:J16: In de komende periode zullen er in de avonden werkzaamheden plaatsvinden aan de server. Dit kan impact hebben op de bereikbaarheid van het forum en de Wegenwiki.

Naar Vilnius...

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

laurens
zandpaadje

Naar Vilnius...

Bericht door laurens » do 10 mei 2007, 16:56

Deze zomer ga ik met een paar vrienden naar de baltische staten en St Petersburg rijden. Onze eerste halte wordt waarschijnlijk Vilnius. Heeft iemand enig idee hoe we daar het beste heen kunnen rijden? Weet iemand bijvoorbeeld iets van de Poolse weg 16?
Alvast bedankt!

kukel360
stadsweg

Bericht door kukel360 » do 10 mei 2007, 17:11

http://maps.google.nl/maps?f=d&hl=nl&sa ... 8&z=6&om=1

lijkt me de meest voor de hand liggende route maar verwacht niet dat je dat in 19 uur haalt

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 10 mei 2007, 23:16

Vilnius schijnt een leuke en mooie stad te zijn.

Ik zou via Warszawa rijden, dan pak je grote delen van de A2 (die al hele stukken af is) mee.

Ik zou er niet van uit gaan dat je er snel heen rijdt, stel je in op lange kilometers op het Poolse wegennet, met name na Warszawa.
De grensovergang met Litouwen schijnt vrij rustig te zijn, zeker nu deze landen bij de EU zitten is de kans klein dat je hele auto doorzocht wordt.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 10 mei 2007, 23:26

Als je Warschau wilt mijden, kun je ook bij Kutno de DK60 nemen over Plock en Ciechanow naar Rozan, om daar uit te komen op de DK61 naar Lomza en Suwalki. Een tip van een regelmatige Polen-ganger die ik ken: als je 's nachts rijdt, op van die godsverlaten wegen buiten de bebouwde kom absoluut niet stoppen. Ook niet als anderen je zogenaamd op een defect of zo wijzen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 10 mei 2007, 23:36

Ik zou dan toch liever de 8 pakken, een grotere doorgaande weg.

Je kan dan ook via Hrodna, Wit Rusland, maar dat land is niet bepaald fris, alhoewel het niet echt onveilig schijnt te zijn. Polen staat trouwens ook niet meer als echt onveilig bekend.

Ik zou via Marijampolé rijden, en dan binnendoor naar Vilnius, of eventueel via Kaunas en de Litouwse A1 (en foto's maken! ;) ) naar Vilnius.

Litouwen staat wel bekend dat het de beste infrastructuur heeft van de 3 Baltische landen.

Ik heb me nooit onveilig gevoeld in Polen, zelfs niet om 1 uur 's nachts in een middelgrote stad als Opole, of 's avonds laat in de buitenwijken van Kraków.

EDL
woonerf

Bericht door EDL » vr 11 mei 2007, 15:09

Hier een Nederlandse inwoner van Opole, die zich inderdaad nog nooit onveilig heeft gevoeld in Polen. Wij zijn afgelopen zomer naar de Baltische staten geweest. Het vertrekpunt was wel Opole in plaats van Nederland, maar na Warszawa kom je toch op dezelfde route uit. Laat ik vooropstellen dat Nederland -Vilnius eigenlijk niet te doen is in een dag. Mijn advies: Berlijn-Franfurt-Poznan-Lodz-Piotrkow-Warszawa-Augustow-Suwalki. En dan of de 8 volgen richting Kaunas, of de grensovergang Oborniki nemen en dan de A4(geen snelweg overigens) richting Vilnius nemen. Maar mijn ervaring is dat op de grensovergang aan de 8 ongelooflijk veel vrachtverkeer kan staan, maar auto's kunnen gewoon rustig doorrijden tussen de vrachtwagenfile. Maar ga NIET over Marijampole! Donkere weg waar op sommige stukken een Vmax 130 geldt, maar vervolgens stopt de asfaltering zonder waarschuwing! Wij zijn zo heen gereden maar dat is echt een drama. Van de ongeveer 150km die Marijampole-Vilnius is zijn er 100km geasfalteerd (wegwerkzaamheden, maar geen loaders/wegwerkers te zien). Dus mijn advies is: doorrijden tot Kaunas en dan de A1 (snelweg) richting Vilnius. Litouwen is duurder qua boetes dan Nederland en de corruptie is er veel minder dan in andere ex oostbloklanden. Een redelijke snelheidsovertreding begint bij 250Euro.
Groeten

laurens
zandpaadje

Bericht door laurens » zo 13 mei 2007, 18:27

ok bedankt allemaal voor de tips!
we waren overigens niet van plan om in een dag te gaan reizen , maar wel fijn om te weten dat het twee dagen dan waarschijnlijk wel gaat lukken