[PRC] China
Moderator: Moderatoren
-
Chris
- Moderator
Re: [PRC] China
De G94 is een regionale ringweg rond de Pearl River Delta: https://www.wegenwiki.nl/Zhusanjiao_Ring_Expressway
Zhu San Jiao (珠三角). Volgens Wikipedia betekent het letterlijk 'Zhu Triangle', wat vertaald wordt als de Pearl River Delta Ring Expressway.
Zhu San Jiao (珠三角). Volgens Wikipedia betekent het letterlijk 'Zhu Triangle', wat vertaald wordt als de Pearl River Delta Ring Expressway.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Het zijn heel recente Streetview- een luchtbeelden. De beelden van China zijn niet altijd betrouwbaar, maar van Hong Kong wel.Hajo schreef: ma 22 apr 2024, 17:37De situatie kan inmiddels gewijzigd zijn. Ik weet niet hoe oud die Streetview beelden zijn.
De G94 loopt niet door Hong Kong, deze ligt in China. En akkoord, het is al 5 jaar geleden dat ik er zelf nog geweest ben, maar ik ben wel in staat om kaarten te interpreteren en te vergelijken. Destijds was expressweg 8 de enige manier waarmee je over weg op Chek Lap Kok kon geraken. We hebben toen een korte rondrit gemaakt van de perimeterweg die rond het luchthavengebied loopt. Vervolgens hebben we de Skytrain / Cable Car genomen naar Lantau. Daar kom je dan in een dorpje terecht dat ironisch genoeg één van de meest authentieke en tegelijkertijd cliché plaatsen in China is. Het lijkt wel een filmset uit een John Woo film.ronny forgeron schreef: ma 22 apr 2024, 18:11
Kijk eens op OpenStreetMap.de, dan kun je het duidelijk zien. Google Maps is voor China onbetrouwbaar. En ik zie aan je getrokken lijntjes dat je de juiste route van de G94 niet begrijpt.
Ik vind het eigenlijk vrij belachelijk dat je op grond van een foute map interpretatie zonder ooit ter plekke te zijn geweest impliciet beweert dat ik lieg.
Maar op dit forum wordt respectloos gereageerd door eigenwijze beterweters, jammer.
Wat mij betreft Pearls before Swine
Bon, laat ons zeggen dat ik er dus wel eens ben langsgeweest.
-
ronny forgeron
- verkeersader
Nog maar eens naar Google Maps gekeken, en inderdaad is er verwarring. Het kaartje van Wimpie toont de zuidzijde van het grenseiland, dus voor de grens vanaf Hongkong gezien. Ik reed vanuit China op het verlengde van de G94 (de brug is de zuidelijke tak van de G94 en tzt zal het verlengde door Hongkong ook G94 worden) en dacht bij voor het grenscomplex steeds aan de noordkant en keek op Openstreetmaps naar de noordkant, en daar is geen viaduct voor chicane. Wimpie denkt vanuit de Hongkong kant. Soit, hij heeft dus gelijk wat de chicane betreft. Mijn scherpe reactie was onterecht.ronny forgeron schreef: ma 22 apr 2024, 13:50 Nou nee, de wissel gebeurt in beide richtingen natuurlijk na het grenscomplex, niet daarvoor.
Wellïcht is er verwarring over twee dingen. De ligging van de rijbanen ten opzichte van elkaar, dus de rijbaan waar links wordt gereden ligt links van de andere rijbaan zoals in Hongkong, die wijzigt in Hongkong middels een viaduct aan de zuidkant van het grenscomplex zodat die rijbaan dan rechts komt te liggen. Pas na passage van de grenspost zie je dan de borden met aanwijzing Keep Right richting Zhuhai en Keep Left richting Hongkong.
Maar het is wel zo, en ik ben zelf door het grenscomplex gereden al heeft Wimpie het vanaf de berg op Lantau waarschijnlijk ook goed kunnen zien, dat het effectief wisselen van links naar rechts rijden en vice versa, pas na passeren van de grens geschiedt. En dat is waar ik het over had. Er zijn wellicht forummers die met de bus over de brug zijn geweest, maar ik neem aan omdat ik nooit hier er iets over gelezen of gezien heb dat ik de enige hier ben die daadwerkelijk een aantal malen in een auto over de brug en door het grenscomplex gereden heeft.
Over de werkelijkheid, die bestaat voor ieder uit wat zijn brein van de zintuigen input maakt. Mijn leraar Grieks zei toen we Homerus vertaalden en steeds de frase "de purperen zee" opdook, realiseer je dat de interpretatie van de zintuigen voor ieder mens en voor elke tijd anders kan zijn. De Oude Grieken geloofden echt dat de zee paars was, en niet blauw
-
Chris
- Moderator
In Longli, Guizhou is de Longli Bridge geopend. Een tuibrug met een hoogte van 288 meter boven het dal.
Dit is de locatie: https://www.google.com/maps/@26.3863955 ... ?entry=ttu

Dit is de locatie: https://www.google.com/maps/@26.3863955 ... ?entry=ttu

-
Wouter N14
- Moderator
Een fysieke rijrichtingscheiding kon er niet van af? 
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
ronny forgeron
- verkeersader
In de buurt van Meizhou in het Noorden van Guangdong Province is een stuk van een Motorway ingestort. 18 auto's zijn meegesleurd, hoeveel slachtoffers is nog niet bekend. Het wegnummer werd niet genoemd.
De ramp gebeurde na middernacht toen de tolvrijheid intrad en een groot aantal auto's de betreffende weg opging. Men vermoedt te grote belasting van de al verzwakte fundering na de overvloedige regenval de laatste tijd, ook vannacht bijzonder zwaar.
De ramp gebeurde na middernacht toen de tolvrijheid intrad en een groot aantal auto's de betreffende weg opging. Men vermoedt te grote belasting van de al verzwakte fundering na de overvloedige regenval de laatste tijd, ook vannacht bijzonder zwaar.
-
ronny forgeron
- verkeersader
Het betreft de S1211 tussen de G25 en de S12 ten noorden van Meizhou. Tot nu toe zijn 19 doden en 30 gewonden geborgen.
Op het Chinese internet circuleren gruwelijke foto's van de situatie, ook brand ontstaan.
Update: het gaat nu over 20 auto's, 24 doden en 30 gewonden
Op het Chinese internet circuleren gruwelijke foto's van de situatie, ook brand ontstaan.
Update: het gaat nu over 20 auto's, 24 doden en 30 gewonden
Laatst gewijzigd door ronny forgeron op wo 01 mei 2024, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Chris
- Moderator
Foto van de NOS.
De laatste tijd is er veel regen gevallen in dat gebied, de helling zal wel verzadigd zijn en gaan schuiven.

De laatste tijd is er veel regen gevallen in dat gebied, de helling zal wel verzadigd zijn en gaan schuiven.

-
ronny forgeron
- verkeersader
Het aantal doden staat inmiddels op 48, hele families om het leven gekomen. Betreft nu 23 auto's.
Er heeft naar nu blijkt 1 bestuurdster gas gegeven toen zij de weg voelde wegzinken en heeft de andere zijde kunnen bereiken en haar familie kunnen redden. Heeft wel 4 banden nodig...
Er heeft naar nu blijkt 1 bestuurdster gas gegeven toen zij de weg voelde wegzinken en heeft de andere zijde kunnen bereiken en haar familie kunnen redden. Heeft wel 4 banden nodig...
-
Chris
- Moderator
Een foto van AP.
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat het hier is: https://www.google.com/maps/@24.4897024 ... ?entry=ttu

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat het hier is: https://www.google.com/maps/@24.4897024 ... ?entry=ttu
-
ronny forgeron
- verkeersader
Volgens de kaartjes op het Chinese internet was het op de S1211 richting Dabu.
Google Maps is verouderd sinds Google China verlaten heeft, nieuwere wegen staan er niet op zoals de S1211 en de nummeringen kloppen vaak ook niet meer.
Bing maps van Microsoft is heel goed zoals ik elders al schreef.
Google Maps is verouderd sinds Google China verlaten heeft, nieuwere wegen staan er niet op zoals de S1211 en de nummeringen kloppen vaak ook niet meer.
Bing maps van Microsoft is heel goed zoals ik elders al schreef.
-
Chris
- Moderator
Volgens de Chinese media is het: https://portal.sina.com.hk/news-china/s ... %e6%8f%b4/
https://www.sohu.com/a/775576790_255783 ... XoZw5_1467
According to official reports afterwards, the landslide occurred around 2:01 a.m. on May 1. The specific location was near K11+900m in the direction of Dabu to Fujian on the Meida Expressway (about 2 kilometers from the exit of the Chayang section).
Volgens Bing, Tencent en Baidu is dat op de S12, maar in 2022 is op die route de G1532 geïntroduceerd (Quanmei / Quanzhou - Meizhou Expressway).
De S1211 is een kortere verbindingsweg bij Meizhou, maar niet op de plek van deze instorting.
https://www.sohu.com/a/775576790_255783 ... XoZw5_1467
According to official reports afterwards, the landslide occurred around 2:01 a.m. on May 1. The specific location was near K11+900m in the direction of Dabu to Fujian on the Meida Expressway (about 2 kilometers from the exit of the Chayang section).
Volgens Bing, Tencent en Baidu is dat op de S12, maar in 2022 is op die route de G1532 geïntroduceerd (Quanmei / Quanzhou - Meizhou Expressway).
De S1211 is een kortere verbindingsweg bij Meizhou, maar niet op de plek van deze instorting.
-
ronny forgeron
- verkeersader
Dan waren de eerste kaartjes op het internet fout blijkbaar. En dus de info die ik gaf.
-
Chris
- Moderator
https://twitter.com/yangyubin1998/statu ... 4121146768
Beelden van massieve overstromingen in Zhuhai. Er zou 500 mm regen zijn gevallen.
Lijkt hier te zijn: https://www.google.com/maps/@22.3422868 ... a=!3m1!1e3
Beelden van massieve overstromingen in Zhuhai. Er zou 500 mm regen zijn gevallen.
Lijkt hier te zijn: https://www.google.com/maps/@22.3422868 ... a=!3m1!1e3
-
ronny forgeron
- verkeersader
Dat is precies waar wij wonen, maar dat is niet Zhuhai, het is Sanxiang dat behoort tot de prefectuur Zhongshan. Paar km van de grens met Zhuhai, dat wel.
Vanaf zaterdagmorgen vroeg tot in de avond was er een overstroming, eigenlijk een buiten de oevers getreden riviertje, het water stroomde in de straat richting Zhuhai. Tot borsthoogte. De sluis in de eigenlijke stroom was net als in 2018 gedeeltelijk dichtgezet om het water nog wat uit Zhuhai te houden, wat ook nu de inwoners van Sangxian weer kwaad zal maken want zij hebben de schade.
Vanmorgen is het meeste water weg op wat lager gelegen straten en terreinen na en worden massaal auto's weggesleept, de onze ook, om het interieur te drogen. Dat ging in 2018 ook zo, is men aan gewend hier. De nieuwere modellen hadden direct allerlei elektrische storingen en stonden de hele nacht te knipperen en te toeteren. En natuurlijk waren er sukkels die probeerden te rijden, dan krijg je water in je motor en kun je de zaak afschrijven.
De grootste ramp is voor degenen die hun auto in een van de ondergrondse parkings hadden staan...
Het filmpje is gemaakt vanuit een flat iets zuidelijk van ons, dat is allemaal nog Zhongshan prefectuur, op de achtergrond zie je de Zhongshan Tanzhou elevated expressway, het S530 gedeelte. Tanzhou behoort ook nog tot Zhongshan, de hele expressway vanaf de Zhongshan Outer South Ringway ligt in de prefectuur.
De maker van het filmpje heeft waarschijnlijk gedacht dat de naam Zhuhai bekender is dan Sanxiang.
Vanaf zaterdagmorgen vroeg tot in de avond was er een overstroming, eigenlijk een buiten de oevers getreden riviertje, het water stroomde in de straat richting Zhuhai. Tot borsthoogte. De sluis in de eigenlijke stroom was net als in 2018 gedeeltelijk dichtgezet om het water nog wat uit Zhuhai te houden, wat ook nu de inwoners van Sangxian weer kwaad zal maken want zij hebben de schade.
Vanmorgen is het meeste water weg op wat lager gelegen straten en terreinen na en worden massaal auto's weggesleept, de onze ook, om het interieur te drogen. Dat ging in 2018 ook zo, is men aan gewend hier. De nieuwere modellen hadden direct allerlei elektrische storingen en stonden de hele nacht te knipperen en te toeteren. En natuurlijk waren er sukkels die probeerden te rijden, dan krijg je water in je motor en kun je de zaak afschrijven.
De grootste ramp is voor degenen die hun auto in een van de ondergrondse parkings hadden staan...
Het filmpje is gemaakt vanuit een flat iets zuidelijk van ons, dat is allemaal nog Zhongshan prefectuur, op de achtergrond zie je de Zhongshan Tanzhou elevated expressway, het S530 gedeelte. Tanzhou behoort ook nog tot Zhongshan, de hele expressway vanaf de Zhongshan Outer South Ringway ligt in de prefectuur.
De maker van het filmpje heeft waarschijnlijk gedacht dat de naam Zhuhai bekender is dan Sanxiang.
Laatst gewijzigd door ronny forgeron op zo 05 mei 2024, 3:40, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ronny forgeron
- verkeersader
Wat de zaak ook verwarrend maakt is Google Maps. Het satelietbeeld en de map zijn ten opzichte van elkaar verschoven. Je ziet op de foto de Shatian highway, dat is de S530 Zhongshan Tanzhou expressway, maar op de kaart waar Shatian Highway staat is dit een stuk naar rechts, oostwaarts dus. Rechtsonder zie je trouwens Sanxiang stone works aangeduid staan, dit is echt Sanxiang dus.
De grote problemen in Zhuhai waren veel westelijker, in Doumen.
De grote problemen in Zhuhai waren veel westelijker, in Doumen.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Hopelijk valt het allemaal mee, ook voor jullie.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
omNOMNOMNOM
- verkeersader
Niet alleen Hongkong, Macau rijdt tot mijn verbazing ook links. Ik ben zelf gisteren over de brug met de bus van Hongkong naar Macau gereden, het was een interessante en indrukwekkende ervaring. Er reed overigens geen kip ondanks dat het spitsuur was (tussen 8.30 en 9 uur). Op een kort gedeelte waren twee van de drie rijstroken afgesloten vanwege werkzaamheden en dat leidde niet tot enige frictie, daarvoor was het (veel) te rustig. 's Avonds ben ik overigens met de veerboot weer teruggegaan naar Hongkong.Hajo schreef: ma 22 apr 2024, 12:41Ja, want in Hong Kong zelf wordt al sinds de Britse tijd links gereden.
Waarschijnlijk wegens de kosten heeft China dat na 1999 zo gelaten. Links rijdend verkeer omzetten naar rechts rijdend verkeer is technisch mogelijk, maar het vergt wel een enorme ingreep met bijbehorend kostenplaatje.
Mocht iemand in de toekomst overwegen een dagtrip te maken van Hongkong naar Macau en daarbij over de brug wil reizen zou ik adviseren alleen de bus in de richting van Macau te nemen, en dat te doen op een rustig moment en zonder bagage. De bus wacht namelijk maar 20 minuten bij de grens en als het ook maar een beetje tegenzit qua wachttijd ben je de pineut. Richting Macau heeft (i.t.t. Hongkong) ook de voordelen dat je geen bijkomend formulier bij de grenspost in moet vullen en dat, mocht het tegenzitten, je een Macanese stadsbus vanaf het grenseiland kunt nemen.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Op de veerboot terug liggen de formuliertjes overigens achterin de boot, bij de ingang. Tenminste, dat was afgelopen december het geval. Ik kon het formulier dus tijdens de reis al invullen.
Overigens verbaast het me dat een modern gebied als Hongkong die inreisformulieren gebruikt. Vrijwel alles wat gevraagd wordt staat op de chip in het paspoort, die ze toch zouden moeten kunnen uitlezen. Het enige wat dan nog ingevuld moet worden is welke vlucht of welk schip je genomen hebt, en waarvandaan. Maar bij vluchten verwacht je dat ze die informatie ook al van de airlines hebben, en voor een veerbootticket moet je ook je paspoort laten zien, dus die info zouden ze van de veerbootmaatschappijen moeten kunnen krijgen. Blijft alleen nog het adres in Hongkong over, maar is dat nou zo relevant om te weten? En doet men überhaupt wat met die informatie? Ik heb niet de indruk dat het op enige manier gecontroleerd wordt.
-
ronny forgeron
- verkeersader
http://www.zs.gov.cn/ywb/news/localnews ... 04611.html
Volgende maand wordt de brug/tunnel combinatie Shenzhen Zhongshan in de S26 geopend. Het asfalteringswerk is nu voltooid.
Volgende maand wordt de brug/tunnel combinatie Shenzhen Zhongshan in de S26 geopend. Het asfalteringswerk is nu voltooid.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Men heeft dat zo behouden, niet omdat het te kostelijk zou zijn, maar omdat bij de handover beslist is dat Hongkong tot 2047 haar eigenheid behoudt. Dat wil in de praktijk dus zeggen, al wat Brits is. Dat gaat van de rijrichting, tot stopcontacten, tot de uniformen en de pruiken van de rechters....Hajo schreef: ma 22 apr 2024, 12:41Ja, want in Hong Kong zelf wordt al sinds de Britse tijd links gereden.
Waarschijnlijk wegens de kosten heeft China dat na 1999 zo gelaten. Links rijdend verkeer omzetten naar rechts rijdend verkeer is technisch mogelijk, maar het vergt wel een enorme ingreep met bijbehorend kostenplaatje.
Verschillende van de oudste ex-kolonies van Portugal rijden links. Mozambique is daar een ander gekend voorbeeld van.omNOMNOMNOM schreef: wo 08 mei 2024, 8:30 Niet alleen Hongkong, Macau rijdt tot mijn verbazing ook links. Ik ben zelf gisteren over de brug met de bus van Hongkong naar Macau gereden, het was een interessante en indrukwekkende ervaring. Er reed overigens geen kip ondanks dat het spitsuur was (tussen 8.30 en 9 uur). Op een kort gedeelte waren twee van de drie rijstroken afgesloten vanwege werkzaamheden en dat leidde niet tot enige frictie, daarvoor was het (veel) te rustig. 's Avonds ben ik overigens met de veerboot weer teruggegaan naar Hongkong.
-
ronny forgeron
- verkeersader
Omdat Portugal tot 1926 links reed. De omschakeling naar rechts, die ook in Canada dat jaar plaatsvond, gold niet in de koloniën.
En dat jaar werd in China (tot 1946) en de andere koloniën rondom bv Mozambique ook links gereden.
En dat jaar werd in China (tot 1946) en de andere koloniën rondom bv Mozambique ook links gereden.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
-
ronny forgeron
- verkeersader
http://www.zs.gov.cn/ywb/news/photos/co ... 09982.html
De brug/tunnel in de S26 Zhongshan Shenzhen gaat op 28 juni open. Inmiddels is de aansluiting, de offshore interchange, met de S7811 richting Nansha die in de rivierdelta ligt ook gereed en wordt nu afgebouwd.
Bijgaand ook nog enkele foto's die ik zelf gemaakt heb afgelopen week, was regenachtig helaas.

De brug/tunnel in de S26 Zhongshan Shenzhen gaat op 28 juni open. Inmiddels is de aansluiting, de offshore interchange, met de S7811 richting Nansha die in de rivierdelta ligt ook gereed en wordt nu afgebouwd.
Bijgaand ook nog enkele foto's die ik zelf gemaakt heb afgelopen week, was regenachtig helaas.

-
Chris
- Moderator
Op 9 juni werd de overspanning van de Changtai Bridge over de Yangtze constructief gesloten. Dit is de grootste tuibrug ter wereld, met een centrale overspanning van 1.176 meter.
Van de Wegenwiki:
De Changtai Bridge is een reusachtige dubbeldeks tuibrug met drie verkeersfuncties. De totale bruglengte bedraagt 10.541 meter, de hoofdoverspanning 1.176 meter, de langste ter wereld. De brug overspant de rivier de Yangtze ten noorden van de grote stad Changzhou. De dubbeldeks brug heeft bovenop een expressway met 2x3 rijstroken, onderop een lokale weg met 2x2 rijstroken en ook een spoorlijn. De brug ligt 30 kilometer stroomafwaarts van de Taizhou Bridge en 29 kilometer stroomopwaarts van de Jiangyin Bridge. In aanvulling op de tuibrug heeft de verbinding nog twee kleinere boogbruggen.

Van de Wegenwiki:
De Changtai Bridge is een reusachtige dubbeldeks tuibrug met drie verkeersfuncties. De totale bruglengte bedraagt 10.541 meter, de hoofdoverspanning 1.176 meter, de langste ter wereld. De brug overspant de rivier de Yangtze ten noorden van de grote stad Changzhou. De dubbeldeks brug heeft bovenop een expressway met 2x3 rijstroken, onderop een lokale weg met 2x2 rijstroken en ook een spoorlijn. De brug ligt 30 kilometer stroomafwaarts van de Taizhou Bridge en 29 kilometer stroomopwaarts van de Jiangyin Bridge. In aanvulling op de tuibrug heeft de verbinding nog twee kleinere boogbruggen.

-
Chris
- Moderator
Het eerste deel van de G1611 Kecheng Expressway is vandaag geopend in Inner Mongolia.
Het omvat een imposante meervoudige tuibrug. Zo te zien een extradosed brug.
Extradosed moet je zien als voorspanning die via de tuikabels verloopt, daarmee kan de maximale lengte van een kokeroverspanning opgerekt worden tot dit soort lengtes. Ze zijn te herkennen doordat de tuipylonen relatief laag zijn en de tuikabels niet aan het volledige brugdek zitten.

Het omvat een imposante meervoudige tuibrug. Zo te zien een extradosed brug.
Extradosed moet je zien als voorspanning die via de tuikabels verloopt, daarmee kan de maximale lengte van een kokeroverspanning opgerekt worden tot dit soort lengtes. Ze zijn te herkennen doordat de tuipylonen relatief laag zijn en de tuikabels niet aan het volledige brugdek zitten.
-
Nathan_070
- dorpsstraat
-
ronny forgeron
- verkeersader
https://mp.weixin.qq.com/s/nzva1OSDocx6y8q7s0UsqA
In de link nog wat foto's van de bouw van de ShenZong verbinding
In de link nog wat foto's van de bouw van de ShenZong verbinding
-
ronny forgeron
- verkeersader
https://mp.weixin.qq.com/s/lgekMaA9EKNIs3VzU5cTeA
Bericht met foto's en video's van de gisteren geopende Zhongshan Shenzhen brug/tunnel over de Pearl River.
https://mp.weixin.qq.com/s/5U-wmmhXc1AqXX1JzqXyFg
Bericht met foto's en video's van de gisteren geopende Zhongshan Shenzhen brug/tunnel over de Pearl River.
https://mp.weixin.qq.com/s/5U-wmmhXc1AqXX1JzqXyFg
Laatst gewijzigd door ronny forgeron op zo 30 jun 2024, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ronny forgeron
- verkeersader
Nog wat foto's voor degenen die geen Wechat link willen openen.
Was vandaag op de eerste dag voor het verkeer een enorme drukte op de brug, deed me denken aan zondag 19 september 1957 bij de Velsertunnel na de opening op 17 september.

Was vandaag op de eerste dag voor het verkeer een enorme drukte op de brug, deed me denken aan zondag 19 september 1957 bij de Velsertunnel na de opening op 17 september.