[E040] Landen - St.-Stevens-Woluwe

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

JayBeeke
stadsweg

[E040] Landen - St.-Stevens-Woluwe

Bericht door JayBeeke » ma 21 mei 2007, 22:17

Deze weg, die is aangelegd rond het hoogtepunt van de autowegenbouw in België, nadert stilaan z'n 40e verjaardag. Als ik het goed voorheb is het weggedeelte Landen - Brussel rond 1970-1972 geopend, als 3+3-snelweg. In de jaren '90 werden eerst het deel Heverlee-Everberg en nadien het deel Everberg-Sterrebeek op 4+3 gebracht: de pechstrook werd opgeofferd om als vierde rijstrook te dienen richting Brussel.

Het oorspronkelijke betonnen wegdek heeft in Waals-Brabant (danku Waals Gewest), in de buurt van Tienen (2002) en Sterrebeek (1993) en tussen Haasrode en Bertem (1999 en 2006/2007) een asfaltlaag gekregen. Toch is het grootste deel van het traject nog in de oorspronkelijke, zij het soms afgeschaafde betonnen uitvoering. Vooral in de richting van Brussel is de laatste jaren wegdekschade merkbaar: op het 3+3-deel zitten scheuren in de rechterrijstrook, en op het 4+3-deel is al jaren duidelijk dat de pechstrook van vroeger het zware verkeer niet aan kan (toegegeven, ik rijd tussen Bertem en net voor Sterrebeek nooit uiterst rechts). Bij de overlaging in 2006 en 2007 heeft men de scheuren eerst hersteld, maar ik wil nog wel es zien hoe lang die herstellingen het uit houden.

In het lopend vijfjarenprogramma van Wegen & Verkeer werd een paar jaar geleden voorzien dat het weggedeelte Bertem-Sterrebeek ook overlaagd zou worden met asfalt. Maar...

- Het oorspronkelijke wegdek heeft niet het eeuwige leven. Wat is het nut van een snelweg van bijna 40 jaar oud te overlagen om dik vijf jaar later alles weer op te breken? Of gaat men de E40 pas na 50 jaar aanpakken ipv na 40 jaar?
- De overlagingen in Sterrebeek en in mindere mate die in Bertem zijn overigens zelf al aan vervanging toe. Vooral in Sterrebeek is het triestig gesteld, en worden herstellingen altijd met 'vloeibaar' asfalt uitgevoerd: lekker glad bij regenweer, zéker voor motorrijders.
- Voor de 4e rijstrook richting Brussel moet er een fundamentelere oplossing komen: het huidige wegdek is onvoldoende sterk, en een overlaging zou dus al snel beschadigd raken.
- Ik heb de indruk dat W&V er 'n beetje met de natte vinger signalisatie plaatst. De borden C43 90 km/u vanaf het kp St Stevens Woluwe (richting Leuven) worden sinds enkele maanden herhaald wat verderop, en in principe gelden ze tot en met de oprit Sterrebeek... Voor de mensen die van de ring komen is dat theoretisch een snelheidsverlaging met 30 km/u (onwettig volgens resp. KB), en op rustige momenten wordt de Vmax massaal genegeerd. Typisch Belgisch, dus ;)

Your five cents? Of heb ik geen weet van plannen of op stapel staande projecten voor de E40?

mvg
JJN

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » di 22 mei 2007, 15:25

In dit topic
http://forum.autosnelwegen.nl/viewtopic.php?t=7518

staat dat het deel tussen Affligem en Aalst vernieuwd gaat worden, maar dat is niet het deel van de E40 wat jij voor hebt. Daarover kan ik helaas niets vertellen. (ik kom er bijna nooit)

JayBeeke
stadsweg

Bericht door JayBeeke » di 22 mei 2007, 15:58

Bron: Het Nieuwsblad, 2003:
Het gemeentebestuur van Kortenberg weet dat er een definitievere oplossing in het zicht is. ,,Afdelingshoofd Chris Caestecker van de dienst Wegen Vlaams-Brabant van het Vlaams Gewest liet ons weten dat de overlaging met fluisterasfalt werd opgenomen in het vijfjarenprogramma'', weet burgemeester Marc Thienpont. ,,Namelijk voor het jaar 2007. De redding is in zicht. Niet alleen voor Armendaal, ook voor wijk Den Tomme en andere gedeelten van Everberg en Meerbeek. Want het fluisterasfalt komt er van Bertem tot Sterrebeek.
Alleen valt daar totnogtoe bitter weinig van te merken. Op dat deel van de E40 kunnen ze die werken alleen tijdens de zomer of tijdens vakanties uitvoeren wegens te druk.

mvg
JJN

R4
expressweg

Bericht door R4 » di 22 mei 2007, 17:07

Het heeft -zoals gewoonlijk- met beschikbare budgetten te maken. Dat stuk E40 wordt aangepakt, maar het is nog niet zeker wanneer precies. Het fluisterasfalt waarover men spreekt is overigens SMA.

De E40 Brussel-Luik is de snelweg die het meest te lijden gehad heeft onder de overdracht van het patrimonium van het federale naar het gewestelijke niveau, omdat hij meermaals de gewestgrens overschrijft
. Daardoor hebben de plannen voor die snelweg lange tijd aangemodderd. Omwille van de werken aan de verkeerswisselaar in Lummen, laat men de E40 voorlopig nog wat ongemoeid, omdat hij als alternatieve route dient voor het verkeer naar Duitsland.
De vierde rijstrook is nog steeds een voorlopige oplossing.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!