[S] Zweden - Sverige
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Re: [S] Zweden - Sverige
E 4 in blauw-op-wit zie ik ook. Waarom?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x3 autosnelweg

Meer op https://trafiken.nu/stockholm/arkiv/201 ... omledning/
-
- stadsweg
-
- Moderator

Locatie: https://www.google.com/maps/@55.6521172 ... a=!3m1!1e3

Foto's van Trafikverket
-
- Moderator
Een update van de E4 Stockholm Bypass (Engelse ondertiteling beschikbaar). Als je dit zo ziet zou je denken dat het toch wel een stuk eerder dan 2030 open zou kunnen...
Link
Link
-
- Moderator
De Zweedse regering is gevallen. Een motie van wantrouwen tegen de premier haalde een meerderheid.
Formeel ging het over huurhuizen die wel of niet vrije marktprijzen zouden krijgen. Er is een tekort aan woningen en met het liberaliseren van de woningmarkt zou het tekort kunnen worden opgelost, maar men is bang voor hoge huurprijzen. De links-radicale Vänsterpartiet stemde met de oppositie mee tegen de premier. Echter de werkelijke reden zou zijn dat de linkse minderheidsregering van premier Löfven niet genoeg zou doen voor de steun van de Vänsterpartiet.
Er is een wat rare situatie omdat de andere rechtse partijen voor de liberalisering van de woningmarkt waren terwijl Vänsterpartiet daar juist heftig op tegen is, maar samen stemden ze de premier weg.
Het vallen van het kabinet komt ruim een jaar voor de verkiezingen, die waren gepland op 11 september 2022.
Formeel ging het over huurhuizen die wel of niet vrije marktprijzen zouden krijgen. Er is een tekort aan woningen en met het liberaliseren van de woningmarkt zou het tekort kunnen worden opgelost, maar men is bang voor hoge huurprijzen. De links-radicale Vänsterpartiet stemde met de oppositie mee tegen de premier. Echter de werkelijke reden zou zijn dat de linkse minderheidsregering van premier Löfven niet genoeg zou doen voor de steun van de Vänsterpartiet.
Er is een wat rare situatie omdat de andere rechtse partijen voor de liberalisering van de woningmarkt waren terwijl Vänsterpartiet daar juist heftig op tegen is, maar samen stemden ze de premier weg.
Het vallen van het kabinet komt ruim een jaar voor de verkiezingen, die waren gepland op 11 september 2022.
-
- autoweg
Na alle cable barriers en andere uberveilige constructies was ik toch wel verbaasd om nog een suïcide lane aan te treffen in Zweden, op de 49 tussen Skövde en Skara: https://goo.gl/maps/vbX2vYkYTsaJx79m8
-
- expressweg
Om in mijn interessegebied te blijven... [emoji14]
Een Zweedse spoorwegovergang:

Een Zweedse spoorwegovergang:

-
- 2x4 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg

Te vinden in Uppsala, " het juweel."
-
- verkeersader
Die zijn er hier en daar nog wel meer, vooral bij klimmetjes in verder rustige wegen. Maar ze worden steeds schaarser. Ik heb het idee dat ze bij nieuw asfalt standaard de streep doortrekken.mvalkenburg schreef: ↑za 14 aug 2021, 22:05 Na alle cable barriers en andere uberveilige constructies was ik toch wel verbaasd om nog een suïcide lane aan te treffen in Zweden, op de 49 tussen Skövde en Skara: https://goo.gl/maps/vbX2vYkYTsaJx79m8
-
- expressweg
-
- expressweg
De Zweedse uitvoering van een kantelwalsbord?

In Zweden zijn veel geplooide borden te vinden, vrijwel altijd borden die verboden inrijden aangeven:

In Zweden zijn veel geplooide borden te vinden, vrijwel altijd borden die verboden inrijden aangeven:

-
- 2x3 autosnelweg
Waar is dat kantelwalsbord (lijkt eerder twee rolgordijnen) ? Misschien is er een Streetviewplaatje van in werkende vorm.
-
- expressweg
Op Streetview zit het er zo uit. Locatie is trouwens in Stockholm, het bord hangt aan het "Klarabergsviadukten" vlakbij het Centraal Station.

-
- expressweg
Ik kende er ooit een in Nederland (uiteraard met een witte balk), in de jaren '90. Kamen deze toen vaker voor?
-
- Moderator
De plannen zijn vastgesteld om de E22 over 10 kilometer om te leggen bij Söderköping. Dit wordt beschouwd als één van de grotere knelpunten op een doorgaande weg in Zweden. De nieuwe bypass komt ten westen van de stad en kent een aquaduct onder het Götakanaal. Het wordt grotendeels een 2+1 weg, met 2x2 rijstroken op het noordelijk deel (op 16,5 meter breedte). De bouwperiode is globaal voorzien voor 2024-2028.

-
- 4x5 autosnelweg
In Hoofddorp is het een tijdje standaard geweest. Blijkbaar is de zichtbaarheid dan beter.Ik kende er ooit een in Nederland (uiteraard met een witte balk), in de jaren '90. Kamen deze toen vaker voor?
Ik heb er nog eentje gevonden:
https://goo.gl/maps/hQXnxwhg9tVPA8g86
-
- Voorzitter
Tussen Glimmen en Haren hangt er ook al jaren zo'n bord, al zeker sinds begin jaren '90 (vanaf 1992 kwam ik hier een paar jaar lang elke schooldag met de bus aan voorbij): https://www.google.nl/maps/@53.1490805, ... 312!8i6656
-
- 2x3 autosnelweg
Standaard is ook weer wat overdreven, maar ze hingen en hangen op verschillende plekken. Maar ik zie ze ook wel elders in het land.Vinny schreef: ↑wo 15 sep 2021, 14:09In Hoofddorp is het een tijdje standaard geweest. Blijkbaar is de zichtbaarheid dan beter.Ik kende er ooit een in Nederland (uiteraard met een witte balk), in de jaren '90. Kamen deze toen vaker voor?
Ik heb er nog eentje gevonden:
https://goo.gl/maps/hQXnxwhg9tVPA8g86
-
- Moderator
De aannemer van de E4 in de omgeving van Ljungby in Zuid-Zweden is failliet gegaan. Dit is momenteel één van de grootste snelwegprojecten van Scandinavië, het omvat de verbreding van 32 kilometer E4 naar autosnelweg met 2x2 rijstroken.
Nog onduidelijk is wat de vertraging gaat zijn, dronebeelden van juni 2021 lieten al zien dat de werkzaamheden niet heel erg ver gevorderd waren, de oorspronkelijke opening van 2022 lijkt sowieso al niet meer gehaald te kunnen worden.

Nog onduidelijk is wat de vertraging gaat zijn, dronebeelden van juni 2021 lieten al zien dat de werkzaamheden niet heel erg ver gevorderd waren, de oorspronkelijke opening van 2022 lijkt sowieso al niet meer gehaald te kunnen worden.

-
- Moderator
Het bestuur van de regio Stockholm heeft op 13 december groen licht gegeven voor de bouw van de 'Tvärrförbindelse Södertörn' (dwarsverbinding Södertörn) door de zuidwestelijke suburbs van Stockholm. Deze nieuwe autoweg met 2x2 rijstroken ligt in het verlengde van de in aanbouw zijnde 'Förbifart' (bypass) van Stockholm van de E4. Hiermee ontstaat een grote bypass die alle buitenste voorsteden met elkaar verbindt.
De planning was tot nu toe om in 2021 met de bouw te starten. Dat gaat niet meer lukken, maar ze liggen niet enorm achter op schema lijkt het.

De planning was tot nu toe om in 2021 met de bouw te starten. Dat gaat niet meer lukken, maar ze liggen niet enorm achter op schema lijkt het.

-
- 2x5 autosnelweg
Dat zal wel een meerjarenproject worden? Klaar in 2030?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- Moderator
Vandaag is een stuk E20 als autosnelweg geopend tussen Tollered en Ingared. Dit is ongeveer 30 kilometer ten oosten van Göteborg. Hiermee is ook de autosnelweg van Göteborg tot Alingsås voltooid.

-
- Moderator
De bovengrondse delen van de Stockholm Bypass beginnen nu ook vorm te krijgen. Dit is bij Hjulsta, ter hoogte van de E18 aan de westkant van Stockholm.

-
- Moderator
Men heeft een nogal ongebruikelijke aansluiting gebouwd op de E14 in Sundsvall:
Link
Het is denk ik aangelegd om te zorgen dat verkeer van de E14 naar de E4 niet meer dwars door Sundsvall rijdt. Dit was voorheen de norm, maar sinds 2014 verloopt de E4 met die brug over de baai als bypass.

Link
Het is denk ik aangelegd om te zorgen dat verkeer van de E14 naar de E4 niet meer dwars door Sundsvall rijdt. Dit was voorheen de norm, maar sinds 2014 verloopt de E4 met die brug over de baai als bypass.

-
- Voorzitter

Het is ook niet sneller, volgens Google Maps is de nieuwe route 5,5 km langer en een minuut langzamer, en je betaalt tol. Weliswaar maar 9 SEK (€ 0,85), maar toch. Wie elke dag van de E4-zuid naar de E14 moet zal dat toch niet gauw doen, in een jaar tijd tikt dat toch flink aan.
-
- 4x5 autosnelweg
Misschien om in calamiteiten te gebruiken? Blijkbaar was het hiervoor gelijkvloers.
-
- 2x2 autosnelweg
Ik zie op streetview dat dat nummer 622 aangegeven wordt:
https://www.google.com/maps/@62.4104443 ... 384!8i8192
https://www.google.com/maps/@62.4104443 ... 384!8i8192
-
- verkeersader
Dit lijkt mij eerder te gaan om de verbinding E14 --> E4 Noord. Dan is een route over de 622 naar Birsta veel logischer. Veel doorgaand verkeer zal dit niet zijn, maar wel de moeite waard om Sundsvall te ontlasten. De weg heeft talloze gelijkvloerse kruisingen met verkeerslichten. Voor verkeer vanuit de E14 naar E4 Zuid is een route door de stad uiteraard veel sneller.