[PRC] China
Moderator: Moderatoren
-
- 2x3 autosnelweg
-
- verkeersader
-
- verkeersader
Enkele korte films over de bouw van deze bruggen Koreaans gesproken
* Tsing Ma Bridge, Hong Kong (6,74mb)
* Kap Sui Mun Bridge, Hong Kong (7,55mb)
* Tsing Ma Bridge, Hong Kong (6,74mb)
* Kap Sui Mun Bridge, Hong Kong (7,55mb)
-
- 4x5 autosnelweg
nu.nl (23-12-2005) schreef: Doden door explosie in verkeerstunnel China
PEKING - Een gasexplosie in een verkeerstunnel in aanbouw in de zuidwestelijke Chinese provincie Sichuan heeft aan zeker 42 mensen, voornamelijk bouwvakkers, het leven gekost. Elf anderen zijn gewond geraakt. Dat berichtten staatsmedia vrijdag.
Een onbekend aantal mensen wordt nog vermist na het ongeval, dat plaatsvond in een tunnel tussen de steden Dujiangyan en Wenchuan. De autoriteiten hebben een grootscheepse reddingsactie op touw gezet. De oorzaak van de explosie is nog niet duidelijk.
China is berucht om de slechte arbeidsomstandigheden in vrijwel alle takken van industrie en bouwnijverheid. Bedrijfsongelukken hebben dit jaar volgens officiële cijfers al zeker 15.000 mensenlevens geëist, vooral in de als levensgevaarlijk bekendstaande mijnbouw. Internationale organisaties schatten het werkelijke dodental op minstens 90.000.
-
- Moderator
[PRC] Bijna honderdduizend Chinese verkeersdoden in 2005
BEIJING - Bijna honderdduizend Chinezen zijn vorig jaar omgekomen in het verkeer. Bijna een half miljoen Chinezen zijn gewond geraakt. Dat heeft de Chinese politie donderdag bekendgemaakt. Het dodental in het verkeer, 98.738 om precies te zijn, is gedaald ten opzichte van vorige jaren. Op de Chinese wegen vielen in 2005 7,8 procent minder doden dan in 2004.
Volgens de politie is de daling te danken aan verscherpte politiecontroles op naleving van de verkeersregels. Ten opzichte van 2004 zijn in 2005 10 procent meer boetes uitgedeeld aan weggebruikers. In 2005 werden nog altijd 450.254 verkeersongelukken geregistreerd, maar dat was wel 13 procent minder dan in 2004.
hock: 
Volgens de politie is de daling te danken aan verscherpte politiecontroles op naleving van de verkeersregels. Ten opzichte van 2004 zijn in 2005 10 procent meer boetes uitgedeeld aan weggebruikers. In 2005 werden nog altijd 450.254 verkeersongelukken geregistreerd, maar dat was wel 13 procent minder dan in 2004.

Laatst gewijzigd door Chris op do 16 mar 2006, 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x2 autosnelweg
-
- autoweg
-
- Moderator
-
- 2x3 autosnelweg
Het verkeer in China kan in de steden wel bijzonder onveilig zijn, vooral voetgangers zijn vogelvrij verklaard. Met name stadsbussen remmen voor niets en niemand, en zijn vaak geneigd om een op een rood springend stoplicht nog even te nemen. Verder zijn de Chinezen in alle chaos nog wel redelijk gedisciplineerd in het volgen van de verkeerslichten, en rijdt er alleen bij opstoppingen maar autoverkeer over de fiets/taxi-paden. Het advies is om heel voorzichtig te zijn, en zo veel mogelijk met anderen mee te lopen, wat goed mogelijk is, want je steekt zelden alleen over.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- 2x2 autosnelweg
Omgerekend naar voertuigkilometers is het wel 10-20 keer zo gevaarlijk als in Nederland.Jeroen schreef:Dat klinkt natuurlijk ongeloofelijk veel, maar China is natuurlijk ook het land met de meeste inwoners.
Omgerekend naar verkeersdoden per 100.000 inwoners:
China: 7,6
Nederland: 5 tot 6
Dus nou natuurlijk niet eens gaan overdrijven dat China het onveiligste land qua verkeer zou zijn of zo.
-
- expressweg
-
- verkeersader
Hong Kong gezien uit een bus:
http://www.youtube.com/watch?v=5WVHRkIt3lQ
http://www.youtube.com/watch?v=UMPgLb9SBTk
Verkeer in Shanghai:
http://www.youtube.com/watch?v=Mjizd5D58k0
http://www.youtube.com/watch?v=5WVHRkIt3lQ
http://www.youtube.com/watch?v=UMPgLb9SBTk
Verkeer in Shanghai:
http://www.youtube.com/watch?v=Mjizd5D58k0
-
- expressweg
-
- verkeersader
-
- Moderator
Facts
Huidige lengte snelwegennet: 42.000 kilometer
Nieuwe aanwas snelwegen per jaar: 4800 kilometer
Eerste snelweg: 1988
Maximumsnelheid: 120km/h
Borden: Zowel in Engels als Chinees
Kleur: Wit op groen
Afslagborden: op 3000m, 2000m, 1000m, 500m en bij de afslag zelf
Tol: Op vrijwel alle snelwegen
Vanuit Beijing moeten over een aantal jaar 16 snelwegen uitstralen, 9 zijn er al opgeleverd.
Huidige lengte snelwegennet: 42.000 kilometer
Nieuwe aanwas snelwegen per jaar: 4800 kilometer
Eerste snelweg: 1988
Maximumsnelheid: 120km/h
Borden: Zowel in Engels als Chinees
Kleur: Wit op groen
Afslagborden: op 3000m, 2000m, 1000m, 500m en bij de afslag zelf
Tol: Op vrijwel alle snelwegen
Vanuit Beijing moeten over een aantal jaar 16 snelwegen uitstralen, 9 zijn er al opgeleverd.
-
- 2x5 autosnelweg
-
- expressweg
-
- Moderator
-
- expressweg
Waarom staat er in de topictitel trouwens 'RC'?
Dat zou bijv CN, CH, PRC of evt VRC (Volksrepubliek China) moeten zijn.
Als met 'RC' 'Republiek China' wordt bedoeld: dat is fout, want de Republiek China is Taiwan.
(Ik zie nu dat bij het Taiwan-topic ook 'RC' staat. Daar is het wel correct, hoewel daar 'TW' misschien weer mooier is.
Op dezelfde manier zou ik voor Korea liever 'KR' dan 'ROK' zien.)
Als met 'RC' 'Republiek China' wordt bedoeld: dat is fout, want de Republiek China is Taiwan.
(Ik zie nu dat bij het Taiwan-topic ook 'RC' staat. Daar is het wel correct, hoewel daar 'TW' misschien weer mooier is.
-
- Moderator
Guangzhou, Guangdong, 12,6m inw.
http://magic.moo.cc/bbs/pics/017.jpg
http://geo.gzhu.edu.cn/Article/UploadFi ... 438430.jpg
http://magic.moo.cc/bbs/pics/017.jpg
http://geo.gzhu.edu.cn/Article/UploadFi ... 438430.jpg
-
- 2x2 autosnelweg
CH niet natuurlijk ...Wicher schreef:Waarom staat er in de topictitel trouwens 'RC'?
Inderdaad RC = Taiwan (waarschijnlijk nog uit de tijd dat China niet erkend werd), ROK = Republic of Korea
-
- expressweg
Toch lijkt het me mooier een vaste lijst van landcodes aan te houden, zoals ISO 3166-1, die ook voor internetdomeinen wordt gebruikt. (Op deze Wikipedia-pagina staan zowel 2- als 3-letterige codes.)
Zo is RC bijvoorbeeld niet volledig incorrect voor Taiwan, maar TW is correcter en duidelijker.
Zelfde met KR voor Korea. Republic of Korea is alleen de officiele naam. Anders kunnen we van Nederland net zo goed KDN maken, Koninkrijk der Nederlanden.
Zo is RC bijvoorbeeld niet volledig incorrect voor Taiwan, maar TW is correcter en duidelijker.
Zelfde met KR voor Korea. Republic of Korea is alleen de officiele naam. Anders kunnen we van Nederland net zo goed KDN maken, Koninkrijk der Nederlanden.
-
- Moderator
@ Wicher, ik heb de lijst aangehouden, van de officieele "licence plate codes" van wikipedia. Blijkbaar een foutje gemaakt. Maar ik kan de PRC niet vinden in de lijst.
Volgens deze lijst van de ISO zou het CN zijn, maar dat zijn denk ik internetadressen, aangezien ook BE in die lijst staat (België).
Ik denk dat ik het verander in PRC (People's Republic of China). (Volksrepubliek China).
Volgens deze lijst van de ISO zou het CN zijn, maar dat zijn denk ik internetadressen, aangezien ook BE in die lijst staat (België).
Ik denk dat ik het verander in PRC (People's Republic of China). (Volksrepubliek China).
-
- 2x2 autosnelweg
Dit zijn nou eenmaal de meest gebruikte afkortingen. Zo is CH voor Zwitserland eigenlijk Latijn, en bij Korea wordt toevallig de officiële lange vorm van de naam gebruikt.
vgl. ROU = Republica Oriental del Uruguay
Ik zie het liefst deze afkortingen (bijv. D, B, NL, H etc.), maar de 2-letterige codes komen steeds meer op door invloed van internet.
Het is een kwestie van smaak.
vgl. ROU = Republica Oriental del Uruguay
Ik zie het liefst deze afkortingen (bijv. D, B, NL, H etc.), maar de 2-letterige codes komen steeds meer op door invloed van internet.
Het is een kwestie van smaak.
-
- expressweg
-
- expressweg
Die zie ik ook het liefst. Alleen, die paar die jij noemt sluiten mooi aan op de werkelijke landsnaam. ROK bijvoorbeeld doet dat NIET, want de normale landsnaam is Korea, niet 'Republic of'.marcel schreef:Ik zie het liefst deze afkortingen (bijv. D, B, NL, H etc.)
Als je ROK gebruikt, moet je D eigenlijk ook vervangen door BRD, dat is een zelfde geval.