[CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Schelpenpaadje »

Als de Zwitsers de Gotthardtunnel op termijn 2x2 openstellen heb ik daar best €5 per passage voor over (mits e-tol).
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Hajo schreef: wo 08 okt 2025, 19:40 Ik vind die maatregel van Birsfelden veel en veel te ver gaan. :nuts:

Dit is het bewust inperken van iemands bewegingsvrijheid. Het recht om te gaan en staan waar je wilt kan wel worden beperkt, maar dat mag alleen als dat in het belang is van de openbare orde en openbare veiligheid. Er moeten zwaarwegende belangen zijn om iemands bewegingsvrijheid te beperken.
Ze doen dit toch ook in het belang van de openbare orde en veiligheid? Bovendien mag je er nog steeds komen. Alleen je mag er niet doorheen rijden met een auto zonder langdurige stop.

Ik snap niet zo goed waarom hier nu ineens zo fel tegen geageerd wordt. In Nederland zijn er sinds jaar en dag sluipweggetjes afgesloten met geslotenverklaringen, alleen wordt er meestal niet geautomatiseerd gehandhaafd. Maar het principe is niet heel anders.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dit is de locatie trouwens. Het dorp ligt tussen de A2 en een ontsluitingsweg, de Hauptstrasse 7 gaat er 1 kilometer doorheen.

Afbeelding
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Er is toch ook in het verleden een VZP in Nederland geweest waar sluipverkeer aan de hand van kentekens tegenhield door middel van een VRI die langer op rood bleef staan? Dat gebeurde ook als je te snel doorreed. Was het Zuidpunt?
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
hoompey
dorpsstraat

Bericht door hoompey »

Chris schreef: do 09 okt 2025, 18:17 Dit is de locatie trouwens. Het dorp ligt tussen de A2 en een ontsluitingsweg, de Hauptstrasse 7 gaat er 1 kilometer doorheen.
De boetes zijn alleen voor sluipverkeer op straten in de wijken ten noorden en zuiden van de H7. Ik snap wel dat ze dit hebben ingevoerd, er stonden al langer inrijverboden maar die werden dus massaal genegeerd. De manier waarop het in bepaalde media word gebracht suggereert dat heel Birsfelden op slot zit, en dat is dus absoluut niet het geval.

Das Teilfahrverbot betrifft folgende Strassen:

Friedhofstrasse (ab Sternenfeldstrasse, in Richtung Basel)
Hardstrasse (ab Sternenfeldstrasse/Kreisel, in Richtung Basel)
Burenweg (ab Rheinfelderstrasse, in Richtung Florastrasse)
Wartenbergstrasse (ab Rheinfelderstrasse, in Richtung Florastrasse)
Salinenstrasse (ab Rheinfelderstrasse, in Richtung Prattelerstrasse)
Muttenzerstrasse (ab Freulerstrasse, Richtung Birseckstrasse)

https://www.birsfelden.ch/durchfahrtskontrolle
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Zinvolle toevoeging. Het betreft wegen die gesloten zijn voor doorgaand verkeer.
Daneben darf jedes Fahrzeug, das sich länger als 15 Minuten im Gebiet aufhält, die Quartierstrassen befahren. Dies betrifft zum Beispiel Kundinnen und Kunden sowie Mitarbeitende von Geschäften in den Quartieren. Fahrzeuge von Arbeitnehmenden ausserhalb des Kontrollgebiets sind grundsätzlich nur durchfahrtsberechtigt, wenn sie die Mindestaufenthaltsdauer von 15 Minuten einhalten. Firmen im Hafengebiet (inkl. Industriezone und Gewerbezone Sternenfeldstrasse) können für Mitarbeitende, die mehr als 7.5 km entfernt wohnen, befristete Durchfahrtsbewilligungen für Spezialfälle beantragen.
Daarnaast mag ieder voertuig dat zich langer dan 15 minuten in het gebied bevindt, de wegen berijden. Dit betreft: klanten en werknemers van bedrijven in het gebied. Voertuigen van werknemers buiten het afgesloten gebied zijn in principe alleen toegelaten als ze langer dan 15 minuten in het gebied blijven. Bedrijven in het havengebied, inclusief Industriezone Sternenfeldstrasse, kunnen voor hun arbeiders een speciale uitzondering krijgen waarmee ze ook zijn toegestaan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De Tweede Rijnkruising had dit probleem ook moeten oplossen, dan had je niet zoveel file op de A2/A3 door Basel gehad, waardoor er ook niet zoveel sluipverkeer zou zijn. Het moet ook wel muurvast staan om via die lokale straten te gaan rijden, waarbij je uiteindelijk in dezelfde file op de H7 uitkomt omdat er maar één brug over de Birs is in Birsfelden.

Je ziet ook wel steeds meer commentaren dat het afwijzen van de financiering voor het uitbouwprogramma van de snelwegen een grote fout was die niks oplost, de problematiek wordt alleen maar groter. Men lijkt nu ook om dit referendum heen te willen werken om de projecten alsnog uit te voeren.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

djiwie schreef: do 09 okt 2025, 17:53Ik snap niet zo goed waarom hier nu ineens zo fel tegen geageerd wordt. In Nederland zijn er sinds jaar en dag sluipweggetjes afgesloten met geslotenverklaringen, alleen wordt er meestal niet geautomatiseerd gehandhaafd. Maar het principe is niet heel anders.
In NL vind je, zoals je zelf al zegt, op bepaalde plekken geslotenverklaringen, maar vaak is dat alléén voor bepaalde tijdsintervallen of dagen. En zijn er dus ook volop momenten dat je er wél door mag.

Het Birsfelden verhaal zegt gewoon: minstens een kwartier blijven, anders een forse boete. Dan gaat het dus ineens over de verblijfsduur. Dat moet je met camera's controleren: waar komt iemand het dorp in, waar gaat iemand het dorp uit en hoeveel tijd zat daartussen? Dat gaat verder dan enkel op een bepaalde vaste plek iemands overtreding vastleggen (snelheid, telefoon, geslotenverklaring) vind ik.

En dan vraag ik me verder af: de Hauptstrasse 7 loopt dwars door dat dorp, heeft de gemeente daar wel zeggenschap over op deze manier? Als dat een nationale weg is, mag een gemeente dan wel zo'n voorwaarde stellen?

En wat nou als je geen vignet hebt? Formeel mag je Zwitserland in zonder, maar dus niet zonder een kwartiertje te hebben gestopt in Birsfelden.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Teetje schreef: vr 10 okt 2025, 13:14
djiwie schreef: do 09 okt 2025, 17:53Ik snap niet zo goed waarom hier nu ineens zo fel tegen geageerd wordt. In Nederland zijn er sinds jaar en dag sluipweggetjes afgesloten met geslotenverklaringen, alleen wordt er meestal niet geautomatiseerd gehandhaafd. Maar het principe is niet heel anders.
In NL vind je, zoals je zelf al zegt, op bepaalde plekken geslotenverklaringen, maar vaak is dat alléén voor bepaalde tijdsintervallen of dagen. En zijn er dus ook volop momenten dat je er wél door mag.
Dat geldt hier ook. Op de foto die in dit artikel te zien is https://www.blick.ch/politik/wer-wenige ... 88862.html staat een geslotenverklaring tussen 16:00 en 19:00 van maandag t/m vrijdag. Dat lijkt verdacht veel op soortgelijke geslotenverklaringen in Nederland. Enige verschil is dat hier een camera handhaaft hoelang je verblijft (zodat aanwonenden en bedrijven bereikbaar zijn).
Het Birsfelden verhaal zegt gewoon: minstens een kwartier blijven, anders een forse boete. Dan gaat het dus ineens over de verblijfsduur. Dat moet je met camera's controleren: waar komt iemand het dorp in, waar gaat iemand het dorp uit en hoeveel tijd zat daartussen? Dat gaat verder dan enkel op een bepaalde vaste plek iemands overtreding vastleggen (snelheid, telefoon, geslotenverklaring) vind ik.
Tja, dat doet een trajectcontrole ook, die meet ook niet op één plek je snelheid maar berekent de gemiddelde snelheid (verblijfsduur) tussen punt A en punt B. Dit lijkt er wel wat op, zij het dat de "snelheid" een stuk lager ligt ;)
En dan vraag ik me verder af: de Hauptstrasse 7 loopt dwars door dat dorp, heeft de gemeente daar wel zeggenschap over op deze manier? Als dat een nationale weg is, mag een gemeente dan wel zo'n voorwaarde stellen?
Dat zullen de Zwitsers vast wel gecheckt hebben. Blijkbaar is die geslotenverklaring er ook al langer maar werd deze niet gehandhaafd.
hoompey
dorpsstraat

Bericht door hoompey »

Teetje schreef: vr 10 okt 2025, 13:14 En dan vraag ik me verder af: de Hauptstrasse 7 loopt dwars door dat dorp, heeft de gemeente daar wel zeggenschap over op deze manier? Als dat een nationale weg is, mag een gemeente dan wel zo'n voorwaarde stellen?
Zoals ik hierboven al noemde geldt het verbod niet voor de H7, alleen een aantal straten in de wijken ten noorden en zuiden daarvan. En die waren al afgesloten voor doorgaand verkeer maar dat werd massaal genegeerd.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Leuk als je bezorger bent en je vrachtje zo snel en efficiënt kunt afleveren dat je binnen 15 minuten weg bent.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
hoompey
dorpsstraat

Bericht door hoompey »

Chris schreef: vr 10 okt 2025, 13:07 De Tweede Rijnkruising had dit probleem ook moeten oplossen, dan had je niet zoveel file op de A2/A3 door Basel gehad, waardoor er ook niet zoveel sluipverkeer zou zijn. Het moet ook wel muurvast staan om via die lokale straten te gaan rijden, waarbij je uiteindelijk in dezelfde file op de H7 uitkomt omdat er maar één brug over de Birs is in Birsfelden.

Je ziet ook wel steeds meer commentaren dat het afwijzen van de financiering voor het uitbouwprogramma van de snelwegen een grote fout was die niks oplost, de problematiek wordt alleen maar groter. Men lijkt nu ook om dit referendum heen te willen werken om de projecten alsnog uit te voeren.
Er is in Zwitserland veel wensdenken over hoe goed het wel niet was zonder de bevolkingsgroei van de laatste 50 jaar en de daarbij horende toename van het verkeer. Een idee waar Groenen en rechtse partijen elkaar in vinden vanuit totaal verschillende uitgangspunten. Het initiatief "Keine 10 Millionen Schweiz" is hier een recent voorbeeld van. Maar ja, de realiteit is weerbarstig: de trein kan die groei niet opvangen, en zolang salarissen hier zo veel hoger zijn dan elders blijven de Ausländer wel komen.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

djiwie schreef:Dat geldt hier ook. Op de foto die in dit artikel te zien is https://www.blick.ch/politik/wer-wenige ... 88862.html staat een geslotenverklaring tussen 16:00 en 19:00 van maandag t/m vrijdag. Dat lijkt verdacht veel op soortgelijke geslotenverklaringen in Nederland. Enige verschil is dat hier een camera handhaaft hoelang je verblijft (zodat aanwonenden en bedrijven bereikbaar zijn).
Het is heel goed dat die foto erbij staat, want dat bord is natuurlijk totaal niet duidelijk. Beter staat er dit:
:C12:
"Zubringerdienst* gestättet''
"Videoüberwachung"

*In Zwitserland is dat vrijwel gelijk aan ons bestemmingsverkeer.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Kun je uitleggen wat er "natuurlijk totaal niet duidelijk" is aan dat bord? Ik zie een geslotenverklaring met een tijdvak en een paar uitzonderingen. 1 pictogram herken ik niet, maar dan neem ik aan dat dat voor mij niet van toepassing is (en dus niet uitgezonderd ben). Wat zie jij?
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Een combinatie van een inrijverbod en éénrichtingverkeer is tamelijk problematisch. Vervolgens is het onduidelijk of het tijdvak wel of niet uitgezonderd is. Het is éénrichtingverkeer behalve van maandag tot en met vrijdag van 16.00-19.00' of het is alleen dan éénrichtingverkeer. En oh ja voor de Zwitserse Attittatie's: Een :C2: kan in Zwitserland ook een algemeen inrijverbod aangeven (onecht éénrichtingverkeer), net zoals in Frankrijk en Duitsland maar het is zeer ongebruikelijk.

Dit is hoe ik het meestal tegenkom:
https://maps.app.goo.gl/YXRxdMkjn5xreXdv7
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De eerste winterafsluiting gaat in op de passen. De Col du Grand Saint-Bernard op de grens met Italië sluit voor de winter op 20 oktober.

Volgens deze website zijn alle andere passen nog open: https://www.alpen-paesse.ch/

Behalve de Glaubenbielenpass, maar dat is vanwege werkzaamheden. Sowieso wordt deze doorgaans niet beschouwd als één van de grote Alpenpassen.

Vanaf 20 oktober begint op de Sustenpass en Grimselpass wel een nachtafsluiting. Op de Furka ging deze op 13 oktober in.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het Netzzustandsbericht der Nationalstrassen:

* 97% van de rijbanen verkeert in goede staat
* 92% van de kunstwerken verkeert in goede staat. 0,5% moet op afzienbare termijn vervangen worden
* 86% van de tunnels verkeert in goede staat. 13% hebben slijtage die gemonitord moet worden.

In 2024 is 1,7 miljard franken in het onderhoud van de Nationalstrassen gestoken.

Mijn beeld bij Zwitserland is ook wel dat de rijbanen nu wel in goede staat zijn. Dit was niet altijd zo, ik herinner mij slechte stukken beton op de A13 in het Rheintal en de A1 bij Aarau.

De kunstwerken omvatten ook keerwanden en duikers. Van de viaducten en bruggen scoort alles een 1 of 2 (op een 5 punten schaal). Dit is volgens mij wel een vrij groot verschil met Duitsland en Oostenrijk, waar veel meer grote werken aan viaducten en bruggen noodzakelijk zijn. In Zwitserland is daar nauwelijks sprake van.
Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

Mogelijk veroorzaakt door goed ontwerp en bouw, want deel van de Duitse kunstwerken wordt afgekeurd vanwege overbelasting. Dan werkt zelfs perfect onderhoud zelfs niet meer.