Overigens als het gaat om klachten over ethnische zuiveringen door Rusland; destijds konden de Russen er ook heel wat van... http://nl.wikipedia.org/wiki/Kaliningrad
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Ik begrijp de kleurcodering niet. Wordt nu Ax in rood voor snelwegen en autowegen gebruikt ? Zeg de "highways". En is groen dan de kleur van formele snelwegen en blauw van andere wegen ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Peter schreef:Ik begrijp de kleurcodering niet. Wordt nu Ax in rood voor snelwegen en autowegen gebruikt ? Zeg de "highways". En is groen dan de kleur van formele snelwegen en blauw van andere wegen ?
Leuk om te zien dat de Litouwers net als de Polen teruggrijpen op de oude naam van de stad Königsberg.
Want Krolewiec (PL) en Karaliaucius (LT) zijn gewoon vertalingen van de originele Duitse naam.
Wellicht dat beide landen, die allebei anti-Russische sentimenten kennen, hiermee iets "willen zeggen" over de huidige naamgeving van de stad. Bewegwijzeringstechnisch natuurlijk niet OK, maar gezien de geschiedenis wel begrijpelijk.
Voorts is het natuurlijk ook wel aardig dat Russen op doortocht van Rusland naar hun exclave op Litouws grondgebied wel de naam Kaliningrad tegenkomen, maar uiteraard niet in cyrillisch schrift. Ook daar hebben de Litouwers waarschijnlijk goed over nagedacht...
Rene schreef:Leuk om te zien dat de Litouwers net als de Polen teruggrijpen op de oude naam van de stad Königsberg.
Want Krolewiec (PL) en Karaliaucius (LT) zijn gewoon vertalingen van de originele Duitse naam.
Wellicht dat beide landen, die allebei anti-Russische sentimenten kennen, hiermee iets "willen zeggen" over de huidige naamgeving van de stad. Bewegwijzeringstechnisch natuurlijk niet OK, maar gezien de geschiedenis wel begrijpelijk.
Gezien de geschiedenis net zo begrijpelijk als dat Slovenië vrijwel alle buitenlandse plaatsen in twee talen bewegwijzert, behalve Trst (Triëste). Wel leuk dat deze oude namen terugkomen op de bewegwijzering.
De Litouwse snelwegen worden, als alles normaal is, vooral bereden door Litouwers. Zij betalen het onderhoud en dergelijke. Ik vind het daarom niet meer dan normaal dat hun benamingen van buitenlandse steden gebruikt worden. Uiteraard is het wenselijk het endoniem er ook bij te vermelden, maar dat zou niet ten koste van het exoniem mogen gaan zoals in Nederland gebeurd is. Wegwijzers moeten uiteraard functioneel zijn, maar er zijn grenzen. Er rijden niet alleen buitenlanders op de weg. We gaan al de teksten op de wegwijzers toch ook niet in het Engels zetten omdat bepaalde buitenlanders ons Nederlandse taaltje niet begrijpen?
Vandaag in de nieuwe Michelin-atlas Europa 2009 zitten bladeren en in die atlas waren de schildjes met het wegnummer van de snelwegen in Litouwen weergegeven met een blauwe achtergrond i.p.v. de rode zoals op de foto's in deze draad te zien is. De wegnummers van de overige wegen waren wel met een rood schildje weergegeven.
Is dat een foutje van Michelen, of zijn ze in Litouwen van plan om in de toekomst naast de groene kleur van de wegwijzers ook in het wegnummerschild een kleuronderscheid aan te brengen? De A-prefix bleef bij alle wegen wel gewoon staan.
Ik vind de bewegwijzering in Litouwen zeker niet tegenvallen, het is ongeveer van het zelfde kaliber als Zweden en dat betekent dat het gewoon goed is.
Die op de 7e foto is niet heel duidelijk hoor. Verder is het best aardig. Alleen bij het vermelden van die paar plaatsen is het nog niet echt een uitdaging om het goed te doen. Interessanter is het als men bij een grote stad gaat kijken.
Die Litouwse reflectorpaaltjes lijken zo uit Duitsland te komen.
Verder vind ik het allemaal erg netjes.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba
Als België haar geld niet in zulke grote getalen over de OV-balk zou smijten, zou het zelf ook geld hebben voor haar eigen wegen.
Litouwen heeft het geld echt veel harder nodig.
Het wegdek ziet er niet denderend vlak uit, voor de lest lijken ze er daar wel werk van te maken.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba