[Kwestie] Een oud formulier bij bekeuring
Moderator: Moderatoren
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Daar komt-ie dan. De meesten hadden het bij het juiste eind: Gewoon betalen.
Bron: Opportuun/BVOM, januari 2005Gebruik van oud formulier ‘Aankondiging van
beschikking’
Hof Leeuwarden 8 december 2004 WAHV
04/01293
Betrokkene stelt zich op het standpunt dat het
opleggen van een sanctie van € 115,– niet
gerechtvaardigd is en hem slechts een sanctie
van 115 gulden (omgerekend € 52,18) kan worden
opgelegd, omdat op de aankondiging van
beschikking een f staat gedrukt voor het getal
115. Betrokkene vindt het niet normaal dat voor
het uitreiken van een bekeuring een oud formulier
wordt gebruikt en dat het bedrag in guldens
op straat even wordt veranderd in het bedrag in
euro’s. Het Hof overweegt dat het de betrokkene
bekend is geweest, althans behoorde te zijn
geweest, met het feit dat het om een bedrag van
115 euro ging, aangezien op de aankondiging
van beschikking direct achter het bedrag van
115,- het woord euro staat vermeld en de euro,
op het tijdstip van de gedraging, reeds ruim
anderhalf jaar als wettig betaalmiddel in
Nederland werd gehanteerd. Van ‘veranderen’
op straat van het bedrag in guldens naar het
bedrag in euro’s is, volgens het Hof, geen sprake
geweest aangezien op het moment dat de
betrokkene de gedraging heeft verricht er een
sanctie uitgedrukt in 115,- euro, en niét een
sanctie uitgedrukt in guldens, stond gesteld op
deze gedraging. Dit verweer van de betrokkene
mist, volgens het Hof, derhalve feitelijke grondslag.
Volgt bevestiging van de beschikking van
de Kantonrechter tot ongegrond verklaring van
het beroep.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Schenker
- verkeersader
Wat een nare plekBart schreef:dat is natuurlijk wel een beetje kul. Als een agent met lasergun, flitspaal of trajectcontrole jou verdenkt van te hard rijden, dan heeft Justitie natuurlijk een stuk bewijs: de meting van het door jouw bestuurde voertuig. Dus: op het moment dat je bezwaar aantekent staat het 1-0 voor Justitie, zij hebben immers behoorlijk aannemelijk gemaakt dat je te hard hebt gereden, dus moet jij aannemlijk maken dat dat niet terecht is.
Overigens was ik donderdag aan de beurt, op de Prinses Beatrixlaan tussen Rijswijk en Den Haag. Het is bebouwde kom (van Rijswijk en Den Haag) en het is een 2x2 rijstrokenweg in een stukje groen gebied. Vmax = 50 km/u, maar bijna iedereen rijdt er rond de 60 of harder... Het was +/- 1:45 en ik kwam dus van de snelweg af (A4), op weg naar huis. Rijd ik de 'bewoonde wereld' weer in krijg ik een stopteken. Toen het woord snelheidscontrole viel wist ik wel voldoende: 68 km/u (na correctie), waar dus 50 is toegestaan. Dat wordt dus 81 euro aftikken...
Even voor mij reed (ongeveer net zo hard) een taxichauffeur die druk in discussie is met de agenten, ik niet, ik wilde alleen maar slapen... Overigens bleef het bij de overschrijding van de Vmax. De blaastest was (uiteraard) negatief en aan andere dingen hadden ze geen behoefte (en daar hadden ze me ook niet op kunnen pakken dus). Dure bruiloft dus, maar, het was wel gezellig![]()
![]()
-
kees
- expressweg
Pas vandaag lees ik dit topic, dus vandaar mijn late reactie.
Ook ik ken de plek heel erg goed vanwege mijn rijlessen van alweer ruim tien jaar geleden. Als je over de A4 doorrijdt, kom je vanzelf bij et CBR, dus het is een gewilde route voor rijlesauto's.
Op deze plek de snelheid contoleren, zeker gezien het tijdstiip is heel flauw, zeker omdat je over de A4 geen woonwijk, maar een kantorenpark oprijdt, waar op het genoemde tijdstip weinig verkeer is en waar geen geluidsoverlast voor omwonenden is.
Ik vind dat de politie hier maar eens hard moet worden gemaakt dat hier 50 moet worden gereden, en bij welk aantal ongevallen zij maatregelen nemen.
Ook ik ken de plek heel erg goed vanwege mijn rijlessen van alweer ruim tien jaar geleden. Als je over de A4 doorrijdt, kom je vanzelf bij et CBR, dus het is een gewilde route voor rijlesauto's.
Op deze plek de snelheid contoleren, zeker gezien het tijdstiip is heel flauw, zeker omdat je over de A4 geen woonwijk, maar een kantorenpark oprijdt, waar op het genoemde tijdstip weinig verkeer is en waar geen geluidsoverlast voor omwonenden is.
Ik vind dat de politie hier maar eens hard moet worden gemaakt dat hier 50 moet worden gereden, en bij welk aantal ongevallen zij maatregelen nemen.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg