[PRC] China

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Alfa
2x4 autosnelweg

Re: [PRC] China

Bericht door Alfa »

Chris schreef: za 20 dec 2025, 19:33
Van de laatste paar jaar heb ik wel het idee dat China meer en meer aan het overbuilden is, met een steeds dichter netwerk van autosnelwegen in gebieden zonder grotere steden. En vaak zijn dit ook kostbare autosnelwegen gezien het terrein. Er worden ook veel parallelle routes aangelegd de laatste 5 jaar. En dat is nog los van de vele ingrijpende reconstructies van bestaande autosnelwegen. Vaak wordt een 25 jaar oude snelweg volledig afgesloten, tot op de grond toe gesloopt en vervolgens herbouwd met 2x4 rijstroken.
Dat dreigt een groot probleem te worden voor het China van de toekomst. Kijk naar Duitsland hoe een land in de problemen kan geraken om haar eigen infrastructuur te onderhouden.

Ik heb ook het idee dat er plotsklaps centraal zal beslist worden om geen enkele nieuwe snelweg nog aan te leggen als men vind dat het genoeg is. In China kunnen dat soort beslissingen overnacht genomen worden. Kijk maar naar hun hoogbouw, die groeide ook tot aan de hemel. Tot er plots beslist werd dat er geen torens van hoger dan 500 m meer mochten gebouwd worden en dan is het ook van de ene op de andere dag gedaan met het bouwen van hogere torens.
ronny forgeron
verkeersader

Bericht door ronny forgeron »

Toch werkt het niet helemaal zo. Wij zien ook in onze eigen omgeving dat er gebouwen verrijzen die illegaal zijn qua hoogte en plaats. Dan gebeuren er na geruime tijd of een afbraak, of vaker, gedogen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Op 26 december opent de G0711 tussen Ürümqi en Korla in Xinjiang. Dit omvat de 22 kilometer lange Tianshan Shengli Tunnel, dat de langste snelwegtunnel ter wereld zal zijn.

China bouwt wel veel tunnels van 10+ kilometer, maar een record van langste wegtunnels hadden ze nog niet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Die beschilderingen vind ik echt mooi. Ik vraag mij wel af hoe lang ze zo mooi blijven.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Vandaag is meer dan 1.500 kilometer nieuwe autosnelweg geopend in China.

Ik probeer ze hier bij te houden: https://www.wegenwiki.nl/Sjabloon:Recente_openingen
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Hajo schreef: vr 26 dec 2025, 9:34 Die beschilderingen vind ik echt mooi. Ik vraag mij wel af hoe lang ze zo mooi blijven.
Schoonmaken en af en toe bij verven. Dat zal de wegbeheerder niet leuk gaan vinden denk ik. Kost best wel een hoop geld.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De eerste 12-strooks expressway in China: de G3 tussen Qihe en Jinan in de provincie Shandong. Er zijn nu wat betere foto's van verschenen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Een optelling van het aantal autosnelwegen dat China naar de zuidwestgrens aanlegt of al heeft geopend;

* met Vietnam: 9
* met Laos: 2
* met Myanmar: 8

Bijna nergens is sprake van een autosnelweg aan de andere kant van de grens, eigenlijk maar 2 in Vietnam, met een derde in aanbouw.

Sommige grensplaatsen zijn redelijk groot zoals Ruili, maar de meesten niet. Met name met Laos en Myanmar gaan veel autosnelwegen over in een soort zwart gat, met enkel kronkelige bergwegen of onverharde wegen aan de andere kant van de grens. Deze grensstreken zijn bijna allemaal behoorlijk bergachtig. Met name het oosten van Myanmar is ontoegankelijk en nauwelijks ontwikkeld gebied (behalve scam cities).

Van sommige verbindingen kan je nog spreken van een potentieel in de toekomst: Kunming - Bangkok door Laos, of van Kunming naar de kust van Myanmar, mocht dat land ooit stabiliseren. En evident, meerdere routes naar Hanoi. Maar dat zijn 5 verbindingen die kansrijk lijken, er liggen er straks 19, misschien nog meer.

Het is ook de vraag of met name Laos en Myanmar in staat gaan zijn nog grote infrastructuurprojecten te financieren. Ter illustratie: Laos heeft veel megaprojecten in samenwerking met China uitgevoerd, maar de staatsschuld liep op van 49% in 2010 naar 130% in 2022. Volgens The Diplomat ligt de oorzaak overigens eerder in energie dan transportinfrastructuur. De laatste 5-10 jaar is de Belt and Road Initiative buiten China ook meer gekanteld van transportinfra naar energieinfrastructuur. Maar het beperkt dat soort landen in bestedingsruimte. Afbetalingen van leningen gingen van $ 150 miljoen in 2014 naar $ 1,4 miljard in 2022. Voor een klein en arm land als Laos is dat erg veel geld.

https://thediplomat.com/2025/12/is-the- ... to-an-end/
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

In de provincie Henan zijn vandaag 17 autosnelwegen gelijktijdig geopend: 1126 kilometer in totaal.

Henan heeft hiermee 10.088 kilometer autosnelweg.

Afbeelding
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Op YouTube kijk ik wel eens naar de filmpjes van Itchy Boots (meer van ons waarschijnlijk).

Zij zit nu in China, in Xinjiang. Het viel me op dat daar tweetalige borden Chinees/ Arabisch schrift (Oeigoers) stonden, maar wel met een verschil in de grootte van het schrift.
Dat was nogal onverwachts gezien de onderdrukking van de Oeigoeren.

Omdat ik niet weet of ik een plaatje daarvan uit haar filmpje hier mag plaatsen doe ik dat uit voorzorg maar niet.
Laatst gewijzigd door Willem op do 22 jan 2026, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

^^
Een link naar het filmpje -evt startend op het punt dat dat in beeld verschijnt- is in ieder geval geen probleem.
Ubi volentia est, via est
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

In het genoemde filmpje van Itchy Boots zijn vanaf minuut 13:40 geregeld die tweetalige borden te zien:

https://youtu.be/xQ8GKOhAFVA?si=oyg0cFv-6Zz5qdDg
Laatst gewijzigd door Willem op do 22 jan 2026, 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Volgens mij is Oeigoers op de bewegwijzering heel gebruikelijk in Xinjiang. Net zoals Mongools in delen van Inner Mongolia.

Xinjiang schijnt nu meer open te staan voor internationaal toerisme. Voorheen had je die verhalen dat je allerlei permits nodig had en van die verhalen dat je zowat geschaduwd werd.
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Sfeerbedervende berichten verwijderd. Dit soort "discussies" horen niet op het Wegenforum thuis. Met vriendelijke groet, het moderatorenteam.
Enne gojje mins blieft altied leave.
ronny forgeron
verkeersader

Bericht door ronny forgeron »

By XinhuaTwo people have been killed and three others remain missing after a bridge under construction collapsed on Monday afternoon in Yancheng city, East China's Jiangsu Province, local authorities said early Tuesday, according to the Xinhua News Agency.

The local government of Xiangshui county in Yancheng confirmed that a tied-arch beam collapse occurred during the construction of the Yuegang Bridge on the Lianyungang-Shanghai Railway at 5:46 pm on Monday, which is undertaken by China Railway 12th Bureau Group Co., Ltd.

After the collapse occurred, the municipal and county governments immediately organized emergency rescue operations and on-site response efforts. Rescue operations at the scene, investigations, and follow-up handling are currently underway, per Xinhua.