De meeste van de hier afgebeelde foto's staan op de meeste kaarten niet als snelweg aangegeven, terwijl ze dat eigenlijk wel zijn. Litouwen heeft een heel goed ontwikkeld (snel)wegennetwerk, het beste van de voormalige Sovjetunie als ik zo op de kaart kijk. Een hoop hoofdwegen, en goede verbindingen met de grote steden en het buitenland.
Ik wist niet dat de wegen in Litouwen zo goed waren! hock: Ik zal er in augustus doorheen rijden, als ik onderweg ben naar Helsinki. Weet iemand hoe de wegen in Estland en Letland zijn?
Op een van de foto's is te zien dat de rechterrijstroken nieuw asfalt bevatten. Die weg zal vroeger waarschijnlijk gewoon 1x1 geweest zijn (op de linkerrijbaan).
Estland en Letland hebben niet zoveel snelwegen, alleen bij de hoofdsteden, maar volgensmij is hun wegennetwerk wel behoorlijk goed. De wegen zijn rustig en zien er ongeveer zo uit als die in Litouwen maar dan als een provinciale weg.
Litouwen heeft qua netwerk wel het beste snelwegen/hoofdwegennet van de Baltische staten. Nu de wegkwaliteit nog. Litouwen is trouwens nog bijna met de Euro begonnen, maar de inflatie was net 0,1% te hoog. Hopelijk wordt het wegennet goed aangepakt daar, nu ze bij de EU zitten.
Hmmm het is toch minder "snelweg" zoals wij dat kennen. Maar ik dat soort landen is een kwalitatief en snelle route belangrijker dan dat er een vluchtstrook aan hangt.
Bovendien moet erbij opgemerkt worden, dat deze A1 nog in de Sovjettijd is aangelegd (voltooid in 1987), en sommige delen zelfs al in de jaren 70.
Allemaal heel mooie foto's maar wat ik toch zo spijtig vind zijn de ozo korte afritten, wat de trent al jaren bevestigt. Zowel Nederland, Frankrijk als Duitsland heeft heel korte op en afrit complexen, of het nu van of naar een snelweg/gewone weg is. Ik vind het wel heel spijtig. Maarja in België zien ze het dan weer veel te groot! Kijk maar naar de E25xE411, daar het je bijna 2 kilometer oprit!!!!!! Wat daar totaal niet nodig is, maar dat is dan weer een andere discussie.
Chris schreef:Hmmm het is toch minder "snelweg" zoals wij dat kennen. Maar ik dat soort landen is een kwalitatief en snelle route belangrijker dan dat er een vluchtstrook aan hangt.
Bovendien moet erbij opgemerkt worden, dat deze A1 nog in de Sovjettijd is aangelegd (voltooid in 1987), en sommige delen zelfs al in de jaren 70.
Bedankt voor het posten.
Dit stuk is dan ook geen snelweg, alleen autoweg (volgens mijn Litouwse atlas 1:200000).
Geen uitvoegstrook is nog niet eens zo erg (mits er niet direct een scherpe bocht volgt in de afrit), maar op korte invoegstroken moet je wel bedacht zijn. In Duitsland zijn ze over het algemeen ook al een stuk korter als in NL, is ook een beetje een kwestie van gewenning.
In België zijn ze echt belachelijk kort vaak. Soms kom je met 40km/h de snelweg op. Bij knooppunten is het meestal wel okay, maar de kleinere afritten zijn echt niet fijn.
De A6 tussen Kaunas en Daugavpils (Letland) afgelopen winter. De A5 en A6 zijn beide erg goede autowegen (onderdeel van de E67) , die het passeren van Litouwen tot een 'piece of cake' maken. De ring om Kaunas heen was ook makelijk te navigeren. al met al fijne weg ervaring in Litouwen.