 projects of this bundle voted.
1) projects around Bern: NO
2) projects around St. Gallen: YES (this project included better access to the microscopic Appenzell Innerrhoden canton, that is, to the small dark blue spot in the east)
3) projects around Schaffhausen: YES
4) projects around Basel: NO
5) projects around Geneva-Lausanne: NO (both Geneva and Vaud Cantons voted no)
(there are 5 lines because the widenings around Bern were divided into two projects)
für Güter die Bahn
-
Coccodrillo
- stadsweg
Here the results by municipality can be seen: https://www.cdt.ch/news/svizzera/la-sta ... ale-377695
Geneva, Basel, Schaffhausen, Bern and St. Gallen were directly interested in this bundle, while Luzern and all municipalities between Lugano and Chiasso would have been served by the next-in-line projects (which are contested by locals). All have voted no.
Sils im Engadin GR, Schmitten GR, Brig-Glis VS and other small municipalities obtained a 50-50 excact result.
The government has already said that planning work on the 6 projects directly involved in the referendum will be immediately halted, while nothing has been said about the other project in the planning stage (those already under construction, even those with works started just recently, will be finished).
Incomes and expenses of the road fund can be seen here: https://www.astra.admin.ch/astra/de/hom ... g/naf.html
A small fraction of the fund goes to transport projects in cities, both road and public transport. Will these get a much bigger share now? I don't know, the government never said anything about a "plan B" in case it lost the referendum.
Geneva, Basel, Schaffhausen, Bern and St. Gallen were directly interested in this bundle, while Luzern and all municipalities between Lugano and Chiasso would have been served by the next-in-line projects (which are contested by locals). All have voted no.
Sils im Engadin GR, Schmitten GR, Brig-Glis VS and other small municipalities obtained a 50-50 excact result.
The government has already said that planning work on the 6 projects directly involved in the referendum will be immediately halted, while nothing has been said about the other project in the planning stage (those already under construction, even those with works started just recently, will be finished).
Incomes and expenses of the road fund can be seen here: https://www.astra.admin.ch/astra/de/hom ... g/naf.html
A small fraction of the fund goes to transport projects in cities, both road and public transport. Will these get a much bigger share now? I don't know, the government never said anything about a "plan B" in case it lost the referendum.
für Güter die Bahn
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Vergeet ook niet de zesde groep die tegen een dichtbevolkter Zwitserland zijn en de Nee-stem een soort protestactie was.Coccodrillo schreef: zo 24 nov 2024, 18:32 I will try to list the groups of people that have voted no.
Desalniettemin was er ook een grote "gendergap" bij dit referendum. Had het volgens het instituut Leewas aan de mannen gelegen, was maar 44% tegen. Het waren de vrouwen die met 61% tegen stemmen de beduidende doorslag hebben gegeven. (Bron)
Overigens gaan er stemmen op om de accijnzen op brandstof te gaan verlagen, nu de geplande miljarden niet geïnvesteerd kunnen worden. Ook kwam een verlichting van het nachtrijverbod voor vrachtwagens al ter sprake. De Grüne willen natuurlijk alles in het OV investeren, maar dat schijnt wettelijk niet zomaar te kunnen. Bovendien is het OV in Zwitserland al erg goed, en men steekt het geld dan in peperdure projecten waar ik weinig heil van verwacht (Grimseltunnel).
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
Blijkbaar mag je bij grensovergangen maar 20 rijden, ook als er geen bord staat. Ik had daar nooit van gehoord, en Fransen ook niet, ze werden massaal geflitst:
https://www.nau.ch/news/schweiz/schweiz ... r-66878171
Vervelend is ook dat als je harder dan 35 rijdt, je zelfs je rijbewijs kwijt bent.
Het gaat blijkbaar om deze weg, hier staat 50:
https://www.google.com/maps/@47.4165321 ... FQAw%3D%3D
Maar uit dit bord moet je afleiden dat het hier 20 is
https://www.google.com/maps/@47.4171142 ... FQAw%3D%3D
Zoiets is blijkbaar eerder voorgekomen maar dat had ik toen niet gelezen.
https://www.badische-zeitung.de/die-rad ... eaCO5cYVTs
https://www.nau.ch/news/schweiz/schweiz ... r-66878171
Vervelend is ook dat als je harder dan 35 rijdt, je zelfs je rijbewijs kwijt bent.
Het gaat blijkbaar om deze weg, hier staat 50:
https://www.google.com/maps/@47.4165321 ... FQAw%3D%3D
Maar uit dit bord moet je afleiden dat het hier 20 is
https://www.google.com/maps/@47.4171142 ... FQAw%3D%3D
Zoiets is blijkbaar eerder voorgekomen maar dat had ik toen niet gelezen.
https://www.badische-zeitung.de/die-rad ... eaCO5cYVTs
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Dat is ook erg droevige manier om aan het boetenquotum te voldoen 
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Dat is bijna schofterig te noemen. Ik wist ook niet dat er bij een Zwitserse grensovergang maximaal 20 km/h is toegestaan.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
Als je zoiets ziet ga je vanzelf wat langzamer rijden

maar hier zijn er alleen een paar huizen, zoals normaal in de bebouwde kom waar je 50 mag. Je brengt daarmee ook niemand in gevaar.
Ik heb hier dat arikel 31 gevonden:
https://www.fedlex.admin.ch/eli/cc/1979 ... /de#art_31
In feite moet je dus voor ieder land waar je doorheen rijdt de hele wegenverkeerswet lezen om zoiets te weten. Ik woon hier al meer dan 20 jaar en wist het niet eens.
maar hier zijn er alleen een paar huizen, zoals normaal in de bebouwde kom waar je 50 mag. Je brengt daarmee ook niemand in gevaar.
Ik heb hier dat arikel 31 gevonden:
https://www.fedlex.admin.ch/eli/cc/1979 ... /de#art_31
In feite moet je dus voor ieder land waar je doorheen rijdt de hele wegenverkeerswet lezen om zoiets te weten. Ik woon hier al meer dan 20 jaar en wist het niet eens.
-
JanVerhoeven
- verkeersader
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Persoonlijk ben ik een beetje verbaasd dat niemand dit weet... Het bord
betekend dat je moet stoppen en elke grensovergang tussen Zwitserland en de EU heeft zo'n bord wel staan. Natuurlijk stopt niemand meer echt, ook al is er hier en daar nog steeds een witte doorgetrokken streep op het wegdek met de letters "STOP". Die is er echter veelal niet meer. Desalniettemin impliceert het bord sowieso stapvoets rijden. Vaak staat, zoals bij Rieden, ook wel 20 als Vmax op het wegdek getekend.
In Zwitserland is men met 20 km/h overigens nog vrij kulant. In Duitsland en Frankrijk geldt zelfs bij grensovergangen met douane bord 10 km/h als Vmax. De Duitsers hebben ook wel eens gecontroleerd, dat voor ophef zorgde. Wat de Vmax bij een douanepost in Italië is weet ik niet, maar ik rij ook daar altijd voorzichtig langs. Vaak staan de Italianen nog het meeste actief te controleren.
In Zwitserland is men met 20 km/h overigens nog vrij kulant. In Duitsland en Frankrijk geldt zelfs bij grensovergangen met douane bord 10 km/h als Vmax. De Duitsers hebben ook wel eens gecontroleerd, dat voor ophef zorgde. Wat de Vmax bij een douanepost in Italië is weet ik niet, maar ik rij ook daar altijd voorzichtig langs. Vaak staan de Italianen nog het meeste actief te controleren.
-
Hans Overweg
- zandpaadje
Stel dat het uitdraait op een juridische aangelegenheid. Bestaat er dan nog een mogelijkheid om er zonder kleerscheuren vanaf komen. Voor zover ik weet is geen enkel incassobureau bevoegd om mij voor de krijgsraad te slepen. Kansloze missie..
-
Mundial
- verkeersader
-
JanVerhoeven
- verkeersader
Men weet heus wel dat het stoppen betekent, je ziet het nog overal op slagbomen. Maar dan spreekt het voor zich. Als het op een paal langs de weg staat met een bord 50 er net voor, en er is niet eens meer sprake van een controlepost laat staan een slagboom, is het verre van logisch dat het ook maar iets impliceert.SnarfFlevoland schreef: zo 15 dec 2024, 13:51 Persoonlijk ben ik een beetje verbaasd dat niemand dit weet... Het bordbetekend dat je moet stoppen en elke grensovergang tussen Zwitserland en de EU heeft zo'n bord wel staan.
[…]
Desalniettemin impliceert het bord sowieso stapvoets rijden. Vaak staat, zoals bij Rieden, ook wel 20 als Vmax op het wegdek getekend.
Ik zit me een breuk te zoeken maar ik kom het in de StVO niet tegen, bij het verkeersbord staat slechts “Zollstelle”, wat niet eens een stopindiatie geeft. Bij het RVV staat tenminste nog dat het om stoppen gaat en dat in het bord kan staan voor wie en waarom. Maar ook in het RVV staat niks over dat er een andere Vmax geldt voor of na het stoppen of wanneer dat in het geheel niet hoeft.In Zwitserland is men met 20 km/h overigens nog vrij kulant. In Duitsland en Frankrijk geldt zelfs bij grensovergangen met douane bord 10 km/h als Vmax. De Duitsers hebben ook wel eens gecontroleerd, dat voor ophef zorgde. Wat de Vmax bij een douanepost in Italië is weet ik niet, maar ik rij ook daar altijd voorzichtig langs. Vaak staan de Italianen nog het meeste actief te controleren.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Nederland en Zwitserland hebben sinds 2023 een nieuw verdrag, dat men boetes van elkaar mag innen. Als je nu een Zwitserse boete niet betaald, kan op ten duur een rekening van het CJIB op je mat vallen. En die niet betalen lijkt me niet zo handig. Andersom kunnen de Zwitsers ook boetes uit Nederland innen, al moet dan wel de bestuurder zichtbaar zijn. Het minimumbedrag van de boete moet overigens €70 zijn, netzoals tussen EU-landen, maar dat heb je in Zwitserland natuurlijk al snel te pakken.Hans Overweg schreef: zo 15 dec 2024, 14:20 Stel dat het uitdraait op een juridische aangelegenheid. Bestaat er dan nog een mogelijkheid om er zonder kleerscheuren vanaf komen. Voor zover ik weet is geen enkel incassobureau bevoegd om mij voor de krijgsraad te slepen. Kansloze missie..
Tussen België en Zwitserland is er geen actueel verdrag m.b.t. volstrekking van boetes, maar wel het verdrag van 1959, waarin men rechtelijke uitspraken van elkaar accepteerd en handhaaft. Als je dus zoveel te hard rijdt, dat het in Zwitserland een rechtzaak wordt en je wordt dan veroordeeld, heb je dus ook in België een probleem. Voor normale boetes echter niet. Maar je moet dan voor normale boetes 3 jaar lang niet meer terug willen komen, alvorens het verjaard is.
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
Het volgende referendum komt eraan: de Umweltverantwortungsinitiative van de Groenen.
https://www.20min.ch/story/umweltverant ... -103246078
Als dit aangenomen wordt, moet de aantasting van het milieu door Zwitserland tot 2035 met twee derde gereduceerd worden. Hoe kun je dit bewerkstelligen?
- De meeste industrie moet sluiten
- Alle luchthavens sluiten
- Niet meer autorijden
- Nooit meer met vakantie, ook niet met de trein, want dat kost ook energie
- Mensen moeten dicht bij hun werk wonen (voorzover dat er nog is) want ook het openbaar vervoer moet sterk beperkt worden
- Alleen nog vegaan eten, maar ook bijv. geen bananen of sinaasappels omdat die van ver komen
- Grote huizen afbreken? Die verbruiken teveel energie voor verwarming etc.
- Geen computer en internet meer? Dat kost een hoop stroom ...
Kortom, de welvaart zou moeten dalen naar een niveau van bijv. Afghanistan of Burkina Faso.
En hoe wil je dit afdwingen? Het kan eigenlijk alleen door alles heel duur te maken zodat alleen de rijken het zich nog kunnen veroorloven. En hoe voorkom je dat mensen (die aan de grens wonen) toch vlees gaan kopen in het buitenland? Je zou de grenzen moeten sluiten.
Het griezeligste is eigenlijk nog dat een derde ervoor is (zo'n 90 % van de aanhangers van de groenen, SVP maar 7 %). En bijna de helft van de vrouwen.
De ironie is dat de overheid (ook linkse partijen) de Zwitserse staalindustrie met subsidies overeind probeert te houden. Dit is nou niet bepaald goed voor milieu en kilmaat.
https://www.20min.ch/story/industriepol ... -103236969
https://www.20min.ch/story/umweltverant ... -103246078
Als dit aangenomen wordt, moet de aantasting van het milieu door Zwitserland tot 2035 met twee derde gereduceerd worden. Hoe kun je dit bewerkstelligen?
- De meeste industrie moet sluiten
- Alle luchthavens sluiten
- Niet meer autorijden
- Nooit meer met vakantie, ook niet met de trein, want dat kost ook energie
- Mensen moeten dicht bij hun werk wonen (voorzover dat er nog is) want ook het openbaar vervoer moet sterk beperkt worden
- Alleen nog vegaan eten, maar ook bijv. geen bananen of sinaasappels omdat die van ver komen
- Grote huizen afbreken? Die verbruiken teveel energie voor verwarming etc.
- Geen computer en internet meer? Dat kost een hoop stroom ...
Kortom, de welvaart zou moeten dalen naar een niveau van bijv. Afghanistan of Burkina Faso.
En hoe wil je dit afdwingen? Het kan eigenlijk alleen door alles heel duur te maken zodat alleen de rijken het zich nog kunnen veroorloven. En hoe voorkom je dat mensen (die aan de grens wonen) toch vlees gaan kopen in het buitenland? Je zou de grenzen moeten sluiten.
Het griezeligste is eigenlijk nog dat een derde ervoor is (zo'n 90 % van de aanhangers van de groenen, SVP maar 7 %). En bijna de helft van de vrouwen.
De ironie is dat de overheid (ook linkse partijen) de Zwitserse staalindustrie met subsidies overeind probeert te houden. Dit is nou niet bepaald goed voor milieu en kilmaat.
https://www.20min.ch/story/industriepol ... -103236969