[CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Moderator: Moderatoren

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5920
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door marcel »

Gisteren weer eens een lange wandeling gemaakt, voor het eerst samen met een collega.
Hij liep alleen de eerste 20 km mee, daarna nam hij de trein terug naar Zürich. Hij had er geen moeite mee, een andere keer wil hij graag naar Luzern, ongeveer dubbel zo ver.

Wat bijzonderheden:

Typisch Zwitserland, 4.035 km. Elders zou men gewoon 4 km schrijven.
Afbeelding

Albis: Uitzicht op de goudkust
Afbeelding

en verder weg de stad Zürich
Afbeelding

De bypass Cham (hier wil ik later nog een keer naartoe)
Afbeelding

Afbeelding

Weg G: zoiets heb ik nog nooit op een bord gezien, zie https://sites.google.com/site/roadnumbe ... authuser=0 (tweede kolom)
Afbeelding

Verder had ik het gevoel dat er iets niet klopte, maar pas thuis kwam ik erop: er staat wel E41 maar niet A4.
Afbeelding
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 6736
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Schelpenpaadje »

Pino schreef: za 07 mar 2026, 14:05
marcel schreef: za 07 mar 2026, 12:44 Interessant, dit wist ik niet. In Zwitserland staan voor die 100 km maar 18 uur, veel sneller dus, en de daarvoor benodigde snelheid haal ik ook wel bijna op 80 km, maar 100 km zou ik dat niet volhouden (vorige week in ieder geval niet).
80 kilometer in 20 uur, oftewel 4 per uur, is slentertempo. Met mijn kinderen loop ik de Avondvierdaagse al rond de 5 km/h (zijn we altijd wel de snelsten - is strategie om buiten het gesnoep en gezooi te blijven dat de Avondvierdaagse kenmerkt).Ik denk dat ik met een looptempo van rond de 4 eerder moe wordt van het feit dat het een lange dag is dan van iets anders.
marcel schreef: za 07 mar 2026, 20:31 6 km/h is inderdaad mijn normale snelheid. Maar na zo'n 60 km word ik dan wel langzamer, en vorige week werd het extreem na zo'n 75-80 km. De vorige keer merkte ik dat veel minder - ik had waarschijnlijk gewoon te weinig gegeten.
6 km/u is een stevig wandeltempo. Helemaal als het op en af gaat, wat we hier in Nederland nauwelijks hebben. Ik denk dat niet veel mensen hier ooit 75 kilometer gewandeld hebben. Laat staan in de heuvels, laat staan in de bergen.

Op dit soort lange wandelingen vind ik het niet vreemd dat het gemiddelde langzamer ligt. Of je nu langzamer begint of dat het komt door vertraging naar het einde.

Op een langere wandeling beginnen pauzes ook mee te tellen. 5 of 10 kilometer wandelen of 10 of 20 kilometer rennen gaat nog wel aan één stuk. Als je langer onderweg bent zul je jezelf ook moeten verzorgen. En natuurlijk af en toe even tijd nemen om je omgeving in je op te nemen.