[PRC] China

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 24 okt 2005, 16:47

Wanneer mensen geen nieuwe woning krijgen, dan is dat een onjuiste zaak, daar ben ik het uiteraard mee eens. Maar ik vind dat we hier soms te veel focussen op de negatieve effecten, terwijl de Chinese bouwprojecten over het algemeen juist positieve effecten hebben voor een enorme meerderheid en je dan soms minder prettige beslissingen moet nemen voor een aantal individuen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 24 okt 2005, 22:05

Chrizz schreef:Ik krijg zo het idee dat oost-China één groot stedelijk gebied wordt, een aaneenschakeling van miljoenensteden, grote steden en dorpen. Een agglomeratie van 10 miljoen is niet ongewoon.
Er wonen 1.300.000.000 mensen in China, waarvan de meeste in het westen. Dat moet toch gigantische structurele problemen geven.
In China bouwen ze een stuk compacter dan in Nederland. Op de oppervlakte van Den Haag kunnen makkelijk 1,5 miljoen mensen leven. En ook het oosten van China is een grote lap grond.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 24 okt 2005, 22:10

Das wel waar, maar moet je met google earth maar eens het gebied tussen Shanghai - Beijing - Wuhan bekijken. Hoeveel grote en kleinere steden daar wel niet liggen :shock:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 24 okt 2005, 22:15

Afbeelding

Shanghai.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 25 okt 2005, 8:43

Ik word er gewoon duizelig van als ik er naar kijk :roll:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wouter
dorpsstraat

Bericht door Wouter » wo 26 okt 2005, 16:33

Ik ben van de zomer in China geweest. En vooral in de (grote) steden zijn de mensen alles behalve arm. Ik kan me niet voorstellen dat mensen op straat zouden worden gegooid zonder enige vorm van opvang. Bovendien worden grote woningbouw projecten (bijv. moderne appartementen of wijken net als Leidsche Rijn of IJburg) op allerlei plaatsen uit de grond gestampt. De meeste Chinezen hebben juist heel veel geld gespaard en de overheid wil juist dat ze woningen gaan kopen, op vakantie gaan... etc. etc.
De overheid kijkt wel minder naar het individu, zoals bij ons, maar dan zouden ze helemaal gek worden met al die mensen. China is ook in meerdere opzichten moderner dan wij soms denken.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 26 okt 2005, 16:42

Dat verhaal klopt helemaal. Ik kan het slechts bevestigen.

Waar ben je geweest, Wouter?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 26 okt 2005, 16:43

Hmmm ja op TV zie je natuurlijk alleen de probleemgebieden, en das vooral het platteland. Maar voor die enorme drieklovendam moesten volgens mij wel hele dorpen en steden verplicht verhuizen... Daar doen ze niet moeilijk over een huisje meer of minder.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 26 okt 2005, 19:54

Ja, voor wat betreft die Drieklovendam, daar hebben honderdduizenden mensen voor moeten verhuizen. Maar het is wel fijn als die dam af is, momenteel is electriciteit wel een probleem in dat deel van China. Toen ik er was, was er ook een dag dat de hele stad (Shangyu) van de stroom was afgesloten. Dat was uiteraard nogal lastig, alles was donker, telefoons werkten niet, veel winkels waren gesloten. In het hotel stonden overal kaarsen, dat was dan wel weer gezellig. Ik heb toen nog een zaklantaarn gekocht. Om dat uit te leggen aan de winkelier was nog een hele klus. Met steenkoolchinees en gebarentaal kwam ik er niet uit, waarna ik het uiteindelijk op papier heb getekend, en toen kon ik er 1 krijgen. Dit overigens tot verbazing van een (Chinese) vriendin van mij ter plekke. :)

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » wo 26 okt 2005, 20:10

Wat breed en leeg daar allemaal die snelwegen :idea:

Als ze zo eesn bouwden in Nederland. :zucht:

Wat kunnen die chinzen bouwen zeg, ongelooflijk. Miss moeten we maar eens wat land aan leggen en snelwegen a la china :)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » wo 26 okt 2005, 20:19

Lijkt me als europeaan wel erg moeilijk om daar te rijden. Hoe kun je ooit die moeilijke tekens onthouden? :roll:

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 26 okt 2005, 20:29

Jeroentjuh16 schreef:Lijkt me als europeaan wel erg moeilijk om daar te rijden. Hoe kun je ooit die moeilijke tekens onthouden? :roll:
Wegwijzers en belangrijke informatie langs wegen is vrijwel altijd zowel in het Chinees als in het Engels. Ook de straatnamen in grotere steden zijn tweetalig. Wat dat betreft, kom je er wel redelijk uit. Het wordt pas lastig als je een taxichauffeur duidelijk wilt maken naar een bepaalde straat te moeten, wanneer hij geen Engels spreekt en alleen karakters kan lezen.

Wouter
dorpsstraat

Bericht door Wouter » di 01 nov 2005, 17:31

Ds79m schreef:Dat verhaal klopt helemaal. Ik kan het slechts bevestigen.

Waar ben je geweest, Wouter?
Ik ben geweest in Beijing en omgeving, daarna met de trein via Pingyao, oud stadje bij Taiyuan in Shanxi, naar Xi'an. Daarna ook met de trein naar Chengdu en bij Leshan en Emeishan geweest, voor als je dat iets zegt. Daarna ben ik naar Shanghai gevlogen en van daar weer terug naar Amsterdam.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 01 nov 2005, 20:08

Aha, Xi'an en Chengdu ben ik ook geweest. Xi'an vond ik bijzonder mooi, het terracottaleger natuurlijk, maar ook de moskee, de stadsmuur en een paar musea. Ik heb er geslapen in het hotel op het complex van de plaatselijke universiteit (waar mijn lokale vriendin studeerde), dat was vlakbij het centrum.

In Chengdu heb ik het Chengdu Grand Hotel gezeten, dat minder duur was dan de naam suggereert. Dit hotel is direct tegenover het centraal station. Vanaf de 15e verdieping had ik een bijzonder fraai uitzicht op de smog. Van Chengdu staat me vooral het eten dat bijna je mond uitbrandt bij. Iedere hap was een pijniging, terwijl iedereen om me heen het naar binnenwerkte alsof het een bord pap was.

Tot zover even off-topic ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 02 nov 2005, 18:47

Shanghai
Shanghai is wat New York is voor Amerika, het financiele centrum van China. Anno 2005 is Sjanghai de grootste en meest ontwikkelde stad in China. Volgens de volkstelling in 2000 was de populatie van Sjanghai op dat moment 16,738 miljoen personen. De stad telt in 2005 naar schatting 14.6 miljoen inwoners, agglomeratie 17.9 miljoen.
Behalve aan de metro wordt er ook gebouwd aan het uitbreiden van het wegennet van Sjanghai. De stad heeft nu twee ringwegen, en aantal verbindingswegen tussen deze twee ringwegen. Deze hoofdwegen zijn voor het grootste deel twee verdiepingen. Momenteel wordt er een derde ringweg halverwege tussen de twee bestaande wegen aangelegt. Vanaf Pudong International Airport loopt de eerste en enige Magneetzweeftrein (maglev) lijn ter wereld die in commercieel gebruik is.
De zeehaven van Sjanghai is de derde van de wereld waar het containers betreft. Globaal gezien is het anno 2004 de grootste zeehaven ter wereld met 380 miljoen goederenoverslag, gevolgd door Singapore en Rotterdam. Er wordt gewerkt aan een uitbouw van de haven op het eiland Yangshan in de diepe zee, waar nog van alles moet worden gebouwd. Dit plan staat bekend als 'Yangshan Deep Sea Harbour'. Eind 2005 moet er een verbinding zijn die vanaf Sjanghai naar Yangshan loopt, deze 31 kilometer verbinding zal worden gerealiseerd doormiddel van een grote 6-baans brug genaamd Dong Hai Bridge (Oost Zee Brug) die in aanleg is. Tevens is sinds 2003 de aanleg begonnen van een nog grotere brug naar Ningbo, de Hangzhou Baai Brug (杭州湾跨海大桥). Deze 36km lange brug zal de langste brug ter wereld over een oceaan worden en verkort de afstand tussen Sjanghai en Ningbo van 400km naar 80km.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hongzhou Bay Bridge
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 02 nov 2005, 19:34

Mooie plaatjes wederom. In Shanghai zijn inderdaad veel dubbeldekswegen. Hierbij ligt meestal bovenop een snelweg, en eronder loopt een gewone weg met gelijkvloerse kruisingen. Het is hier wat lastig voor te stellen, maar vaak is er beneden gewoon een hele grote asfaltvlakte gemaakt, waar je rechtdoor kunt rijden, maar ook kunt zigzaggen om de brede pijlers van de snelweg erboven. Dat gaat eigenlijk altijd goed, maar uiteraard is het nauwelijks mogelijk om zo efficiënt met de ruimte om te gaan in Nederland.

Die brug naar Ningbo is inderdaad ook wel bijzonder. De Hangzhou-baai is behoorlijk groot, en het verkeer moet er nu helemaal omheen rijden. Ik ben zelf naar Shangyu geweest, een industriestad ongeveer halverwege Hangzhou en Ningbo, en de treintocht voerde inderdaad helemaal om de baai heen. Deze brug zal de toch al bloeiende economie in deze regio waarschijnlijk een enorme impuls gaan geven. Ningbo is niet zo bekend, maar in totaal wel de 5e grootste haven van de wereld, na (zoals Chris al opmerkte) Shanghai, Singapore, Rotterdam en Hong Kong (Top 10).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 02 nov 2005, 20:08

Hong Kong
Hongkong (ook wel:Hong Kong) is een in Zuidoost-Azië gelegen bijzondere bestuursregio van China. Het gebied bestaat uit zo'n 230 eilanden met een totale oppervlakte van 1095 km², en grenst aan de Chinese Zee. Er wonen ongeveer 7,3 miljoen mensen (2002).
Hongkong bestaat uit het gelijknamige eiland ten oosten van de Zhujiang-rivier (Parelrivier) van 78 km²; het Kowloon-schiereiland (Mandarijn: Jiulong, Negen Draken) van 10 km²; en ongeveer 230 eilandjes, waarvan het merendeel niet bewoond is, en die bekend staan als de New Territories (974 km²).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 02 nov 2005, 20:28

Het zal mij benieuwen wanneer China het verkeer in Hong Kong naar rechtsverkeer omzet. Want een "eiland" van linksverkeer is niet handig, met de steeds verder toenemende verkeersstromen in China. Hoe langer ze bovendien wachten, hoe meer de omzetting zal kosten.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 02 nov 2005, 21:12

Ds79m schreef: Die brug naar Ningbo is inderdaad ook wel bijzonder. De Hangzhou-baai is behoorlijk groot, en het verkeer moet er nu helemaal omheen rijden. Ik ben zelf naar Shangyu geweest, een industriestad ongeveer halverwege Hangzhou en Ningbo, en de treintocht voerde inderdaad helemaal om de baai heen. Deze brug zal de toch al bloeiende economie in deze regio waarschijnlijk een enorme impuls gaan geven. Ningbo is niet zo bekend, maar in totaal wel de 5e grootste haven van de wereld, na (zoals Chris al opmerkte) Shanghai, Singapore, Rotterdam en Hong Kong (Top 10).
Europoort wordt alleen als haven gerekend volgens mij, het gebied tussen de Maasvlakte en de Botlek volgens wikipedia. Misschien is Rotterdam dan nog wel groter dan Singapore, of zelfs de grootste van de wereld?

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 03 nov 2005, 14:30

Hier nog een stukje over het vervoer in Beijing van Wikipedia:
Verkeer en vervoer

Met de groei van de stad door de economische hervormingen van Deng Xiaoping, is Peking uitgegroeid tot hét verkeersknooppunt van China. In en rond de stad zijn 5 ringwegen (vreemd genoeg genummerd van 2 t/m 6), 9 austosnelwegen en stadssnelwegen, 11 autowegen, 7 spoorroutes en een internationaal vliegveld aangelegd.

Spoorwegen

Peking kent twee belangrijke stations: Beijing Railway Station (oftewel het centraal station) en Beijing West Railway Station. Nog eens vijf stations in het metropoolgebied van Peking verwerken passagiers.

Er zijn vanuit Peking directe verbindingen met onder andere Guangzhou, Xi'an, Shanghai, Harbin, Baotou, Taiyuan, Chengde en Qinhuangdao. Internationale treinen rijden naar diverse steden in Rusland en Pyongyang (Noord-Korea). Chinezen noemen diverse verkeersverbindingen met Hongkong ook "internationaal", zodat de treinverbinding met Kowloon in Hongkong ook als zodanig bekend staat.

In aanbouw is een hogesnelheidslijn tussen Peking en Tianjin, welke volgens de planning in 2007 opgeleverd dient te worden.

Wegen en snelwegen

Het Plein van de Hemelse Vrede wordt in China gezien als "kilometer 0" voor alle wegen. Rond de stad zijn 9 autosnelwegen (expressways) en 11 autowegen (highways) aangelegd. Op dit moment wordt er gestudeerd of gebouwd aan nog eens 6 autosnelwegen. Binnen de agglomeratie Peking liggen 5 ringwegen (ze zijn echter eerder vierkant dan rond aangelegd).

Een van de grootste problemen van Peking zijn de permanente files die de stad teisteren. In het stadscentrum staat in de spits het verkeer vaak muurvast. Zelfs buiten de spits blijven veel wegen erg druk met verkeer. De ringwegen en Chang'an Avenue zijn hierom berucht.

Recentelijk zijn reconstructiewerkzaamheden begonnen om vanaf de 3e ringweg de kruisingen ongelijkvloers te maken om zodoende kruispunten met stoplichten overbodig te maken. Deze verbindingen worden aangeduid met "express routes". Hopelijk vergemakkelijkt dit de verkeersstromen naar de diverse ringwegen.

Berucht zijn ook de slechte handhaving van de verkeersregels en het horkerige verkeersgedrag door automobilisten. Volgens de autoriteiten behoort tenminste fileleed na de Olympische Zomerspelen tot het verleden. In het centrum zijn (eindelijk) busbanen angelegd om de bussen sneller door het verkeer te laten stromen.

Luchtverkeer

Het internationale vliegveld van Peking is het Beijing Capital International Airport (afkorrting: PEK), dat ten noordoosten van het stadscentrum ligt. Het vliegveld wordt met de stad verbonden door o.a. de Airport Expressway (tolweg). Een rit met de taxi of auto duurt vanaf het stadscentrum 40-60 minuten, afhankelijk van de drukte in het centrum. In voorbereiding op de Olympische Zomerspelen van 2008 wordt een extra autosnelweg en een lightrailsysteem aangelegd. preparation for the 2008 Olympics, another expressway is being built to the Airport, as well as a lightrail system.

Andere vliegvelde in Peking zijn onder andere Liangxiang Airport, Nanyuan Airport, Xijiao Airport, Shahe Airport en Badaling Airport. Deze zijn bedoeld voor militair gebruik ter verdediging van de hoofdstad.

Openbaar vervoer

Een ander probleem wat de verkeersopstoppingen veroorzaakt is dat het openbaar vervoer onderontwikkeld is. Er zijn in deze metropool (die ongeveer evenveel inwoners telt als geheel Nederland) slechts 4 metrolijnen en een groot aantal (ca. 600) (trolley)buslijnen. Zodoende zijn de metro en de bussen overvol in de spits. Zie ook: [1] en [2].

Het openbaar vervoer wordt echter met het oog op de Zomerspelen sterk uitgebreid. De Metro van Peking bestaat nu dus uit vier lijnen (2 ondergronds en 2 bovengronds) nl. lijn 1, lijn 2, lijn 13 en de Badalinglijn. Er worden voor de Olympische Spelen metrolijnen gebouwd naar het Olympisch Park (waar het Olympisch Stadion staat). Taxi's zijn goed vertegenwoordigd aangezien het voor buitenlanders onverstandig is om hier in een auto rond te rijden. Fietsen daarentegen kan wel worden gedaan door buitenlanders. Er zijn hiervoor zelfs speciale fietsroutes ontwikkeld. De huurprijzen kunnen sterk variëren. In een hutong kan al een fiets worden gehuurd voor ¥20 (oftewel 20 Renminbi). Dit is ongeveer 2 Euro voor een hele dag.

Tarieven in de (trolley)bus is ¥1 voor de stad, en iets meer voor daarbuiten. Metrokaartjes kosten voor lijn 1 en 2 ¥3 (overstap mogelijk zonder nieuw kaartje te kopen), voor lijn 13 kost deze ¥2 en voor de Badalinglijn ¥5. Lijn 13 accepteert alleen de Yikatong card, een vorm die wij gaan kennen als de OV-chipkaart.

Taxiprijzen beginnen met een starttarief van 10 yuan en na een bepaalde afstand wordt de prijs verhoogd met 1,20, 1,60, 2,00 of 2,50 yuan per kilometer, de toeslag per extra kilometer staat aangegeven op een sticker die zichtbaar geplakt is. Sommige taxi's accepteren eveneens de Yikatong card.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 03 nov 2005, 15:19

lijn 1, lijn 2, lijn 13
Logische nummering :roll:

Verder druipt de subjectiviteit van het stuk. Dat vind ik niet zo goed staan in een (online) encyclopedie.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Quattro
verkeersader

Bericht door Quattro » do 03 nov 2005, 21:46

Meer pic's van Hong Kong :shock: die hebben daar ook serieus wat autosnelwegen en gewone wegen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » do 03 nov 2005, 21:53

Al weer mooie foto's.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 03 nov 2005, 21:58

Frits schreef:Al weer mooie foto's.
Het is een kwestie van de goede sites/forums vinden. Maar zelfs met google is dat lastig, van Korea kon ik bijvoorbeeld maar weinig goede foto's vinden. En India, daar zouden toch ook wel meer wegen moeten zijn? En wat te denken van Pakistan, Saudi-Arabie, Egypte, Brazilie, Argentinie.. allemaal landen met een aardig (snel)wegennetwerk.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 03 nov 2005, 22:00

Egypte heeft geen goed snelwegennetwerk. Een aantal misbaksels van wegen die de woestijnsteden met Cairo verbinden kan ik geen goed netwerk noemen. (tenzij ze sinds 2000 flink wat hebben bijgebouwd maar dat kan ik me niet zo goed voorstellen).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 03 nov 2005, 22:06

Vinny schreef:Egypte heeft geen goed snelwegennetwerk. Een aantal misbaksels van wegen die de woestijnsteden met Cairo verbinden kan ik geen goed netwerk noemen. (tenzij ze sinds 2000 flink wat hebben bijgebouwd maar dat kan ik me niet zo goed voorstellen).
Ik heb kaarten waarop snelwegen staan van na 2000, met oa snelwegen rond Cairo, Alexandria en langs de middellandsezeekust. Maar op die kaart zie ik ook dat Syrie, Libanon en Jordanie ook nog wel wat snelwegen hebben (ook langere stukken van 200 á 300km). Ook in Zuid Turkije rond Adana en Gaziantep. Ook wit Rusland heeft een lange snelweg, en ook vanaf Moskou gaan er enkele snelwegen richting Orel, Jaroslavl en Riga.Verder ligt er nog een stuk snelweg tussen Vyborg en St. Petersburg, wat er vroeger niet was.. een vrij nieuwe snelweg dus..

Quattro
verkeersader

Bericht door Quattro » do 03 nov 2005, 22:09

Chrizz schreef:
Frits schreef:Al weer mooie foto's.
Het is een kwestie van de goede sites/forums vinden. Maar zelfs met google is dat lastig, van Korea kon ik bijvoorbeeld maar weinig goede foto's vinden. En India, daar zouden toch ook wel meer wegen moeten zijn? En wat te denken van Pakistan, Saudi-Arabie, Egypte, Brazilie, Argentinie.. allemaal landen met een aardig (snel)wegennetwerk.
Ja, vooral dat ene forum ;)
Ik zal eventjes kijken voor South-Korea :)

Wouter
dorpsstraat

Bericht door Wouter » vr 04 nov 2005, 23:39

Het valt me op dat in Hongkong Engels boven het Chinees staat aangegeven op de borden. Ik zou verwachten dat ze dat wel weer zouden hebben omgedraaid oid.

Quattro
verkeersader

Bericht door Quattro » za 05 nov 2005, 16:27

Afbeelding

Quattro
verkeersader

Bericht door Quattro » za 05 nov 2005, 16:50

HK 8-)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding