In de huidige geopolitieke context gebeuren er wel gekkere dingen!Pino schreef: wo 21 jan 2026, 11:53Voor dat idee hoef je alleen maar een internationaal verdrag tussen alle Alpenlanden en de EU opzij te zetten. Zo gezegd, zo gedaan.
[CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz
Moderator: Moderatoren
-
Autostrada
- autoweg
Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
Autostrada
- autoweg
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
(en het echte probleem is het gebrek aan tijd en prioriteit bij de Commissie om de Duitse bluf nou eens aan te vechten)
Het is procedureel gespeel op een niveau dat niet te vergelijken valt met de absoluter geformuleerde principes van de Alpenovereenkomst terzijde schuiven.
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
Gisteren mijn eerste lange wandeling dit jaar: ongeveer 75 km naar de Rijn. Het was rustig weer (al heeft het nog wel een paar minuten gesneeuwd) en ik had er zin in, mijn laatste wandeling van 50 km was in september in Engeland.

Ik wilde hier langs de Rijn verder naar het noorden lopen maar het blijkt de bedoeling te zijn dat je met de boot verdergaat, alleen vaart die niet in januari

Er staan hier wel erg veel borden

Ik ben toen maar direct naar Eglisau gegaan. Typisch Zwitserland: zelfs ver van de bebouwing in the middle of nowhere nog betaald parkeren

Nog wat foto's
https://photos.app.goo.gl/j5EBifYkUBZVoWEM9
Ik wilde hier langs de Rijn verder naar het noorden lopen maar het blijkt de bedoeling te zijn dat je met de boot verdergaat, alleen vaart die niet in januari
Er staan hier wel erg veel borden
Ik ben toen maar direct naar Eglisau gegaan. Typisch Zwitserland: zelfs ver van de bebouwing in the middle of nowhere nog betaald parkeren
Nog wat foto's
https://photos.app.goo.gl/j5EBifYkUBZVoWEM9
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Dat overal betaald parkeren geldt vooral voor Duitstalig Zwitserland. In de Romandie (Franstalig Zwitserland) merk je snel dat er aanzienlijk minder snel voor het parkeren betaald moet worden, bijv. in een wandel of skigebied, maar soms ook in stadjes/dorpen met gratis parkeerplaatsen.
Overigens kan dat parkeren in de "middle of nowhere" soms ook vrij duur zijn. Gister ergens op een random parkeerplaats in het bos gewoon 1,50 CHF per uur, met een max. tarief van 15 CHF per dag moeten betalen op gemeentegebied. In bebouwde kommen heb je nog best wel eens dat betaald parkeren op zondag of na 20 uur niet meer nodig is, maar hier was het gewoon 24/7.
Een flink stuk wandelen doet altijd goed! Jammer dat je niet de bergen bent ingegaan, dan had je stralende zon met blauwe lucht gehad.marcel schreef: zo 25 jan 2026, 20:14 Gisteren mijn eerste lange wandeling dit jaar: ongeveer 75 km naar de Rijn. Het was rustig weer (al heeft het nog wel een paar minuten gesneeuwd) en ik had er zin in, mijn laatste wandeling van 50 km was in september in Engeland.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
martwout2
- stadsweg
Gisteravond zag ik in het journaal van RTS (via TV5) een item over projecten bij de trein en autowegen voor de toekomstige tijd. Bij de SRF staat ook een artikel zie https://www.srf.ch/news/schweiz/ausbau- ... kehrspaket En zie ook https://www.uvek.admin.ch/de/verkehr-45 voor info.
-
Autostrada
- autoweg
Wegens een lawine is de BLS autoverlad Goppenstein - Kandersteg op dit moment volledig stilgelegd.
https://www.bls.ch/en/fahren/fahrplan/betriebslage
https://www.bernerzeitung.ch/lawine-in- ... 1269460296
Men kan niet aangeven wanneer de dienst hervat kan worden. Het is te hopen dat de verbinding aanstaande zaterdag tijdens de grote uittocht weer hersteld is.
De Alpen kampen momenteel met zeer heftige sneeuwval en lawines, als gevolg van de verschuiving van de jetstream die weken langs boven Spanje en Portugal lag en daar huis heeft gehouden.
https://www.bls.ch/en/fahren/fahrplan/betriebslage
https://www.bernerzeitung.ch/lawine-in- ... 1269460296
Men kan niet aangeven wanneer de dienst hervat kan worden. Het is te hopen dat de verbinding aanstaande zaterdag tijdens de grote uittocht weer hersteld is.
De Alpen kampen momenteel met zeer heftige sneeuwval en lawines, als gevolg van de verschuiving van de jetstream die weken langs boven Spanje en Portugal lag en daar huis heeft gehouden.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Welke grote uittocht? De autotreinen zijn in de wintermaanden altijd op zaterdag en zondag druk. Vorig weekend bedroeg de wachttijd voor de Furkatunnel in Realp 3,5 uur. Mocht de autotrein bij de Lötschberg gesloten blijven, is een omweg via Vevey en Martigny altijd nog een optie, al is daar natuurlijk file eventueel ook voorgeprogrammeerd.
Overigens rijden er nog wel personentreinen door de Lötschbergtunnel tot Goppenstein, met aansluiting op de Postbus naar het Lötschental. Het is op dit moment de enige manier om in en uit het Lötschental te geraken.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
Autostrada
- autoweg
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
In Vlaanderen begint dit weekend ook de Krokusvakantie, dus hier kan je ook een uittocht verwachten.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
De Nederlandse krokusvakantie is voor de Lötschbergtunnel nagenoeg niet relevant. Duitsland heeft in de westelijke deelstaten nauwelijks vakantie, sommige hebben een paar losse dagen vrij eerder in februari. Echt vakantie heeft aankomende week Beieren en het Saarland en ook die zijn voor de Lötschberg niet echt relevant. Meck-Pom en Thüringen hebben twee weken vrij, zitten al op de helft aankomend weekend.Autostrada schreef: do 12 feb 2026, 19:12 "De grote uittocht" moet je dus vanuit Nederlands perspectief bezien.
-
Autostrada
- autoweg
Denk dat je mijn opmerking in hetzelfde kader moet zien. Als je als Nederlander op weg bent naar Saas-Fee (pak 'm beet), is het toch wel fijn als de tunnel open is.
Enfin, de tunnel is gisteren om 19h gewoon weer geopend.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
In NRW is de krokusvakantie niet op deelstaatniveau vastgelegd. Dat geeft lokaal de ruimte om vrije dagen in te kunnen plannen rond carnaval of op een ander passend tijdstip - loopt ook enigszins over in het feit dat carnaval op de ene plek in NRW hét volksfeest pur sang is, en het op andere plaatsen niet zoveel voorstelt. Maar ervaring in deze tijd van het jaar leert dat je toch wel heel veel mensen uit NRW tegen zult komen in de skigebieden in juist deze weken. En de A3 is dan overeenkomstig behoorlijk druk met zowel Hollanders als Rijnlanders...SnarfFlevoland schreef: do 12 feb 2026, 23:29 Duitsland heeft in de westelijke deelstaten nauwelijks vakantie, sommige hebben een paar losse dagen vrij eerder in februari. Echt vakantie heeft aankomende week Beieren en het Saarland en ook die zijn voor de Lötschberg niet echt relevant.
Denk trouwens niet dat er veel door de Lötschberg zullen gaan. Voor zo vreselijk veel skigebieden is de tunnel niet aantrekkelijk: luxegebieden als Zermatt en Saas Fee trekken geen grote massa's autoverkeer. Heb je nog Fiesch en Grächen, wat ook alweer wat kleinere gebieden zijn.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Het zijn maar een paar dagen in NRW die vrij zijn, ook wel "Zeugnisferien" genoemd (deels verdeeld inderdaad), omdat met carnaval ook het wintersemester ten einde is. Maar echt een week lang op skivakantie, dat kan men in NRW alleen tijdens de kerst of paasvakantie.
Wallis zit echter vol met huisjes van Zwitsers met een tweede verblijfplaats (Zweitwohnsitz), en juist voor die groep is de Lötschberg- én Furkatunnel tijdens de wintermaanden zo in trek. Bovendien biedt Wallis betere sneeuwzekerheid en meer mooi weer, zodat ook dagjesmensen nog eens de stap nemen even naar Wallis te rijden om een zaterdag en/of zondag daar te skiën.
De echte grote uittocht voor de Lötschberg is vaak het Paasweekend, aangezien de tunnel in combinatie met de Simplonpass enorm in trek is als alternatief voor de Gotthardtunnel. Dat herhaald zich met Hemelvaart en Pinksteren nogmaals, zolang de hogere passen (Gotthard, Grimsel, Furka) nog gesloten zijn.
Nou ja, je zou de Nederlandse krokusvakantie best als "grote uittocht" kunnen zien richting Oostenrijk. En er zijn uiteraard ook "Sportferien" in Zwitserland, al zijn die enorm goed over eind januari tot begin maart verdeeld door het land, zodat er nauwelijks een echte grote nationale uittocht plaatsvindt.Autostrada schreef: vr 13 feb 2026, 7:04 In dit universum is dit forum ook vrij insignificant. Als het zou uitvallen, baal ik persoonlijk toch wel flink.
Wallis zit echter vol met huisjes van Zwitsers met een tweede verblijfplaats (Zweitwohnsitz), en juist voor die groep is de Lötschberg- én Furkatunnel tijdens de wintermaanden zo in trek. Bovendien biedt Wallis betere sneeuwzekerheid en meer mooi weer, zodat ook dagjesmensen nog eens de stap nemen even naar Wallis te rijden om een zaterdag en/of zondag daar te skiën.
De echte grote uittocht voor de Lötschberg is vaak het Paasweekend, aangezien de tunnel in combinatie met de Simplonpass enorm in trek is als alternatief voor de Gotthardtunnel. Dat herhaald zich met Hemelvaart en Pinksteren nogmaals, zolang de hogere passen (Gotthard, Grimsel, Furka) nog gesloten zijn.
-
Chris
- Moderator
Internationale reizen per auto naar de wintersport is in Zwitserland toch wel van een totaal andere (veel kleinere) orde dan Frankrijk of Oostenrijk. Of zelfs Italië. Met de gestegen CHF de laatste jaren is Zwitserland nóg duurder geworden dan het altijd al was. Eigenlijk al sinds de financiële crisis is de Zwitserse frank structureel in waarde gestegen ten opzichte van de euro. Enige voordeel is dan nog dat Zwitserland weinig inflatie heeft gehad, dat zou het waarschijnlijk nog ongunstiger hebben gemaakt.
Tot 2008 zat de Zwitserse frank tegen 0,60 - 0,65 per euro. En toen werd Zwitserland meestal al beschouwd als een duur vakantieland. Nu is dat 1,10.
Tot 2008 zat de Zwitserse frank tegen 0,60 - 0,65 per euro. En toen werd Zwitserland meestal al beschouwd als een duur vakantieland. Nu is dat 1,10.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Inmiddels ook al weer zo'n 15 jaar geleden heb ik een week skivakantie gehad in het dorp Haute Nendaz in Zwitserland, zelf vond ik dat toen niet buitensporig duur, behalve het openbaar vervoer naar Sion (Sitten) . Moet wel zeggen dat ik de huur van de ski's en de skipakken en een paar dagen lessen al van te voren had betaald. Ik zit nu even naar de menukaart van de pizzeria te kijken waar ik wel eens at:
24 CHF voor een pizza Quatro Stagioni. Dat valt me nog steeds wel mee. Zeker gegeven het feit dat een menu in een Mc Donalds in Zurich ook al snel boven de 20 CHF uitsteekt.
24 CHF voor een pizza Quatro Stagioni. Dat valt me nog steeds wel mee. Zeker gegeven het feit dat een menu in een Mc Donalds in Zurich ook al snel boven de 20 CHF uitsteekt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Zoiets betaal je in Noorwegen of Denemarken net zo goed.
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Valt het je nog steeds mee wanneer je je vrouw en twee puberkinderen meeneemt en zij ook graag twee drankjes en een toetje willen? Als je dan een weekje gaat skieën in dat land kan je een extra hypotheek gaan nemen.Vinny schreef: za 14 feb 2026, 10:54 Ik zit nu even naar de menukaart van de pizzeria te kijken waar ik wel eens at:
24 CHF voor een pizza Quatro Stagioni. Dat valt me nog steeds wel mee.
-
wellproc
- dorpsstraat
Zat vorige week nog te kijken naar een vakantiewoning in Zwitserland waar we in 2021 ook geweest zijn.
Toen voor 16 nachten 2000 euro huur betaald, nu zou het 5300 euro zijn
En voor ons gezin was het in 2021 al duur om in Zwitserland op vakantie te zijn. We hebben het in 2022 nog een keer gedaan, maar daarna waren we wel klaar met zoveel geld uitgeven voor 1 vakantie... Zeker omdat onze kids ouder worden, meer eten en ook meer (dure) wensen hebben tijdens vakanties.
Terwijl het land ons (opnieuw) zeer goed bevallen is. Ik kwam er met mijn ouders jarenlang iedere zomer en zonder de financiële afweging zou ik dat zo weer doen.
Maar goed: ik heb niet de indruk dat het de Zwitsers raakt of iets kan schelen. Voor wat ik weet vinden ze het wel prima als er wat minder toeristen komen.
Toen voor 16 nachten 2000 euro huur betaald, nu zou het 5300 euro zijn
En voor ons gezin was het in 2021 al duur om in Zwitserland op vakantie te zijn. We hebben het in 2022 nog een keer gedaan, maar daarna waren we wel klaar met zoveel geld uitgeven voor 1 vakantie... Zeker omdat onze kids ouder worden, meer eten en ook meer (dure) wensen hebben tijdens vakanties.
Terwijl het land ons (opnieuw) zeer goed bevallen is. Ik kwam er met mijn ouders jarenlang iedere zomer en zonder de financiële afweging zou ik dat zo weer doen.
Maar goed: ik heb niet de indruk dat het de Zwitsers raakt of iets kan schelen. Voor wat ik weet vinden ze het wel prima als er wat minder toeristen komen.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Een belangrijke factor is wel dat je in Zwitserland veel dingen een stuk goedkoper kunt krijgen als je "de weg weet" in het land. Zo ging ik vaak in het restauratiegedeelte van een supermarkt eten, omdat dat aanzienlijk minder prijzig was dan in een reguliere lunchroom. Maar toeristen krijgen zoiets vaak niet mee.
Het algemene prijspeil in de horeca ligt gewoon vrij hoog, ook in Nederland heb ik wel eens het gevoel dat gezinnen een extra hypotheek moeten nemen als ze iets meer willen dan een dagschotel.Rein schreef:Valt het je nog steeds mee wanneer je je vrouw en twee puberkinderen meeneemt en zij ook graag twee drankjes en een toetje willen? Als je dan een weekje gaat skieën in dat land kan je een extra hypotheek gaan nemen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
Over emigratie uit Zwitserland vooral omdat het te duur wordt:
Link
Ik begrijp het gezeur over inflatie niet zo, we hebben juist de laagste van Europa. Maar voor wonen klopt het wel, en dit komt mede doordat het heel erg moeilijk is om iets te bouwen, pas de laatste jaren drong tot mij door dat dat niet alleen geldt voor wegen maar ook voor woningen en gebouwen in het algemeen.
Ik begrijp het gezeur over inflatie niet zo, we hebben juist de laagste van Europa. Maar voor wonen klopt het wel, en dit komt mede doordat het heel erg moeilijk is om iets te bouwen, pas de laatste jaren drong tot mij door dat dat niet alleen geldt voor wegen maar ook voor woningen en gebouwen in het algemeen.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Dat begrijp ik ook niet inderdaad. En die video vertekend de boel ook wel een beetje. Volgens de "Federal Statistic Office" is nog altijd een bevolkingsgroei in Zwitserland tot minstens 2055 voorspeld. Alleen in het geringste scenario is een stagnatie en zelfs lichte krimp vanaf 2040 te verwachten. In het gemiddelde scenario stagneert weliswaar de bevolkingsgroei ook wel vanaf 2040, maar nog altijd een lichte groei.
Het is als Zwitser natuurlijk wel makkelijk om naar het buitenland te verhuizen. Zeker als je wat ouder bent en een bepaald vermogen hebt opgebouwd, ben je natuurlijk elders de koning letterlijk te rijk. Dat lost echter de problemen in eigen land niet op. Ook binnen Zwitserland heb je genoeg regio's waar je veel goedkoper kunt wonen (en met meer ruimte) als in Zürich of Genève.
-
Chris
- Moderator
Een trein van de Autoverlad BLS is getroffen door een lawine bij Goppenstein. De situatie is nog onduidelijk, mogelijk zijn er gewonden.
https://www.srf.ch/news/schweiz/kanton- ... e-vermutet
Dit is schijnbaar vlakbij die lawine bij de treinterminal vorige week, die de toegangsweg blokkeerde.
Webcam:

https://www.srf.ch/news/schweiz/kanton- ... e-vermutet
Dit is schijnbaar vlakbij die lawine bij de treinterminal vorige week, die de toegangsweg blokkeerde.
Webcam:

-
Sondermaut
- verkeersader
Inmiddels is bekend geworden dat de trein die is ontspoord geen trein van de Autoverlad betrof, maar een reguliere RegionalExpress van Spiez naar Brig. Er zouden meerdere tientallen reizigers aan boord zijn geweest, maar het aantal gewonden is nog onbekend: https://www.srf.ch/news/schweiz/sbb-sto ... e-vermutet
De autotrein door de Lötschbergtunnel rijdt vanwege het incident wel een beperkte dienstregeling.
De autotrein door de Lötschbergtunnel rijdt vanwege het incident wel een beperkte dienstregeling.
-
martwout2
- stadsweg
Inmiddels is een foto van de trein via de link te zien. Op eerste gezicht valt het nog mee. Het treinstel op de foto staat alleen scheef.
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
Gisteren heb ik dan eindelijk een wandeling van meer dan 80 km gemaakt: 86 km, naar Rapperswil, via Schmerikon naar Uznach en terug langs Tuggen en Lachen.
Dit was toch wat teveel. Ongeveer de laatste 15 km was ik veel langzamer, en heb er totaal 17,5 uur over gedaan, twee uur langer dan gepland.
In het begin had ik nog het idee dat ik de 100 km ook ooit wil halen (zoals Zwitserse officieren dat moeten), nu denk ik dat dit mijn record zal blijven. Maar misschien verander ik ooit weer van mening als ik betere schoenen heb ...
De eerste 55 km heb ik alleen een banaan en twee energy-bars gegeten. Daarna dan nog zo'n 100 gram brood en 350 gram druiven.
Dat was wellicht te weinig, maar daarna heb ik thuis normaal gegeten.
Wat foto's:
Zonsopgang in Thalwil

Onder de A15

Iets is verzakt

Een historisch gebouw met ernaast een afbraakpand, deed mij een beetje denken aan Frankrijk

Zo is het prettig wandelen: licht glooiend landschap, niet te steil, een weg zonder verkeer

Ik zag een bord met Lachen 3 h. Dat klopte ongeveer met wat ik verwachtte, daar zou ik dan 2 uur over doen. 100 m verder is het dan opeens 3 h 35 min? (Naar rechts is de 'toeristische' route die langer duurt).
Uiteindelijk deed ik er precies 2 uur over.

Net Italië: alleen een indirecte verwijzing naar de A3

Hier moest ik op de weg lopen, wat minder prettig. Dit was toch echt de officiële wandelroute.

Die route herken je aan dat gele teken achterop het voorrangsbord. Je ziet het aan allerlei borden en palen en soms ook bomen.

Dit was toch wat teveel. Ongeveer de laatste 15 km was ik veel langzamer, en heb er totaal 17,5 uur over gedaan, twee uur langer dan gepland.
In het begin had ik nog het idee dat ik de 100 km ook ooit wil halen (zoals Zwitserse officieren dat moeten), nu denk ik dat dit mijn record zal blijven. Maar misschien verander ik ooit weer van mening als ik betere schoenen heb ...
De eerste 55 km heb ik alleen een banaan en twee energy-bars gegeten. Daarna dan nog zo'n 100 gram brood en 350 gram druiven.
Dat was wellicht te weinig, maar daarna heb ik thuis normaal gegeten.
Wat foto's:
Zonsopgang in Thalwil
Onder de A15
Iets is verzakt
Een historisch gebouw met ernaast een afbraakpand, deed mij een beetje denken aan Frankrijk
Zo is het prettig wandelen: licht glooiend landschap, niet te steil, een weg zonder verkeer
Ik zag een bord met Lachen 3 h. Dat klopte ongeveer met wat ik verwachtte, daar zou ik dan 2 uur over doen. 100 m verder is het dan opeens 3 h 35 min? (Naar rechts is de 'toeristische' route die langer duurt).
Uiteindelijk deed ik er precies 2 uur over.
Net Italië: alleen een indirecte verwijzing naar de A3
Hier moest ik op de weg lopen, wat minder prettig. Dit was toch echt de officiële wandelroute.
Die route herken je aan dat gele teken achterop het voorrangsbord. Je ziet het aan allerlei borden en palen en soms ook bomen.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Complimenten met zo'n wandeling. In zulk landschap zou ik het ook langer volhouden