[CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Pino »

marcel schreef: zo 01 mar 2026, 22:39 In het begin had ik nog het idee dat ik de 100 km ook ooit wil halen (zoals Zwitserse officieren dat moeten), nu denk ik dat dit mijn record zal blijven.
Met 80 heb je al de beroemde Kennedymars-afstand te pakken. JFK meende dat getrainde soldaten 50 mijl in 20 uur moesten kunnen doen; daarom zijn er op die specifieke afstand ook best wel wat georganiseerde tochten.

Voor mij staat het nog ergens ver weg op een bucketlijstje, dus compliment.
Newton
woonerf

Bericht door Newton »

^^
JFK is inderdaad de naamgever van de Kennedymars, echter is de oorsprong van het lopen van deze afstand al ouder, zie dit Wikipedia artikel
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Pino schreef: ma 02 mar 2026, 8:39 JFK meende dat getrainde soldaten 50 mijl in 20 uur moesten kunnen doen; daarom zijn er op die specifieke afstand ook best wel wat georganiseerde tochten.
Interessant, dit wist ik niet. In Zwitserland staan voor die 100 km maar 18 uur, veel sneller dus, en de daarvoor benodigde snelheid haal ik ook wel bijna op 80 km, maar 100 km zou ik dat niet volhouden (vorige week in ieder geval niet).

Op een gegeven moment toen ik heel moe was dacht ik wel - waarom doe ik dit eigenlijk? Om te bewijzen dat ik nog niet oud ben? Voor mijn leeftijd (58) is het waarschijnlijk wel heel bijzonder.
Een collega wil wel een keer met mij meelopen, geen 80 km maar om te beginnen 20 km naar Zug. Ik vroeg hem of zijn vrouw niet mee wil, maar nee, die kan hoogstens van de kabelbaan naar de Uetliberg, en hij dacht dat dat zo'n 10 km was. Het is maar 5 km ... en die mensen zijn zo'n 20 jaar jonger dan ik ...
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

marcel schreef: za 07 mar 2026, 12:44 Interessant, dit wist ik niet. In Zwitserland staan voor die 100 km maar 18 uur, veel sneller dus, en de daarvoor benodigde snelheid haal ik ook wel bijna op 80 km, maar 100 km zou ik dat niet volhouden (vorige week in ieder geval niet).
80 kilometer in 20 uur, oftewel 4 per uur, is slentertempo. Met mijn kinderen loop ik de Avondvierdaagse al rond de 5 km/h (zijn we altijd wel de snelsten - is strategie om buiten het gesnoep en gezooi te blijven dat de Avondvierdaagse kenmerkt).Ik denk dat ik met een looptempo van rond de 4 eerder moe wordt van het feit dat het een lange dag is dan van iets anders.

Op de Kennedymarsen heb je bikkels die het ruim sneller lopen, met tijden ruim onder 10 uur, maar dat is dan voor mij eerder de sport snelwandelen geworden. Ik denk zelf dat ik die 80 km wel in een 13-14 uur zal kunnen, wanneer ik daar in training goed naar opbouw (de weekends ervoor vrij maken is hier de grotere uitdaging). Dat is een beetje onder de snelheid waarmee ik nu afstanden tot 40 km kan lopen.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

80 km in 13-14 uur wandelen, best knap.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik moet het ook nog doen hè ;) Maar ik vind 6 km/h op het vlakke geen bijzonder straf tempo. Dat is normaal doorstappen. De uitdaging is om conditie en bovenal spieren op te bouwen naar het punt dat je dat zo lang kunt volhouden. En niet ergens tegen vreselijke blaren aanlopen.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

6 km/h kan ik ook wel volhouden ;)
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

6 km/h is inderdaad mijn normale snelheid. Maar na zo'n 60 km word ik dan wel langzamer, en vorige week werd het extreem na zo'n 75-80 km. De vorige keer merkte ik dat veel minder - ik had waarschijnlijk gewoon te weinig gegeten.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Vandaag was het weer referendumzondag. Alle landelijke initatieven zijn afgewezen.

* volksinitiatief om de jaarlijkse bijdrage voor de Schweizerische Radio- und Fernsehgesellschaft (publieke omroep) op 200 CHF te houden. 62% stemde tegen
* volksinitiatief om een klimaatfonds met een jaarlijkse bijdrage van 0,5 - 1% van het BBP op te richten. 71% stemde tegen
* volksinitiatief om contant geld te behouden. 54% stemde tegen. Een tegenvoorstel werd met 73% aangenomen. Het betekent niet dat contant geld wordt afgeschaft

Een referendum over belastinghervorming werd met 54% aangenomen

Verder waren er lokale en kantonale referenda.

In Schaffhausen werd een voorstel voor OV-financiering met 66% aangenomen. Het zou gaan om 2 miljoen franken per jaar, dus dat gaat niet echt betekenisvol zijn.

In Basel Land werd een voorstel voor 'Tempo 30 auf Hauptstrassen – nur mit Zustimmung des Volkes' met 62% afgewezen. Een tegenvoorstel werd ook met 55% afgewezen. Het voorstel zou te complex zijn geweest.

In Aargau werd een initiatief tegen het installeren van flitspalen met 56% aangenomen. Flitspalen kunnen daarmee alleen met toestemming van de Regierungsrat worden geplaatst.

In het kanton Luzern werd een voorstel om de weg naar Sörenberg te verbeteren met 83% aangenomen. Hiermee komt 38 miljoen franken beschikbaar voor het project van deze weg door de Lammschlucht.

In Graubünden werd de financiering voor de bouw van een nieuwe kabelbaan van Chur naar Brambrüesch met 54% verworpen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://www.20min.ch/fr/story/valais-il ... -103522951

Een 27-jarige Belg is gepakt op de A9 in Wallis, hij reed 248 km/h waar je 120 km/h mocht.

* hoge boete
* rijontzegging voor minstens 2 jaar
* mogelijk 1 tot 4 jaar celstraf

'hij was een beetje dom'.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

In de gemeente Zürich zijn nu 8 van de 9 gemeenteraadsleden van een linkse / groene partij.
https://www.srf.ch/news/schweiz/abstimm ... -regierung

Het verkeersbeleid was al extreem anti-autoverkeer, dat zal nu wellicht nog erger worden.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Bij het plaatsje Chippis in kanton Wallis dreigt een berghelling het te begeven. Er is sprake van een scheur van 250 meter lengte en een breedte van momenteel 80 cm tot een meter. Die breedte neemt steeds verder toe. De duizend inwoners zullen waarschijnlijk geëvacueerd moeten worden.

Gigantische scheur in berghelling: en wéér dreigt evac... https://share.google/Bon5qjvHK70ukaduI
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
martwout2
stadsweg

Bericht door martwout2 »

Ik lees net via https://www.bernerzeitung.ch/grindelwal ... 1475390368 dat een viaduct bij Burglauenen (route naar Grindelwald) vervangen gaat worden. Hij is in slechte staat. Werkzaamheden gaan tot einde jaar duren en verkeer wordt om en om erlangs geleid. Omdat het geen simpele onderhoud is bij deze even gedeeld. Vanaf eind maart tot eind april is de weg 's nachts dicht i.v.m. boorwerkzaamheden voor palen. Zie ook https://www.kantonsstrassen-projekte.bv ... uecke.html voor de werkzaamheden.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Een ernstig ongeluk met een kabelbaan in Engelberg, waarbij een gondel tijdens regulier bedrijf (met passagiers) los is gekomen van de kabel.
https://nos.nl/artikel/2606811-skigonde ... witserland
Helaas valt er een dodelijk slachtoffer te betreuren.

Uiteraard is het nog veel te vroeg om te speculeren over een mogelijke (technische) oorzaak; maar dit ongeluk komt betrekkelijk kort na de dramatische brand in Crans-Montana. De gondel was betrekkelijk nieuw, met bouwjaar 2015 van het gerenommeerde bedrijf Garaventa (onderdeel van het Oostenrijkse Doppelmayr).
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Het is vrij zeldzaam dat er bij een kabelbaan iets verkeerd gaat.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Bijzonder incident. Harde windstoten zouden een rol hebben gespeeld.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Die kabelbaan heb ik meerdere keren genomen. Het is een bijzonder mooi gebied daar. Destijds zag alles van de buitenkant er modern en netjes uit, maar dat zegt natuurlijk niet zo veel over dit soort incidenten.

Grote ongevallen zijn volgens mij inderdaad zeldzaam, al lees je nog weleens dat er bijvoorbeeld een boom omvalt tegen de baan die bakjes laat vallen of dat mensen moeten worden geëvacueerd bij een stroomstoring.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

De eerste berichten in de Zwitserse media melden dat door de hevige wind de gondel is gaan schommelen. bij het passeren van een liftpaal is het mis gegaan. Mogelijk is de gondel tegen de paal gewaaid of heeft de klem de katrollen van de paal geraakt, waardoor deze los is geschoten.

Moderne kabelbanen zoals deze kennen een systeem waarbij de gondel niet permanent vast gemaakt wordt aan de kabel, maar door een klem vastgeklemd wordt op de kabel in het dalstation, en weer los gehaald wordt van de kabel in het bergstation. Dit systeem maakt het mogelijk dat de gondels stapvoets door de stations heen gaan (en dus gemakkelijk geladen en ontladen kunnen worden), terwijl snelheden van boven de 20 km/h op volle baan mogelijk zijn.

Deze klemmen zijn in principe veilig en door en door getest, toch gaat het af en toe mis. De sterke wind heeft mogelijk een rol gespeeld, waarbij er gespeculeerd wordt dat de wind ver boven de limiet zou hebben gelegen waarop het bedrijf van de lift stilgelegd had moeten worden (windstoten boven de 100 km/h).

Er is een politie onderzoek gaande.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland »

Heel tragisch wat er is gebeurd. Ik heb ook vaker in de betroffen kabelbaan gezeten.

Voor de geïnteresseerden wat meer achtergrond informatie: Dit soort ongevallen komen vaker voor als je denkt. Soms met lege cabines, soms met zwaar gewonden, en nu helaas met iemand die bij het ongeluk om het leven is gekomen. Te denken valt aan het ongeluk in Ötz van twee jaar geleden (2024), in Rickenbach nabij Schwyz in 2019, twee ongevallen op de Stubaier Gletscher (2005 en 2016) en in Sölden (2005). In mijn ogen pikant detail: Dit waren allemaal kabelbanen van hetzelfde type met dezelfde type Doppelmayr-klem. De betroffen klem die een cabine of stoeltje aan de kabel houdt heeft een zogenaamd "Totpunkt" systeem, en blijft in de stations open staan. Bovendien heeft deze Torsion-klem een ingebouwde veer, die in Italië niet gebruikt mocht worden, al heeft de nieuwe generatie bij Doppelmayr D-Line ook weer normale spiraalveren aan de buitenkant. Dat is weliswaar nog steeds een "Totpunkt"-klem, maar bis dato nog geheel ongeval vrij.

De concurrentie uit Italië (Leitner) en Frankrijk (Poma), tegenwoordig ook gefusioneerd, gebruiken klemmen met spiraalveren die standaard altijd gesloten zijn en alleen bij het af- en aankoppelen kortstondig geopend worden (geen "Totpunkt" dus). Dat systeem heeft geen opvallende clusters aan ongevallen. Aan de andere kant: De betroffen Torsion-klem van Doppelmayr is zoveel over de wereld verbouwd, dat daardoor de kans op een ongeval ook groter is.

Wind alleen kan nauwelijks de enigste oorzaak van zo'n ongeval zijn. Er moet externe kracht van buiten op de klem hebben gewerkt. Dat het bij een liftpaal is mis gegaan, zegt al veel over de mogelijke oorzaak. Desondanks dat moet dit natuurlijk tot in het detail uitgezocht gaan worden. Ook opvallend is dat de neergestorte gondel niet een reguliere gondel van deze kabelbaan was, maar waarschijnlijk apart besteld met een speciale opdruk en kleuren. Dat zal waarschijnlijk toeval zijn, maar het kan ook betekenen dat materiaal van deze gondel uit een andere productie komt met mogelijke zwaktepunten.

De eerste helft van de betroffen kabelbaan tussen Engelberg en Trübsee is vandaag alweer in gebruik genomen. Schijnbaar bestaat er actueel geen twijfel over de veiligheid van de kabelbaan ansich. Het tweede deel - waar het ongeluk is gebeurd - blijft wel gesloten, maar je kunt alsnog naar de top geraken door de parallele pendelbaan te nemen die nu ter vervanging geopend is.
Autostrada schreef: wo 18 mar 2026, 14:55 De gondel was betrekkelijk nieuw, met bouwjaar 2015 van het gerenommeerde bedrijf Garaventa (onderdeel van het Oostenrijkse Doppelmayr).
Om precies te zijn worden kabeltreinen en de grote pendelbanen (die met twee grote gondels) sinds de fusie van beide bedrijven door Garaventa in Goldau gebouwd, en de kabelbanen met kleine cabines of zetels/stoeltjes door Doppelmayr in Wolfurt, onafhankelijk welk logo er uiteindelijk opgeplakt wordt. De cabines zelf komen vaak van CWA, een Zwitsers bedrijf, en worden eigenlijk altijd extern ingekocht. Evenals besturings- en motorsystemen van o.a. ABB, Siemens, Frey of Sisag.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://www.news.admin.ch/de/newnsb/1Ys ... sEph3gSrMp

Cijfers van de verkeersveiligheid in 2025:

* er vielen 214 verkeersdoden, een daling van 36 ten opzichte van 2024
* er vielen 3935 zwaar gewonden, een stijging van 143 ten opzichte van 2024
* het aantal doden onder autoinzittenden was 59 (-22), het laagste sinds dit landelijk wordt bijgehouden in 1992
* het aantal doden onder motorrijders was 49 (+2)
* het aantal doden onder fietsers was 20 (gelijk)
* het aantal doden onder e-bikers was 24 (-1)
* het aantal doden onder voetgangers was 39 (-9)
* de rest valt onder overig
martwout2
stadsweg

Bericht door martwout2 »

Ik las net dat in Zwitserland maar ook in Oostenrijk erg veel sneeuw gaat vallen. Vanaf 1000 meter 60-100 cm. Weet iemand of dat gebruikelijk is rond deze datum?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dat komt wel vaker voor. Wat we hier 'maartse buien' noemen valt in de Alpen als een pak sneeuw. Er is dan een noordstroming waardoor de temperatuur op 1000 meter laag genoeg is voor een flink pak sneeuw.

Het betekent wel dat de kans dat passen vroeg openen, kleiner is. Onder de 1800 meter smelt dit wel vrij snel weg als het lente wordt, maar op 2000+ meter is het pak dan extra dik, en mogelijk lawinegevaar.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Moest ook aan ons weer van vandaag denken; dat verplaatst zich duidelijk naar de Alpen toe. Wat het precies betekent voor de opening van de passen hangt denk ik ook wel af van wat voor soort weer volgt. Vorig jaar had je ook een bak verse sneeuw met Pasen, maar al heel snel daarna tikte de temperatuur in de dalen van Wallis de 20 graden aan. Dan is die verse sneeuw ook snel weg. Zelfs boven 2000 meter zal dat dan snel gaan, ook omdat het verse pakket dan nog niet compact geworden is.

Mogelijk lawinegevaar kan het begin van werkzaamheden om wegen weer sneeuwvrij te maken vertragen. Dat loopt er dan ook nog eens doorheen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De eerste indicaties voor de heropening van de passen zijn uitgegeven:

* Oberalp: 24 april
* Splügen: 1 mei
* Flüela: 1 mei
* Albula: 22 mei
* San Bernardino: 22 mei
* Umbrail: eind mei
* Forcola di Livigno: 1 juni