Het oorspronkelijke betonnen wegdek heeft in Waals-Brabant (danku Waals Gewest), in de buurt van Tienen (2002) en Sterrebeek (1993) en tussen Haasrode en Bertem (1999 en 2006/2007) een asfaltlaag gekregen. Toch is het grootste deel van het traject nog in de oorspronkelijke, zij het soms afgeschaafde betonnen uitvoering. Vooral in de richting van Brussel is de laatste jaren wegdekschade merkbaar: op het 3+3-deel zitten scheuren in de rechterrijstrook, en op het 4+3-deel is al jaren duidelijk dat de pechstrook van vroeger het zware verkeer niet aan kan (toegegeven, ik rijd tussen Bertem en net voor Sterrebeek nooit uiterst rechts). Bij de overlaging in 2006 en 2007 heeft men de scheuren eerst hersteld, maar ik wil nog wel es zien hoe lang die herstellingen het uit houden.
In het lopend vijfjarenprogramma van Wegen & Verkeer werd een paar jaar geleden voorzien dat het weggedeelte Bertem-Sterrebeek ook overlaagd zou worden met asfalt. Maar...
- Het oorspronkelijke wegdek heeft niet het eeuwige leven. Wat is het nut van een snelweg van bijna 40 jaar oud te overlagen om dik vijf jaar later alles weer op te breken? Of gaat men de E40 pas na 50 jaar aanpakken ipv na 40 jaar?
- De overlagingen in Sterrebeek en in mindere mate die in Bertem zijn overigens zelf al aan vervanging toe. Vooral in Sterrebeek is het triestig gesteld, en worden herstellingen altijd met 'vloeibaar' asfalt uitgevoerd: lekker glad bij regenweer, zéker voor motorrijders.
- Voor de 4e rijstrook richting Brussel moet er een fundamentelere oplossing komen: het huidige wegdek is onvoldoende sterk, en een overlaging zou dus al snel beschadigd raken.
- Ik heb de indruk dat W&V er 'n beetje met de natte vinger signalisatie plaatst. De borden C43 90 km/u vanaf het kp St Stevens Woluwe (richting Leuven) worden sinds enkele maanden herhaald wat verderop, en in principe gelden ze tot en met de oprit Sterrebeek... Voor de mensen die van de ring komen is dat theoretisch een snelheidsverlaging met 30 km/u (onwettig volgens resp. KB), en op rustige momenten wordt de Vmax massaal genegeerd. Typisch Belgisch, dus

Your five cents? Of heb ik geen weet van plannen of op stapel staande projecten voor de E40?
mvg
JJN