[LT] Litouwen - Lithuania - Lietuva
Moderator: Moderatoren
-
Chris
- Moderator
Re: [LT] Litouwen - Lithuania - Lietuva
Op 13 augustus is de eerste rijbaan van de snelwegupgrade van de A5 in gebruik genomen over een lengte van 12,4 kilometer tussen Kalvarija en de grens met Polen.
Dit gaat om één rijbaan (nog met tegenverkeer) tussen Kalvarija en Barkai, dat over een geheel nieuw tracé is aangelegd, en om één rijbaan van de upgrade van de bestaande weg tussen Barkai en de grens met Polen.
Eind 2025 moet alles gereed zijn.
Dit gaat om één rijbaan (nog met tegenverkeer) tussen Kalvarija en Barkai, dat over een geheel nieuw tracé is aangelegd, en om één rijbaan van de upgrade van de bestaande weg tussen Barkai en de grens met Polen.
Eind 2025 moet alles gereed zijn.
-
Chris
- Moderator
Langs de A5 bij Marijampolė is een grote verzorgingsplaats in gebruik genomen. Dit is de eerste moderne VZP in Litouwen en eigenlijk de gehele Baltische staten.
Het heeft 354 parkeerplaatsen, waarvan 234 voor vrachtauto's en 101 voor personenauto's. Er is nog geen tankstation, maar wel laadpalen, een sanitairblok en wifi.

Het heeft 354 parkeerplaatsen, waarvan 234 voor vrachtauto's en 101 voor personenauto's. Er is nog geen tankstation, maar wel laadpalen, een sanitairblok en wifi.

-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Ik zie amper faciliteiten voor zoveel potentiële voertuigen.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Jeff
- expressweg
-
sven_engelen
- expressweg
Ook in Litouwen heb ik mijn drone gebruikt dus hierbij wat beelden van het knooppunt tussen de A1 en A13 in Klaipeda. Voor de rest mocht er niet al teveel gedroned worden in deze buurt helaas. Morgen probeer ik nog het knooppunt tussen de A1 en de A5 mee te pakken.
Interchange A1/A13 Klaipeda by Sven Engelen, on Flickr
En de A1 Klaipeda in:
En de A13 richting Palanga:
Interchange A1/A13 Klaipeda by Sven Engelen, on FlickrEn de A1 Klaipeda in:
Interchange A1/A13 Klaipeda by Sven Engelen, on FlickrEn de A13 richting Palanga:
Interchange A1/A13 Klaipeda by Sven Engelen, on FlickrSvenlo
https://svene.nl/
-
sven_engelen
- expressweg
Vanochtend is het me nog gelukt om het knooppunt tussen de A1 en de A5 in Kaunas op de foto te zetten:
Interchange A1/A5 Kaunas by Sven Engelen, on Flickr
De A1 richting Klaipeda
Interchange A1/A5 Kaunas by Sven Engelen, on FlickrDe A1 richting Klaipeda
Interchange A1/A5 Kaunas by Sven Engelen, on FlickrSvenlo
-
Chris
- Moderator
De grens met Kaliningrad is al langere tijd grotendeels gesloten.
In 2016 is de A12 bij de grensplaats Panemunė omgelegd over een nieuwe rondweg met brug over de Nemunas naar Kaliningrad, maar het Russische grenscomplex bij Sovetsk is pas in 2020 opgeleverd, dit is echter nooit in gebruik genomen.
De traditionele grensovergang via de historische Koningin Louise Brug is alleen voor voetgangers open. De brug is gebarricadeerd met drakentanden:

Voertuigen met Russische kentekens mogen sinds 2023 niet meer in de EU rondrijden.
De grensovergang Ramoniškiai (Route 184) is ook gesloten. De grensovergang Kybartai (A7) is de enige naar Kaliningrad die nog open is voor regulier verkeer.
In 2016 is de A12 bij de grensplaats Panemunė omgelegd over een nieuwe rondweg met brug over de Nemunas naar Kaliningrad, maar het Russische grenscomplex bij Sovetsk is pas in 2020 opgeleverd, dit is echter nooit in gebruik genomen.
De traditionele grensovergang via de historische Koningin Louise Brug is alleen voor voetgangers open. De brug is gebarricadeerd met drakentanden:

Voertuigen met Russische kentekens mogen sinds 2023 niet meer in de EU rondrijden.
De grensovergang Ramoniškiai (Route 184) is ook gesloten. De grensovergang Kybartai (A7) is de enige naar Kaliningrad die nog open is voor regulier verkeer.
-
sven_engelen
- expressweg
De A13 tussen Klaipeda en Palanga. Een belangrijke route tussen de snelweg A1 en de badplaats Palanga. De A13 loopt verder naar Letland. Ondanks dat het eruit ziet als een substandaard snelweg is het officieel geen snelweg.
Link
Link
Svenlo
-
Jeff
- expressweg
Er zijn inderdaad plannen bekend om het deel tussen Klaipeda en Palanga op te waarderen naar een volwaardige Expressweg (vmax zomer 120km/h), maar dat is project is recentelijk geparkeerd. Het project heeft zelf geen hoge prio
De weg zelf kent de nodige vmax wisselingen (110, 90, 80, 70) -- dus ik hoop voor je dat de post uit Kaunas niet komt (in je clip heb ik tenminste 3 vaste flitser geteld -- even eismoinfo.lt gecheckt: het zijn 4 trajectcontroles)
De weg zelf kent de nodige vmax wisselingen (110, 90, 80, 70) -- dus ik hoop voor je dat de post uit Kaunas niet komt (in je clip heb ik tenminste 3 vaste flitser geteld -- even eismoinfo.lt gecheckt: het zijn 4 trajectcontroles)
-
sven_engelen
- expressweg
Cruise control op 90 en rollen heb ik gedaan. Je ziet veel mensen die overigens nog een stuk dieper het gas in hebben getrapt. Je krijgt in Litouwen zo ver ik weet pas een boete bij 10 km/u of meer boven de maximumsnelheid. Ik ben in het buitenland wat dat betreft wel wat voorzichtiger met het rijden van de vMax. In Litouwen reed men redelijk. Te hard maar niet buitensporig te hard. Dat was in Polen wel anders.
Svenlo
-
Chris
- Moderator
Weg 102 is tussen Vilnius en Nemenčinė helemaal uitgebouwd naar 2x2 rijstroken (circa 16 kilometer). Het verwerkt vooral regionaal verkeer van en naar Vilnius. Het ligt in het beboste noordoosten van de regio Vilnius.

-
Kaaiman
- Secretaris
Grappig, qua wegmarkeringen en de rode kleur van het fietspad zou het op het eerste gezicht ook Nederland kunnen zijn. 
De enige in het oog springen verschillen zijn de enkele stopstrepen bij VRI's en de (m.i. betere) kanalisatiestrepen van de voetgangersoversteek linksonder.
Oh... en ik mis nog de onderbroken GOW-kantmarkeringen.
De enige in het oog springen verschillen zijn de enkele stopstrepen bij VRI's en de (m.i. betere) kanalisatiestrepen van de voetgangersoversteek linksonder.
Oh... en ik mis nog de onderbroken GOW-kantmarkeringen.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
Jablan
- stadsweg
Zou in Nederland het (behoorlijk Duitse) geluidsscherm niet tussen het autodeel en het fietspad worden geplaatst?
-
sven_engelen
- expressweg
-
Jeff
- expressweg
Vakantietip voor jou: weekend en/of dagen Vilnius.Kaaiman schreef: ma 06 okt 2025, 14:18 Grappig, qua wegmarkeringen en de rode kleur van het fietspad zou het op het eerste gezicht ook Nederland kunnen zijn.
Oh... en ik mis nog de onderbroken GOW-kantmarkeringen.![]()
Sommige plekken zijn bijna 100% NL
-
Jeff
- expressweg
Sven is net weg uit Kaunas, komt uit Kaunas het bericht dat op de Westelijke bypass (2x2 A5) de snelheidslimiet (zomer) verhoogt is naar 100km/h tussen de brug en het klaverblad knooppunt.
Onderzoek loopt naar de mogelijkheden voor 110km/h en 130km/h (zomer).
110km/h: ja graag ; 130km/h: zie ik niet gebeuren als de weg niet aangepast wordt
bron: https://kaunas.kasvyksta.lt/2025/09/03/ ... a1-kelyje/
Onderzoek loopt naar de mogelijkheden voor 110km/h en 130km/h (zomer).
110km/h: ja graag ; 130km/h: zie ik niet gebeuren als de weg niet aangepast wordt
bron: https://kaunas.kasvyksta.lt/2025/09/03/ ... a1-kelyje/
-
Chris
- Moderator
Vandaag is de officiële opening van de A5 tussen Kalvarija en de grens met Polen. Hiermee is er voor het eerst een doorgaande snelwegverbinding van de rest van Europa naar de Baltische staten.
12 kilometer A5 is geopend, die vanaf augustus al met één rijbaan open was. 73 kilometer van de A5 is formeel een autosnelweg, vanaf Mauručiai bij Kaunas tot de grens met Polen.

Ze hebben ook nieuwe stijl bewegwijzering?

De grens met Polen. Dat elektronische bord is al in Polen

De presidenten: Nausėda van Litouwen en Nawrocki van Polen

12 kilometer A5 is geopend, die vanaf augustus al met één rijbaan open was. 73 kilometer van de A5 is formeel een autosnelweg, vanaf Mauručiai bij Kaunas tot de grens met Polen.

Ze hebben ook nieuwe stijl bewegwijzering?

De grens met Polen. Dat elektronische bord is al in Polen

De presidenten: Nausėda van Litouwen en Nawrocki van Polen