[CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz
Moderator: Moderatoren
-
Chris
- Moderator
Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz
De Splügenpass is vorige week vrijdag ook geopend, een week eerder dan gepland.
* Flüela: 16 april geopend
* Grimsel: op 19 april geopend tot aan Räterichsboden
* Oberalp: 25 april geopend
* Splügen: 25 april geopend
Andere passen:
* Albula: 16 mei
* Gotthard: midden mei
* Klausen: midden mei
* Furka: eind mei
* San Bernardino: 30 mei
* Forcola di Livigno: 2 juni
* Susten: midden juni
* Grimsel, onbekend
Andere passen:
* Klausen: midden mei
* Grimsel, onbekend
-
Chris
- Moderator
De Furkapass is vanochtend geopend tot aan Tiefenbach (vanaf het oosten).
De Klausenpass opent vandaag om 12 uur. Dat is ongeveer twee weken eerder dan verwacht.
* Klausen: 2 mei geopend
Andere passen:
* Grimsel, onbekend
De Klausenpass opent vandaag om 12 uur. Dat is ongeveer twee weken eerder dan verwacht.
* Klausen: 2 mei geopend
Andere passen:
* Grimsel, onbekend
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
… en zo zie je mooi dat zoiets als het noodweer van Pasen feitelijk geen invloed neemt op de heropening van passen.
-
Chris
- Moderator
Gisteren was het schijnbaar 30 graden in het dal in Wallis waar twee weken geleden nog een pak sneeuw viel.
De meeste passen liggen wel oostelijker dan waar de sneeuwchaos was.
De meeste passen liggen wel oostelijker dan waar de sneeuwchaos was.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
De St. Bernard vind ik niet zo belangrijk, daar kan je desnoods door de tunnel. Weliswaar tolplichtig, maar gelukkig een wegtunnel en geen autotrein. Wat dat betreft vind ik altijd de opening van de Furka en daarna Grimsel de belangrijkste openingen voor Wallis, omdat daarmee de Furka autotrein niet meer benodigd wordt en ook de Lötschberg minder belangrijk is.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
Chris
- Moderator
Toch krijgt de Furka meestal niet een hoge prioriteit, van de passen in Centraal-Zwitserland openen ze meestal aan de late kant, veelal openen de Grimsel en Furka gelijktijdig. Alleen de Susten en Nufenen openen doorgaans nog later.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Ja, daar is geen lobby vereniging actief, zoals bij de Flüela om die bergpas zo vroeg als alterantief voor de autotrein open te krijgen. Het probleem met de Furkatunnel is dat de capaciteit beperkt is en de openingstijden deels toch wel krap, en van dinsdag tot donderdag slechts 1x per uur een verbinding aanbiedt. Dat is niet al te best voor de snelste/kortste verbinding op de relatie Brig-Zürich.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Ze proberen toch eerst de grootste omwegen weg te nemen, met Klausen, Oberalp en Splügen. Beetje in het verlengde van de strategische overweging om passen als de Julier en de Bernina het hele jaar open te houden. Susten en Nufenen bedienen uiteindelijk toch te weinig mensen, en via Furka en Lötschberg neem je toch al veel pijn weg. Grimsel zit daar toch een beetje tussen.
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
Geen wegenproject, maar in Basel wil men de twee grote stations ombouwen en een nieuwe ondergrondse verbinding bouwen. Het moet maar liefst 14 miljard gaan kosten en in 2080 klaar zijn.
Voor dat bedrag zou je denk ik de A5, de A9 en de A15 kunnen afbouwen.
Ik vraag mij af in hoeverre je zo een planning nog serieus kunt nemen. Misschien is het realistisch maar in zo een lange tijd krijg je onherroepelijk te maken met jaren van economische neergang waarin er geen geld is. Met de vuistregel dat alles dubbel zo lang duurt als verwacht kom je ver in de 22e eeuw uit. En de vraag is of dit dan nog aansluit bij de mobiliteitsbehoefte tegen die tijd.
Ik ben blijkbaar niet de enige die zich dat afvraagt:
https://bajour.ch/a/kommentar-basler-he ... r-begraben
Voor dat bedrag zou je denk ik de A5, de A9 en de A15 kunnen afbouwen.
Ik vraag mij af in hoeverre je zo een planning nog serieus kunt nemen. Misschien is het realistisch maar in zo een lange tijd krijg je onherroepelijk te maken met jaren van economische neergang waarin er geen geld is. Met de vuistregel dat alles dubbel zo lang duurt als verwacht kom je ver in de 22e eeuw uit. En de vraag is of dit dan nog aansluit bij de mobiliteitsbehoefte tegen die tijd.
-
Autostrada
- autoweg
Dat zou neerkomen op 430 miljoen per kilometer.
Wil je het met goud gaan asfalteren?
-
Chris
- Moderator
Basel heeft 176.000 inwoners. Het Kanton Basel-Stadt telt 200.000 inwoners. Een project met die kosten past eerder in een stad met meerdere miljoenen inwoners.
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
Ik had het niet uitgerekend en dacht dat de afstanden wat groter waren.Autostrada schreef: za 03 mei 2025, 17:369km A15 + 15km A5 + 8km A9 = 32km autosnelweg.
Dat zou neerkomen op 430 miljoen per kilometer.
Wil je het met goud gaan asfalteren?
Wat ik kan vinden:
A5 Biel (overigens definitief geschrapt) 1,7 miljard, maar dat is alleen een kort stukje, laten we zeggen dat de rest nog een miljard zou zijn
A9 4,4 miljard
A15 2 miljard
Totaal ongeveer 9 miljard. Maar in de praktijk worden zulke projecten meestal duurder dan gepland, dus denk ik dat 14 miljard best zou kunnen.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Toen ik de berichtgeving las dat het project was doorgerekend naar zovele miljarden en het jaar 2080, las ik dat zelf als een opmaat naar het snel afschieten ervan. Alles onder het motto “was een leuke gedachte die was opgekomen, maar totaal niet te doen.” Maar politiek kan altijd vreemde sprongen maken. Van “laten we het vooral doen” naar “gaan we tenminste onze hand voor ophouden in Bern.”marcel schreef: za 03 mei 2025, 17:14 Ik vraag mij af in hoeverre je zo een planning nog serieus kunt nemen. Misschien is het realistisch maar in zo een lange tijd krijg je onherroepelijk te maken met jaren van economische neergang waarin er geen geld is. Met de vuistregel dat alles dubbel zo lang duurt als verwacht kom je ver in de 22e eeuw uit. En de vraag is of dit dan nog aansluit bij de mobiliteitsbehoefte tegen die tijd.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
De Furkatunnel heeft de langste wachttijden van alle autotreinen in Zwitserland. Vooral in de weekenden zijn wachttijden van 2-3 uur geen uitzondering. Er rijden ook rechtstreekse Intercity treinen tussen Brig en Zürich, via de Lötschberg-Basistunnel en Bern, welke ook goed bezet zijn. Al met al is het belang van de relatie tussen Oberwallis en de agglomeratie Zürich niet te onderschatten, zowel voor de nodige Zwitsers met een "Zweitwohnsitz" in Wallis, als ook de aanbinding van Wallis met het economisch hart van Zwitserland. Dat de Furka t.o.v. de Flüela geen vereniging heeft om de pas langer open te houden, heeft diverse historische achtergronden. Ook voor de opening van de Furkatunnel was de Furkapass nooit in de winter geopend. Vooral Uri had en heeft er geen belang bij. De Flüelapass was historisch gezien wél in de wintermaanden geopend. De jaarlijkse winterafsluiting kwam pas met de opening van de Vereinatunnel in 1999. De vereniging Pro Flüela met oprichting in 2000 wilde een lange winterafsluiting tegen gaan. Ze beweren de pas dank de vereniging 100 dagen per jaar langer open te kunnen houden.Pino schreef: za 03 mei 2025, 11:34Overigens denk ik dat je het belang van Brig-Zürich nou niet heel groot moet maken: de frequentie van de autotrein bewijst dat in zekere zin, en het feit dat er geen Pro Furka is zegt dan toch ook wel iets.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Geld geef je pas uit als je kosten maakt. Overigens zijn in Zwitserland de projecten ook duur omdat ingenieurs en zo veel geld kosten: de lonen liggen veel hoger dan in de buurlanden.Pino schreef: za 03 mei 2025, 20:53Toen ik de berichtgeving las dat het project was doorgerekend naar zovele miljarden en het jaar 2080, las ik dat zelf als een opmaat naar het snel afschieten ervan. Alles onder het motto “was een leuke gedachte die was opgekomen, maar totaal niet te doen.” Maar politiek kan altijd vreemde sprongen maken. Van “laten we het vooral doen” naar “gaan we tenminste onze hand voor ophouden in Bern.”marcel schreef: za 03 mei 2025, 17:14 Ik vraag mij af in hoeverre je zo een planning nog serieus kunt nemen. Misschien is het realistisch maar in zo een lange tijd krijg je onherroepelijk te maken met jaren van economische neergang waarin er geen geld is. Met de vuistregel dat alles dubbel zo lang duurt als verwacht kom je ver in de 22e eeuw uit. En de vraag is of dit dan nog aansluit bij de mobiliteitsbehoefte tegen die tijd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Dat komt ook doordat de Furkatunnel volledig enkelsporig is, waar de oude Lötschbergtunnel dubbelsporig is, en de Vereinatunnel in de tunnel een passeerspoor heeft. De Lötschberg en Vereina kunnen dus simpelweg een veel hogere capaciteit aanbieden, iets wat met de Furka nooit zal lukken, tenzij er een tweede spoor wordt aangelegd. De frequentie van de treinen door de Furkatunnel is dus laag door de beperkingen van de tunnel zelf.SnarfFlevoland schreef: zo 04 mei 2025, 0:03De Furkatunnel heeft de langste wachttijden van alle autotreinen in Zwitserland. Vooral in de weekenden zijn wachttijden van 2-3 uur geen uitzondering.Pino schreef: za 03 mei 2025, 11:34Overigens denk ik dat je het belang van Brig-Zürich nou niet heel groot moet maken: de frequentie van de autotrein bewijst dat in zekere zin, en het feit dat er geen Pro Furka is zegt dan toch ook wel iets.
-
Chrysa
- autoweg
De Furka heeft volgens Openrailwaymap zelfs twee passeersporen.
-
Autostrada
- autoweg
De oude Furkapass tunnel was enkelspoor zonder enige passergelegenheid. De Furka basistunnel heeft 2 passeersporen.
Dit staat op de Wikipedia pagina van de tunnel en er zijn ook filmpjes van; https://youtu.be/plH69CWuoRQ?si=funnUwuglgC_ME5-
Dit staat op de Wikipedia pagina van de tunnel en er zijn ook filmpjes van; https://youtu.be/plH69CWuoRQ?si=funnUwuglgC_ME5-
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Ja, de autotrein van de Furka wacht altijd op een passeerspoor - waar ooit een aftakking richting Ticino gepland was - beide tegentreinen in de tunnel af: Een autotrein en personentrein. In totaal kan er maar max. alle 30 min een autotrein rijden. Meer is desondanks passeersporen niet mogelijk en het komt altijd wel bij één van de richtingen tot een volledige stilstand in de tunnel. Daarom duurt een rit door de Furkatunnel ook snel 20 minuten.
Uiteraard, maar het geeft wel aan dat desondanks de geringe capaciteit toch veel vraag naar die verbinding is. Het komt regelmatig voor dat er zowel bij Montreux als bij de Lötschberg nauwelijks tot geen vertraging is, terwijl je voor de Furkatunnel doodleuk 1-2 uur kan wachten. Die mensen staan daar niet voor de lol zo lang in de rij, maar simpelweg omdat een andere route nauwelijks zin heeft. Het is wel een beetje een missende uitgang van Wallis richting noordoosten in de maanden met winterafsluiting. De Lötschberg is vooral in eerste instantie op Bern gericht.Coen Tunnel schreef: zo 04 mei 2025, 14:21 De frequentie van de treinen door de Furkatunnel is dus laag door de beperkingen van de tunnel zelf.
-
Coccodrillo
- stadsweg
There are two passing loops in the Furka base tunnel, which at times hosts 4 trains per hour and direction (2 car shuttles, 1 regional, 1 Glacier Express). The problems to be solved to increase the frequency are the capacity in the loading stations and the need to buy additional trains, not the capacity of the tunnel itself to handle more trains.
The stations have only one loading track each (Vereina stations have two, Lötschberg three), and the Furka has two and a half trains, of which two are needed for an half hourly service. The half train is made of some spare vehicles: one driving trailer (the passenger wagon which also carries bikers), some intermediate wagons and at least one ramp wagon (each train should have at least two of these). If there were at least two ramp wagons, it could be possible to form a full third set, although shorter.
The graphic timetable of the Furka base tunnel can be found here:
https://www.tp-info.ch/sites/default/fi ... /GMGBS.pdf
https://www.tp-info.ch/sites/default/fi ... /GMGBW.pdf
Edit: the ramp wagons should be no less than 6 or 7. I'm suriprised, since no more than two car shuttle trains can run at any moment. There are/were also some wagons for the Oberalp car shuttle, but these are/were of a different type, and not used on the Furka.
https://carocar.com/html/m1150-1156.html
https://hellertal.startbilder.de/bild/s ... wagen.html
Intermediate car wagons should be either 12 or 17.
https://hellertal.startbilder.de/bild/s ... unnel.html
The stations have only one loading track each (Vereina stations have two, Lötschberg three), and the Furka has two and a half trains, of which two are needed for an half hourly service. The half train is made of some spare vehicles: one driving trailer (the passenger wagon which also carries bikers), some intermediate wagons and at least one ramp wagon (each train should have at least two of these). If there were at least two ramp wagons, it could be possible to form a full third set, although shorter.
The graphic timetable of the Furka base tunnel can be found here:
https://www.tp-info.ch/sites/default/fi ... /GMGBS.pdf
https://www.tp-info.ch/sites/default/fi ... /GMGBW.pdf
Edit: the ramp wagons should be no less than 6 or 7. I'm suriprised, since no more than two car shuttle trains can run at any moment. There are/were also some wagons for the Oberalp car shuttle, but these are/were of a different type, and not used on the Furka.
https://carocar.com/html/m1150-1156.html
https://hellertal.startbilder.de/bild/s ... wagen.html
Intermediate car wagons should be either 12 or 17.
https://hellertal.startbilder.de/bild/s ... unnel.html
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia
-
Chris
- Moderator
https://www.srf.ch/news/wirtschaft/guet ... ingestellt
De Rollende Landstrasse (RoLa, vervoer van vrachtauto's op treinen) wordt eind dit jaar gestaakt. De exploitatie is verlieslatend en ze hebben teveel verstoringen van werkzaamheden op het spoor om de gewenste dienstregeling te kunnen rijden. In het eerste kwartaal van 2025 vielen 20% van de treinen uit.
De Rollende Landstrasse (RoLa, vervoer van vrachtauto's op treinen) wordt eind dit jaar gestaakt. De exploitatie is verlieslatend en ze hebben teveel verstoringen van werkzaamheden op het spoor om de gewenste dienstregeling te kunnen rijden. In het eerste kwartaal van 2025 vielen 20% van de treinen uit.
-
Coccodrillo
- stadsweg
It was planned to cease at the end of 2028 anyway. It has always operated at loss, and this was always expected.
The problems arise mainly in Germany (how strange this is...) were the railway network manager suddenly closes railway tracks for maintenance, making a reliable operation impossible. There are also works on railways in Italy (on the Novara-Simplon line), but these are better planned than in Germany, and there is the alternate route via the Gotthard.
The problems arise mainly in Germany (how strange this is...) were the railway network manager suddenly closes railway tracks for maintenance, making a reliable operation impossible. There are also works on railways in Italy (on the Novara-Simplon line), but these are better planned than in Germany, and there is the alternate route via the Gotthard.
für Güter die Bahn
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Uiteindelijk vind ik trouwens het zo geroemde Zwitserse spoorwegennet niet zo heel fantastisch, omdat het alleen maar zo rigide kan werken. Zorgt ervoor dat ook passagierstreinen weliswaar op tijd, maar ook vrij traag rijden. Zeker op een Gotthardlijn, waar je nog stukken enkelspoor hebt, is de capaciteit gewoon te krap om dit allemaal echt te laten werken voor goederen én passagiers,.
Ik persoonlijk heb daarbij het idee dat het met het goederenverkeer over het spoor nog best redelijk gaat, maar dat je je moet afvragen wat de plaats van een RoLa is in dat verhaal. Vraag is al jaren te beperkt, want deze beslissing komt ook niet uit de lucht vallen - als je het artikel zo leest. Het huil-commentaar dat hierdoor de files op de transalpine verbindingen weer zullen toenemen lijkt me dan ook niet geloofwaardig.
-
Coccodrillo
- stadsweg
Carrying entire trucks (with drivers) only make sense if the drivers can rest enough to respect the mandatory rest time. I don't know how are the exact rules, but I imagine that a short rest on a short RoLa service like the Eurotunnel can be counted as a short break in driving time. And a longer RoLa like Freiburg-Novara can count as a night's pause. But a route of intermediate length, like 6 hours of resting time? It would be too long to be considered as a short break, and too short for a normal sleep.
But it is true that one such shorter service existed until arounf 2018. It was a single RoLa return daily trip between Basel and Lugano Vedeggio yard (here). Maybe they could still run some limited Basel-Novara trains until the wagons will need replacement (that is, with little investment, but only running subsidies).
Swiss railways make miracles out of what they have, that is, mainly lines built in the XIX century (although heavily updated with things like flying junctions that didn't exist 100+ years ago).
But it is true that one such shorter service existed until arounf 2018. It was a single RoLa return daily trip between Basel and Lugano Vedeggio yard (here). Maybe they could still run some limited Basel-Novara trains until the wagons will need replacement (that is, with little investment, but only running subsidies).
Swiss railways make miracles out of what they have, that is, mainly lines built in the XIX century (although heavily updated with things like flying junctions that didn't exist 100+ years ago).
für Güter die Bahn
-
Chris
- Moderator
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Meer dan de flying junctions zou ik denken aan de Bahn2000 en de NEAT-tunnels: enorme investeringen die de grootste pijnpunten van die 19e eeuwse infrastructuur hebben aangepast aan de vraag van tegenwoordig. Maar je kunt nog de nodige pijnpunten aanwijzen, zoals de genoemde stukken enkelbaans spoor. Nu zijn die bij de beleidsmakers allang in beeld, maar de hoge kosten in een land met maar relatief weinig inwoners (en uiteindelijk maar beperkte inkomsten uit transitverkeer) zorgen ervoor dat verbetering je nog wel decennia zal kosten.Coccodrillo schreef: di 06 mei 2025, 10:42 Swiss railways make miracles out of what they have, that is, mainly lines built in the XIX century (although heavily updated with things like flying junctions that didn't exist 100+ years ago).
De conclusie dat de Zwitsers uit hun spoorwegennet halen wat erin zit, is vermoedelijk juist. Maar een klant koopt relatief weinig voor dat gegeven wanneer de meest efficiënte manier moet worden gezocht om een passagier of een goederenstroom aan de andere kant van de Alpen te krijgen. Zeker een RoLa houd je niet in leven met dat gegeven, zo blijkt - zelfs niet als de Zwitserse belastingbetaler het product subsidieert.
-
Chris
- Moderator
23 vrachtwagens op de trein, 48 ritten per week. Dat is dus maximaal (23 * 48 * 2 / 6 dagen) = 368 vrachtauto's per dag minder op de A2. Het is wel een beetje discutabel hoe tastbaar zoiets is, maar in de context van het al relatief lage aanbod vrachtverkeer door de Gotthardtunnel is het procentueel nog een redelijk aandeel. Op de Brenner heeft de RoLa een aandeel van maar 4%.
-
duikgek89
- 2x3 autosnelweg
-
Durashift
- expressweg
Het YT kanaal Leven op Wielen heeft een paar filmpjes over die trein en leggen ook uit (in de reacties) waarom hun transportbedrijf de keus voor de trein maakt. Een noodzakelijk kwaad voor de chauffeur(s) want ze moeten in het slaaprijtuig van de trein slapen en niet in hun eigen bed in de cabine. Het kan wel gezellig zijn als je met een paar gelijkgestemden bent.
https://www.youtube.com/results?search_ ... n+Freiburg
Als ik het mij zo herinner neemt dit bedrijf de trein vooral omdat het rij-uren uitspaart en men hoeft niet op de zondagmiddag al van huis.
https://www.youtube.com/results?search_ ... n+Freiburg
Als ik het mij zo herinner neemt dit bedrijf de trein vooral omdat het rij-uren uitspaart en men hoeft niet op de zondagmiddag al van huis.
Het duurt al ff voordat die trein gaat rijden als de vrachtauto's er op staan. Men kan aan beide kanten (het eindpunt) een grote parking aanleggen zodat de chauffeurs de trein af kunnen en dan de negen uur rust vol kunnen maken. De regels bieden immers de mogelijkheid om maximaal één uur 'rijtijd' te gebruiken voor het op- en af rijden van een trein of boot.Pino schreef:(..)Al blijf je daar een uur langer staan voordat je eens gaat rijden.(..)