[PRC] China

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Hajo
2x3 autosnelweg

Re: [PRC] China

Bericht door Hajo » ma 17 okt 2022, 18:35

Ik heb aardig wat uurtjes doorgebracht door dashcam filmpjes uit China te bekijken. Ik had dat land graag een keer bezocht, maar dat kan ik vergeten. Desondanks ben ik benieuwd hoe het er daar uitziet, dus dan maar zo. De filmpjes laten zowel grote steden als snelwegen zien, zijn vrij recent en in real time gefilmd.

Wat in de grote steden opvalt, is dat die er veel moderner en er meer westers uitzien dat ik dacht. Het verkeer is druk, met brede wegen voor doorgaand verkeer, VRI's hebben timers, een voetganger op zebrapad heeft officieel waarschijnlijk wel voorrang, maar krijgt het vaak niet. Kruisingsvlakken hebben geen belijning en bestaan dus uit één grote asfaltvlakte. Vooral bij linksaf slaan zoekt de Chinees zijn eigen weg, ook al is dat niet altijd de meest directe weg. Rechtsaf slaan door rood is toegestaan, tenzij rechtsaf een eigen VRI heeft. Hou altijd rekening met rare manoeuvres zoals afsnijden en kleven. Richting aangeven gebeurd slechts zelden en de Chinees drukt zijn voertuig er vaak tussen, maar wel met lage snelheid, soms alleen gebruik makend van het eigen momentum van het voertuig. Verder vallen de vele bromfietsers op, de bewegwijzering is soms ook in het Engels maar geschreven in een klein lettertype, zo klein dat het vrijwel onleesbaar is, tenzij je bijna stopt.

Op de snelwegen wordt veel gebruik gemaakt van zogenaamde rammelstroken en optische versmallingen. Rechts inhalen is kennelijk toegestaan. Verzorgingsplaatsen en afritten worden ruim van tevoren aangekondigd en op snelwegen geldt zowel een minimum als maximum snelheid. Soms per voertuigcategorie verschillend.

En overal camera's. Niet alleen op de snelwegen, maar ook in de steden, tot op vrijwel elke straathoek, maar ook boven de weg. Zelfs boven smallere wegen hangt het vol. Camera's voor snelheids- en trajectcontroles, ANPR camera's, bewakingscamera's en weet ik wat nog meer. Big brother is watching you. Letterlijk.
Donateur Vereniging Wegenforum

ronny forgeron
verkeersader

Bericht door ronny forgeron » di 18 okt 2022, 13:35

Wat betreft je observaties, links afslaand verkeer heeft voorrang, rechts inhalen is toegestaan. Sinds de camera's vinden er echt veel minder overtredingen plaats, met name door rood, voorsorteerstrook wisselen en op de vluchtstrook inhalen. De meeste camera's ter wereld hangen trouwens in Engeland, waar Big Brother ook vandaan komt...

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 18 okt 2022, 18:27

^^ Dus als ik in China linksaf sla, heb ik voorrang op rechtdoorgaand verkeer? In tegenstelling tot vrijwel overal elders, waar je rechtdoorgaand verkeer voorrang moet verlenen? Interessant.

Dat die camera's in China het aantal overtredingen helpt verminderen, kan ik mij wel voorstellen. Je wordt bijna constant bespied.

Hoe verhouden de boete bedragen zich tot een gemiddeld Chinees inkomen? Ik kan mij voorstellen dat die boetes vrij stevig zijn, maar voor iemand uit bijvoorbeeld Europa kan het meevallen. Als je al zelf mag rijden, want dat is in China, als niet ingezetene, niet zomaar toegestaan, begrijp ik.

Ik heb drie keer een toeristen visum voor China aangevraagd, mijn verzoek werd elke keer zonder opgave van reden afgewezen. Ik vermoed, maar weet niet zeker, dat dit met een demonstratie voor een vrij Tibet te maken heeft. Ik kwam in Den Haag, ergens midden jaren negentig, per ongeluk in zo'n demonstratie terecht en een deelnemer vroeg mij een petitie te ondertekenen: handtekening plus naam. Onnadenkend deed ik dat en pas later, die avond in het journaal, hoorde ik dat de organisatoren van de demonstratie de petitie in de brievenbus van de Chinese ambassade hebben gestopt... Met als gevolg dat de ondertekenaars, waaronder ik, nu op een lijst staan van mensen die een visum voor een bezoek aan de Volksrepubliek China moet worden geweigerd. Vermoed ik.

Na ja, op mijn bucketlist staat nog wel een reisje naar Taiwan. ;)

ronny forgeron
verkeersader

Bericht door ronny forgeron » di 18 okt 2022, 19:10

Dus dat is de reden, jaren geleden schreef je al eens dat je dacht geen visum te kunnen krijgen maar toen kon je op mijn vraag waarom geen antwoord geven.
Ik ken de Chinese verkeersregels goed omdat ik in 2011 een Chinees rijbewijs behaald heb na bestudering van ruim 1300 meerkeuze vragen en 97 van de 100 goed beantwoorden bij het examen.
Chinese boetes beginnen bij 100 yuan, dat is nu 14,5 euro. De lieden die auto rijden kunnen dat makkelijk betalen,de middenklasse salarissen en inkomens zijn nu hoger dan in Nederland.
De boete komt vrijwel direct via een sms binnen, en kan dan bij een automaat op een verkeerspolitie station betaald worden met een betaalpas of credit card, en tegenwoordig ook via Wechat of alipay.
Dat is dan wanneer het kenteken is vastgelegd, dan gaat dat zo via mijn partner. Word ik zelf staande gehouden terwijl achter het stuur, dan volgt enkel een reprimande want ik heb geen Chinese ID, alleen een residence permit in mijn paspoort, en dat is het veel te ingewikkeld en word ik met een vermaning heen gezonden :wijsvinger: :woop:
Overigens is er in China een puntenrijbewijs, bij 12 punten voor vluchtstrook rijden, moet je opnieuw examen doen

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 18 okt 2022, 22:51

^^ In eerste instantie kon ik geen reden bedenken waarom ik geen visum kreeg. Ik had, en heb eigenlijk nog steeds, geen idee, slechts een vermoeden. Na de tweede afwijzing heb ik het zelfs nagevraagd. Geen reactie. Nog maar eens proberen en weer een afwijzing, net zoals de eerdere twee keer zonder opgaaf van reden.

De afwijzing was geschreven in onberispelijk Nederlands. "Geachte heer ..., Hiermee delen wij u mee dat uw aanvraag voor een visum voor een bezoek aan de Volksrepubliek China is afgewezen. Hoogachtend, .... " Iets in die strekking. :|

Toen ben ik eens hard gaan nadenken. Er moet een reden zijn waarom de Chinezen mijn visum aanvragen blijven afwijzen. Heeft het misschien met mijn houding tegenover China te maken? Of mijn mening over China? Heb ik iets verkeerds gezegd? Maar hoe dan? Of heb ik iets gedaan wat hen niet bevalt? Maar wat dan? Ik heb nog nooit een voet op Chinese bodem gezet...

Toen herinnerde ik mij ineens die demonstratie weer. Aha! Dat zou de reden kunnen zijn, maar het blijft een vermoeden. Officieel heb ik nooit een reden voor de afwijzingen ontvangen. Ook niet op navraag.

Maar het is wel vervelend als je een rondreis (dat kon toen nog, dit was voor corona) boekt en hebt aanbetaald. De visa van de groepsdeelnemers zou via de reisorganisatie worden geregeld. Iedereen kreeg een visum... behalve ik. "Helaas meneer, de Chinese ambassade weigert u een visum te verstrekken. U kunt dus niet mee. De aanbetaling ontvangt u uiteraard terug". :nahzeg:

Ik heb het ondertussen opgegeven.

Dat over het rijbewijs en boetes vond ik interessant om te lezen. Overtredingen worden neem ik aan genoteerd? En bij 12 punten is het dus inname rijbewijs? En om te betalen moet je dus wel naar het bureau. Maar met een Chinees residence permit lijkt het dus alsof je diplomatiek onschendbaar bent. :)

ronny forgeron
verkeersader

Bericht door ronny forgeron » wo 19 okt 2022, 12:48

Om de boete te betalen kun je naar je lokale verkeerspolitie buro, dat was vroeger anders. In 2012 kregen we een boete voor te hard rijden op Hainan Island heuvel af waar 20km het maximum was, en in die tijd kon de boete alleen in de provincie betaald worden waar de overtreding gemaakt was. En wij waren alweer terug in Guangdong. Een vriend van een neef die op Hainan studeerde heeft toen met onze gegevens de boete betaald , met een bedragje voor hemzelf ook natuurlijk.
De punten op je rijbewijs worden per kalenderjaar geregistreerd en verdwijnen dus eind van het jaar.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 24 okt 2022, 17:51

Hajo schreef: di 18 okt 2022, 18:27Ik heb drie keer een toeristen visum voor China aangevraagd, mijn verzoek werd elke keer zonder opgave van reden afgewezen. Ik vermoed, maar weet niet zeker, dat dit met een demonstratie voor een vrij Tibet te maken heeft. Ik kwam in Den Haag, ergens midden jaren negentig, per ongeluk in zo'n demonstratie terecht en een deelnemer vroeg mij een petitie te ondertekenen: handtekening plus naam. Onnadenkend deed ik dat en pas later, die avond in het journaal, hoorde ik dat de organisatoren van de demonstratie de petitie in de brievenbus van de Chinese ambassade hebben gestopt... Met als gevolg dat de ondertekenaars, waaronder ik, nu op een lijst staan van mensen die een visum voor een bezoek aan de Volksrepubliek China moet worden geweigerd. Vermoed ik.

Na ja, op mijn bucketlist staat nog wel een reisje naar Taiwan. ;)
Je mag ook naar Hongkong. En voor corona had China een regeling dat je maximaal 144 uur visumvrij in het land (of ja, een deel van het land) mag verblijven als je via bepaalde Chinese luchthavens (bv. Shanghai of Beijing) naar een derde land (inclusief Taiwan, Hongkong en Macau) vliegt. Wellicht dat die regeling weer terugkomt als de inreisregels versoepeld worden. Je krijgt dan ter plekke een sticker in je paspoort voor de visumvrije transit. Je moet wel in- en uitreizen via de (lucht)havens waarop deze regeling van toepassing is. Zie: https://www.travelchinaguide.com/tour/v ... -hours.htm

Afbeelding
Afbeelding

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » ma 24 okt 2022, 18:32

Ik verwacht niet dat het ooit nog makkelijker wordt gemaakt om naar China te reizen. Het bevalt ze prima zo, geen pottenkijkers.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » ma 24 okt 2022, 21:33

Hajo schreef: za 01 okt 2022, 23:17 ^^ Afgezien van het politieke systeem ziet het er daar meer "westers" uit dan ik dacht.
Dat vind ik nog wel tegenvallen hoor, de grote hoeveelheid camera's en de grote betonnen flatblokken doen me heel erg aan surveillancestaat en communisme denken. Ik dacht dat België al erg was met het aantal ANPR camera's dat ze hadden maar er is een overduidelijke winnaar en dat is China.
Svenlo

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 31 okt 2022, 18:48

A total of 299 new projects of expressways and national and provincial highways were kicked off in China in the first nine months of the year, with a length of 9,645 km, according to the Ministry of Transport (MOT).

The total investment of these projects hit 882.6 billion yuan (about 123 billion U.S. dollars), Gu Zhifeng, an MOT official, told a press conference on Monday.

http://www.china.org.cn/china/Off_the_W ... 494853.htm

China is nog niet klaar met het bouwen van nieuwe autosnelwegen.

ronny forgeron
verkeersader

Bericht door ronny forgeron » do 10 nov 2022, 17:17

http://www.zs.gov.cn/ywb/news/localnews ... 83418.html

De S34 vanaf de S32 Coastal Expresswaý naar Doumen is geopend. De weg loopt eerst over een elevated tracé boven de G105 vanaf Tanzhou dat nog in Zhongshan ligt richting Zhuhai en buigt dan af zuidwaarts en vervolgens westwaarts naar Doumen

ronny forgeron
verkeersader

Bericht door ronny forgeron » wo 30 nov 2022, 16:34

http://www.zs.gov.cn/ywb/news/localnews ... 92632.html

De G0425 van Guangzhou naar Aomen (Macao) tussen Nansha en Zhuhai zal worden verbreed van 3 naar 5 rijstroken tot even voorbij Zhongshan en van 2 naar 4 verder tot de Zhuhai tol. Eind 2027 klaar.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 02 dec 2022, 21:57

Er is een 191 kilometer lange autoweg geopend over de hooglanden van Qinghai, van Golmud naar Mangya, bij de grens met Xinjiang. Deze route loopt oost-west door de hooggelegen woestijn, op gemiddeld 2.850 meter boven zeeniveau.

Het is geen officiële autosnelweg (gaosu gonglu) maar een weg van de eerste klasse. Delen lijken wel volgens expressway standaarden aangelegd te zijn. Maar kennelijk is niet alles 2x2 en niet ongelijkvloers. Een foto laat ook een U-turn zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 16 dec 2022, 22:27

De G0615 Dema Expressway (Delingha - Ma'erkang Expressway) verloopt door het oosten van het Tibetaans Hoogland in de provincie Qinghai.

De autosnelweg ligt op twee punten op meer dan 4.400 meter boven zeeniveau. Deze autosnelweg voert door extreem onherbergzaam gebied, Qinghai is sowieso al dunbevolkt en helemaal in dit soort gebieden waar soms wel 140 kilometer tussen kruisende wegen is.

Er is niet echt een economische reden of verkeersvraag om zo'n autosnelweg aan te leggen, anders dan om controle over je grondgebied uit te oefenen. Dit deel is wel op versoberde standaarden aangelegd, er ontbreken grotendeels vluchtstroken. De afstanden tussen steden zijn zo enorm dat ik mij afvraag of er wel meer dan een paar honderd voertuigen per dag rijden. Behalve wellicht in het toeristenseizoen. Ik vraag mij ook af hoe je zoiets in de winter open houdt.

Bijzonder is dat de autosnelweg tot op 1,5 kilometer van een gletsjertong komt.

De 4.445 meter hoge Wo Zhuo Yi Pass. (locatie)
Afbeelding

De gletsjer (locatie)
Afbeelding

Afbeelding

Uitzicht op de Amne Machin / Dradullungshog (6282 m).
Afbeelding

ronny forgeron
verkeersader

Bericht door ronny forgeron » za 17 dec 2022, 15:56

In mei 2021 was ik in Qinghai, op het Tibetaanse hoogland, er lag nog sneeuw. Het was niet echt stil, redelijk wat verkeer (trucks, toeristen en lokale cowboys, of beter yakboys in pickups en op motorfietsen, en ook veel yaks op de wegen, zie mijn foto's op pagina 65) en er werd nog druk gebouwd aan de nieuwe tolwegen. De bestaande wegen waren slecht, zeer bochtig met de nodige ongelukken onderweg.Speciaal de G227. De S304 was goed, 2x2. Is nu S204, veel wegnummers zijn alweer gewijzigd en Google Maps en de Chinese maps verschillen ook onderling.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 17 dec 2022, 21:43

Ik heb een mooie fotoserie gevonden van de G7 Beijing - Ürümqi Expressway (Jingxin Expressway).

https://www.wegenwiki.nl/Jingxin_Expressway

Dit is een radiale route van Beijing (1 van de 7) en is pas later aan het netwerk van autosnelwegen toegevoegd omdat er geen echte historische verbinding was op het westelijk deel door Inner Mongolia, Gansu en Xinjiang. De autosnelweg voert door extreem desolaat terrein en verloopt niet ver ten zuiden van Mongolië langs.

De G7 kwam grotendeels in 2017 gereed. Er werd toen 1.100 kilometer in één keer geopend tussen Bayannur in Inner Mongolia en Kumul in Xinjiang.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 19 dec 2022, 21:43

Op 16 december is het noordelijkste deel van de G55 Erenhot - Guangzhou (Erguang) Expressway geopend in Inner Mongolia. Dit betrof een 100 kilometer lang traject vanaf de grensplaats Erenhot tot Sonid Youqi.

https://www.wegenwiki.nl/Erguang_Expressway

Erenhot is de belangrijkste grensovergang tussen China en Mongolië. De weg was oorspronkelijk uitgevoerd als de 2x2 G208, maar dit was geen volwaardige autosnelweg. Omdat dit traject door onbewoonde steppe voert waar nagenoeg geen kruisende wegen zijn, had het lange tijd geen prioriteit om op te waarderen, maar het is er nu toch van gekomen.

De G55 is één van de belangrijkste noord-zuidverbindingen van China, over een lengte van 2.685 kilometer vanaf de grens met Mongolië tot de Zuid-Chinese Zee.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 23 dec 2022, 22:23

In de provincie Anhui is de verbreding van 103 kilometer van de G40 Shanghai - Xi'an (Hushan) Expressway opgeleverd, tussen Hefei en de splitsing met de G42 nabij Yeji.

Al eerder is het traject van Nanjing naar Hefei naar 2x4 rijstroken verbreed, zodat er bijna 300 kilometer van de G40 in deze regio 2x4 rijstroken telt.

Men zegt dat er 60.000 voertuigen per dag rijden, wat zal groeien naar 80.000 tot 100.000 voertuigen per dag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 26 dec 2022, 13:04

In de provincie Henan is vandaag 812 kilometer autosnelweg in gebruik genomen, verdeeld over 14 trajecten.

Op de Wegenwiki onder de recente openingen: https://www.wegenwiki.nl/Sjabloon:Recente_openingen

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 27 dec 2022, 21:54

In de stad Hohhot in Inner Mongolia is op 25 december de 3rd Ring Road geopend. Dit is een westelijke en zuidelijke bypass van de stad.

Het bijzondere is dat dit één van de langste bruggen ter wereld is: het grootste deel is een continu viaduct dat 31.100 meter lang is. Het heeft ook grote knooppunten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 28 dec 2022, 17:09

Bij Zhengzhou is in dichte mist een kettingbotsing met circa 280 voertuigen gebeurd op de dubbeldeks brug over de Huang He (Yellow River).

Zhengzhou wordt wel eens de stad van rampen genoemd vanwege de vele grote incidenten daar de afgelopen jaren: overstromingen, branden, die Foxconn fabriek waar tienduizenden mensen vandaan vluchtten, nu dit weer.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 30 dec 2022, 15:11

De afgelopen dagen zijn extreem veel nieuwe autosnelwegen geopend in allerlei provincies.

In de periode 25-30 december heb ik berichten over in totaal 2.498 kilometer aan nieuwe snelwegopeningen gezien. En het jaar is nog niet voorbij. Alleen al vandaag en gisteren gaat het om 1.488 kilometer nieuwe autosnelweg.

https://www.wegenwiki.nl/Sjabloon:Recente_openingen

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 31 dec 2022, 20:14

In Oost-China is nu een 560 kilometer lang traject van de G2 Beijing - Shanghai (Jinghu) Expressway die doorlopend 2x4 rijstroken telt.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 10 jan 2023, 13:47

https://www.wegenwiki.nl/Sjabloon:Recente_openingen

De afgelopen 3 weken zijn extreem veel nieuwe autosnelwegen geopend in China. Ik heb 3.373 kilometer aan snelwegopeningen geteld van 23 december tot 10 januari.

ronny forgeron
verkeersader

Bericht door ronny forgeron » wo 18 jan 2023, 22:59

http://www.zs.gov.cn/ywb/news/localnews ... 18613.html

De S53 tussen de S47 noordwest van Zhongshan en de S34 west van Zhuhai is opengesteld. Het noordelijke deel samen met de ook opengestelde aftakking S5311 tussen de S53 en de G94 vormt de West Ringroad of Zhongshan.
De S53 is als elevated expressway boven de bestaande provinciale weg gebouwd.

ronny forgeron
verkeersader

Bericht door ronny forgeron » ma 23 jan 2023, 23:27

China is weer open en velen hebben de reis naar de hometown of village aanvaard met de nieuwe elektrische auto.
Met als gevolg chaos langs de Chinese snelwegen in deze nieuwjaarsvakantie; twee uur wachten bij laadstations, dan een uur voor laden, het is deze winter overal koud in China dus accu's eerder leeg en laden langzamer. En dan ontdekken bij aankomst in het binnenland dat er helemaal geen laadstations zijn....
De Chinese regering adviseert elektrische auto alleen voor gebruik in de stedelijke gebieden, op lange afstandstrajecten pas als de accu's goed zijn voor 1.000km. In Guangzhou bijvoorbeeld zijn enorme ondergrondse garages waar honderden auto's tegelijk kunnen laden.

ronny forgeron
verkeersader

Bericht door ronny forgeron » zo 12 mar 2023, 6:19

Na 20 maanden weer met de auto op stap, rond Zhuhai en Zhongshan, en naar Guangzhou. In Zhuhai en Zhongshan vele nieuwe elevated highways recent geopend, reistijden gehalveerd. In Guangzhou is het rijden nu een straf, dag en nacht files en stapvoets. Er worden weliswaar geen nieuwe blauwe platen voor benzine auto's meer afgegeven maar nog wel groene platen voor elektrokarren, dus het aantal auto's is enorm toegenomen en dat de verkoop van stekkerauto's nu totaal is ingestort sinds nieuwjaar helpt niet meer. Ook in de buitenwijken chaos, mede door alle enorm lange wachttijden bij verkeerslichten met starre tijden per rijrichting. Daar worden wel nog nieuwe elevated ringroads aangelegd.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 12 mar 2023, 11:45

Dank voor de update ;)

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 13 mar 2023, 12:59

^^ https://m.youtube.com/watch?v=EoZ_8dqCHgE
Ik ben virtueel deze rit aan het maken. In etappes uiteraard. :woop: ;)

Dat youtube kanaal geeft voor een mooi beeld van de Chinese infrastructuur. Zeker de autosnelwegen zijn soms behoorlijk indrukwekkend. Het geeft ook een beeld van diverse steden.

Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben door hoe het er daar uitziet. De politiek buiten beschouwing gelaten, vind ik, voorzover deze beelden laten zien, het er allemaal keurig uitzien. Alles is netjes aangeharkt, geen graffiti.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 13 mar 2023, 20:07

De discussie over elektrische auto's is verplaatst: viewtopic.php?t=13731&start=2280

M.v.g. het moderatorenteam.
Enne gojje mins blieft altied leave.