[E034] Heraanleg wegdek A11 richting Zelzate
Moderator: Moderatoren
-
- dorpsstraat
[E034] Heraanleg wegdek A11 richting Zelzate
Het stuk A11 tussen de ring en KP Beveren richting Zelzate wordt (eindelijk!) heraangelegd. Richting Antwerpen is hierdoor maar 1 rijstrook beschikbaar, om het verkeer richting Zelzate niet te veel te belasten. Dus tijdelijk van 2+2 naar 2+1. De werken zullen duren tot 16 juli 2007.
Laatst gewijzigd door dgeleyn op wo 02 mei 2007, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
"Thanks to the Interstate Highway System, it is now possible to travel from coast to coast without seeing anything."
- Charles Kuralt
- Charles Kuralt
-
- 4x5 autosnelweg
Het is sowieso slim om tijdens een reconstructie als je moet knijpen dit te doen in de richting van de stad. Dat vermindert de ochtendspitszwaarte op de rest van het netwerk in die stad, terwijl de avondspits rond de stad ongestoord blijft.
Omgekeerd is veel ernstiger. Dat heeft voor de ochtendspits weinig gevolgen, maar de kans is groot dat in de avondspits een groot deel van het stedelijk netwerk vast komt te staan, met ernstige gevolgen voor véél meer verkeer.
Op dezelfde wijze zal deze zomer de NL-A9 tussen Velsen en Rottepolderplein aangepakt worden. Een 4-0 systeem kan niet worden geboden, dus krijgt de rijbaan richting Amsterdam-Schiphol een rijstrookje minder. De overlast beperkt zich dan in de ochtend tot de A9 boven het Noordzeekanaal, en in de avond is de problematiek nihil. Met de verhouding andersom, zou 's avonds waarschijnlijk de overlast op de A4, A5, A8, A9 en A10 niet te overzien zijn.
Op zich wel een goede zaak dat dat stuk wegdek nu eindelijk eens wordt aangepakt.
Is er nu trouwens ook eindelijk eens zicht op de reconstructie van de laatste verkeerslichtenkruising tussen Antwerpen en Zelzate ?
Omgekeerd is veel ernstiger. Dat heeft voor de ochtendspits weinig gevolgen, maar de kans is groot dat in de avondspits een groot deel van het stedelijk netwerk vast komt te staan, met ernstige gevolgen voor véél meer verkeer.
Op dezelfde wijze zal deze zomer de NL-A9 tussen Velsen en Rottepolderplein aangepakt worden. Een 4-0 systeem kan niet worden geboden, dus krijgt de rijbaan richting Amsterdam-Schiphol een rijstrookje minder. De overlast beperkt zich dan in de ochtend tot de A9 boven het Noordzeekanaal, en in de avond is de problematiek nihil. Met de verhouding andersom, zou 's avonds waarschijnlijk de overlast op de A4, A5, A8, A9 en A10 niet te overzien zijn.
Op zich wel een goede zaak dat dat stuk wegdek nu eindelijk eens wordt aangepakt.
Is er nu trouwens ook eindelijk eens zicht op de reconstructie van de laatste verkeerslichtenkruising tussen Antwerpen en Zelzate ?
-
- 4x5 autosnelweg
-
- expressweg
Het uitgangspunt is heel duidelijk: alle nog bestaande kruispunten worden weggewerkt.
Wat de vervanging van het wegdek betreft: dat kadert in de voorbereidende werken voor het Masterplan. Men wil eerst de wegen aanpakken die zullen dienen om de wegen in de werkzone te ontlasten.
Wat de vervanging van het wegdek betreft: dat kadert in de voorbereidende werken voor het Masterplan. Men wil eerst de wegen aanpakken die zullen dienen om de wegen in de werkzone te ontlasten.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!
-
- 2x3 autosnelweg
Is er al enig zicht op hoe lang dat nog gaat duren ongeveer? Zo op het oog gebeurde er een half jaar geleden vrij weinig bijvoorbeeld bij Kruisstraat, de enige gelijkvloerse kruising ten oosten van Zelzate. Datzelfde gold overigens voor gelijkvloerse kruisingen in de aansluitende R4-west, waar nu wel een fraai knooppunt is gebouwd, maar verder alleen gewerkt werd aan het Ei van Wippelgem.R4 schreef:Het uitgangspunt is heel duidelijk: alle nog bestaande kruispunten worden weggewerkt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- 4x5 autosnelweg
-
- verkeersader
Het vak Antwerpen-Zelzate van betreffende weg is al sinds eind jaren 1980 bij koninklijk besluit ingedeeld bij de categorie der autosnelwegen. Deze beslissing werd al gauw na de voltooiing van de expresweg (dit gebeurde in 1983) genomen, omdat de N49 toen al het etiket dodenweg opgeplakt kreeg. De A11 is officieel dus al ongeveer twintig jaar oud, evenals de plannen tot het wegwerken van de gelijkvloerse kruisingen.Chris schreef:Hmmm ik heb kaarten waar de A11 al als snelweg loopt tot Zelzate-West.
Klik eens hier en bekijk de linker kolom van de site: al deze projecten maken deel uit van het Masterplan Antwerpen. Zoals je ziet, is de Oosterweelverbinding hier slechts één deeltje van. Het Masterplan is een groots infrastructuurprogramma om Antwerpen 'mobieler' te maken.Mark schreef:En wat houdt het Masterplan in? Bedoel je daarmee de Oosterweelverbinding?
-
- 4x5 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
-
- 2x3 autosnelweg
Ik heb toch de indruk dat alles nu in een stroomversnelling gekomen is. Zo is men sinds april jongstleden begonnen aan de wegwerking van het kruispunt van de E34 met de Peperstraat in Eeklo (met enkel een brug). Ook de werken aan de verkeerswisselaars Assenede en Kaprijke zouden voor 2011 aangevangen moeten worden.
-
- expressweg
Ja, inderdaad, maar voor sommige zaken moet je nu eenmaal wat geduld hebben. Soms gaat het om bouwkundige of technische redenen, soms ook over juridische geschillen wegens onteigeningen enzo. Er komt meer bij kijken dan je op het eerste zicht denkt. Alleszins is het gedeelte ten oosten van Zelzate prioritair. Dit vormt samen met de R4 immers een backup voor de E17 Gent-Antwerpen en fungeert als ontsluiting voor de Gentse haven.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!
-
- 2x3 autosnelweg
-
- verkeersader
In feite was die beslissing al gevallen in 1949 (toen het eerste landelijke autosnelwegenprogramma is opgesteld). Terwijl in de jaren 1930 de weg Antwerpen-kust nog gepland was als autosnelweg, is die in 1949 niet in het programma opgenomen. Stukje bij beetje is die weg dan aangelegd als expresweg, met voltooiing in (echt wel) 1983.Vinny schreef:De N 49 als expressweg aanleggen in plaats van als snelweg is zo'n beetje de domste beslissing die de Belgische tegenhanger van Rijkswaterstaat heeft gemaakt in de jaren '80. Delen van deze weg zijn pas in 1986 opengesteld...
Voor zover ik heb kunnen merken, is er bij de aanleg van geplande 2x2-wegen in de jaren 1980 niet bespaard op aantal rijstroken. Hoogstens werd een eerste rijrichting aangelegd om tijdelijk als 2x1 te dienen maar werd het platform wel al voorzien op 2x2 (zoals bvb. de N74 tussen Overpelt en Eksel). Gezien het belang van de N49 was deze methode naar alle waarschijnlijkheid geen optie, want iedereen klaagde over het trage tempo waartegen de weg werd voltooid. Voorts zijn er beperkingen ingevoerd m.b.t. de breedte van de platformen (o.a. smallere middenbermen). De besparingen die in de jaren 1980 zijn doorgevoerd, hadden vooral invloed op de termijn van de uitvoering, niet op de uitvoering zelf.René schreef:De crisis van de jaren '80 was in België veel harder dan in Nederland, Vinny. Ze duurde ook nog eens langer.
Gezien het economische getij destijds mag het nog een wonder heten dat die weg toen als dubbelbaans expresweg is voltooid...
-
- stadsweg
-
- expressweg
De R4-oost (Kennedylaan) wordt binnen de 5 jaar heraangelegd. Daar verdwijnen ook gelijkvloerse kruisingen. De hele weg blijft een betonweg met gereduceerde voegen.Ds79m schreef:Zijn er voor het aansluitende deel van de R4, west of oost, eigenlijk plannen om iets aan verbetering te doen? Afgezien van die ene ongelijkvloerse kruising in Wippelgem.
-
- 4x5 autosnelweg
-
- 2x3 autosnelweg
-
- expressweg
-
- dorpsstraat
-
- expressweg
-
- zandpaadje
Alleen vind ik het spijtig dat de signalisatie op de E34 bij de werken in Melsele niet juist lijkt te zijn:
Voor het traject Antwerpen naar Zelzate heb je doorlopend twee rijstroken, maar staat er een keer of 7 dat inhalen verboden is met een C35, terwijl je zou verwachten dat inhalen voor vrachtwagens verboden zou zijn middels een C39, en auto's wel mogen gebruik maken van de 2e rijstrook. Voor wat dient dan die 2e rijstrook als je ze toch niet mag gebruiken?
Voor het traject Zelzate-Antwepen is er maar 1 rijstrook, en daar staat een mengeling van verboden in te halen voor auto's C35 en voor vrachtwagens C39... Hier zou eerder een C35 moeten staan.
C35:

C39:

Voor het traject Antwerpen naar Zelzate heb je doorlopend twee rijstroken, maar staat er een keer of 7 dat inhalen verboden is met een C35, terwijl je zou verwachten dat inhalen voor vrachtwagens verboden zou zijn middels een C39, en auto's wel mogen gebruik maken van de 2e rijstrook. Voor wat dient dan die 2e rijstrook als je ze toch niet mag gebruiken?
Voor het traject Zelzate-Antwepen is er maar 1 rijstrook, en daar staat een mengeling van verboden in te halen voor auto's C35 en voor vrachtwagens C39... Hier zou eerder een C35 moeten staan.
C35:

C39:

-
- 2x2 autosnelweg
-
- zandpaadje
Ze hebben woensdag 9 of donderdag 10 mei de borden juist gezet.Angels2 schreef:Alleen vind ik het spijtig dat de signalisatie op de E34 bij de werken in Melsele niet
....
Het oude betonnen wegdek (enkel de 2 rijstroken, niet de pechstrook) wordt momenteel opgebroken.
De fundering laten ze tot nu toe liggen.
-
- dorpsstraat
Eventjes een kleine correctie in de huidige verkeerssituatie:
Op de rijbaan richting A'pen is 1 rijstrook beschikbaar voor het verkeer richting Zelzate en 1 rijstrook voor het verkeer richting A'pen.
Op de rijben richting Zelzate zijn beide rijstroken afgesloten en moet het verkeer zoals hierboven vermeld over 1 rijstrook op de rechterrijbaan.
Visuele voorstelling:

Op de rijbaan richting A'pen is 1 rijstrook beschikbaar voor het verkeer richting Zelzate en 1 rijstrook voor het verkeer richting A'pen.
Op de rijben richting Zelzate zijn beide rijstroken afgesloten en moet het verkeer zoals hierboven vermeld over 1 rijstrook op de rechterrijbaan.
Visuele voorstelling:

"Thanks to the Interstate Highway System, it is now possible to travel from coast to coast without seeing anything."
- Charles Kuralt
- Charles Kuralt
-
- zandpaadje
Niet juist (ik rij er elke dag voorbij):
Het verkeer loopt helemaal op het rijvak richting Antwerpen (dat klopt).
Als je van Zelzate naar Antwerpen rijdt, dan heb je slechts 1 rijstrook (op de pechstrook).
Rij je van Antwerpen naar Zelzate, zijn er steeds twee rijstroken.
Foto's genomen met een slechte camera in de eerste week van de werken:

Even na de wissel van rijvak, de foute borden (zie mijn melding hierboven) zijn zichtbaar.

Wat verderop aan de spoorwegbrug.
Het is voor het ander verkeer rond Antwepen minder erg als er file is naar Antwerpen (op de E34 rond de afrit Beveren), dan als er vanuit Antwerpen file zou zijn naar Zelzate, die snel tot op de E17/Kennedy zou reiken, en daar is 't al druk genoeg.
Het verkeer loopt helemaal op het rijvak richting Antwerpen (dat klopt).
Als je van Zelzate naar Antwerpen rijdt, dan heb je slechts 1 rijstrook (op de pechstrook).
Rij je van Antwerpen naar Zelzate, zijn er steeds twee rijstroken.
Foto's genomen met een slechte camera in de eerste week van de werken:

Even na de wissel van rijvak, de foute borden (zie mijn melding hierboven) zijn zichtbaar.

Wat verderop aan de spoorwegbrug.
Het is voor het ander verkeer rond Antwepen minder erg als er file is naar Antwerpen (op de E34 rond de afrit Beveren), dan als er vanuit Antwerpen file zou zijn naar Zelzate, die snel tot op de E17/Kennedy zou reiken, en daar is 't al druk genoeg.
Laatst gewijzigd door Angels2 op vr 29 jun 2007, 22:39, 4 keer totaal gewijzigd.
-
- zandpaadje
-
- woonerf
Vanochtend kwam ik vanaf Zelzate richting Antwerpen een langere file dan gewoonlijk tegen, vanwege werkzaamheden tussen Melsele en Beveren. Niets bijzonders zou ik denken, want dit wordt elke dag al aangekondigd.
Vandaag was dus zoals gezegd al anders, omdat het erop leek dat men de situatie weer aan het normaliseren was. Verkeer vanaf Antwerpen reed over het vernieuwde wegvak, en het tijdelijke wegvak richting Zelzate was autoloos. Men was ook al druk bezig om de tijdelijke barriere tussen rijstroken en pechstrook (richting Antwerpen dus) te verwijderen.
Ik dacht dat de werkzaamheden half juli pas afgerond zouden worden, volgens de planning?
Niet dat ik er rouwig om ben; kan ik eindelijk weer beter doorrijden 's ochtends. Tijdens de werkzaamheden kostte het toch vaak 15 minuten extra. Vanavond ga ik eens ondervinden of het nieuwe betonnen wegdek echt zo lekker zal rijden als ik verwacht.
Tevens hoop ik maar dat dat mooie nieuwe betonnen wegdek er over een paar jaar niet weer zo slecht bij ligt. Het stuk tussen Kruisstraat en Zelzate is ook enkele jaren geleden vernieuwd (tijdens de omvorming van expresweg naar snelweg) en daar zijn de ribbels die er daarvoor zaten ook vlot teruggekomen. Niet zo leuk voor de schokbrekers.
Vandaag was dus zoals gezegd al anders, omdat het erop leek dat men de situatie weer aan het normaliseren was. Verkeer vanaf Antwerpen reed over het vernieuwde wegvak, en het tijdelijke wegvak richting Zelzate was autoloos. Men was ook al druk bezig om de tijdelijke barriere tussen rijstroken en pechstrook (richting Antwerpen dus) te verwijderen.
Ik dacht dat de werkzaamheden half juli pas afgerond zouden worden, volgens de planning?
Niet dat ik er rouwig om ben; kan ik eindelijk weer beter doorrijden 's ochtends. Tijdens de werkzaamheden kostte het toch vaak 15 minuten extra. Vanavond ga ik eens ondervinden of het nieuwe betonnen wegdek echt zo lekker zal rijden als ik verwacht.

Tevens hoop ik maar dat dat mooie nieuwe betonnen wegdek er over een paar jaar niet weer zo slecht bij ligt. Het stuk tussen Kruisstraat en Zelzate is ook enkele jaren geleden vernieuwd (tijdens de omvorming van expresweg naar snelweg) en daar zijn de ribbels die er daarvoor zaten ook vlot teruggekomen. Niet zo leuk voor de schokbrekers.

-
- expressweg